به گزارش پارس به نقل از فارس اتحادیه فوتبال اروپا، یوفا تحریم‌های وضع شده بر باشگاه پاری‌سن‌ژرمن فرانسه را لغو کرد.

اعمال این تحریم‌ها به علت لغو قواعد بازی جوانمردانه از سوی باشگاه فرانسوی عنوان شده بود.

بنا بر این الغای تحریم‌ها، پاریسی‌ها قادر خواهند بود که بازیکنان جدیدی از باشگاه‌های دیگر را به خدمت بگیرند.

دستگاه انضباطی یوفا علاوه‌ این باشگاه، منچسترسیتی را نیز مورد تحریم‌های فلج‌ کننده قرار داده بود.

از جمله موارد جریمه‌ای ناشی از تحریم‌‌ها، جریمه 60 میلیون یورویی برای هر کدام از دو باشگاه و محرومیت آن‌ها از امضای قرارداد با بازیکنان جدید برشمرده شده است.
PSG حالا می‌تواند تعداد بازیکنانش را از 21 به 25 برساند.

یوفا در نشست اخیر خود در پراگ، قواعد جدیدی را در رابطه با بازی جوانمردانه وضع کرده است.

جیانی اینفانتینو، دبیر کل یوفا در این ارتباط گفت: دیدیم که با این قوانین جدید میزان ضرر کمی پایین آمد و به مرز چهارصد میلیون رسید، پس قوانین موفق بوده اند. عادی است که پس از گذشت زمان و با این نتایج مثبت، نیاز باشد مواردی را بازنگری کنیم و اطمینان حاصل شود که قوانین مناسبی وضع می کنیم.

آیین نامه بازی جوانمردانه مالی که در سال 2009 میلادی به تصویب رسید، باشگاه های اروپایی را از خرج کردن بیشتر از درآمدشان باز می‌دارد. تا کنون باشگاه های منچستر سیتی، اینترمیلان، موناکو و پاری‌سن‌ژرمن به خاطر سرپیچی از این قانون با جریمه هایی مواجه شده اند.

آیین‌نامه بازی جوانمردانه مالی یوفا، مجموعه آیین‌نامه‌ها و قوانینی است که هدف آن، بازی جوانمردانه و نظم و انضباط بیشتر است و در سپتامبر 2009 به تصویب رسید.

آیین‌نامه بازی جوانمردانه مالی یوفا در ابتدا در سپتامبر 2009 توسط هیئت کنترل مالی در اروپا به تصویب رسید. این قانون به طور کلی در مورد خرج‌های باشگا‌ه‌های فوتبال اروپا بیشتر از درامد آن‌ها است که باعث ایجاد مشکلات مالی برای تیم ها می‌شود. این قانون به این علت ایجاد شد که باشگاه‌هایی که مالکین متمولی دارند و خرج های زیادی برای باشگاه‌ها و خرید‌های گران قیمت می‌کنند و در نهایت درآمد آن‌ها بسیار ناچیز تر از خرج‌های است که می‌کنند بشود. آن‌ها باید به فکر کمتر قرارداد بستن و بستن قراردادهایی با هزینه های کمتر بشوند.

آیین نامه فیرپلی مالی قانونی را آماده کرد تا باشگاه‌ها نتوانند بودجه اضافی در فصول زیاد برای باشگاه داشته باشند. بحث اصلی این قانون برای آن است که تیم‌ها شروع کنند به کشف کردن استعدادهای کشور های خودشان و یا دیگر کشورها با هزینه‌های کمتر و با این روش تیم هایی که بودجه ضعیف‌تری نسبت به تیم‌های ثروتمند دارند بتوانند توان رقابت را در این عرصه داشته باشند.

میشل پلاتینی رئیس یوفا در این رابطه گفت: نیمی‌ از باشگاه‌ها در حال از دست دادن پول خود هستند. باید این روال را پایان دهیم. تیم‌ها بیشتر از آن که پول بدست بیاورند در حال از دست دادن آن هستند. نمی‌خواهیم به باشگاه‌ها ضرر برسانیم و یا آن‌ها را با این قوانین نابود کنیم. برعکس ما می‌خواهیم در این بازار آن‌ها را کمک کنیم.

به طور مثال تیم وستهام یونایتد در لیگ برتر بین سال‌های 2005 تا 2010 مبلغ 90.2 میلیون پوند را از دست داد یا تیم پورتسموث که 59 میلیون پوند را به دلیل خرید بازیکنان معروف زیادی را از دست داد و هیچ مقامی هم بدست نیاورد. در سری آ ایتالیا بسیاری از تیم‌ها مبالغ زیادی از پول را از دست دادند. آ.ث.میلان 69 میلیون یورو در دسامبر 2010 و جنوا 16 میلیون یورو در دسامبر 2010 و خیلی از تیم های دیگر از جمله اینترمیلان که مبلغ 1.3 میلیارد دلار را از دست داده است. در اسپانیا بیشتر مبالغ در استفاده دو تیم رئال‌مادرید و بارسلونا است. مثلاً رئال مادرید تنها برای خرید کریستیانو رونالدو 80 میلیون یورو هزینه کرد.

در لیگ‌های فرانسه و آلمان بیشتر تیم‌ها از این قانون جدید استقبال کرده و خواهان اجرای آن شدند.

خیلی از تیم های بزرگی که مبالغ زیادی از دست دادند حامی این برنامه شدند از جمله ماسیمو موراتی مالک اینترمیلان ایتالیا که این تیم از دهه 90 به بعد مبلغ هنگفتی پول را توسط باشگاه از دست داده است. همچنین سیلویو برلوسکونی مالک آ.ث.میلان حامی این برنامه شد. از دیگر حامیان مطرح این برنامه رومن آبراهیموویچ مالک متمول چلسی و شیخ منصور خلدون المبارک مالک منچشترسیتی بود.

این قانون گرچه مزایایی فراوانی دارد، اما مناقشات مخالفتی‌ نیز در این ارتباط وجود داشته است.

در روز‌های گذشته دادگاهی در بلژیک دستور به توقف موقت تغییرات در آیین نامه مقررات مالی جوانمردانه یوفا را صادر کرده است.

این پرونده در پی شکایت هواداران دو باشگاه پاری‌سن‌ژرمن و منچسترسیتی و همچنین دنیل استرینی، کارگزار فوتبال تشکیل شده و دادگاه دستور به توقف تغییرات در آیین‌نامه بازی جوانمرادنه را صادر کرده است.

این پرونده به دادگاه عالی اروپا ارجاع داده شده است.

این پرونده به برنامه یوفا در کاهش میزان ضرر و زیان هر باشگاه از 45 میلیون یورو به 30 میلیون یورو معترض است.

بر اساس مقررات مالی جوانمردانه یوفا، باشگاه‌ها باید به اندازه ای که درآمد دارند هزینه کنند.

میشل پلاتینی، رئیس اتحادیه فوتبال اروپا پیش از این اعلام کرده بود که یوفا قصد دارد از شدت سختگیری‌های مربوط به آیین‌نامه مقررات مالی جوانمردانه یوفا بکاهد.

او پیش از این گفته بود: تصور می‌کنم که نیاز به اعمال یک سری تغییرات در مقررات مالی جوانمردانه داریم و فکر می کنم که لازم باشد از شدت برخی چیزها کاسته شود با این حال این من نیستم که تصمیم نهایی را می گیرم. این کار وظیفه کمیته اجرایی یوفا است.

دادگاه بلژیک با استناد به قوانین آزاد اتحادیه اروپا در مورد رقابت، رفت و آمد و سرمایه‌گذاری آزاد و همچنین آزادی کار و ارائه خدمات از دادگاه عالی اروپا در مورد نقض این قوانین توسط یوفا با اجرای آیین‌نامه مقررات مالی جوانمردانه توضیح خواسته است.