یک هفته می‎تواند برای ورزش ایران کاملا خوب باشد وقتی در آن کاروان ورزشکاران دانشجو پایانی خوش همراه با صعود 23 پله‎ای را در رقابت‎های یونیورسیاد جهانی تجربه می‎کنند، شمشیربازان یک گام دیگر به المپیک نزدیک‎تر می‎شوند، فوتبال در رده‎بندی جهانی سه پله صعود می‎کند، تکلیف خیلی از بازیکنان فوتبال برای لیگ آتی مشخص می‎شود و البته اینکه قراردادی باارزش در محک امضا می‎شود که یک طرف آن بزرگان فوتبال هستند.

در این میان مرگ ناگهانی ملی‌پوش و قهرمان رشته بولینگ که قرار بود در بازی‌های جهانی ۲۰۱۵ پیوند اعضا شرکت کند، اتفاق تلخ این هفته را رقم زد.

مهمترین رویدادها و اتفاقات این هفت روز ورزش عبارتند از: 

از انزلی تا قم برای مالکیت

طبق اعلام پنجشنبه گذشته عباس جهانبینی، مدیرعامل باشگاه صبای قم، سیروس محجوب مالک فصل گذشته باشگاه ملوان انزلی به طور رسمی، به عنوان مالک باشگاه صبا معرفی شد. محجوب ۸۰ درصد از سهام باشگاه صبا را در اخیار گرفته است.

چهار ایرانی در جمع بهترین‎های آزادکار جهان

اتحادیه جهانی کشتی پنجشنبه گذشته فهرست بهترینهای این رشته در بخش آزاد را اعلام کرد. بر اساس ردهبندی اعلام شده سیداحمد محمدی در جایگاه نخست وزن ۶۵ کیلوگرم قرار گرفت. مسعود اسماعیل‌پور در وزن ۶۱ کیلوگرم و میثم مصطفی جوکار در ۸۶ کیلوگرم در رده دوم اوزان خود ایستادند ضمن اینکه کمیل قاسمی در رده‌ی سوم وزن ۱۲۵ کیلوگرم قرار گرفت. این در حالی است که در ردهبندی منتشر شده برای کشتی فرنگی، افشین بیابانگرد تنها ایرانی بود که در بین نفرات اول تا سوم قرار دارد. این کشتیگیر رده دوم بهترینهای وزن ۷۱ کیلوگرم را به خود اختصاص داد.

صعود سه پله‌ای فوتبال ایران در جهان

ردهبندی جدید فدراسیون بین المللی فوتبال پنجشنبه گذشته اعلام شد. بر اساس این اعلام، فوتبال ایران با کسب ۷۱۷ امتیاز و سه پله صعود، به جایگاه سی‌وهشتم دنیا رسید و همچنان در جایگاه نخست فوتبال آسیا و بالاتر از ژآپن، کره‎جنوبی، استرالیا و امارات باقی‌ماند.

فرنگی‎کاران و آزادکاران جوان ایران در آسیا سوم شدند

در چارچوب مسابقات کشتی فرنگی آزاد قهرمانی جوانان آسیا، تیم اعزامی ایران در بخش کشتی فرنگی جمعه گذشته موفق به کسب عنوان سوم شد. در جریان این رقابت‌ها که در میانمار برگزار شد، تیم کشتی فرنگی ایران توسط علی ارسلان و امیرحسین حسینی در اوزان ۶۶ و ۹۶ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت. همچنین عرفان سعادتی فر در وزن ۶۰ کیلوگرم صاحب مدال نقره شد، علیرضا کارگر و میثم دلخانی در اوزان ۵۰ و ۵۵ کیلوگرم به مدال برنز رسیدند. در این رقابت‌ها مهدی فلاح در وزن ۸۴ کیلوگرم پنجم شد و کیوان رضایی و پوریا عباسی در وزن ۷۴ و ۱۲۰ کیلوگرم نیز از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در بخش کشتی آزاد مسابقات قهرمانی جوانان آسیا نیز تیم ایران یکشنبه گذشته به عنوان سوم دست یافت. این عنوان چهار مدال طلای، پیمان بیابانی، رضا مظفری، مجتبی گلیج و امین طاهری در اوزان ۶۰، ۷۴، ۸۴ و ۱۲۰ کیلوگرم و کسب ۵۴ امتیاز به دست آمد.

ترکیب هیات مدیره استقلال کامل شد

 شنبه گذشته و پس از توافق‌های نهایی میان مسئولان باشگاه استقلال با حامی مالی این باشگاه، شاهرخ سبک‌ دست به عنوان پنجمین عضو هیات مدیره آبی‌ها برگزیده شده است. با انتخاب سبک دست، ترکیب پنج نفره هیات مدیره باشگاه استقلال کامل شد. پیش از این معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان چهار عضو دیگر هیات مدیره استقلال را معرفی کرده بود.

فوتبال زنان ایران در رده ۵۸ جهان

فدراسیون بین‌المللی فوتبال شنبه گذشته رده‌بندی تیم‌های فوتبال جهان در بخش زنان را اعلام کرد که بر اساس آن تیم فوتبال زنان ایران همچنان با ۱۴۱۸ امتیاز جایگاه ۵۸ جهان و ۱۳ آسیا را به خود اختصاص داده است.

باارزش‌ترین قرارداد فوتبال در «محک» امضا شد

جواد نکونام، فریدون زندی، کریم انصاری‌فرد، پژمان منتظری، هاشم بیگ زاده و کاظم برجلو بازیکنان فوتبال ایران شنبه گذشته با ارزش‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران و شاید هم جهان را امضا کردند. طرف دوم این قرارداد کودکان مبتلا به سرطان محک بودند. در این قرارداد قهرمانان فوتبال کشورمان عضو خانواده بزرگ محک شدند و نسبت به کودکان مبتلا به سرطان متعهد شدند که آنان را هرگز فراموش نکرده و پیوند دوستیشان را همیشگی کنند. قهرمانان فوتبال قول دادند تا برای بازی و شاد کردن کودکان هر ۳ ماه یکبار به دیدارشان بیایند و دیگر دوستانشان را نیز با محک آشنا کرده و ایشان را به بازدید از این موسسه تشویق کرده و به خانواده بزرگ محک پیوند دهند.

مرگ یک قهرمان

مهدی بوند ملی‌پوش و قهرمان رشته بولینگ که قرار بود در بازی‌های جهانی ۲۰۱۵ پیوند اعضا شرکت کند، شنبه گذشته بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت. بوند از قهرمانان شاخص پیوند اعضا بود که در رشته بولینگ عناوین جهانی متعددی بدست آورده بود. مهدی بوند در مسابقات جهانی ۲۰۱۳ آفریقای جنوبی به مدال طلا دست یافت و در مسابقات جهانی ۲۰۱۱ پیوند اعضا در سوئد صاحب مدال نقره شد. وی همچنین قهرمان مسابقات خاورمیانه و شمال آفریقا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ بود که در آن مسابقات صاحب دو مدال طلا شد. 

مرزبان در پیکان

یکشنبه گذشته علیرضا مرزبان به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال پیکان انتخاب شد تا هدایت این تیم را در مسابقات فصل آینده لیگ برتر برعهده بگیرد. مرزبان فصل پیش هدایت تیم فوتبال پدیده مشهد را برعهده داشت و در این فصل جانشین صمد مرفاوی شده است.

بدهی ۴۶۸/۱۰۲/۳۳۱/۰۱۴ ریالی ۶۴ باشگاه فوتبال به ۸۴۰ نفر

بنا به اعلام یکشبه گذشته فدراسیون فوتبال، در حال حاضر ۱۳ باشگاه حاضر در لیگ برتر به ۲۰۵ نفر بدهکار بوده و باید در مجموع مبلغ ۱۹۷/۴۴۳/۶۱۰/۳۱۲ریال را پرداخت کنند. همچنین ۸ باشگاه در لیگ دسته اول به ۱۶۶ نفر بدهکار هستند و باید مبلغ ۱۶۲/۶۸۱/۸۸۴/۷۸ ریال بپردازند.

در رقابتهای لیگ دسته دوم، ۱۷۰ نفر از ۱۶ باشگاه طلبکار بوده و مبلغ ۹۴/۸۰۳/۲۳۹/۸۰۰ ریال از سوی کمیته انضباطی اعلام شده که باشگاه‌های مربوطه باید پرداخت کنند. ضمن اینکه ۱۱ باشگاه در لیگ دسته سوم نیز به ۱۶۱ نفر بدهکار هستند و طبق اعلام کمیته انضباطی باید مبلغ ۷۵/۶۷۶/۶۶۴/۰۸۹ ریال را بپردازند.

در رقابتهای لیگ بانوان دو تیم به ۹ نفر بدهکار بوده و مبلغ بدهی تعیین شده برای این دو باشگاه ۲۳۲/۴۰۰/۰۰۰ ریال است. طبق اعلام کمیته انضباطی ۱۴ باشگاه فعال به ۱۲۹ نفر در لیگ‌های استانی بدهکار هستند و باید مبلغ ۲۱/۰۶۱/۷۳۵/۶۵۱ ریال پرداخت کنند.

در مجموع ۶۴ باشگاه به ۸۴۰ نفر بدهکار بوده و باید مبلغ ۴۶۸/۱۰۲/۳۳۱/۰۱۴ ریال پرداخت کنند.

ادامه مدال آوری ورزشکاران ایران در یونیورسیاد دانشجویان جهان

بیست و هشتمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان طی یک هفته گذشته درگوانگجو چین پیگیری شد. طی این هفته نیز ورزشکاران اعزامی ایران در رشته های مختلف برابر حریفان خود صف آرایی کردند و موفق به کسب مدال هم شدند.

بر این اساس در تکواندو آرمین هادی پور در وزن ۵۴- کیلوگرم  به مدال طلا دست یافت. سعید رجبی در وزن ۸۰- کیلوگرم نیز طلایی شد. تکرم خدابنده هم در وزن ۷۳+ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد. در وزن ۷۴- کیلوگرم مسابقات تکواندو نیز احمدخسروفر به مدال طلا دست یافت.  مهران عسکری نماینده وزن ۸۷+ کیلوگرم نیز مدال برنز گرفت. امید عمیدی هم در وزن ۸۷- کیلوگرم صاحب مدال طلا شد. بدین ترتیب تیم تکواندوی ایران با چهار مدال طلا ، یک نقره و دو برنز عنوان قهرمانی را با خود اختصاص داد.

در این هفته همچنین نجمه خدمتی در مسابقات تیراندازی و در ماده ۵۰ متر سه وضعیت انفرادی زنان به مدال برنز دست یافت. در بخش تیمی این رقابت ها نیز تیم تپانچه بادی مردان ایران به عنوان هشتم دست یافت. تیم والیبال به عنوان پنجم دست یافت.

بازیکنان پرسپولیس از تصادف جان سالم به در بردند

بازیکنان تیم پرسپولیس که به منظور برپایی اردوی تدارکاتی به ترکیه سفر کرده اند، دوشنبه گذشته با اتفاقی ناگواری مواجه شدند. قضیه از این قرار بود که به هنگام بازگشت از تمرین، مینی‌بوس حامل بازیکنان پرسپولیس که جلوتر از مینی‌بوس کادر فنی از محل تمرین به هتل باز می‌گشتند، در یکی از پیچ‌های جاده با ماشینی که از با سرعت بالا در حرکت بود، روبرو شدند البته با مهارت راننده، مینی‌بوس بازیکنان از تصادف پیشگیری کرد اما خودروی روبرویی به کوه برخورد کرد. خوشبختانه در این حادثه به خودروی بازیکنان هیچ آسیبی وارد نشد و ماشین روبرویی هم دچار آسیب دیدگی جزیی شد تا همه چیز به خیر و خوشی تمام شود.

دربی ۹۴ چه زمانی برگزار می‌شود؟

دوشنبه شب گذشته طی مراسمی در سالن همایش های برج میلادکه با حضور مجیدنامجو مطلق و لی کریمی انجام شد، قرعه‌کشی پانزدهمین دوره رقابتهای فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور برگزار شد. بر اساس قرعه کشی صورت گرفته فینالیست های لیگ چهاردهم یعنی دو تیم تراکتورسازی و نفت تهران که در تبریز به مصاف هم رفتند، در هفته نخست فصل جدید مسابقات هم باید برابر هم صف آرایی کنند و بازهم در تبریز؛ دیگر اینکه دو تیم پرسپولیس و استقلال دیدارهای این فصل خود را با رویارویی برابر پدیده مشهد وسیاه جامگان مشهد آغاز می کنند. دربی نیز هفته یازدهم برگزار می شود.

صعود فوتبال ساحلی به یک چهارم نهایی مسابقات جهانی

تیم ملی فوتبال ساحلی ایران از جمعه گذشته دیدارهای خود در جام جهانی پرتغال را آغاز کرد و در نخستین دیدار موفق به شکست ۶ بر ۵ مقابل اسپانیا، نایب قهرمان دوره پیش این رقابت ها شد. این تیم دومین دیدار خود را روز یکشنبه مقابل برزیل برگزار کرد که طی آن متحمل شکست ۴ بر ۳ شد. این باخت در حالی رقم خورد که تیم ملی با نتیجه ۳ بر یک از حریف خود پیش بود. تیم ملی فوتبال ساحلی ایران روز سه شنبه نیز در سومین دیدار خود موفق شد پرتغال را ۳ بر ۲ شکست دهد.

در دیدار این روز برزیل مقابل اسپانیا به برتری دست یافت. رقم خوردن این نتیجه باعث شد تیم ملی فوتبال ساحلی ایران با ۶ امتیاز و به عنوان تیم دوم گروه به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یابد. در این مرحله تیم ایران امروز پنجشنبه به مصاف تاهیتی می رود.

[فوتبال ساحلی]

فاصله شمشیربازی با المپیک نزدیکتر شد

مسابقات شمشیربازی قهرمانی جهان از دوشنبه گذشته در مسکو روسیه برگزار شد و طی آن ۶ نماینده ایران در سه اسلحه سابر، فلوره و اپه به مصاف حریفان شان رفتند. در این رقابت ها و در اسلحه سابر علی پاکدامن پس از صعود از مرحله مقدماتی و بعد از آن جدول ۶۴ نفره، مقابل حریف روسی خود متحمل شکست شد. این شکست در حالی رقم خورد که پاکدامن درصورت برد سهمیه المپیکی خود را قطعی می کرد.

در هر صورت درجریان رقابت های شمشیربازی جهان  در اسله سابر، پاکدامن با کسب ۱۰ امتیاز المپیکی در رده ۲۹ ایستاد و مجتبی عابدینی هم با همین امتیاز در رده ۲۷ قرار گرفت. پاکدامن و عابدینی با کسب این امتیازها گتام بلندی برای المپیکی شدن برداشتند. محمد رهبری و محمد فتوحی نیز هر یک صاحب ۵ امتیاز المپیکی شدند و در رده های ۳۸ و ۶۲ قرار گرفتند.

در اسلحه اپه طاهر عاشوری پس از صعود از مرحله مقدماتی، در جدول ۱۲۸ نفره به دلیل امتناع از رویاروی با نماینده رژیم صهیونیستی از دور مسابقات کنار رفت و جایگاه ۱۳۷ را به دست آورد. در اسلحه فلوره هم علیرضا ادهمی به دلیل متحمل شدن پنج شکست و تنها کسب یک برد اصلا از مرحله مقدماتی صعود نکرد.

بهترین نتایج کاروان ایران در تاریخ مسابقات دانشجویان به ثبت رسید

بیست و هشتمین دوره یونیورسیاد دانشجویان جهان در حالی دوشنبه گذشته در کره جنوبی به پایان رسید که طی آن کاروان ورزش ایران بهترین نتیجه نسبت به ادوار گذشته را کسب کرد و موفق شد با ۷ مدال طلا، ۲ مدال نقره و ۶ مدال برنز صعودی قابل قبول در جدول رده بندی داشته باشد. کاروان ایران که در دوره قبل این مسابقات با دو مدال طلا، چهار مدال نقره و سه مدال برنز در جایگاه سی و دوم جدول توزیع مدال ها قرار گرفته بود، در پایان این دوره مسابقات صاحب جایگاه نهم شد.

[جدول توزیع مدال های رقابتهای یونیورسیاد]

این هفته فوتبال چه نقل و انتقالاتی داشت؟

میلادنوری، بازیکن پیشین استقلال با عقد قراردادی یکساله به تیم فوتبال صبای قم بازگشت. حسین کوشکی هم که در نیم فصل لیگ چهاردهم به صبای قم قرارداد خود را برای یک فصل دیگر با این تیم تمدید کرد. همچنین سعید صادقی است، بازیکن صبا که در لیگ دوازدهم برای سپری کردن خدمت سربازی راهی تیم نیروی زمینی تهران در لیگ دسته اول کشور شد دوباره به صبا بازگشت و اینبار با قراردادی دو ساله. از دیگر نقل و انتقالات صورت گرفته در تیم صبا اینکه حمید جوکار، بازیکن تیم فوتبال فجر سپاسی شیراز با انعقاد قراردادی یک ساله به این تیم قمی ملحق شد.

دیگر اینکه محمدرضا خانزاده مدافع راست فصل گذشته تیم پرسپولیس و اکبر ایمانی، هافبک فصل گذشته تیم ذوب آهن اصفهان به فولاد خوزستان ملحق شدند. از دیگر نقل و انتقالات انجام شده در فولاد اینکه اکبر ایمانی، هافبک فصل گذشته تیم ذوب‌آهن اصفهان با قراردادی به مدت یک فصل به این تیم رفت. آلوز نانگ کامرونی هم فصل گذشته برای فولاد خوزستان بازی کرد به تیم نفت تهران پیوست.

محسن یوسفی، بازیکن پیشین تیم فوتبال استقلال و ملوان با عقد قراردادی یکساله به تیم فوتبال پدیده مشهد پیوست.

محسن مسلمان، بازیکن فصل پیش تیم فوتبال ذوب آهن به پرسپولیس پیوست. محمدباقر شعبانی دروازه بان  فصل گذشته تیم دسته اولی پارسه تهران نیز پرسپولیسی شد. وحید حیدریه، مدافع تیم فوتبال امید و پیکان به تیم پرسپولیس پیوست.

مهرداد طهماسبی، روازه بان فصل گذشته صبای قم با قراردادی یک ساله به تیم فوتبال تراکتورسازی