پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حسين قهار- تعداد طرح‌هاي استيضاح وزراي كابينه دولت يازدهم رو به افزايش است. هر روز نام يك عضو كابينه مطرح مي‌شود و در مجلس براي استيضاح وزير مربوطه امضا جمع مي‌شود. تازه‌ترين خبر اما در داستان‌هاي مربوط به استيضاح، جمع‌آوري تعداد قابل توجهي امضا در مجلس براي استيضاح محمود گودرزي، وزير ورزش و جوانان است. همان وزيري كه كمتر از دو سال قبل از همين مجلس، براي نجات ورزش كشور از بلاتكليفي مديريتي و ساختاري راي اعتماد گرفت. سيد هادي حسيني، سخنگوي فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي اما در گفت‌وگو ضمن انتقادات صريح از عملكرد گودرزي، از دلايل نمايندگان مخالف عملكرد اين وزير، براي استيضاح او حرف زده است.

    ‌ چند هفته‌اي مي‌شود كه خبر جمع‌آوري امضا براي استيضاح وزير ورزش و جوانان در رسانه‌ها منتشر شده است. مي‌توانيد درباره آخرين وضعيت اين طرح استيضاح توضيح بدهيد؟

طبيعتا اتفاقات ناخوشايند ورزش كشور در دوره مديريتي محمود گودرزي دليل اصلي مجلس براي استيضاح است. دكتر جواد هروي براي نخستين بار پيشنهاد استيضاح وزير ورزش را مطرح كردند و مورد استقبال نمايندگان هم قرار گرفت.

   ‌ تاكنون چند امضا براي استيضاح وزير ورزش جمع شده است؟

همانطور كه مي‌دانيد، استيضاح وقتي قابل طرح است كه با امضاي حداقل ۱۰ نفر از نمايندگان به مجلس تقديم شود. در حال حاضر براي استيضاح گودرزي ٢٥ امضاي رسمي داريم و نكته قابل توجه اينجاست كه بسياري ديگر از نمايندگان مجلس به خاطر نارضايتي از وضعيت ورزش كشور، از امضا كردن اين طرح استقبال و اعلام آمادگي كرده‌اند. به اين ترتيب تعداد امضا‌ها قطعا افزايش خواهد داشت. ما يكشنبه باز هم در صحبت‌هايي كه با نمايندگان در مجلس خواهيم داشت، طرح را دوباره اعلام مي‌كنيم تا افرادي كه خواهان استيضاح گودرزي هستند و هنوز پاي نامه را امضا نكرده‌اند، اين كار را انجام بدهند.

   ‌ مي‌توانيد دلايل موافقان اين طرح را شرح بدهيد؟

سوالات و موضوعات اصلي نمايندگان از گودرزي در پنج محور خلاصه مي‌شود. البته با توجه به اتفاقات اخير ورزش كشور، سوالات درباره مشكلات و اتفاقات به وجود آمده بيشتر هم شده است. اما پنج محور اصلي سوالات، اداره ضعيف ورزش كشور، عدم واگذاري پرسپوليس و استقلال بر خلاف مصوبه مجلس شوراي اسلامي، لايحه وزارت ورزش و جوانان، موضوع نا‌تمام ماندن پروژه‌هاي نيمه‌كاره ورزشي و بلاتكليف ماندن آنها و در نهايت دخالت در امور فدراسيون‌‌هاي ورزشي و عدم نظارت درست روي برنامه‌هاي آنها است.

   ‌ بعضي از نمايندگان مجلس در جريان برگزاري مزايده‌هاي سرخابي‌هاي پايتخت مخالفت صريح خود با واگذاري اين دو باشگاه را اعلام كرده بودند. آن وقت چرا داستان عدم واگذاري اين دو باشگاه بايد يكي از محور‌هاي طرح استيضاح محمود گودرزي باشد؟

كدام نماينده چنين مخالفتي داشته است.

   ‌ به‌طور مثال مقداد نجف‌نژاد رييس فراكسيون ورزش مخالف جدي واگذاري بود. او بعد از لغو مزايده چهارم هم تاكيد كرد كه از اين اتفاق خوشحال است.

حرف يك نماينده كه قانون نمي‌شود. من هم مخالف واگذاري دو باشگاه به شركت‌هاي خودرو‌سازي سايپا و ايران‌خودرو بودم. اما مخالفتي با واگذاري نداشتيم. حرف بنده هم هيچ‌وقت قانون نمي‌شود. قانون آن چيزي است كه مجلس تصويب كرده است. مجلس رسما تصويب كرد پرسپوليس و استقلال به بخش خصوصي واگذار شوند و شوراي نگهبان‌ هم اين طرح را تاييد كرد. به اين ترتيب وزارت ورزش مكلف به اجراي اين طرح بود.

   ‌ مراحل واگذاري انجام شد ولي در چهار مرحله مزايده، اين دو باشگاه خصوصي نشدند.

وزير بايد مجلس را در اين‌ رابطه قانع كند كه چرا اين كار انجام نشده است. داستان واگذاري پرسپوليس و استقلال در سه حالت خلاصه مي‌شود؛ اول اينكه تاخير در اجراي مصوبه مجلس در زمينه واگذاري وجود داشته است. دوم اينكه اراده‌اي براي اجراي اين قانون وجود نداشت. سوم هم اينكه وزارت ورزش و دولت قادر به انجام اين كار نبودند.

   ‌ حالا به نظر شما كدام حالت در بحث واگذاري سرخابي‌ها بيشتر صدق مي‌كند؟

هر سه حالت. وزارت ورزش و مسوولان مربوطه در اجراي طرح تاخير زيادي داشتند. وقتي هم بعد از چهار مرحله مزايده دو باشگاه واگذار نشدند يعني اينكه اراده‌اي براي انجام اين كار وجود نداشته يا وزارت ورزش توانايي انجام اين كار را نداشته است. شما نگاه كنيد. تصميماتي هم كه در دو باشگاه پرسپوليس و استقلال اتخاذ كردند به‌شدت حاشيه‌اي و مشكل‌ساز شد و نتيجه‌اش نتايج ضعيف اين دو باشگاه مردمي بود. بدون هيچ ترديدي وزارت ورزش در به وجود آمدن اين مشكلات و نتايج ضعيف و حاشيه‌ها مقصر است. به همين دليل استيضاح‌كنندگان به جد موضوع را پيگيري خواهند كرد.

   ‌ پروژه واگذاري توسط وزارت اقتصاد و سازمان خصوصي‌سازي انجام شده است و مسوولان وزارت ورزش اعلام كرده‌اند كه نقشي در اين كار نداشته‌اند.

ما الان به نتيجه كار نگاه مي‌كنيم. اين دو باشگاه واگذار نشدند و دوباره در اختيار وزارت ورزش قرار گرفتند و باز هم شاهد تصميمات مديران اين مجموعه براي هر دو باشگاه هستيم. بلاتكليفي هر دو تيم هم ادامه دارد و از همه مهم‌تر اينكه قانون اجرا نشده است. طبيعتا تمام دوستاني كه در به وجود آمدن اين شرايط نقش داشته‌اند بايد پاسخگو باشند.

   ‌ فكر مي‌كنيد تعداد امضا‌كنندگان استيضاح گودرزي در نهايت به چند نفر برسد؟

نمي‌دانم. اما قطعا افزايش خواهد داشت. اين طرح به زودي به هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي هم ارجاع داده خواهد شد، چرا كه شمار زيادي از نمايندگان نسبت به شرايط نا مساعد ورزش كشور دغدغه‌هايي مهم دارند. در چند ماه اخير هم گزارش‌هاي زيادي از سوي اهالي ورزش در اعتراض به سياست‌هاي اجرايي و اداري مسوولان وزارت ورزش به مجلس ارايه شده كه بسيار قابل تامل است. ممكن است كه محور سوالات طرح استيضاح به خاطر همين مساله بيشتر هم بشود. از نظر موافقان طرح، شرايط ورزش كشور اصلا خوب نيست و اين مساله نشأت گرفته از مديريت ضعيف وزارت ورزش است.

   ‌ با توجه به شرايط فعلي، فكر مي‌كنيد كه استيضاح گودرزي، ورزش كشور را از اين‌نابساماني‌هايي كه به آن اشاره داريد نجات مي‌دهد؟

طبيعتا گودرزي از مدت‌ها قبل بايد به اين مشكلات و سوالات پاسخ مي‌داد. تعداد قابل توجهي از نمايندگان از وزير ورزش سوالات اساسي دارند. گودرزي هم بايد توضيحات لازم را ارايه بدهد تا در نهايت مجلس درباره مديريت وزارت ورزش تصميم‌گيري كند. البته ما هيچ‌وقت بناي مقابله و ايجاد تنش نداريم. انتظار داشتيم كه دولت تدبير و اميد قبل از ورود مجلس به اين موضوع، خودش به مشكلات ورزش كشور رسيدگي جدي داشته باشد و تغييرات مديريتي لازم را انجام بدهد.

   ‌ چندي پيش در رسانه‌ها خبر احتمال تغييرات در كابينه دولت منتشر شده بود. اتفاقا محمود گودرزي يكي از نام‌هايي بود كه مطرح شد.

ما هم اين خبر را شنيديم. اما نمي‌دانم چرا به نتيجه نرسيد. آن چيزي كه مشخص است امروز گودرزي وزير ورزش است و دولت تصميمي درباره مشكلات وزارت ورزش و جوانان اتخاذ نكرده است. البته بايد تاكيد كنم كه مجلس هم در به وجود آمدن اين مشكلات براي ورزش كشور تقصيراتي دارد.

   ‌ مي‌توانيد شفاف در اين زمينه توضيح بدهيد؟

بعد از اينكه سه وزير پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت ورزش و جوانان از مجلس راي اعتماد نگرفت، رييس‌جمهور محمود گودرزي را به عنوان وزير پيشنهادي چهارم به مجلس معرفي كرد. گودرزي در مجلس حاضر شد و برنامه‌هاي خود را ارايه داد. ما هم ديديم كه او تحصيلات عاليه مرتبط با ورزش دارد و ورزش را به عبارتي خوانده است و مي‌تواند ورزش كشور را اداره كند. اما اشتباه بزرگ ما همان‌‌جا بود. گودرزي فقط ورزش را خوانده است. او نشان داد كه توانايي اداره ورزش كشور را ندارد. اما هنوز هم دير نشده است. ما به هيچ عنوان نمي‌خواهيم به دولت در اين شرايط حساس فشار بياوريم. همان‌طور كه اشاره كردم انتظار اين بود كه آقاي روحاني بازنگري اساسي در مديريت وزارت ورزش و جوانان داشته باشند. اما اين كار انجام نشد. به نظر من دولت شجاعت عزل گودرزي از وزارت ورزش را در اين شرايط نداشت و من همچنان اين شجاعت را مي‌بينم كه خود دولت بخواهد قبل از ورود مجلس تغييرات را انجام بدهد. با اين حال ما پيگير استيضاح وزير ورزش هستيم و تمام تلاش‌مان اين است كه اصلاحات لازم روي ساختار اجرايي و اداري و مديريتي ورزش كشور انجام شود.

   ‌ در ماه‌هاي اخير اخبار مختلفي درباره استيضاح وزراي كابينه در مجلس مطرح شده و هنوز اجرايي نشده است. با توجه به شرايط كنوني داستان استيضاح گودرزي هم شبيه جمع‌آوري امضا نمايندگان براي استيضاح ساير وزراست؟

من موضوعات را بيان كردم. تاكنون ٢٥ امضا رسما در طرح استيضاح گودرزي ثبت شده است. طبيعتا وقتي دغدغه‌هاي نمايندگان نسبت به شرايط بد ورزش جدي است، به جد موضوع را پيگيري خواهند كرد. باز هم مي‌‌گويم بناي مقابله با دولت محترم را نداريم و فقط هدف اصلاح ساختار مديريت ورزش كشور است.