به گزارش پارس به نقل از اعتماد رقابت‌هاي انتخابي تيم‌هاي ملي كشتي آزاد و فرنگي ايران براي حضور در مسابقات جهاني لاس‌وگاس امريكا از صبح پنجشنبه در سالن شهيد بهشتي شهر مقدس مشهد آغاز مي‌شود و اين در حالي است كه با تصميم فدراسيون كشتي تمامي نفرات شاخص نيز بايد براي رسيدن به دوبنده تيم ملي در اين رقابت‌ها به روي تشك بروند. معافيت از حضور در دور اول رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي تنها ارفاق فدراسيون كشتي براي قهرمانان كشتي آزاد و فرنگي ايران است تا به اين شكل ضمن اينكه آنها را مجاب به حضور در رقابت‌هاي انتخابي مي‌كند از فشار بيش از حد بر آنها و احتمال مصدوميت‌شان نيز بكاهد، البته به نظر مي‌رسد برخي سعي دارند تا قوانين را دور بزنند اما ظاهرا عزم فدراسيون كشتي براي برخورد با اين افراد جدي است. در اين گزارش وضعيت فرنگي‌كاراني كه قرار است در ماراتن جذاب انتخابي، شانس خود را براي رسيدن به دوبنده تيم ملي آزمايش كنند، بررسي شده است.

سوريان سرانجام به انتخابي تن مي‌دهد؟
59 كيلوگرم: حميد سوريان- محمد فقيري- محمد نوربخش (تهران)، اميد قهرماني (خراسان رضوي)، محسن حاجي‌پور (مازندران)، عبدالمحمد پاپي (خوزستان)، حميد خامسي (البرز)، باقر توكليان (فارس)، سامان عبدولي (خوزستان)
مسابقات 59 كيلوگرم تحت تاثير حضور حميد سوريان به عنوان پرافتخارترين كشتي‌گير تاريخ ايران است. سوريان با يك طلاي المپيك و شش طلاي جهان اين‌بار نيز بيشترين بخت را براي رسيدن به دوبنده تيم ملي دارد. البته فرض را بر اين مي‌گيريم كه سوريان در مسابقات انتخابي كشتي بگيرد چرا كه چندين سال است با رقباي داخلي مبارزه نكرده و مستقيما ملي‌پوش شده است اما به نظر مي‌رسد نابغه كشتي فرنگي اين‌بار براي رسيدن به تيم ملي مجبور به تن دادن به مسابقات انتخابي باشد. اما چهره‌هايي نظير محسن حاجي‌پور، محمدفقيري، محمد نوربخش، عبدالمحمد پاپي و سامان عبدولي نيز براي رسيدن به دوبنده تيم ملي دست از تلاش بر نخواهند داشت. حاجي پور در رقابت‌هاي جام جهاني تهران عملكرد نسبتا خوبي داشت اما در مسابقات قهرماني آسيا 2015 در دوحه ضعيف ظاهر شد و به عنواني بهتر از نهمي دست نيافت. بهترين عنوان او طي ساليان زيادي كه از حضورش در تيم ملي در مقاطع مختلف مي‌گذرد مي‌توان به كسب مدال طلاي دانشجويان جهان در سال 2010 و عنوان دومي در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در سال 2008 اشاره كرد. بهترين عنوان محمد فقيري ديگر فرنگي‌كار اين وزن نيز مدال طلاي جوانان آسيا در 10 سال قبل يعني 2004 و 2005 است. او در مسابقات قهرماني جهان بزرگسالان در سال 2013 به عنوان نوزدهمي رسيد. در كارنامه سامان عبدولي در مسابقات رسمي رده بزرگسالان هم عنواني مهم‌تر از مدال نقره ارتش‌هاي جهان در سال 2013 مشاهده نمي‌شود. عبدالمحمد پاپي نيز به ترتيب مدال‌هاي برنز و نقره بزرگسالان آسيا در سال‌هاي 2011 و 2013 را در پرونده خود دارد و از حيث كسب عناوين مي‌توان او را جدي‌ترين حريف سوريان قلمداد كرد. محمد نوربخش هم ملي‌پوش ايران در مسابقات جهاني بوداپست بوده و او هم مي‌تواند رقابت‌هاي اين وزن را جذاب كند.

قهرمان المپيك رودرروي دو مدعي جوان
66كيلوگرم: اميد نوروزي- محمدعلي گرايي (فارس)، وحيد ميرفتح الهي (تهران)، مجيد يعقوبي (خراسان رضوي)، احسان فراهاني (تهران)، امين سوري (خوزستان)، امين برزگر (فارس)، ابوذر نورزاده (البرز)، حميد زارع (فارس) و مهدي زيدوند (خوزستان)
اميد نوروزي چهره شاخص كشتي ايران و دارنده دو مدال طلاي المپيك لندن و مسابقات جهاني 2011 استانبول سرشناس‌ترين كشتي‌گير اين وزن است اما او اين‌بار چهره‌هاي جوان و پرمدعايي همچون محمد علي گرايي را براي رسيدن به هدفش پيش روي خود مي‌بيند. گرايي جوان در نخستين حضور جدي خود در تيم ملي بزرگسالان موفق شد مدال نقره رقابت‌هاي قهرماني آسيا در دوحه را از آن خود كند. مطمئنا جدال ميان اين دو كشتي‌گير اهل استان فارس براي تماشاگران كشتي جذاب خواهد بود. اما خبرها حاكي از آن است كه مهدي زيدوند از خوزستان در شرايط بسيار خوبي قرار دارد و اين كشتي‌گير جوان عزم خود را براي رسيدن به دوبنده تيم ملي جزم كرده است و مي‌توان براي او نيز شانس رسيدن به دوبنده تيم ملي را قايل شد. او برنز جوانان جهان در سال2012، نقره بزرگسالان آسيا در سال 2013 و طلاي نوجوانان و جوانان آسيا در سال‌هاي 2009 و 2011 را در كارنامه دارد.

طاهري و بيابانگرد مدعيان اصلي 71 كيلو
71 كيلوگرم: افشين بيابانگرد (تهران)، رامين طاهري (خوزستان)، برومند اصلان (لرستان)، پژمان پشتام (تهران)، عظيم گرمسيري (خوزستان)، افشين اسلامي (مازندران)، فرشاد بلفكه (لرستان)
افشين بيابانگرد كشتي‌گير تحصيلكرده اهل استان اردبيل همواره نشان داده از پس كارهاي سخت سربلند بيرون مي‌آيد. او در مسابقات جهاني 2014 ازبكستان در وزن 71 كيلوگرم به مدال برنز رسيد و پس از آن در حالي كه تنها يك هفته تا آغاز رقابت‌هاي كشتي دربازي‌هاي آسيايي اينچئون مانده بود نام او در ليست تيم ملي قرار گرفت و به او تكليف شد در وزن 66 كيلوگرم به روي تشك برود! او مردانه جنگيد و موفق شد در اين زمان كم حدود 9 كيلو از وزن خود را كم كند تا بتواند براي ايران به روي تشك برود و در آن شرايط به مدال برنز دست يافت. اما رامين طاهري دارنده مدال طلاي رقابت‌هاي قهرماني آسيا در سال 2015 را مي‌توان جدي‌ترين رقيب بيابانگرد براي رسيدن به دوبنده تيم ملي قلمداد كرد كه در يكسال اخير پيشرفت خوبي داشته است.

عبدولي و بويري تنور وزن 75 كيلوگرم را گرم مي‌كنند
75 كيلوگرم: پيام بويري (خوزستان)، وحيد بابايي جعفري (تهران)، محمد كريمي (البرز)، فواد كريمي (كردستان)، سعيد غلامي (تهران)، فرشاد رستمي‌كيا (خوزستان)، سجاد فرج‌پور (مازندران)، رسول گرمسيري (خوزستان)، داود رستمي- يوسف اخباري (تهران)، سعيد عبدولي (خوزستان)، عباس محب تاش (هرمزگان) و جعفر توسلي (فارس)
 در اين وزن رقابت اصلي ميان دو كشتي‌گير خوزستاني تيم ملي به نام‌هاي سعيد عبدولي با تجربه و پيام بويري جوان بسيار حساس و نفسگير خواهد بود. عبدولي را به جرات مي‌توان بدشانس‌ترين كشتي‌گير سال‌هاي اخير ايران دانست چرا كه ناداوري باعث شد او در المپيك و بازي‌هاي آسيايي به حق خود نرسد. عبدولي طي يكي دو سال اخير بارها در تيم ملي حاشيه‌ساز شد و با غيبت‌هاي طولاني و غيرموجه خود بارها ثابت كرد علاقه ‌زيادي به ايجاد حاشيه دارد. عبدولي با اين حال جدي‌ترين گزينه براي رسيدن به دوبنده تيم ملي در مسابقات جهاني 2015 امريكاست. مدال طلاي جهان در سال 2011 و كسب مدال طلاي بازي‌هاي آسيايي در سال 2010 نشان از تجربه و تبحر عبدولي بر روي تشك مبارزه دارد. در سوي ديگر پيام بويري با وجودي‌كه از سن كمي برخوردار است، توانسته به خوبي خود را به كادر فني تيم ملي نشان دهد و اعتماد آنها را تا حدود زيادي جلب كند. بويري اخيرا در رقابت‌هاي قهرماني آسيا در دوحه و پيش از آن در بازي‌هاي آسيايي به مدال برنز دست يافت. البته بايد ديد كشتي‌گيران ديگري نظير محمد كريمي و يوسف اخباري در اين وزن چه در چنته دارند و چگونه مي‌خواهند خود را در بين مدعيان مطرح سازند.

قادريان و خسروي، مدعيان اصلي
80 كيلوگرم: علي زينتي رفاه (قم)، مسعود مرادي (خوزستان)، مسيح اسلامي (مازندران)، يوسف قادريان- مهدي محمدي (البرز)، هوشنگ جبلي (اصفهان)، مهرداد بهرامي (تهران) و ميلاد خسروي (تهران)
 با كوچ حبيب‌الله اخلاقي به وزن 85 كيلوگرم نفرات ديگر مانند قادريان، زينتي‌رفاه و خسروي كار به مراتب راحت‌تري براي رسيدن به دوبنده تيم ملي خواهند داشت كه در اين ميان يوسف قادريان كارنامه بهتري نسبت به ساير رقبا دارد. قادريان به تازگي در رقابت‌هاي قهرماني آسيا به مدال طلا دست يافت. او همچنين نقره بزرگسالان آسيا در سال 2014، قهرماني جوانان آسيا در سال 2013 و نقره جوانان جهان در سال 2013 را به دست آورده است. ميلاد خسروي نيز نقره جوانان آسيا در سال 2009 را در پرونده خود دارد و شرايط خوبي در اين وزن دارد. اما شناخته‌شده‌ترين كشتي‌گير اين وزن مهدي محمدي كهنه‌كار است كه حتي پس از پشت سر گذاشتن يك دوره مربيگري در تيم ملي، دوباره هوس كشتي‌گرفتن كرده است. محمدي در سه دوره مسابقات جهاني 2005، 2007 و 2010 كشتي گرفته است.

اخلاقي رودرروي كريم‌فر
85 كيلوگرم: مجتبي كريم‌فر، حبيب‌الله اخلاقي (خوزستان)، حسين نوري (البرز)، سامان عزيزي (كردستان)، ابوالفضل فلاح‌دوست (تهران)، ادريس ابراهيمي (كردستان)، ميلاد مسعودي (مازندران)، وحيد بيدار (اردبيل) و يدالله عرب جعفري (اصفهان)
به جرات مي‌توان رقابت ميان حبيب‌الله اخلاقي و مجتبي كريم‌فر براي كسب دوبنده تيم ملي را از جذاب‌ترين رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي دانست. اخلاقي كه به تازگي پا به اين وزن گذاشته است اخيرا در رقابت‌هاي ليگ برتر مقابل كريم فر در يك ديدار پربرخورد شكست را پذيرا شد و پس از آن قول داد اين باخت را در رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي جبران كند. البته 4 كيلو ارفاق وزن در مسابقات ليگ شرايط را به سود كريم‌فر رقم زده بود.  اخلاقي تجربه به مراتب بيشتري نسبت به ساير رقبا دارد و طلاي بازي‌هاي آسيايي در سال 2014، برنز جهان در سال 2009، طلاي قهرماني آسيا در سال 2012 و طلاي دانشجويان جهان در سال 2008 را تصاحب كرده است. كريم‌فر نيز برنز بازي‌هاي آسيايي و قهرماني آسيا در سال 2014 را در كارنامه خود دارد.

دوئل دوباره رضايي و علياري
98 كيلوگرم: قاسم رضايي (مازندران)، مهدي علياري (تهران)، سيدمصطفي صالحي‌زاده (خوزستان)، صمد كاظمي (لرستان)، مهدي كشاورز (فارس)، مجيد علياري (تهران)، داود گيل نيرنگ (مازندران)، مهدي زودآشنا (قزوين) و مهدي عسگري (خوزستان)، علي علياري (تهران)
 قاسم رضايي دارنده مدال طلاي المپيك لندن هر چند با روزهاي اوج خود فاصله زيادي دارد و مدت زيادي دور از ميادين بوده، اما مهره قابل توجهي است. او رقيب جواني به نام مهدي علياري را براي رسيدن به دوبنده تيم ملي پيش روي خود مي‌بيند و رقابت ميان آنها مي‌تواند براي اهالي كشتي جذاب و ديدني باشد. سال قبل در مسابقات انتخابي علياري موفق شد رضايي را شكست دهد. رضايي عناويني مهمي همچون قهرماني المپيك لندن و سومي جهان در سال‌هاي 2007 و 2014 و طلاي آسيا را دارد. علياري نيز طي يكي دو سال اخير هر گاه كه براي تيم ملي به روي تشك رفته است توانسته عملكرد قابل قبولي از خود به نمايش بگذارد. او به تازگي در مسابقات قهرماني آسيا در دوحه به مدال طلا دست يافت و عنوان قهرماني بازي‌هاي آسيايي اينچئون را نيز يدك مي‌كشد.  سيد مصطفي صالحي‌زاده نيز در اين وزن طلاي جوانان آسيا در سال 2013 به دست آورده و جزو سه نفر برتر اين وزن است.  داود گيل‌نيرنگ نيز با 28 سال سن و كسب عناويني چون طلاي بزرگسالان آسيا در سال 2012، نقره جوانان جهان در سال 2007 و دو مدال نقره و برنز آسيا از تجربه بالايي برخوردار است و مي‌تواند يكي از مدعيان كسب دوبنده تيم ملي لقب گيرد.

سنگين‌وزن خالي‌تر از هميشه!
130 كيلوگرم: بشير باباجانزاده (مازندران)، مهدي نوري (اردبيل)، پوريا ميرزا معصوم‌زاده (تهران)، آرمان نظري (لرستان)، مسعود نعمت‌چكاني (خوزستان)، محمدرضا اكبري (مازندران)، سعيد زريني- حميد احمدي (تهران)
با توجه به وداع تلخ امير علي‌اكبري با كشتي، دوباره بشير باباجان‌زاده به چهره اول اين وزن ايران تبديل شده است. براي جهاني 2015 بهنام مهدي‌زاده موفق شد دوبنده تيم ملي را بر تن كند اما او هم به علت برخي حواشي به يك‌باره از تيم ملي كنار گذاشته شد و اجازه حضور در رقابت‌هاي انتخابي تيم ملي را به دست نياورد تا بشير باباجان‌زاده همچنان مهم‌ترين گزينه كسب دوبنده تيم ملي باشد. باباجان‌زاده در سال 2011 سوم جهان شد و نخستين مدال تاريخ سنگين وزن كشتي فرنگي را گرفت اما پس از آن روند صعودي نداشت و با دور شدن از تمرينات، آمادگي بدني‌اش را از دست داد. مسابقات انتخابي نشان مي‌دهد كه آيا باباجان‌زاده تلاشي داشته به كشتي‌گير چهار سال قبل تبديل شود يا اينكه بايد منتظر ماند تا شايد چهره جديدي در سنگين وزن كشتي فرنگي ايران خودنمايي كند.