پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سارا گودرزی- تیم ملی والیبال کشورمان بعد از باختی که در دومین بازی خانگی مقابل تیم لهستان در رقابت‌های لیگ جهانی ٢٠١٥ متحمل شد، کارش به اما و اگر کشیده شده و راه سختی برای صعود به فینال دارد. طوری که حتی بسیاری از کارشناسان رسیدن ایران به مرحله نهایی این رقابت‌ها را غیرممکن هم می‌دانند. مصطفی کارخانه، پرافتخارترین مربی والیبال ایران از کارشناسانی است که به‌صراحت این موضوع را تأیید می‌کند. گفت‌وگوی تحلیلی کارخانه را بعد از بازی یکشنبه‌شب ایران و لهستان که ٣بریک به سود تیم مهمان تمام شد را می‌خوانید. 

 ارزیابی‌تان از بازی یکشنبه‌شب و شکست تیم ملی مقابل لهستان چیست؟ 

طبیعی است که لهستانی‌ها واقعا فوق‌العاده ظاهر شدند و استحقاق این پیروزی را داشتند. ما با تیمی بازی کردیم که عنوان قهرمانی جهان را در سال گذشته دارد. قطعا آنها قابلیت و ظرفیت‌هایی دارند که توانستند لقب بهترین تیم دنیا را از آنِ خود کنند. لهستان آن‌قدر بازیکن خوب دارد که حتی در نبود مهره‌های اصلی‌اش، نفرات ذخیره‌اش هم همان کار تیم اصلی را در زمین مسابقه انجام می‌دهند. «کورک» ستاره این تیم به‌دلیل مصدومیت دو بازی با ایران را ازدست داده بود اما دیدید نفر جایگزین او چقدر مؤثر واقع شد. 

 مشکل ایران چه بود که نتوانست مثل بازی اول لهستان را شکست دهد؟ 

متأسفانه خطاهای تیمی ما در بازی دوم خیلی بود. سرویس‌های زیادی را خراب کردیم. قدرتی‌هایمان در حمله افت داشتند. اما این در حالی بود که تیم حریف سرویس کمتری خراب کرد، خطای تیمی‌شان کم بود و از همه مهم‌تر اینکه دفاع‌های بلند اثرگذاری داشتند. لهستان بعد از شکستی که در بازی اول از ما خورد، ما را خیلی‌خوب آنالیز کرده بود به‌همین‌خاطر انگیزه زیادی داشتند که پیروز از میدان خارج شوند. چراکه این بازی حکم فینال را برای آنها داشت و در صورت باخت احتمال صعودشان به مرحله فینال خیلی‌کم می‌شد. یکی دیگر از دلایل شکست ما استرسی بود که بر کل تیم غالب شده بود. ما باوجود اینکه ست اول را خیلی‌خوب شروع کردیم و بردیم، اما در ادامه نتوانستیم حاشیه امنیتی برای خودمان درست کنیم تا از نظر روانی راحت بازی کنیم. باید طوری بازی می‌کردیم که حداقل چهار تا پنج امتیاز جلو می‌افتادیم. کادر فنی در ست چهارم وقتی امتیازها ٢٤بر١٩ است، وقت استراحت می‌گیرد. این کار یعنی چه؟ یعنی هیچ. وقتی ما پنج امتیاز عقب هستیم و تیم حریف فقط یک امتیاز نیاز دارد، یعنی بازی دیگر تمام شده. شاید خیلی‌ها این نقاط ضعف را نبینند، اما منی که عمرم را در این راه گذاشته‌ام، این ضعف‌ها را می‌بینم. اینها نشان می‌دهد که از مربیگری ایده‌آل خیلی فاصله داریم. به‌هرحال اگر موفقیتی به دست می‌آید یک جا از هنر بازیکن به دست می‌آید یک‌جا از هنر مربی. با تمام اینها، من معتقدم این بچه‌ها کم‌کاری نکردند و تا به اینجای کار هر آنچه داشتند، در مصاف با بهترین‌های دنیا به نمایش گذاشتند. نباید فراموش کنیم آمریکا، روسیه و لهستان بهترین‌های والیبال دنیا هستند که ما در لیگ جهانی امسال با آنها هم‌گروه شدیم. 

 تیم آمریکا قهرمان لیگ جهانی سال گذشته است، علت اینکه ما توانستیم آمریکا را راحت شکست دهیم اما لهستان را نه، چیست؟ 

آمریکا تیم بسیار خوبی است. آنها در دو بازی که در تهران با ما داشتند، امتیاز‌های خوبی جمع کردند اما علت اصلی باخت آنها این بود که خیلی تحت‌تأثیر تماشاچیان حاضر در استادیوم آزادی قرار گرفته بودند. طوری که خودشان هم به این موضوع اعتراف کردند. آنها تابه‌حال چنین جمعیتی را در سالن‌ها ندیده بودند. اما لهستانی آن‌قدر با اعتمادبه‌نفس مقابل ما بازی کردند که تحت تأثیر آن همه سروصدا قرار نگرفتند. در بازی دوم همه آنها پنبه در گوش‌هایشان گذاشته بودند. اینها، همه کارهای حرفه‌ای بود که انجام دادند تا روحیه‌شان را نبازند. ضمن اینکه لهستانی‌ها در بازی اول هم با وجود اینکه از ما شکست خوردند، خیلی خوب و باروحیه بازی کردند و ٢ بر یک ما از جلو بودند. من اعتقاد دارم آسیب‌دیدگی بازیکنان ما در شروع فصل و نبود سعید معروف، کاپیتان و پاسور ارزشمندمان در ابتدای تمرینات (حضور در تیم کازان روسیه) از دیگر عواملی است که باعث شد ما نتوانیم در لیگ امسال منسجم‌تر بازی کنیم. 

  ارزیابی‌تان از عملکرد کواچ از ابتدای مسابقات تا به الان چیست؟ 

کواچ باید تجربه بیشتری پیدا کند. اولین ایرادی که می‌توان به او گرفت این است که چرا وقتی در ست پایانی ٢٤بر١٩ عقب هستیم وقت استراحت می‌گیرد. این ایراد بزرگی در کار اوست. نفراتی هم که در کنار او هستند ایراد دارند. نباید دست به چنین کاری بزنند. کوچینگ کواچ ضعیف است و باید قوی‌تر شود. خروجی تیم ما عالی است اما در بحث مربیگری دچار ضعف هستیم. ما در لیگ جهانی پارسال چهارم شدیم اما امسال خیلی بعید است از گروهمان هم بالا بیاییم. 

 یعنی با این شرایط هیچ شانسی برای صعود به فینال نمی‌بینید؟ 

من شانس خیلی کمی می‌بینم. ما اگر از روسیه شش امتیاز خانگی بگیریم، باید در آن طرف امیدوار باشیم آمریکا لهستان را در دو بازی پیش‌رو شکست دهد. در شرایطی که آمریکا میهمان لهستان است، درصدش خیلی‌کم است چنین اتفاقی بیفتد. 

 والیبال ایران به جایی رسیده که قدرتش با تیم‌های باسابقه دنیا برابری می‌کند. طبیعی است توقع مردم ما از این رشته بالا رفته باشد. قطعا اگر از گروه صعود نکنیم صدای آنها در می‌آید. 

بله، صددرصد همین‌طور است. ما پارسال تیم چهارم لیگ جهانی شدیم، اما امسال از گروه صعود نخواهیم کرد. 

 فکر می‌کنید اولین کاری که ما باید بکنیم تا این تیم، که به‌زودی مسابقات قهرمانی جهان را هم در پیش دارد، دیگر در مقاطع حساس ضربه نبیند، چیست؟ 

اولین کار این است که ما این تیم را از نظر روانی ریکاوری کنیم تا کارشان را با پیروزی در لیگ جهانی تمام کنند. طوری که بتوانیم شش امتیاز ارزشمند را از روسیه در خانه بگیریم. بعد از آن‌هم از کارشناسان بخواهیم با تحلیل‌های منطقی، نه مغرضانه، ضعف‌های تیم را در رقابت‌های امسال بررسی کنند تا از آنها برای مسابقات قهرمانی جهان درس بگیریم که در آینده به مشکل برنخوریم.