به گزارش پارس به نقل از خبرورزشی سوشا مکانی دروازه‌بان ملی‌پوش پرسپولیس مدتی است سکوت کرده و کمتر با رسانه‌ها حرف می‌زند البته طی همین مدت اتفاقات جالبی افتاد که یکی از این اتفاقات نشان دادن عدد 6 آن هم در لباس تیم ملی توسط گلر پرسپولیس بود. به همین بهانه با سوشا مکانی تماس گرفتیم که گپ و گفت ما تبدیل به یک مصاحبه نسبتاً بلند شد.

مي‌خواهيم از كمي پيشتر آغاز كنيم. پستي در اينستاگرام گذاشتي كه برخي‌ها ظاهر تو را با داعشي‌ها مقايسه كردند در حالي كه به خاطر «تيم ‌‌هاوارد» اين كار را كردي و... ماجرا چه بود؟
تيم ‌هاوارد گلر خوبي است اما (باخنده) من نه داعشي هستم و نه الگوي خاصي دارم، شبيه هيچ‌كس هم نيستم. تيپ و ظاهر هر كس به خودش مربوط است و شايد اين قيافه من مورد توجه يكسري افراد نباشد و شايد هم باشد. به نظر همه دوستان احترام مي‌گذارم.

لابد دقت كردي تيپ و قيافه‌ات شبيه سعيد معروف كاپيتان تيم ملي شده است؟
سعيد معروف كه سالار است. من به خودم اجازه نمي‌دهم درباره تيپ و قيافه كاپيتان شايسته تيم ملي واليبال صحبت كنم يا نظري بدهم. آنچه مي‌دانم اين است كه واليباليست‌هاي ايراني با غيرت و تعصب بازي كرده و نام كشورمان را در جهان بلندآوازه مي‌كنند.

حالا كه حرف از واليبال شد مي‌خواستيم بدانيم خودت هم اهل واليبال هستي؟
چه جور هم! ورزش مورد علاقه‌ام بعد از فوتبال، واليبال است و اگر حمل بر خودستايي نباشد در سالن و ساحل بد بازي نمي‌كنم.

در چه پستي؟
بيشتر اسپك مي‌زنم اما پاسور بدي هم نيستم. پارسال كه آقاي دايي سرمربي پرسپوليس بود سر تمرينات خيلي بازي مي‌كرديم و بازار كركري هم داغ بود.

بازي علي دايي چطور بود؟
واليبال علي‌آقا حرف ندارد البته در تيم پرسپوليس خيلي‌ها واليباليست هستند.

بهترين واليباليست پرسپوليس چه كسي است؟ 
بدون شك محسن بنگر كه براي خودش يك پا شهرام محمودي است!

جداً؟!
باور نمي‌كنيد اگر تيم منتخب واليبال پرسپوليس را جمع كنيم مي‌تواند منتخب همه تيم‌هاي فوتبال ليگ برتر را شكست دهد. (تأكيد مي‌كند) منظورم فوتباليست‌هايي است كه واليبال بازي مي‌كنند نه يك تيم واليبال را! به قول معروف تيم منتخب واليبال پرسپوليس آماده مسابقه است!

پاسور تيم منتخب واليبال پرسپوليس چه كسي‌ مي‌تواند باشد؟
خودم هم مي‌توانم خوب پاس بدهم ولي افشين اسماعيل‌زاده هم بد نيست.

در ساير پست‌ها چه كساني مي‌توانند بازي كنند؟
ليبروي تيم ما مهرداد كفشگري است. اسپوكر قطر پاسور محسن بنگر است. خودم و محمد عباس‌زاده هم دريافت‌كننده‌هاي قدرتي تيم به شمار مي‌رويم. قول مي‌دهم هيچ تيمي حريف ما نشود.

محمد موسوي تيم شما كيست؟
داشت يادم مي‌رفت رضا نورمحمدي هم مدافع روي تور ماست البته واليبال محمد نوري هم خيلي خوب است.

راستي شنيدي كه به احتمال فراوان محمد نوري به المسيمير قطر مي‌رود؟ حتي گفته مي‌شود او تست پزشكي هم داده و...
به خودم اجازه نمي‌دهم در زندگي حرفه‌اي همبازيانم دخالت كنم. محمد نوري كاپيتاني قابل ‌احترام براي من بوده و هست و قطعاً بهترين تصميم را مي‌گيرد. نوري چه كنار ما در پرسپوليس باشد و چه نباشد برايش آرزوي موفقيت دارم.

زماني كه همراه تيم ملي در خارج از كشور به سر مي‌بردي، ايگور پاناديچ مربي گلرهاي پرسپوليس مصاحبه كرد و گفت سوشا مكاني پتانسیل اين را دارد تا گلر اول تيم ايران شود!
خدا را شكر من هيچ نسبت فاميلي با مربيان كروات يا ساير مربيانم ندارم كه تعاريف آنها سوءتعبير شود. همواره سعي كردم در تمرينات كم نگذارم و خوشحالم مربي‌ام در پرسپوليس چنين نظري دارد.

البته برخي از منتقدان تو هم نسبت به تصميم كروش براي دعوت سوشا مكاني به تيم ملي اعتراضاتي داشتند!
هر حرفي بزنم يكسري سوءبرداشت مي‌شود. به هر حال هر بازيكني بالا و پايين دارد. هيچ فوتباليستي نمي‌تواند هميشه 100 باشد. شما دقت كرده باشيد ليونل مسي و كريستيانو رونالدو هم افت داشته‌اند يا همين كاسياس كه مدتي است در بحران به سر مي‌برد. آيا كسي مي‌گويد كاسياس نبايد به تيم ملي دعوت شود؟

بله در اسپانيا هم انتقاداتي نسبت به دعوت كاسياس به تيم ملي انجام مي‌شود!
ولي آنچه مهم است نظر دل‌بوسكه سرمربي تيم ملي اسپانياست. نظر كارلوس كروش هم همين است و هيچ‌كس حق دخالت در كار سرمربي تيم ملي را ندارد. شما برويد از مربيان تيم ملي بپرسيد؛ هر وقت دعوت شدم با تمام وجود كار كردم، هرگاه هم دعوت نشدم گلايه‌اي نداشتم. شما ديديد در آخرين اردوي تيم ملي قبل از سفر 
به جام جهاني خط خوردم اما اعتراضي نكردم.

چرا؟
چون كارلوس كروش مرا قانع كرد. ايشان دليل آورد كه چون به دليل اتفاقات پس از بازي با كره‌ جنوبي اولين بازي تيم ملي در جام جهاني 2014 محروم هستم نمي‌تواند ريسك كند. من هم نظر كروش را قبول كردم چون منطقي بود البته با سرنوشت نمي‌شود جنگيد. گذشته هم تمام شده و بايد به فكر آينده بود.

با وجود عليرضا حقيقي فكر مي‌كني به ديگر گلرهاي تيم ملي بازي برسد؟
يك زماني مي‌گفتند با وجود سيدمهدي رحمتي به هيچ گلر ديگري در تيم ملي بازي نخواهد رسيد، ديديد كه اين طور نشد. تيم ملي نه ارث پدري كسي است و نه هيچ فردي مي‌تواند به موقعيتي كه دارد دل خوش كند. اين مسئله در مورد خود من كه افتخار دعوت به تيم ملي را دارم صدق مي‌كند. از همه اينها گذشته كارلوس كروش يك مربي حرفه‌اي است و كسي را در تركيب اصلي مي‌گذارد كه بتواند به تيم ملي كمك كند. نظر ايشان هم هميشه محترم است.

با عليرضا حقيقي مشكلي نداري؟
(بلادرنگ) هيچ وقت!

اخيراً چي؟
نه، من با هيچ‌كس مشكلي ندارم؛ عليرضا حقيقي كه جاي خود دارد. از بچگي در اردوهاي تيم‌هاي ملي پايه‌اي با هم رشد كرديم و بالا آمديم.

حقيقي در كنفرانس مطبوعاتي اخيرش گفته بود كه پرسپوليسي بودن به نشان دادن عدد 6 نيست. برخي‌ها مي‌گويند شايد منظور گلر اول تيم ملي سوشا مكاني بوده باشد؟
مگر عليرضا اسم آورد؟ اسم كه نياورد! ضمن آنكه هركس عرق و تعصب به تيمش را يك جوري نشان مي‌دهد. قرار نيست همه ما شبيه هم رفتار كنيم.

ولي قبول داري سوشا مكاني پاره‌اي اوقات رفتارهايي بروز مي‌دهد كه همه را غافلگير مي‌كند؟!
من همين هستم؛ آدمي صاف و شايد هم ساده كه هر چه در دلم بگذرد بروز مي‌دهم. اصلاً سياستمدار نيستم. خيلي‌ها هستند كه كارشان را با سياست و زرنگي پيش مي‌برند. در دل‌شان يك چيزي است و در ظاهر چيز ديگري نشان مي‌دهند اما سوشا مكاني اين طور نيست.

بي‌تعارف نشان دادن عدد 6 آن هم با لباس تيم ملي بازخورد جالبي نداشت؛ اين حرف را مي‌پذيري؟
راستش را بخواهيد آن اتفاق در يك جمع خصوصي افتاد. داشتم با عكاس خبرورزشي مجتبي صالح شوخي مي‌كردم كه آن عكس گرفته شد و... البته مجتبي چند سالي است كه به عنوان عكاس در تمرينات پرسپوليس حضور دارد و با هم رفاقت خوبي داريم. من هم آن لحظه با او شوخي كردم و گفتيم و خنديديم.

كجا بود؟
جلوي در هتل آزادي و قبل از رفتن به فرودگاه براي سفر به ازبكستان دقايقي معطل بوديم كه مجتبي از راه رسيد و...

ولي سردار آزمون هم كنارت بود.
بله، داشتيم همگي با هم شوخي مي‌كرديم اما بعدش كه آن عكس منتشر شد متوجه اشتباهم شدم. من آنقدر شهامت دارم كه وقتي مرتكب اشتباهي شدم، بپذيرم. لباس تيم ملي جاي بحث باشگاهي و كركري‌هاي استقلال و پرسپوليس نيست. اشتباه كردم و از همه مردم بابت اين اتفاق سهوي عذرخواهي مي‌كنم.

از هواداران استقلال هم عذرخواهي مي‌كني؟
عرض كردم از همه دوستداران تيم ملي عذرخواهي مي‌كنم. وقتي بحث تيم ملي ايران وسط مي‌آيد همه ما فقط بايد به پرچم 3 رنگ كشورمان فكر كنيم و براي آن بجنگيم.

پس با اين تفاسير ديگر شماره 6 را نشان نمي‌دهي؟
چرا، در تيم ملي ديگر عدد 6 را نشان نمي‌دهم ولي در خارج از اردوي تيم ملي باز هم اين عدد را نشان مي‌دهم. بعضي وقت‌ها اين عدد فراموش مي‌شود و لازم است يادآوري شود (با صداي بلند مي‌خندد!)

منظورت پرويز مظلومي و نشان دادن عدد 4 است؟
آقاي مظلومي بزرگ‌تر من است و قصد بي‌احترامي به ايشان را ندارم اما همه بايد عدد 6 را به خاطر بسپارند!

فكر نمي‌كني اين عدد 6 نشان دادن‌ها در آينده، كار دست تو بدهد؟
چطور؟!

اگر روزي بخواهي به استقلال بروي با نشان دادن عدد 6 چه مي‌كني؟
هرگز به استقلال فكر هم نمي‌كنم. مطمئن هستم تا آخرين روزي كه زنده‌ام پرسپوليسي خواهم ماند. اگر هم روزي از اين تيم جدا شوم تا آخر عمر به پيراهن قرمز وفادار مي‌مانم.

بسيار خب، اين روزها با 9 نفر تمرين مي‌كنيد. حضور اين تعداد بازيكن در تمرينات پرسپوليس براي اين تيم خوب است؟
طبيعي است قرارداد يكسري از بازيكنان تمام شده و يكسري ديگر هم بلاتكليف هستند. ان‌شاءا... به زودي تيم كامل مي‌شود و با قدرت براي فصل آينده استارت مي‌زنيم اما اگر اجازه بدهيد مي‌خواهم نكته‌اي را درباره شباهت تمرينات بدنسازي پرسپوليس و تيم ملي عنوان كنم.

بفرما...
تمرينات بدنسازي ما در تيم ملي با تمرينات روز دنيا همخواني دارد. شايد ندانيد اما دكتر «ديگو»ي آرژانتيني كه در تيم ملي با ما كار مي‌كند مربي اختصاصي ليونل مسي بوده است. او تمرينات ويژه‌اي مي‌دهد و خوشحالم سر تمرين پرسپوليس تاي‌هومير هم شبيه همين تمرينات را انجام مي‌دهد.

اين روزها صحبت از پيوستن احتمالي رامين رضاييان و مهرداد جماعتي به پرسپوليس است؛ در اين رابطه نظري نداري؟
هر دو، بازيكناني باكيفيت هستند. با رامين رضاييان كه در تيم ملي هم‌اتاق هستم و مهرداد هم همبازي من در فولاد خوزستان بوده است. اين دو بازيكن مي‌توانند به پرسپوليس كمك كنند و اميدوارم زمينه براي جذب آنها فراهم شود.

هواداران پرسپوليس بابت فصل آينده نگران هستند؛ آيا اين نگراني به‌حق است؟
طرفداران حق دارند و تا وقتي كه اتفاقات مثبتي نيفتد اين نگراني‌ها وجود دارد. ما خودمان هم به عنوان بازيكن نگران فصل آينده هستيم. الان وقت تقويت تيم است. فصل گذشته هواداران خيلي زجر كشيدند و مشكلات فراواني را تجربه كرديم. ان‌شاءا... با تدابير مسئولان جديد سال خوبي را پيش رو داشته باشيم.

موضع تو در قبال مذاكره پرسپوليس با وحيد طالب‌لو چيست؟
موضع خاصي ندارم. مربي بزرگي مثل برانكو به طور حتم همه مسائل را در نظر مي‌گيرد و بعد چنين تصميمي اتخاذ مي‌كند. مطمئن هستم تمام اين تصميم‌ها در جهت تقويت پرسپوليس است. نه به عنوان سوشا مكاني بلكه به عنوان يك هوادار مي‌گويم قدم وحيد طالب‌لو روي چشم ما!

اين حرف را از ته دل زدي؟
شك نكنيد! اصلاً بروند كاسياس را بياورند. هر كس كه به پرسپوليس بتواند كمك كند از حضورش استقبال مي‌كنيم.

(به شوخي) در پايان مصاحبه ما نمي‌خواهي مثل ساير بازيكنان بابت مسائل مالي ناله و گلايه كني؟!
من اهل ناليدن نيستم. شايد بيشتر از همه هم مشكل داشته باشم ولي چنين مشكلاتي را نبايد رسانه‌اي كرد. خود من در طول فصل يك بار هم در مورد گرفتاري‌هاي مالي حرف نزدم. الان هم نمي‌خواهم در اين رابطه مصاحبه كنم و هر حرفي داشته باشم رودرروي مسئولان خواهم زد. سوشا مكاني مثل برخي‌ها نيست كه 90 درصد پول‌شان را مي‌گيرند و سياه‌بازي مي‌كنند!

مگر پرسپوليس چنين بازيكني دارد؟
بله، هم اين فصل و هم فصول گذشته پرسپوليس از اين بازيكنان فت و فراوان داشته و اميدوارم مديران پرسپوليس فرقي بين اين افراد و كساني كه مسائل مالي را رسانه‌اي نمي‌كنند، بگذارند.