به گزارش پارس به نقل از فارس  کارلوس کی‌روش در گفت و گویی ابتدا درباره عملکرد تیم ملی در دیدار برابر ازبکستان اظهار کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که تیم ملی به این دست از بازی‌های دوستانه نیاز مبرم دارد تا بتوانیم بازیکنان‌مان را هر چه بیشتر و هر چه بهتر برای آینده آماده کنیم. اکثر بازی‌های دوستانه ای که برگزار می شود، دیدارهایی است که در کوتاه مدت برای بازی رسمی آینده انجام می شود یا حداکثر در میان مدت چنین هدفی را دنبال می کند. بعد از این دسته از بازی‌ها، دیدارهای دیگری داریم که در اصطلاح به آنها می گوییم بازی‌های دوستانه بلند مدت که این بازی‌ها در کل شرایط آموزشی و شرایط توسعه بخشی برای بازیکنان دارد و به ما این فرصت را می دهد که راهکارهای بلند مدت را بیابیم. یعنی بازیکنان هم تجربه پیدا کنند، هر رشد کنند و هم این که این فراگیری را از چنین مسابقاتی داشته باشند.

وی افزود: کاری که نمی توانیم به صورت تلفیقی انجام دهیم، این است که نمی شود به بازی‌هایی چون مقدماتی جام جهانی و بازی‌های دوستانه نگاه یکسان داشت چون در این بین دیر یا زود اتفاق اشتباهی رخ می دهد. همان‌طور که قبلا گفتم دو گزینه اصلی پیش روی ماست. در درجه اول اهداف کوتاه و میان مدت که همان کسب سه امتیاز برای صعود به جام جهانی است و دومین استراتژی بلند مدت ما هم بازی‌های دوستانه ای است که بازیکنان از آنها تجربه کسب می کنند.

کی روش با اشاره به محدودیت‌های زمانی و مالی گفت: وقتی در تیم ملی با محدودیت زمانی یا مالی مواجه هستید، که ما اکنون با آن مواجه هستیم، باید ترکیبی از این دو راه را تلفیق کنیم تا حسن استفاده را از تک تک بازی‌های‌مان ببریم. در این میان هم هر اتفاقی بیفتد، تفاوتی نمی کند اما باید یک موضوع را همیشه همراه داشته باشیم و آن حمایت است. در کل بدون حمایت لازم آینده ای وجود نخواهد داشت. بدون سرمایه گذاری در موارد لازم و حمایت، مطمئنا بازیکنان جوان تر این فرصت را نخواهند داشت که در تیم ملی به نحو احسن تجربه به دست بیاورند. اگر شما فوتبال بهتر و با طرز تفکر بهتر و روحیه جنگجویانه می خواهید باید آماده سازی بهتری صورت بگیرد.

وی افزود: اگر فوتبال بهتری توقع دارید، باید تیم بهتری داشته باشید، باید بازیکنان بهتری داشته باشید و اگر بخواهید به این مهم دست پیدا کنید تنها با یک آماده سازی بهتر این اتفاق می تواند رخ دهد. شکی نداریم که یکسری کشورهای رقیب بسیار جلوتر از ما قرار دارند و خیلی قدرتمند کار کرده اند. فراموش نکنیم که در جام جهانی 2018 چهار سهمیه برای آسیا وجود دارد. ژاپن، کره جنوبی و استرالیا بدون شک سه تیم مدعی اصلی صعود به جام جهانی هستند. یک سهمیه می ماند برای شش کشور مدعی دیگر. ایران، قطر، امارات، عربستان، ازبکستان و چین در خط مقدم جنگ برای کسب آن یک سهمیه هستند. چالشی که پیش رویمان است، چالش بزرگی برای فوتبال ایران خواهد بود. اگر بخواهیم بهتر شویم باید متفاوت باشیم و به غیر از این دیگر هیچ گزینه دیگری نداریم.

کی روش با اشاره به لغو اردوی ترکیه گفت: درست است که این اردو لغو شد اما آقای کفاشیان و فدراسیون فوتبال تمام تلاش‌شان را کردند که شرایط را برای تیم ملی در تهران مهیا کنند. آنها همچنین تلاش کردند سفر تیم ملی راحت‌تر انجام شود و باید این را بگوییم که در شرایط رقابتی خوبی قرار داریم. اگر بخواهم جزییات بیشتری بگویم باید به نوع مذاکراتی اشاره کنم که فدراسیون فوتبال ایران با فدراسیون فوتبال ازبکستان انجام داد تا هزینه های اردوی ازبکستان بین دو کشور تقسیم شود. همین‌طور می توانم به حمایتی که برای دریافت پرواز چارتر از ازبکستان تا ترکمنستان و برگشت‌مان صورت گرفت، اشاره کنم و این قدم بسیار خوب، بزرگ و رو به جلویی بود.

وی افزود: این نمونه بسیار خوبی از حمایتی است که فدراسیون انجام می دهد و برای حمایت از تیم ملی تلاش می کند. موضوع بعدی حمایتی است که مسئولان ورزشگاه پاس قوامین پس از لغو اردوی ترکیه از تیم ملی انجام دادند و با در اختیار قرار دادن ورزشگاه‌شان از تیم ملی حمایت کردند. این دو نمونه را یادآور شدم که فقط اشاره کنم حمایت از تیم ملی شدنی است. امیدوارم که خدا کمک کند تا بازی امروزمان را ببریم چرا که می خواهیم این برد را به افرادی تقدیم کنیم که نشان دادند می شود از تیم ملی حمایت کرد. در انتها در راستای این اقدامات مدیریت باید از زحمات افشین پیروانی مدیر تیم ملی و کادر اداری به خاطر کار و تلاشی که انجام دادند، تشکر کنم. کار بسیار خوبی را پشت صحنه انجام دادند و باعث شدند سفرمان به ازبکستان و ترکمنستان راحت‌تر انجام شود و این مسیری است که در آینده به پیشرفت تیم ملی کمک خواهد کرد.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در ادامه با اشاره به تلاش‌های بازیکنان و کادر فنی در اردوهای اخیر گفت: همه به صورت شفاف از مشکلات و دشواری‌های اخیر مطلع هستند. نمی توانیم شرایط را پنهان کنیم چرا که اگر بخواهیم پنهان کنیم فقط به خودمان دروغ گفته ایم. باید خیلی شفاف بگویم. هم من، هم بسیاری از افراد مطلع هستیم که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای دیگر منابع محدودی در اختیار دارند اما چیزی که من را بیشتر نگران می کند نوع نگرشی است که اکنون اطراف تیم ملی است و متاسفانه این نگاه شکل گرفته است. چیزی که بیشتر برای من نگران کننده است، توجهی است که باید به تیم ملی شود، آن احترامی است که باید برای جایگاه تیم ملی قائل باشیم.

کی روش در پاسخ به این سوال که وقتی صحبت از مسایل غیر مالی می کنید منظورتان چیست؟ گفت: نیاز به احترامی است که بازیکنان و کادر فنی تیم ملی در قبال گذشت‌شان دارند. احترام که دیگر خرجی ندارد بنابراین باید به خاطر این از خود گذشتگی به این افراد احترام گذاشت. بسیار مهم است که حداقل به بازیکنان تیم ملی تلفنی زده شود و بگویند بچه ها آفرین، کارتان را خیلی خوب انجام دادید و به خاطر برد برابر ازبکستان به شما تبریک می گوییم. دیگر این موضوع ربطی به حمایت مالی ندارد. درباره نوع نگرشی صحبت می کنم که باید در راستای حمایت از تیم ملی به صورت محترمانه وجود داشته باشد.

وی با اشاره به عملکرد ملی پوشان در اردوهای اخیر و همچنین دیدار برابر ازبکستان گفت: باید اذعان کنم که بازیکنان فوق العاده کار کردند. آنها در این اردو خیلی سخت کار کردند و برابر ازبکستان فوتبال بسیار خوبی انجام دادند. دوست ندارم درباره بازیکنان از کلمه جوان یا مسن تر صحبت کنم چرا که هر دو دسته بازیکنانی با کیفیت، با شخصیت و با وجاهت برای حضور در تیم ملی هستند. تفاوتشان این است که بعضی از بازیکنان تجربه بیشتری دارند و بعضی ها تجربه کمتری. برای شخص من بسیار جذاب بود که در بازی برابر ازبکستان بازیکنان جوان کنار بازیکنان با تجربه تر توانستند بازی خوبی انجام دهند. آنها در تیم به هم کمک کردند و دیدیم جوی سراسر اعتماد بین بازیکنان جاری بود. بازیکنان جوان هم با حسی که وارد کردند، عملکردشان بسیار خوب بود.

کی روش افزود: باید بگویم من مربی بسیار پرتوقعی از بازیکنان و کادر فنی ام هستم و انتظار زیادی از آنها دارم تا سخت کار کنند. همیشه می گویم که بخشی از کارم این است تا کاری کنم آنها بهترین عملکردشان را ارائه کنند. کار من این نیست که دل کادرم را به دست بیاورم یا آنها را خوشحال کنم. کارم این است طوری رفتار کنم تا آنها بیشترین تلاش‌شان را انجام دهند ولی بعضی مواقع که این فشار را به بازیکنان و کادر فنی می آورم که تا سر حد توانشان برای موفقیت تیم ملی تلاش کنند، توقع دارم حداقل احترام لازم به آنها گذاشته شود یا حداقل یک تلفنی زده شود اما این کار هم انجام نمی شود. البته به این مساله عادت کرده ایم. خود من هم عادت کرده ام.

او ادامه داد: مساله ای که به هیچ عنوان برای من قابل قبول نیست و نمی توانم با آن کنار بیایم این است که این بازیکنان و این کادر فنی که دریافتی بسیار اندکی دارند و حتی بدون دریافتی در حال تلاش هستند مورد بی احترامی قرار بگیرند یا از آنها سوء استفاده شود. اگر فرمانده ای می خواهند که برای سربازانش نجنگد و از حق و حقوقشان دفاع نکند، من چنین فرمانده ای نیستم.

سرمربی تیم ملی درباره اینکه آیا از عملکرد بازیکنان در این چند اردو رضایت داشتید یا خیر گفت: از بازیکنان خیلی رضایت داشتم. 50 درصد از موفقیت ما در انتخاب بازیکنان است. مطمئنا آنها سزاوار این بودند که در تیم ملی انتخاب شدند. این بازیکنان شخصیت و تعهد تیمی خوبی از خود نشان دادند. این را هم باید اذعان کنم که همه بازیکنان آمادگی لازم را برای بازی با ترکمنستان دارند و من متاسفم که شاید نتوانم فرصت لازم را به آنها در این دو بازی بدهم. از چهار دروازه بان مان تا مهاجم نوک همه آمادگی این را دارند که بازی کنند ولی فراموش نکنیم که امروز برای سه امتیاز در انتخابی جام جهانی می جنگیم. هدف ما این است که با سه امتیاز به خانه برگردیم. خواسته قلبی من این بود که در بازی امروز این فرصت را به تک تک بازیکنان بدهم که بازی کنند ولی ما برابر ترکمنستان تنها سه تعویض داریم و هدف اصلی مان کسب سه امتیاز است بنابراین باید بر روی برد تمرکز کنیم.

کی روش افزود: با مسائل خیلی معمولی هم به خاطر اینکه در انتهای فصل قرار داریم، روبه رو بودیم. بعضی بازیکنان خستگی بیشتری را به خاطر فصل طولانی و فرسایشی پشت سر گذاشتند. بازیکنان نفت تهران بسیار خسته بودند. متاسفانه در حال حاضر با مشکل سرماخوردگی چند بازیکن روبه رو هستیم ولی مساله ای که بسیار مهم است اینکه این بازیکنان آماده هستند که امروز بجنگند. بار دیگر تکرار می کنم با وجود تمام محدودیتها و مشکلاتی که در این مدت داشتیم ولی تمام بازیکنان آماده هستند که در بازی برابر ترکمنستان جنگندگی شان را نشان دهند و پیراهن تیم ملی را در جایگاه بالاتری قرار دهند.

وی با اشاره به شرایط حساس تیم ملی گفت: البته این را هم باید اضافه کنم که حالا اتفاقی یا از روی قصد هر بار که ما اردو یا بازی مهمی داریم بعضی افراد می آیند و باعث به  وجود آمدن مشکلات و شک و شبهه های فراوان و باعث به هم ریختن جو تیم ملی می شوند ولی اینجا ضمانت می کنم که آنها موفق نمی شوند. ما همدل و متحد کنار هم هستیم و یکپارچه کار می کنیم و دست به دست هم می دهیم تا کار را پیش ببریم. هر چه قدر هم این نوع افراد تلاش کنند امیدوارم که فدراسیون، ریاست فدراسیون و هیات رییسه محترم فدراسیون اعتمادی که به ما داشتند را ادامه دهند و این اعتماد به تیم ملی باقی بماند چرا که تنها راه موفقیت ما همانطور که در گذشته انجام دادیم این است که به مسیرمان ادامه دهیم و مطمئنا این افراد شکست خواهند خورد.

کی روش افزود: وقتی بازیکنان من یا افراد نزدیک به من دچار اشتباهی می شوند سعی می کنیم صحبت کنیم و آن اشتباه و مشکل را رفع کنیم. وقتی اشتباهی از ما سر می زند سخت تمرین می کنیم و سخت کار می کنیم تا تیم بهتری در زمین باشیم اما مطلبی که هیچ وقت، هیچ وقت و هیچ وقت زیر پا نمی گذاریم وفاداری و اعتمادی است که تک تک ما نسبت به همدیگر داریم و جنگیدن برای رسیدن به هدف مشترک تیمی و رویایی است که در سر داریم. مطمئنا بعضی اوقات باید با این ویروس هم درون تیم بجنگیم و هم بیرون تیم. بعضی از این ویروس‌ها آنقدر ضعیف هستند که نیاز نیست بخواهیم آنها را نمایان کنیم یا ماسک‌شان را برداریم. آنقدر آنها ضعیف هستند که زهر خودشان را به خودشان می ریزند و باعث می شوند خود به خود ماسک‌شان بریزد و چهره واقعی شان نمایان شود.

وی در پاسخ به این سوال که منظورتان شخص خاصی است؟ گفت: خیر، فقط دارم به یکسری از اصول زندگی اشاره می کنم. در تمام جاهایی که کار کردم، افرادی هستند که نمک می خورند و نمکدان می شکنند. افرادی همیشه هستند که اتهامات اشتباه به افراد می زنند، تهمت‌هایی را مطرح می کنند، متاسفانه دروغ می گویند و به افراد دیگر بی احترامی می کنند ولی نباید فراموش کنیم این افراد، انسانهای بسیار کوچک و غیرقابل استنادی هستند. وقتی جوان‌تر بودم این نوع رفتار و برخوردها من را عصبانی و ناراحت می کرد. وقتی به بلوغ بیشتری در زندگی رسیدم این نوع رفتارها دیگر از افراد خاص باعث خنده من می شد. این نوع افراد به راهشان که همان رفتن به جهنم است ادامه می دهند. راهشان هم همین راه اشتباهی است که به دروغگویی، اتهام زنی و نسبت دادن رفتارهای ناروا منتهی می شود. در آن زمان ناراحت این نوع رفتار بودم ولی امروز من هیچ حسی نسبت به این نوع رفتار و افراد ندارم. من نسبت به آنها کاملا بی تفاوت هستم. آیا می خواهند تصمیم بگیرند به جهنم بروند؟ خب بروند، خیلی هم عالی. تصمیم خودشان است. بگذار به تنهایی بروند و بسوزند و لذت ببرند!

کی روش افزود: این گونه افراد با این کارهایشان به اشتباه در خانه من را زدند. به خاطر اینکه من هیچ حس دلسوزی و ترحم نسبت به آنها ندارم و نمی توانم با آنها ارتباط برقرار کنم. درک می کنم چرا این افراد من را دوست ندارند و حتی شاید از من متنفر باشند. این به خاطر حسادت زیاد این افراد است و باعث مریضی آنها شده است. به خاطر این که آنها نمی توانند بیایند و این کارآمدی و تواناییها را بخرند. نمی توانند وفاداری را بخرند. نمی توانند شخصیت را بخرند. توان این را ندارند که دوستداری را بخرند. به همین خاطر من از آنها هیچ ترسی ندارم. در آخر زندگیم فقط باید در پیشگاه خداوند متعال و وجدانم جوابگو باشم. هر روز من تصمیماتم را خودم می گیرم، دوستانم را خودم انتخاب می کنم و مبنای این تصمیمها اخلاقیات، ارزش‌ها و اصولی است که به آن پایبندم.