به گزارش پارس به نقل از فارس محمد دادکان در نشست خبری معاونت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی و رونمایی از لباس رسمی این دانشگاه در مورد اینکه در 8 سال گذشته بارها از وی درخواست شد تا به فوتبال بازگردد اما او قبول نکرد با دلایل این امر اظهار داشت: مطمئن باشید مسئولان وزارت ورزش نمی‌خواهند پرسپولیس و استقلال سرشان بالا باشد وگرنه چیدن این مهره‌ها از نگاه هر کارشناس و غیرکارشناسی به معنای این است که می‌خواهیم استقلال و پرسپولیس زمین خورده و هر روز ضعیف‌تر شوند.

وی ادامه داد: در غیر این صورت کسی که نقشی در هیأت مدیره ندارد و خارج از کشور است چه فایده‌ای می‌تواند برای دو تیم داشته باشد چرا که خودم اگر در جایی که هستم نتوانم 4 ماه کار کنم خواهم رفت اما اینجا طی دو سه سال حضور هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهند ولی نمی‌دانم چرا نمی‌روند الان هم پرسپولیس و استقلال را با این همه طرفدار طوری چیده‌اند که هر روز تنش باشد.برای طرفداران بنویسید منتظر روزهای بدتر هم باشید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای ریاست فدراسیون فوتبال ثبت‌نام می‌کند یا خیر،؛‌گفت:‌هر کسی دارای شخصیتی است و اگر کسی شخصیتش زیر سؤال برود دیگر در آنجا نخواهد ماند. یک روز خبرنگاری به من گفت تا به حال ندیدم رئیس فدراسیون دنبال یک بازیکن برود اما من به آلمان رفتم تا هاشمیان را راضی کنم تا برای تیم ملی بازی کند. من حاضرم غرورم شکسته شود تا غرور ملی شکسته نشود. در نهایت هم دیدید که هاشمیان چه گل‌های حساسی به ثمر نشاند. اگر کسی بتواند خدمت کند و نیاید خیانت کرده است و اما امثال من را نمی‌خواهند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال گفت: 230 خبرنگار را با خودمان به مسابقات اعزام کردیم اما از این کار راضی بودیم و این کار را دوست داشتیم. یکسری هم می‌گفتند که دادکان را بزنیم دست آخر برای حلالیت پیش من آمدند و حتی گفتند وقتی تو رفتی فوتبال چه ضربه‌ای خورد.

وی با بیان اینکه دیگر فوببال را از این ذلیل‌تر نمی‌بینید گفت: در رده 15 دنیا بودیم و می‌گفتند باید دهم شویم اما الان که چهلم دنیا هستیم کسی نمی‌گوید پانزدهم بودیم. رفتیم جام ملت‌ها سوم شدیم و حق‌مان اولی بود حتی برای جام جهانی در روز آخر اعلام کردم که لژیونرها را نمی‌خواهم و بدون آنها به ژاپن رفتیم و حتی گفتم که لژیرنرها در خارج به بازی کردنشان ادامه دهند اما امروز فکر می‌کنید فوتبال از این ضعیف‌تر و خوارتر خواهد شد؟

وی با بیان اینکه دیگر فوتبال را از این ذلیل‌تر نمی‌بینید گفت: در رده 15 دنیا بودیم و می‌گفتند باید دهم شویم اما الان که چهلم دنیا هستیم کسی نمی‌گوید پانزدهم بودیم. رفتیم جام ملت‌ها سوم شدیم و حق‌مان اولی بود حتی برای جام جهانی در روز آخر اعلام کردم که لژیونرها را نمی‌خواهم و بدون آنها به ژاپن رفتیم و حتی گفتم که لژیونرها در خارج به بازی کردنشان ادامه دهند اما امروز فکر می‌کنید فوتبال از این ضعیف‌تر و خارتر خواهد شد؟ الان هم نگویید چون مقابل‌تان هستم این حرف‌ها را می‌زنم. لیگ برتر 20 روز دیگر شروع می‌شود و هیچ جای دیگر اینچنین نیست که در اینجا وجود دارد و در این فاصله راه‌آهن به لیگ پایین‌تر سقوط می‌کند و پیکان برمی‌گردد اما نمی‌روند از کسی که ITC را صادر کرده سؤال بپرسند که کجا بوده است.

دادکان یادآور شد:‌در زمان من فشار زیادی آوردند تا تیم صنعت نفت بالا بیاید و راه‌آهن سقوط کند و حتی به خاطر رعایت نکردن حکم قوه قضائیه به زندان محکوم شدم اما گفتم زندان را می‌پذیرم اما اجازه نمی‌دهم نفت به لیگ برتر بیاید. بعد هم که لیگ 17 تیمه شد.

وی تاکید کرد: پرسپولیس نه مجمع می‌خواهد نه هیأت مدیره و نه مدیرعامل و با یک نفر هم می‌چرخد. چون فقط 25 بازیکن دارد و 5 نفر کادر فنی. اما ببینید در این 20 ماه چه بلایی سر این تیم آوردند. با زبان روزه قسم می‌خورم که قدرت این دو تیم را نمی‌خواهند و کوچکی و ضعف آن را می‌خواهند چون بزرگی این دو تیم سوبسید دارد.

دادکان گفت:‌وظیفه وزیر ورزش نیست در کار باشگاه‌ها دخالت کند بلکه کار وزیر فراتر از این صحبت‌هاست. اما بابت تاسف است که وزیر و معاونانش تا این اندازه در مورد فوتبال و استقلال و پرسپولیس صحبت می‌کنند. این آدم‌ها دنبال یکی هستند که از صندلی‌اش بلند شده تا جایش بنشیند و قسم می‌خورم که این طور نیست که من مثلا بلند شوم و جایم را بگیرند. آنها دنبال خدمت نیستند چون هدف گرفتن میز و صندلی است و اینجا دیگر مردم و وطن از بین می‌روند.

وی در پاسخ به این سؤال که در دولت‌های قبلی این وضعیت وجود داشت، گفت:‌درست است چون همه دنبال سرگرمی بودند و دنبال کار بنیادین در ورزشی کسی نیست چرا باید برای این مردم که استقلال و پرسپولیس را دوست دارند اینقدر استرس ایجاد کرد که مدام در خیابان از من بپرسند وضعیت این دو تیم چه می‌شود و کسی هم نیست پاسخ دهد چرا این دو تیم به این روز افتاده‌اند. از شما می‌خواهم به سراغ کسانی که این دو تیم را به این روز انداخته‌اند بروید و تا فاصله 20 روز مانده به لیگ ببینید کسی جواب‌تان را می‌دهند. با این وضعیت برانکو که هیچ کاپلو را هم بیاورید شرایط همین خواهد بود.

وی در مورداینکه به نظر می‌رسد واگذاری استقلال و پرسپولیس به نوعی سر کار گذاشتن مردم بود، گفت: 10 ماه پیش گفتم این واگذاری انجام نمی‌شود و همه سر کار هستند.

وی در مورد مشکلاتی که برای ساختمان‌ةای پرسپولیس و استقلال به وجود آمده گفت: این دو ساختمان را از منابع غیردولتی برای دو باشگاه خریده‌ایم و بدون هیج وجهی 99 ساله در اختیار آنها قرار داده‌ایم و کسی نمی‌تواند آنها را به شخص دیگری واگذار کند.

وی در پاسخ به این سؤال که منظورش از اینکه شرایط باید مهیا شود تا برگردد چیست، گفت: وقتی مسئولان نخواهند نمی‌شود کاری کرد. این یعنی کسانی که هستند ما را نمی‌خواهند. همین آقای پهلوان که در کنار من نشسته شاهد است که یک شخص نزدیک به دولت بامن تماس گرفت و گفت ما تحت فشار هستیم چه کنیم. و چطور می‌شود کاری کرد که شما برگردید چون همه قبول دارند می‌توانید اوضاع را بچرخانید و حتی گفت در نظرسنجی 99 درصد به شما رای داده‌اند که من گفتم باز هم نظرسنجی کنید چون مردم فهمیده‌اند چه کسی می‌تواند کار کند.

وی افزود« نقش بازی نمی‌کنم و دوست دارم برای مردم صادق باشم به خدا نمی‌خواهند که فوتبال رشد کند. آن کسی که باید خودش می‌داند من چه می‌گویم و نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد چون اگر بخواهند هیأت مدیره‌ای می‌چینند که قوی باشد در زمان من گفتند هیآت مدیره‌ات سیاسی‌ترین آدما را دارد اما نپرسید چرا اما من آدم‌هایی آوردم که کار راه‌انداز بودند. شریعتمداری که مشکلات مالی را حل می‌کرد یا آصفی که مشکل خروجی را حل می‌کرد و یا تاجرنیا و سازگارنژاد که ما را با مجلس ارتباط می‌دادند و بنده به همراه پهلوان، شاهرخی و نوآموز کارهای فنی را می‌کردیم. پس انتخاب‌مان نه به خاطر سیاسی‌بودن افراد بود بلکه به خاطر توانایی‌هایشان بود.

دادکان با ذکر مثالی یادآور شد: برای اعزام تیم ملی به جام ملت‌ها از ایرانول 12 چک 40 میلیونی گرفتم که آن را به شریعتمداری دادم و او 500 میلیون پول نقد به من داد و هیچ زمانی کسی شاهد نیست در دوران ریاستم گفته باشم من ندارم. و همیشه گفتم چپ فدراسیون پر است اگر من این آدمها را نمی‌آوردم چه کسی این چک‌ها را نقد می‌کرد پس بلد بودم چه کار کنم.الان هم این هیأت رئیسه چه باری از روی دوش فوتبال را برمی‌دارد نمی‌دانم  جالب اینکه یک کسی باید بار آنها را بردارد حالا هم چند میلیارد بدهکارند پس اگر یک شخص توانمند داشتند می‌توانست کمک‌شان کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر باشگاهی مثل تراکتورسازی از برخی دانشجویان می‌خواهد تا از دانشگاه انصراف دهند تا سرباز شده و به این تیم بیاید، گفت: بازیکنان چطور قبول می‌کنند از دانشگاه انصراف دهند اما شاید به این نتیجه رسیده‌اند که این کار را انجام دهند بنابراین دیگر نمی‌توان کاری انجام داد.

وی در مورد اینکه چرا با وجود برکناری دبیر و نائب رئیس فدراسیون فوتبال فیفا در این مورد دخالتی نکرد، گفت: فیفا با نائب‌رئیس و دبیر کاری ندارد اگر رئیس را دست بزنند دخالت می‌کنند. الان دارند چهارپایه صندلی را می‌اندازند تا روی خودش بیفتد. یعنی دبیر و نائب‌رئیس و سایر اعضا را می‌چینند و دخالت می‌کنند و رئیس هم برای ماندن همه را قبول می‌کند و باعث می‌شود فوتبال بیش از پیش ضربه بخورد.

دادکان در پاسخ به این سؤال که چطور شد که 4 سال پیش نامش به عنوان کاندیدای حضور در کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال اسیا معرفی نشد، گفت: بنده در آن زمان دو کرسی در آسیا و یک کرسی در فیفا داشتم و برای انتخابات هم کفاشیان مدارکم را گرفت اما شبانه از او خواستند مدارک را بایگانی کنند تا یک نفر دیگر کاندیدا شود و دیدید که او هم رفت و رای نیاورد و کمیته اجرایی را از دست دادیم.

معاون ورزشی دانشگاه آزاد در مورد فعالیت‌های این معاونت گفت: این معاونت 21 ماه است تشکیل شده  و بنده و همکارانم افتخاری داریم در اینجا کار کنیم. در حال حاضر در دو بخش قهرمانی و دانشجویی فعالیت می‌کنیم که بخش دانشجویی مهم‌تر است چون بیش از یک میلیون و 700 هزار دانشجو و 4 میلیون فارغ‌التحصیل داریم چرا که اگر بتوانیم بخش اعظمی از این تعداد را وادار به فعالیت ورزشی کنیم موفق بوده‌ایم.

وی ادامه داد: یک بخش دیگر کارمان فعالیت‌های باشگاهی است و فراهم کردن حضور حرفه‌ای در ورزش. دانشگاه آزاد سال گذشته 20 تیم داشت که از این تعداد 10 رشته قهرمان رشته‌های حرفه‌ای شد 6 تیم دوم و 3 تیم هم سوم شدند. تیم فوتسال‌مان به خاطر مسائل انضباطی که خودمان جلویش را گرفتیم روی سکو نرفت چون در دانشگاه‌ آزاد مسائل دیگر برای ما اولویت دارد. به همین خاطر از این قهرمانی گذشتم و تیم فوتسال را به مسابقات قهرمانی اعزام نکردیم.

دادکان یادآور شد: تشکیلات جدیدی در دانشگاه‌آزاد سازماندهی کردیم و برای ورزش حرفه‌ای الگوسازی به عمل آوردیم و با موافقت ریاست دانشگاه سرانه دانشجویی 25 هزار تومان را برای معاونت ورزش در نظر گرفتیم حتی از آموزش و پررش مجوز گرفتیم تا پایگاه‌های استعدادیابی را زیر نظر مدارسی که دانشگاه‌آزاد آنها را اداره می‌کند ایجاد کنیم و بنده 9 ماه در یکی از همین مدارس با بچه‌های 11 ساله به عنوان معلم فوتبال کار کردم.

وی یادآور شد: برای من در دانشگاه ورزش زنان و مردان فرقی ندارد و روی هر دو تیم دقت دارم. از 20 تیم 11 تیم در رده آقایان و 9 تیم در رده بانوان هستند و یک اقدام دیگر مان این بود که سعی کردیم مسابقات را در سالن‌ها و ورزشگاه‌های دانشگاه آزاد برگزار کنیم تا به این ترتیب جلوی هزینه‌های اضافی را بگیریم.

دادکان با اشاره به حساسیتش نسبت به مسائل مالی در معاونت ورزش دانشگاه آزاد گفت: دوست ندارم به گذشته برگردم اما هزینه‌های زیادی در بخش ورزشی می‌شد و امروز جدول مالی را ارائه کردم تا بدانید در این شرایط که می‌گویند این همه فساد در کشور است یک نفر وجود دارد که حتی در زمانی که در فدراسیون فوتبال هم بود بیلان مالی مشخصی ارائه می‌داد و هر سال با سربلندی نسبت به بخش مالی‌اش دفاع می‌کرد.

وی گفت: برای 20 تیم‌مان حدود 4 میلیارد و 200 میلیون هزینه کردیم در حالی که در سال‌های گذشته دو برابر هزینه می‌شد اما از وقتی من آمدم به صورت ریز مسائل مالی را اداره کردم و رقم قرارداد هر بازیکنی را که بخواهید ارائه خواهم داد و مثل برخی مسئولان که می‌گویند بعدا اعلام خواهیم کرد نخواهیم بود.

وی یادآور شد: برای تیم بسکتبال که با آن شرایط دوم شد فقط یک میلیارد و 500 میلیون هزینه کردیم و این در حالی است که باشگاه‌های باسابقه‌مان شاید 4 تیم هم در کل ورزش نداشته باشند همیشه هم می‌نالند که نتوانستیم بلیت بگیریم و مشکل داریم. اما در زمان من در فدراسیون فوتبال یک بازیکن ممنوع‌الخروج نشد یک بار مشکل بازیکن سرباز نداشتیم و برای گذرنامه هیچ بازیکنی مشکل ایجاد نشد. و تمام اعزام‌ها در آن 4 سال انجام شد الان هم خوشحالم بگویم که در این 20 تیم تمام بچه‌های ما زحمت می‌کشند و هیچ مشکلی برای آنها نداشتیم.

پیشکسوت فوتبال ایران گفت: در 11 سال حضورم در فوتبال یک کارت زرد نگرفتم و الان هم هر جا کار می‌کنم اول سرلوحه کارم مسائل مالی است و سپس انضباطی است. شب عید هم دیدید که دانشگاه‌ ازاد به عنوان داشنگاه برتر انتخاب شد ودر حالی که 14 معاونت خود را به 9 معاونت ارتقا داده اما به خاطر عملکرد خوب‌مان معاونت ورزش تقویت هم شد.

به گزارش فارس دادکان در ادامه نشست خبری خود تاکید کرد: در زمان حضورم در فدراسیون 236 خبرنگار را به مسابقات اعزام کردیم در حالی که بیشتر تیغ انتقادشان به طرف من بود اما گفتم اشکالی ندارد. الان هم اعلام آمادگی می‌کنم تا کمیته رسانه‌ای ورزش دانشگاه‌ آزاد تشکیل شود تا روی بحث دانشجویی رسانه‌ها بتوانیم کمک کنیم. و قول می‌دهم ریاست دانشگاه هر گونه مساعدت را در این مورد انجام دهیم تا این کمیته مثل کمیته قهرمانان که برای قهرمان ملی تسهیلات می‌گیرد برای خبرنگاران تسهیلات گرفته و من از این موضوع استقبال می‌کنم.

وی در مورد اینکه جرا باشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌آزاد در مورد قراردادهای مالی‌شان با شفافیت برخورد نمی‌کنند، گفت: اتفاقا یکی از وظایف باشگاه‌ها همین است. در دانشگاه آزاد هر ورزشکاری می‌آید بخش حقوقی ما قراردادها را تنظیم می‌کند و در سه قسط قراردادها را پرداخت می‌کنیم  والان هم یک نفر از 309 ورزشکار ما نیست که طلبی از دانشگاه آزاد داشته باشد.

دادکان یادآور شد: در فدراسیون هم یک ریال به کسی بدهی نداشتم و زمانی که می‌خواستم بروم با همه تسویه کردم وحتی 5 میلیارد و خرده‌ای هم پول گذاشتم. اگر باشگاه‌های دیگر شفافیت مالی ندارند حتما در این زمینه مشکلاتی دارند.

رئیس سابق فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که آیا الگوی دانشگاه‌ آزاد برای موفقیت تیم فوتبال هم جواب می‌دهد یا خیر،‌گفت: قبلا هم گفته بودم فوتبالیست ایران 100 میلیون هم نمی‌ارزد و بهترین مربی ایران 50 میلیون و گفته بودم اگر یک روز برگردم فوتبال را تعطیل می‌کنم. به جایی وابسته نیستم و یک بار در گذشته از پرسپولیس اخراج شدم چون دنبال احقاق حق بودم و الان هم برای دومین بار است که اخراج می‌شوم. اگر یک روز تیم فوتبال برای دانشگاه آزاد درست کنم رقم‌های بالاتر از این نخواهم داد.اگر در فوتبال سرمایه‌گذاری کنیم مثل فوتسال از دانشجویان خودمان استفاده می‌کنیم و هیچ گاه امتیاز تیم را نخواهیم خرید.

وی در مورد حضور بانوان در ورزشگاه‌ها گفت: زنان بخشی از ورزش و جامعه ما هستند و حتی هفته پیش به داورزنی گفتم اقدامی انجام دهد تا یکی از دو دیدار ایران و لهستان و یا ایران و روسیه را فقط زنان به ورزشگاه بروند. چون آنها هم به عنوان شهروند حق دارند. بنده با این شرایط هر دو دخترم را به بسکتبال آوردم.

وی افزود: از کسانی که اجازه نمی‌دهند خانم‌ها به ورزشگاه بیایند دلیلش را بپرسید. اما الان خودم در دانشگاه و حتی در بازی ایران و بحرین بخشی از بانوان را به ورزشگاه بردم و الان اگر محیط مناسب باشد حتی دو دخترم را هم می‌آورم که شرایط مساعد بود و آوردم. آن زمانی که رئیس فدراسیون بودم می‌دانستم چطور شرایط رامهیا کنم تا بانوان به ورزشگاه بیایند.