به گزارش پارس به نقل از مهر سقوط فوتبال ایران در رنکینگ جهانی مهمترین خبر در آغاز این هفت روز ورزش بود. در ادامه ورزش ایران اتفاقات و رویدادهای مهم دیگری از سایر رشته‌ها هم به خود دید که مربوط می‌شد به که مسابقات دوومیدانی قهرمانی آسیا و تنها دو مدال ایرانی‌ها در این رقابت‌ها، محرومیت روسای دو سبک رزمی به خاطر تخلف در سفر، دو شکست دیگر تیم ملی والیبال در لیگ جهانی، مدال‌آوری وزنه‌برداران ایران در مسابقات قهرمانی جوانان جهان، اعلام نتیجه مثبت تست دوپینگ سه ورزشکار و ...

اما در این میان بازهم مهمترین اتفاقات در فوتبال رقم خورد؛ آنجا که باشگاه استقلال برای مدت سه سال به عضو هیات مدیره این باشگاه اجاره داده شد و جلسات شبانه‌ای هم در محل  وزارت ورزش برای تعیین اعضای هیات مدیره آبی‌ها تشکیل شد و البته حرف و حدیث‎هایی که در رابطه با مدیریت خادم در پرسپولیس به میان آمد.

مهمترین اتفاقات و رویدادهای این هفت روز ورزش به این شرح است:

فوتبال ایران سقوط کرد
تیم ملی فوتبال ایران در رده‌بندی ماهانه تیم‌های ملی جهان که پنجشنبه گذشته توسط فیفا منتشر شد در قیاس با ماه گذشته یک پله سقوط کرد و در رده چهل و یکم جهان قرار گرفت. البته فوتبال ایران که در این رده‍بندی 717 امتیاز به دست آورده در میان تیم‍‌های آسیایی همچنان جایگاه خود را به عنوان برترین تیم آسیا حفظ کرد.

دوومیدانی‌کاران ایران در میان آسیایی‌‎ها فقط دو مدال گرفتند
در چارچوب بیست و یکمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در ووان چین، رضا قاسمی با دویدن در فینال ماده ۱۰۰ متر و ثبت زمان ۱۰ ثانیه و ۱۹ صدم ثانیه موفق به کسب مقام سوم شد و نخستین مدال تاریخ ایران دو سرعت را در آسیا به دست آورد. همچنین محمود صیمیمی در پرتاب دیسک با پرتابی به میزان ۵۹ متر و ۷۸ سانتیمتر  در جایگاه سوم ایستاد و به نخستین مدال آسیایی خود دست یافت. قاسمی و صمیمی تنها مدال آوران ایران در این دوره مسابقات قهرمانی آسیا بودند.

در جریان برگزاری همین رقابت‌ها سپیده توکلی با پشت سر گذاشتن آخرین و هفتمین ماده از مسابقه هفتگانه، با ۵۴۴۲ امتیاز رکورد ملی این ماده را جابجا کرد ولی پنجم شد و در حالی که تا پیش از این ماده به رتبه دوم رسیده بود مدال را از دست داد. فاطمه خیاطی در ماده پرتاب دیسک با پرتابی به میزان ۴۸ متر و ۶۴ سانتی‌متر در میان بزرگسالان آسیایی به جایگاه هفتم رسید. سجاد هاشمی آهنگری و مهدی زمانی دو دونده سرعتی ایران هم در فینال دو ۴۰۰ متر به ترتیب با ثبت زمان ۴۶ ثانیه و ۶۲ صدم ثانیه  و  ۴۷ ثانیه و ۱ صدم ثانیه در جایگاه‌های ششم و هفتم ایستادند. 

پژمان قلعه‌نویی نماینده ایران در ماده پرتاب چکش نیز با پرتابی به میزان ۷۰ متر و ۲۷ سانتی‌متر ششم شد. مسلم نیادوست هم در ماده ۱۵۰۰ متر نیز با قرار گرفتن در جایگاه ششم به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. کیوان قنبرزاده دارنده مدال نقره دوره قبلی مسابقات،در ماده پرش ارتفاع به جایگاهی بهتر از پنجمی نرسید. در ماده ۲۰۰ متر مردان رضا قاسمی با ثبت زمان ۲۱:۰۸ به عنوان ششم دست یافت. در دو ۲۰۰ متر بانوان نیز مریم طوسی با ثبت رکورد ۲۳:۹۵ در جایگاه ششم قرار گرفت.

روسای دو سبک رزمی محروم شدند
اعضای شورای کمیته فنی فدراسیون ورزش‌های رزمی در آخرین نشست هفته گذشته خود تخلفات دو سبک ووینام و کیک بوکسینگ که ورزشکاران آن بدون مجوز شورای برون مرزی راهی مسابقاتی در کشور ترکیه (فستیوال هنرهای رزمی) شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. بر اساس خبری که مربوط به جمعه گذشته است، در این نشست مقرر شد روسای این دو سبک (خانم خطیبی و رضا آزرده) تعلیق و پرونده آن‌ها در اختیار کمیته انضباطی فدراسیون ورزش‌های رزمی قرار گیرد. همچنین مقرر شد فعالیت این دو سبک زیر نظر فدراسیون ورزش‌های رزمی اداره شده تا در اسرع وقت سرپرستان جدیدی از سوی فدراسیون معرفی شوند. 

تیم ملی والیبال در لهستان هم بدون برد ماند
در چارچوب هفته چهارم مسابقات والیبال لیگ جهانی تیم ملی والیبال جمعه شب گذشته به مصاف لهستان رفت. تیم ایران که در دو دیدار نخست خود با نتیجه مشابه 3 بر یک مغلوب آمریکا شده بود، در این دیدار هم با همین نتیجه مقابل میزبان خود شکست خورد و بدون امتیاز در قعر جدول گروه B باقی ماند. شاگردان کواچ به فاصله یک روز بعد یعنی شنبه شب دومین دیدار خود برابر لهستان را کسب کردند. آنها اگر چه در این دیدار با نتیجه 3 بر 2 شکست خوردند اما موفق شدند اولین امتیاز خود از لیگ جهانی 2015 را کسب کنند. 

دیدار تیم های ملی والیبال لهستان و ایران

خداحافطی پس از آزادی!
قاسم حدادی‌فر، هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن به طور رسمی از تیم ملی فوتبال خداحافظی کرد. حدادی‌فر در حالی شنبه گذشتهاین تصمیم را گرفت که یک روز پیش از آن  از سوی کی‌روش برای حضور در اردوی نهایی تیم ملی آزاد شده بود.

صعود حسین وفایی به رنکینگ جهانی
حسین وفایی، تنها بازیکن اسنوکر ایران در دنیای حرفه‌ای‎ها با کسب چهار پیروزی در مرحله مقدماتی مقابل چارلی والترز، زاک سورتی، لی والکر و دومینک دیل دست به شگفتی زد و موفقیتی تاریخی برای خود رقم زد. وفایی با این پیروزی‌ها به رنکینگ جهانی AUSTRALIAN GOLDFIELDS OPEN ۲۰۱۵ که از ۲۹ ژوئن در کشور استرالیا آغاز می شود صعود کرد. 

سه دوپینگی جدید
قائم مقام دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ شنبه گذشته از مثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگ ورزشکاران سه رشته ووشو، کاراته و فوتبال خبر داد. بر این اساس و با استناد به اعلام رسمی آزمایشگاه کلن آلمان نمونه مثبت ورزشکاران ووشو و کاراته مربوط به لیگ برتر و نمونه مثب فوتبال مربوط به لیگ دسته دوم بوده است. 

خادم مدیر سرخ‌ها می‎‌شود؟!
طی این هفته رو به پایان صحبت‌هایی مبنی بر حضور امیررضا خادم در باشگاه پرسپولیس به عنوان مدیرعامل این باشگاه مطرح شد. البته نه تنها خادم و دیگر مقامات مسئول این صحبت را تائید نکردند بلکه سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش که اخیرا به عنوان مسئول جدید واگذاری سرخابی‌ها انتخاب شده، این موضوع را تکذیب هم کرد. با این حال حضور خادم در جلسات مربوط به رسیدگی به وضعیت سرخابی‌ها و تعیین هیات مدیره آنها نشان می‌دهد که وی همچنان در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار است و چه بسا شایعات مطرح شدخه رنگ واقعیت به خود بگیرند. 

خداحافظی مالک ملوان

 سیروس محجوب که از یک سال و نیم پیش مالکیت باشگاه ملوان را در دست گرفته بود، یکشنبه گذشته با انتشار بیانیه ای رسما از این تیم خداحافظی کرد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: "با سلام به همه هواداران عزیز ملوان با تایید صحبت‌های آقای آذرگون، تعهدم به باشگاه ملوان را پایان یافته اعلام می‌کنم. کمتر از یک سال و نیم پیش مالکیت باشگاه را بر عهده گرفتم و در این مدت تلاش کردم رضایت هواداران عزیز ملوان را برآورده کنم. اکنون نیز بدون هیچ چشم‌داشتی این تیم محبوب را برای اداره به افراد صالح‌تری واگذار می‌کنم". 

مدال برنز جودوکار ایران در مسابقات بین‌المللی بلاروس
سعید ملایی، جودوکار ملی‌پوش کشورمان یکشنبه گذشته در رقابت‌های وزن ۸۱- کیلوگرم کاپ اروپا در بلاروس با کسب چهار پیروزی و متحمل شدن یک شکست به مدال برنز دست يافت تا بعد از برنز آسیا  شانس خود را برای کسب سهمیه المپیک افزایش دهد. امیر قاسمی‌نژاد نیز در وزن ۹۰- کیلوگرم در اولین دیدار مقابل "دیوید کلامرت" از جمهوری چک بازنده شد و از دور مسابقات کنار رفت.

دفاع کفاشیان از خودش و قول وزیر در مجمع فوتبال
مجمع عمومی و فوق العاده فدراسیون فوتبال دوشنبه گذشته با حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان و نصرالله سجادی، معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای و همچنین 46 عضو مجمع در محل آکادمی ملی المپیک برگزار شد. در جریان این مجمع که ریاست آن بر عهده علی کفاشیان بود و در رای گیری برای انتخاب نایب رئیسان، محمود اسلامیان با کسب ۵۰ رای به عنوان نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال برگزیده شد. همچنین الهه عرب عامری با کسب ۴۵ رای نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال شد.

حق پخش تلویزیونی یکی از موضوعات مورد بحث در مجمع فوقالعاده فدراسیون فوتبال بود. در این بخش وزیر ورزش قول داد که شخصا پیگیر موضوع شود. در همین زمینه ۲۱ عضو این مجمع با امضای نامه‌ای درخواست کردند تا پیش از شروع رقابت‌های فصل بعدی لیگ برتر تکلیف حق پخش تلویزیونی مسابقات مشخص شود تا باشگاه‌ها برای تامین هزینه‌های خود برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشند.

همچنین در مجمع دوشنبه علی کفاشیان در مورد ۱۸۸ سفر برون مرزی مسئولان فدراسیون فوتبال که از سوی کمیسیون اصل نود مجلس اعلام شده است گفت: بنده و دبیرکل فدراسیون فوتبال هیچ سفری را بصورت شخصی نداشتیم و با تیمی هم به جایی نمی‌رویم. تنها سفرهایی که مربوط به نشست‌ها و کنگره‌های AFC و FIFA که سالی یکی دو مرتبه است و همچنین کمیته‌های خاصی مانند کمیته مسابقات و فنی، را انجام می‌دهیم. وی با بیان اینکه این سفرها در گذرنامه‌اش موجود است، ادامه داد: حاضرم فردا گذرنامه خود را به آقای پورمختار ارائه کنم. شاید ۲۵ سفر در سال، مجموع سفرهای ما بوده باشد که ای کاش قبل از اعلام این موضوع از ما سوال می‌شد.

اجاره سه ساله استقلال در ازای 90 میلیارد + چک 10 میلیارد تومانی
یکی از مهمترین اخبار این هفته مربوط به باشگاه استقلال و اجاره دادن این باشگاه بود که دوشنبه گذشته اعلام شد. بر این اساس باشگاه استقلال برای مدت سه سال به سبک دست، اسپانسر فصل گذشته که یکی از اعضای هیات مدیره نیز است، اجاره داده شده است. به گفته بهرام افشارزاده، مدیرعامل باشگاه استقلال قرارداد اجاره سه ساله باشگاه 27 اسفندماه سال گذشته تهیه و امضا شد. ۹۰ میلیارد تومان برای این همکاری پیش بینی شده است که طبق قرار در مدت سه سال پرداخت خواهد شد. ضمن اینکه قرار بر این است که چکی به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به دفتر حقوقی وزارت ورزش ارائه شود تا اگر در مقطعی شاهد کوتاهی در پرداخت بودجه از طرف آقای سبک‌دست بودیم از این چک برداشت شود.

نشست شبانه آبی در وزارت ورزش
دوشنبه شب گذشته نشستی در محل وزارت ورزش و جوانان به منظور بررسی گزینه‌های اعضای هیات مدیره استقلال تشکیل شد. در این نشست که خادم هم در آن حضور داشت، افشارزاده، توفیقی و سبک دست به عنوان اعضای هیات مدیره سال آینده انتخاب شدند. ضمن اینکه پیشنهاد حضور علی جباری و حسن روشن به جای منصور پورحیدری در هیات مدیره و مربیگری منصوریان و اسکوچیچ هم مطرح شد.

بازدید نمایندگان AFC ازمحل برگزاری مسابقات فوتسال آسیا

نمایندگان کنفدراسیون فوتبال آسیا برای بررسی شرایط میزبانی ایران در رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های آسیا سه شنبه از امکانات ورزشی اصفهان از جمله سالن ۲۵ آبان بازدید کردند. آنها پیش از این دیدار  به محل هتل عباسی اصفهان رفتند تا اقدامات لازم را برای برگزاری قرعه‌کشی مسابقات فوتسال جام باشگاه‌های آسیا انجام دهند.

پرواز جنجالی تیم ملی فوتبال
تیم ملی فوتبال ایران که باید خود را برای برگزاری دیدار تدارکاتی با ازبکستان به تاشکند می رساند، قصد داشت با پروازی مستقیم راهی این کشور شود اما در حالی که عنوان شده بود پرواز چارتر ساعت 11 صبح روز سه شنبه انجام خواهد شد اما به خاطر مشکلاتی که بوجود آمد این پرواز با دو ساعت و سی دقیقه تاخیر انجام شد. در این میان کی روش و برخی بازیکنان صحبت های جنجالی وتندی را علیه مسئولان انجام دادند.

اولین شکار پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات
درحالی که از سوی مسئولان باشگاه پرسپولیس اعلام شده بود برانکو هنوز فهرست بازیکنان مورد نظرش را اعلام نکرده است، عصر روز چهارشنبه سیدجلال حسینی با محمدحسین نژاد فلاح قائم مقام این باشگاه جلسه ای را برگزار کرد و با وی به توافق رسید تا فصل آینده در پرسپولیس بازی کند. حسینی اولین شکار پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات است.

وزنه برداری جوانان جهان
سه شنبه گذشته و در آغاز مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جوانان جهان در لهستان علی میری در دسته ۷۷ کیلوگرم قهرمانی جوانان با ۱۵۰ کیلوگرم در حرکت یکضرب و ۱۸۲ کیلوگرم در حرکت دو ضرب با مجموع ۳۳۲ کیلوگرم به مدال نقره رسید. ایوب موسوی در دسته 85 کیلوگرم نماینده ایران در روز دوم مسابقات بود که در حرکت یکضرب با بلند کردن وزنه ۱۵۳ کیلوگرمی به مقامی بهتر از پنجمی دست پیدا نکرد.

در حرکت دوضرب عملکرد وزنه بردار ایران ضعیف بود و در حالیکه در حرکت نخست موفق شد وزنه ۱۸۸ کیلوگرم را مهار کند دو بار در مهار وزنه ۱۹۵ کیلوگرم ناموفق عمل کرد تا در نهایت با مجموع ۳۴۱ کیلوگرم پنجم شود.

نتایج بررسی اتفاقات ورزشگاه تبریز 
نتیجه بررسی‌های این کمیته که در فدراسیون فوتبال تشکیل شد و نتایج آن در اختیار محمود گودرزی وزیر ورزش و جوانان قرار گرفت به شرح زیر است:
۱ – برکناری رئیس دپارتمان داوری
۲ – محرومیت داور مسابقه تا اطلاع ثانوی
۳- محرومیت ناظر سازمان لیگ در مسابقه مربوطه
۴- تذکر کتبی، توبیخ بادرج در پرونده برای مسئول برگزاری این دیدار در سازمان لیگ
۵- تذکر کتبی، توبیخ با درج در پرونده برای مسئول روابط عمومی سازمان لیگ
۶- محرومیت گوینده ورزشگاه یادگار امام(ره)تبریز تا اطلاع ثانوی
۷- تذکر کتبی ،توبیخ با درج ،برای هیئت فوتبال تبریز به دلیل بروز مشکلات در زمان برگزاری مسابقه،خرابی اسکوربورد ورزشگاه،عدم نظارت مناسب برگوینده ورزشگاه،اطلاع رسانی نادرست در خصوص نتیجه دیدار همزمان و ....
۸- توصیه می شود مسئولین باشگاه تراکتورسازی نسبت به موارد زیر اقدام نمایند:
محرومیت و جریمه برای مدیر رسانه ای باشگاه، برای کمک مربی و بررسی همه جانبه در خصوص عملکردمدیریتی تیم تراکتورسازی

۹- ضمن تشکر از مدیریت بحران توسط نیروی محترم انتظامی مستقر در ورزشگاه، نامه ای تهیه و به شورای تامین استان ارسال شد. دراین نامه ضمن بیان و ارائه توضیح کامل اتفاقات رخ داده در خلال و پس از دیدار از مسئولین محترم شوارای تامین استان خواسته شد در آینده شاهد وقوع موارد این چنینی در استان نباشیم