به گزارش پارس به نقل از ایران ورزشی ایگور استیماچ کیست و چه پیشینه‌ای دارد؟ استیماچ ۴۷ ساله که در حال حاضر هدایت تیم زادار کرواسی را برعهده دارد کسی است که افتخارات بازیگری‎اش فراوان است. وی با پیراهن تیم یوگسلاوی به‌عنوان قهرمانی جام جهانی جوانان در سال ۱۹۸۷ دست پیدا کرد. استیماچ پس از فروپاشی یوگسلاوی با لباس تیم ملی کرواسی به افتخار بزرگ دیگری دست پیدا کرد و در کنار هم تیم‌هایی چون اسلاون بیلیچ، داور شوکر و پروسینسکی به‌عنوان سومی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه دست یافت.
استیماچ ۵۳ بار با پیراهن کرواسی به میدان رفت و دو گل هم برای این تیم به ثمر رساند. در رده باشگاهی، وی فوتبال خود را در هایدوک اسپلیت آغاز کرد و سابقه حضور در تیم‌های دربی کانتی و وستهام یونایتد انگلستان را هم دارد. استیماچ در سال ۱۹۹۵ با انعقاد قراردادی به ارزش یک و نیم میلیون پوند از هایدوک اسپلیت به دربی پیوست. وی در نخستین بازی خود با پیراهن این تیم مقابل ترانمر گلزنی کرد. هرچند که در نهایت با نتیجه ۵ - یک بازنده شدند. البته ادامه فصل برای آنها موفقیت‌آمیز بود تا آنجا که دربی موفق شد به رقابت‌های لیگ برتر صعود کند و ۲۰ بازی پیاپی را شکست نخورد.
استیماچ پس از چهار سال حضور در این تیم در اوت سال ۱۹۹۹ با مبلغ ۶۰۰ هزار پوند به وستهام فروخته شد. وی در این تیم موفق شد تنها یک گل و آن هم مقابل نیوکاسل به ثمر برساند. در سال ۲۰۰۹ و در نظرسنجی «دربی ایونینگ تلگراف» وی از سوی خوانندگان در تیم همه ادوار باشگاه قرار گرفت. استیماچ همچنین در رادیوتلویزیون کرواسی به‌عنوان مفسر ورزشی فعالیت کرده است.
پس از پایان دوران بازیگری، استیماچ به عالم خوانندگی روی آورد و حتی یک آهنگ پاپ تحت عنوان «مری و کیت» منتشر کرد.
استیماچ در سال ۲۰۰۵ پا به عرصه مربیگری گذاشت. وی هدایت تیم هایدوک اسپلیت را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۶ سرمربی تیم دسته اولی سیبالیا شد. در سال ۲۰۰۹ استیماچ مربی ان کی زاگرب شد اما یک سال بعد از این تیم اخراج شد.
در ژوییه سال ۲۰۱۲ استیماچ هدایت تیم ملی کرواسی را بر عهده گرفت و جایگزین هم تیمی پیشین خود اسلاون بیلیچ شد. وی در نخستین تجربه خود به‌عنوان مربی در بازی دوستانه خانگی مقابل سوییس متحمل شکست ۴ - ۲ شد. با وجود این باخت، کرواسی موفق شد با کسب ۱۶ امتیاز از رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، جواز حضور در برزیل را کسب کند. بیشتر گل‌های کرواسی از روی ضربات ایستگاهی، ضدحملات و اشتباهات دفاعی حریفان به ثمر رسید. دو شکست مقابل اسکاتلند، تیم ۷۸ جهان در رده‌بندی وقت فیفا، فشار انتقادات را روی استیماچ زیاد کرد.
البته کرواسی در نهایت با امتیازاتی که از زمان حضور استیماچ کسب کرد راهی رقابت‌های جام جهانی برزیل شد.
روزنامه محلی ۲۴ ساتا در خصوص ماندن یا رفتن این مربی یک نظرسنجی به راه انداخت که ۹8 درصد طرفداران فوتبال در کرواسی رای به اخراج این مربی دادند و در نهایت او از تیم ملی کرواسی اخراج شد.
ابهام‌هایی که کم نیست...
یک خواننده سرمربی استقلال می‌شود؟
استیماچ علاوه بر مستطیل سبز، در دنیای هنر هم فعالیت می‌کند. مرد کروات تجربه‌ای جالب در زمینه خوانندگی هم دارد و حتی یک موزیک ویدئو هم از او منتشر شده است. او این موزیک را به همراه یک خواننده دیگر ضبط کرده و نام قطعه موسیقی او «mare i kate» است. بوهم یکی از خواننده‌های سرشناس کرواسی خواندن دو نفره این آهنگ را در سال 1998 به ایگور پیشنهاد داده است، درست در سالی که ایگور یکی از محبوب‌ترین بازیکنان کرواسی میرسلاو بلاژویچ بود. او که با چیرو، مربی محبوب کروات‌ها در ایران در آن سال توانستند سوم دنیا شوند. استیماچ که کارنامه‌ای درخشان در فوتبال کشورش دارد البته متهم است که اعصاب خوبی ندارد و مثل زلاتکو کرانچار است. به همین دلیل او باید برای کار در استقلال ابتدا مجوزهای لازم را از کمیته تایید صلاحیت‌های حرفه‌ای بگیرد. کمیته‌ای که پیش‌تر شوک بزرگی به تیم امید ایران وارد کرد و نگذاشت این مربی روی نیمکت تیم ملی بنشیند و خیال‌مان را از صعود به المپیک راحت کند. حالا استیماچ جوان برای کار در استقلال با چنین اتهامی روبه‌رو شده است. او که رزومه‌ای درخشان در مربیگری در کرواسی دارد و شنیده‌های منتقدانش در حد گفته‌های چند نفری است که با فوتبال کرواسی در ارتباط بوده‌اند. حالا و با وجود این مربی - خواننده، دیگر رضا عنایتی تنها خواننده اردوی آبی‌ها نخواهد بود.!