به گزارش پارس به نقل از فارس سعید عباسی امروز در نشست خبری در رابطه با اتفاقات چهاردهمین دوره لیگ برتر گفت: فوتبال ورزشی بسیار وسیع است که اتفاقات پاکی در آن وجود دارد اما برخی اتفاقات می‌توانند آن را خراب کنند. در مدتی که در باشگاه تراکتورسازی حضور دارم تمام تلاشم را کردم تا عملکرد خوبی داشته باشم. در همه کارها برای رضای خدا عمل می‌کنم.

وی افزود: صحبت نکردن جرم شده و به این خاطر از ما انتقاد می‌کنند. نباید اتفاقات را نادیده بگیریم. اگر در مقطعی از فصل به موفقیت رسیدیم به خاطر همدلی که وجود داشته بوده است. در مدتی که در باشگاه تراکتورسازی هستم انتقادات زیادی مطرح شده بود. همه باشگاه برای رسیدن به موفقیت فعالیت می‌کردند و فقط عباسی تلاش نمی‌کرد. ما نمی‌خواهیم اتفاقات نامناسبی در فوتبال رخ دهد. زمانی که رئیس‌جمهور به تبریز آمد تلاش کردیم که به خاطر اتفاقات هفته پایانی لیگ برتر مشکلی به وجود نیاید و دیدید او هم در اولین صحبتش راجع به فوتبال موضوعاتی را مطرح کرد. متاسفانه این تضییع حق در فوتبال وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. ما این مسئله را همچنان پیگیری می‌کنیم.

* این باشگاه به صورت محلی پیش می‌رفت

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی در رابطه با انتقاداتی که از او می‌شود اظهار داشت: ورود بنده به تراکتورسازی برای کمک به باشگاه جهت پیشبرد اهدافش بود. جمشید نظمی مدیرعامل وقت امور ورزشی تیم را برعهده داشت و ما هم مسائل اقتصادی را برعهده گرفتیم. تمامی حقوق‌ها و مسائل مالی را جمع‌آوری کردیم و مورد بررسی قرار دادیم. در سه ماه اول کار خوب پیش می‌رفت. به دلیل علاقه‌ای که به فوتبال داشتم در این کار با علاقه وارد شدم. مسائل خوب پیش می‌رفت اما مشکلات کم کم خودش را نشان داد.

عباسی افزود: باشگاه ساختار پیچیده و مشخصی نداشت. ما در ابتدا ساختار را در هیات رئیسه مشخص کردیم تا امور منظم‌تر پیش برود. تراکتورسازی به عنوان یک باشگاه فرهنگی ورزشی تابع قوانین کشور است اما متاسفانه باشگاه به صورت محلی پیش می‌رفت و ما چیز خاصی در اداره امور تیم نمی‌دیدیم. باید تمامی مسائل تبیین شود. من نظمی را دوست داشتم و هنوز هم دارم. در صحبت‌های رد و بدل‌ شده بینمان مشکل شخصی نداریم اما از لحاظ کاری شرایط خوب نبود. پس از ناصر شفق همه چیز در باشگاه تیره و تار بود. طبق استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا باید همه چیز در باشگاه روشن باشد و اگر این کار را نمی‌‌کردیم تراکتورسازی را حذف می‌کردند.

*برخی قراردادها در تراکتورسازی ترکمنچای بسته شده است

وی تاکید کرد: در آسیا با کسی شوخی ندارند. نمی‌توانستیم کار را با رفاقت جلو ببریم چراکه بار مالی کمر تیم را می‌شکست. اینکه مدیران قبلی چقدر مقصر بودند یک امر نسبی است. در باشگاه وزنه و امور ورزشی آنقدر تیم را تحت فشار می‌گذارد که اجازه ساختارسازی داده نمی‌شود. اگر به مسائل مالی آشنا باشید با دیدن برخی قراردادهایی که بسته شده می‌بینید این قراردادها پیش پا افتاده و ترکمنچای است و یک ناظر حقوقی هم آنها را بررسی نکرده حتی قانون فیفا را هم نمی‌دانستند تا امروز مشکلات به گردن ما بیفتد. فلان بازیکن خارجی را که آورده بودند و پولش پرداخت نشده هر روز به باشگاه مراجعه می‌کرد و با شکایت به فیفا تیم را تحت فشار قرار دادند. در آن مقطع فقط به خدا متوسل شدیم که شکایت بازیکنی که سه سال قبل با ما قرارداد داشته منجر به کسر 6 امتیاز نشود. مردم نمی‌توانستند قبول کنند که تیمی که اول یا دوم است با کسر 6 امتیاز به رده هفتم یا هشتم برود.

*تراکتورسازی 83 پرونده بلاتکلیف دارد

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی با اشاره به اینکه تراکتورسازی 83 پرونده بلاتکلیف دارد عنوان کرد: اگر حجم مالی بدهی‌ها را اعلام کنیم وضعیت بسیار نامناسب است. سردار کریمیان می‌گوید در فصل 92 و 93 هیات مدیره اصلا تشکیل نمی‌شد که بدانیم مدیر چه می‌کند. طبق آماری که امسال وجود دارد هر چند وقت یکبار هیات مدیره تشکیل جلسه می‌داد. تغییر مربی و ... با نظر شخصی نبود و با برنامه اتفاق می‌افتاد. هیات مدیره روی این مسائل نظارت داشت. قرارداد برخی بازیکنان ما از سال 88 همچنان جاری است البته این را نمی گویم تا از کشورهای خارجی به ما زنگ بزنند و فکر کنند می‌خواهیم پول پرداخت کنیم. چندی پیش کریم انصاری‌فرد از اسپانیا به من زنگ زد و او شنیده بود که باشگاه بدهی‌های قبلی را می‌دهد اما اعلام کردیم که اینطور نیست و پولی نداریم. قصد شفاف‌سازی دارم تا مردم بدانند مدیران قبلی مسائل را به صورت شفاف روشن نکردند. نمی‌خواهم کسی را محکوم کنم اما اکنون من باید پاسخگوی اتفاقات گذشته باشم. از مسئولان استان هم گله‌مندیم. از آنها انتظار دستگیری داشتیم. کسی که ادعای دوست داشتن تراکتورسازی را دارد چون فلان شخص رفته نباید خواهان افتادن تیم باشد.

* نمی‌خواهم بگویم مافیا هست اما ببینید چه هجمه‌هایی علیه من راه افتاد

وی تصریح کرد: یک روز بحث بومی و غیربومی و یک روز بحث غیرورزشی بودن به راه می‌افتد. ما تیمی را تحویل گرفتیم که وقتی توپ به سمت دروازه‌اش می‌آمد دست و پایمان می‌لرزید. اگر دوسانتوس را جذب نمی‌کردیم واویلا بود. بدهی‌ها خیلی ما را اذیت کرد. نمی‌خواهم بحث مافیا را وسط بکشم چراکه این مسئله مدرک می‌خواهد ولی شما ببینید از هفته نوزدهم به بعد هجمه‌ها روی عباسی چقدر زیاد شد. یک مرتبه بحث بدهی‌ها مطرح شد و همه به سمت ما آمدند. شکایت‌هایی که مربوط به سه سال قبل در فیفا بود به سمت ما سرازیر شد. وقتی رسول خطیبی از تیم کنار رفت 9 نفر از مربیان او قطع همکاری کردند. در بازی با صبا فقط یک مربی روی نیمکت بود به همین خاطر از تونی اولیویرا خواستیم به محض ورود به ایران برای بازی صبا به قم بیاید.

*حضرت امام گفتند نباید به هر کسی جواب بدهی

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: می‌گویند بنده مدیر پروازی هستم. حضرت امام گفتند نباید به هر کسی جواب بدهی. در مورد اظهارات سه مدیرعامل قبلی پاسخ دارم ولی فعلا چیزی نمی‌گویم. 25 پرونده داخلی منجر به محکومیت ما شده است. اگر برخی اسناد را نشانتان دهم خنده‌تان می‌گیرد. یک وکیل از حق ما دفاع نکرده است. رای‌های کمیته  استیناف تایید رای بدوی بوده چراکه هیچ کس برای دفاع در جلسه حاضر نشده بود. آیا این باشگاه‌داری است؟ اینکه جاسم کرار را بیاوریم دور زمین و با درست کردن یک تراکتور 4 جمله فارسی غلط هم بگوییم باشگاه‌داری می‌شود؟ مردم به ما می‌گویند چرا صحبت نمی‌کنی. ما گفتیم به صلاح نیست که حرف بزنیم. دست نیاز ما به سوی رسانه‌ها است.

* آقای حاج رضایی آیا ما کانال آلوده هستیم؟!

وی با انتقاد از امیر حاج‌رضایی اظهار داشت: برای حاج‌رضایی احترام قائل هستم. متاسفانه او در برنامه‌ای بدون اطلاع کافی اعلام کرد اولیویرا از کانال آلوده به باشگاه آمده است. آیا ما کانال آلوده هستیم؟ آیا او باید این حرف را بدون اطلاع در رسانه ملی که همه آن را نگاه می‌کنند بیان کند؟ او نباید یک تماس با من می‌گرفت؟ برخی اتفاقاتی که می‌افتد را اگر ردپایش را مقابل فرد کور بگذارید اسم طرف را برای شما می‌گوید. ما جزو 4 باشگاهی هستیم که ملزم به داشتن آکادمی هستیم. مهدی تاج افتخار می‌کند که از لحاظ رتبه‌بندی هواداران شرایط خوبی داریم و درصد ما از 4 به 7 رسیده است.

عباسی اظهار داشت: تراکتورسازی 80 تا 100 هزار هوادار را به ورزشگاه می‌کشد. دوستان به حضور تراکتورسازی در آسیا علاقه دارند حالا اگر اول هم نخواهند باشیم دوست دارند دوم شویم تا در آسیا حضور پیدا کنیم. متاسفانه ما 5 پرونده فعال در فیفا داریم. روزی که می‌توانستم قرارداد بازیکنان را تسویه کنم مجبور شدیم پول را به جیب یک بازیکن خارجی بریزیم تا از خطر کسر امتیاز فرار کنیم. زمان ریختن پول فقط گریه نکردم. می‌توانستیم قبل از بازی با نفت قراردادها را تسویه کنیم ولی پول به کانال دیگری رفت. همین شخص سال قبل در امارات یقه مدیرعامل باشگاه را گرفت و به او گفت با یک سوم این مبلغ و یا حتی کمتر از آن پول را تسویه کنید ولی مدیرعامل این کار را انجام نداد.

*در 9 قرارداد ردپای یک مدیربرنامه دیده می شود

وی در ادامه تاکید کرد: ما مجبور شدیم قراردادی که با مبلغی کمتر از یک سوم آن می‌شد تسویه کرد را با پول دو میلیارد و 100 میلیون تومانی تسویه کنیم. بودجه کلی نفت مسجد سلیمان 4 و نیم میلیارد تومان است که ما در یک فقره از شکایت‌های گذشته 2 میلیارد و 100 میلیون تومان پول دادیم حالا هی بگویند مدیر پروازی هستیم. اگر همین حالا از ساعت کاری ام هم دفاع کنم از سه مدیر قبلی بیشتر بوده است. انتقادی که می‌کنید فرار رو به جلو نباشد. باری روی گردنم گذاشته‌اند که باید آن را برطرف کنم. آیا این باری که امروز روی گردنم هست فقط برای من است. در 9 قرارداد ردپای یک مدیربرنامه دیده می‌شود. بقیه بازیکنان هم سرباز هستند و نیازی به مدیربرنامه ندارند. به هیچ گروه و حزب خاصی وابسته نیستند. به نمایندگان مجلس اعلام کردم اگر کاری می‌کنند به خاطر خدا انجام دهند. من بنده خدا هستم آن هم در شرایطی که اگر لیاقت بندگی را داشته باشم. در این مدت فقط نجفی و دبیری به ما کمک کردند. سایر دوستان هیچ کمکی را انجام ندادند. چطور می‌شود که در سال‌های قبل همه به باشگاه کمک می‌کردند اما اکنون نه.

* تا به حال از پدر و مادرم خرج نکرده بودم

عباسی در ادامه یادآور شد: در باشگاه به روی همه باز است و می‌توانید تمام مسائل را بررسی کنید. برای همه حرف‌هایم سند دارم. در بازی با الاهلی عربستان ورزشگاه 60 هزار نفری پر بود. در آنجا چقدر گریه اعضای تیم را دیدید. بازیکنی مثل آندو در دلش گریه کرد. لوسیانو ادینهو اشک می‌ریخت و مدیربرنامه‌های او هم گریه می‌کرد. این نفرات هستند که عاشق تراکتورسازی‌اند. فردی که خودش را تراکتوری می‌داند و پول نیم‌فصل را گرفته از باشگاه شکایت می‌کند. این نفرات ادعا می‌کنند بچه‌های آذربایجان هستند. من غیر بومی و غریبه هستم ولی شفاف حرفم را بیان می‌کنم تا به حال از پدر و مادرمان خرج نکرده بودیم. پدر و مادر من آذری هستند ولی خودم در تهران متولد شدم.

*به اندازه 11 سال پیر شدم

وی تاکید کرد: برای بازیکنان سربازی که به تراکتورسازی می‌آیند کد می‌زنند. مدیربرنامه‌ای از یک بازیکن که کد سربازی او زده شده برای آمدن به تراکتورسازی 80 میلیون تومان پول گرفته است. آیا بازیکن سرباز مدیربرنامه می‌خواهد؟ این حرف‌ها را باید به چه کسی بزنیم؟ در 11 ماه حضورم در تراکتورسازی 11 سال پیر شدم. اکنون فقط قلبم سالم است. چقدر علیه من صحبت شد. رسول خطیبی چه صحبت‌هایی علیه من بیان کرد. اگر یک نفر که از بغل باشگاه رد شده با شنیدن این حرف‌ها آیا می‌تواند این موضوعات را قبول کند. تراکتورسازی 15 میلیارد بدهی دارد. حالا بماند افرادی که چک دارند و هنوز جلو نیامدند. علی کریمی آخرین نفری بود که با ما تماس گرفت. او برادران من را می‌شناسد. در تماسی که داشتیم به کریمی گفتم فعلا هیچ پولی در اختیار نداریم. با همین وجود 70 درصد قراردادها را پرداخت کردیم و قرارداد تونی و برخی خارجی‌ها پرداخت شده است. 5 میلیارد از بودجه برای بدهی‌ها رفته است.

*من مصاحبه بلد نیستم

عباسی تصریح کرد: آن مدیرعاملی که در مورد حضور در باشگاه حرف‌هایی را مطرح کرده اگر سندی از قراردادی که او امضا کرده رو کنم. اگر یک وکیل آن را ببیند فقط 5 دقیقه می‌خندد. اگر کار بلد نیستی انجام نده. من مصاحبه بلد نیستم به همین خاطر زیاد صحبت نمی‌کنم. سوالی از ما می‌پرسند که هیچ ارزشی ندارد. در ابتدای حضورم در تبریز من را تهدید می‌کردند که اینجا تبریز است و باید با ما باشی. من می‌گفتم مدیرعامل کس دیگری است و او را تهدید کنید. از فردوسی‌پور هم گله دارم. دوست ندارم موضوع غیرواقعی مطرح شود. من در این مدت به طور کامل کنار تیم بودم حتی خانواده‌ام را به تبریز نیاوردم تا بیشتر کنار تیم باشم. تمام تلاش ما این بوده که هزینه بیخود به تیم تحمیل نشود. باشگاه چاه نفت ندارد. در این مدت 7 میلیارد اعتبار به باشگاه آوردیم و حتی پول هم قرض کردیم.

وی افزود: زمانی که اولیویرا را بازگرداندیم به او گفتیم که تیم را صدرنشین کند. او گفت نمی‌توانم از آستینم خرگوش خارج کنم ولی دیدید که در نهایت این اتفاق افتاد. اگر ما به موفقیت رسیدیم در سایه همدلی بود. در سال‌های پایانی جنگ حتی فشنگ کلاشینکف هم کم می‌آوردیم چیزی که آن موقع ما را به موفقیت رساند همدلی بود.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی افزود: ما باید ببینیم مدیریت قبلی چه اقداماتی انجام داده است. معنای اسپانسر چیست؟! این نیست که فقط قراردادی بسته شود و بعد هیچ تعهدی وجود نداشته باشد. اگر من این مسائل را مطرح می‌کنم منظورم این نیست که عمدی بوده است اما به هر حال باید مورد بررسی قرار بگیرد. نمی‌شود گذشته را فراموش کنیم و بخواهیم به آینده بپردازیم.

* خطیبی به خاطر دو میلیارد از ما شکایت کرده است

وی ادامه داد: من 11 ماه در باشگاه تراکتورسازی حاضر شدم. می‌گفتند که مدیر پروازی است اما باید این را در نظر بگیریم که کارکرد یک مدیرعامل در یک شرکت چقدر است. بعضی‌ها در پاداش‌ها هم بدهکار بودند. اگر تراکتورسازی را دوست داریم پس چرا از این تیم شکایت می کنیم. ما برای پاداش‌ها هم از هیات مدیره مصوبه گرفتیم و تمایم حضرات امضا کردند. درگیر پاداش مدیران سابق هستیم. اگر تراکتورسازی را دوست دارم به خاطر عشق و علاقه‌ام هست نه اینکه چقدر از این باشگاه پول می‌گیرم. رسول خطیبی به خاطر دو میلیارد و 100 میلیون از باشگاه شکایت کرده حالا باید ببینیم او قراردادش را چقدر بسته و در چه زمانی این کار را انجام داده یا شب بوده است یا روز.

عباسی در خصوص پرداختی‌هایی که برای بازیکنان داشته‌‌اند تصریح کرد: ما سعی کردیم عدالت را رعایت کنیم بازیکنی با قرارداد یک میلیارد و یک بازیکن دیگر با قرارداد 300 میلیون اما سعی کردیم به لحاظ درصد پرداختی اختلافی وجود نداشته باشد که بازیکنان هم این مسئله را پذیرفتند. بازیکنی چون تیموریان با این مسئله کنار آمد. قراردادها مثل هم نیست اما سعی کردیم پرداختی‌ها ثابت باشد. برخی بازیکنان ما سرباز هستند که براساس قانون ستاد کل نیروهای مسلح به آنها پرداختی داشته‌ایم اما سایر بازیکنانمان 70 درصد یا بیش از 70 درصد دریافت کردند. از پرداخت پاداش هم عقب نیفتادیم و تنها پاداش نایب‌قهرمانی پرداخت نشده است.

وی افزود: کسب مقام دومی برای ما بسیار مهم بود. شاید چون مقام قهرمانی را از ما گرفتند پس از کسب عنوان نایب‌قهرمانی جشنی در شهر گرفته نشد اما اگر ما در رده چهارم بودیم و پس از آن نایب‌قهرمان می‌شدیم صد در صد مردم بسیار خوشحال می‌شدند. در هر صورت کار بزرگی انجام دادیم.

* به خاطر آرامش تیم خیلی مسائل را رسانه‌ای نکردیم

عباسی خاطرنشان کرد: ما برای مسائل و امور باشگاه باید برنامه‌ریزی‌شده پیش برویم مثلا اگر من بخواهم برای حضور دو روز رونالدو در تبریز با او قرارداد ببندم و به فرض اینکه پول او را هم جور کنیم آیا این مسئله هنر است؟! باشگاه را باید با عقل سلیم پیش ببریم. همواره گفته ام که سپاهان و فولاد باشگاه‌هایی هستند که ساختارشان قوی است. ما سال گذشته رتبه ششم را به دست آوردیم و قهرمان جام حذفی شدیم اما تمام بازیکنان طلبکار هستند.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی یادآور شد: ما هم می‌توانستیم یکسری مسائل را رسانه‌ای کنیم اما برای آرامش تیم حرفی نزدیم چرا به قرارداد بازیکنان خارجی گذشته رسیدگی نشده است. اشپیتیم آرفی از باشگاه شکایت کرده و تا کمیته انضباطی فیفا هم پیش رفته است. در گذشته با بازیکنانی قراردادی بسته می‌شد که حتی مدیران قانون را نمی‌دانستند که اگر سه ماه پول پرداخت نشود بازیکن می‌تواند تمام قرارداد خود را دریافت کند و باشگاه را ترک کند اما آقایان به این مسائل می‌خندیدند ولی حالا چه کسی پاسخگو است.

* بازیکن 35 میلیونی مدیربرنامه می خواهد؟!

وی تاکید کرد: ما سعی کردیم دست دلالان را قطع کنیم. بازیکنی با قرارداد 35 میلیون تومانی مدیربرنامه می‌خواهد؟! آل‌نعمه را با یک میلیارد و 400 میلیون به تراکتورسازی آوردند و اسم برخی بازیکنان را نمی‌خواهم بیاورم اما در وسط فصل گفتند آنها به درد ما نمی‌خورند. سرمربیگری یا مدیرعاملی مگر به شلوار گرمکن پوشیدن است؟! بارها و بارها به این مسائل تذکر دادیم و پشت آنها ایستادیم اما دیدیم که موارد درست نمی‌شود. بدهی بازیکنان خارجی 8 میلیارد بود که ما آن را پرداخت کردیم در حالی که با آنها قرارداد نبسته بودیم.

عباسی در مورد اینکه قرارداد بازیکنان گذشته پرداخت شده بود گفت: اگر چنین اتفاقی رخ داده بود چرا ما باید هم‌اکنون 83 پرونده داشته باشیم. بدهی‌ اولیویرا فقط از زمان جعفری باقی مانده است. ما سعی کردیم بدهی‌های گذشته را بر طرف کنیم و تنها موارد امسال بر گردن ما باقی مانده است. یک مدیر می‌تواند به راحتی کیفش را پس از پایان دوران مدیریتی‌اش بردارد و برود بعد هم آگاهی گم شدن او را در روزنامه می‌زنند و سایرین هم می‌خندند. اما واقعا این کار درست است؟! من خوابم نمی‌برد. در یک موضوعی 35 روز خواب نداشتم و فقط گریه نکردم. من عملکرد مدیران قبلی را محکوم نمی‌کنم اما می‌گویم همه باید پاسخگو باشند.

مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی خاطرنشان کرد: چرا آقای جعفری صورت‌های مالی گذشته باشگاه را امضا نمی‌کند. یک مدیر باید اقداماتی که در باشگاه انجام داده است را مشخص کند تا سایر افراد از عملکرد او با خبر باشند.از نظر هواداران تراکتورسازی یعنی عشق و علاقه. مثلا اگر تیم اسکواش تبریز بتواند قهرمان شود آیا شما خوشحال نمی‌شوید؟! طبیعی است که خوشحال خواهید شد چراکه تیم شهرتان است. هوادار هم هیچ دخل و تصرفی در امور باشگاه ندارد اما با عشق و علاقه تیم را همراهی می‌کند. مدیر دوست دارد شرایط تیم را بهبود بخشد و اگر عشق و علاقه نباشد کار فایده‌ای ندارد. سکوت معنادار در خصوص هجمه‌ها هم بی‌فایده است.

* جماعت رسانه ای از من خواستند واقعیات را بگویم

عباسی یادآور شد: من نمی خواهم مدیریت نظمی و یا جعفری را محکوم کنم بلکه معتقدم که همه مدیران باید پاسخگو باشند. هم‌اکنون ساختار مناسبی نداریم. اگر مواردی هم در مورد خطیبی یا سایر مدیران می‌گویم قصدم ایجاد دو دستگی در باشگاه نیست بلکه جماعت رسانه‌ای از من خواستند که واقعیات را بیان کنم.

وی در واکنش به انتقاد یکی از خبرنگاران که از او در خصوص اتفاقات دیدار مقابل نفت و از دست دادن قهرمانی گلایه داشت و معتقد بود که باید کاری انجام می‌داد که حق به تراکتورسازی بازگردد یادآور شد: شاید قانع کردن برخی افراد زمان ببرد. شما که بحث زور و نیرو را می‌کنید مگر زور و قدرت ما چقدر است؟! ما که نمی‌توانیم 30 میلیون هوادار تراکتورسازی را در جاده تبریز- تهران راه بیندازیم تا حقمان را بگیریم! آیا شما از آخرین صحبت‌هایی که ما کرده‌ایم در جریان هستید؟! می‌دانید چه کارهایی کرده‌ایم.

سعید عباسی در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با عملکرد باشگاه در راستای پیگیری اتفاقات بازی مقابل نفت تهران عنوان کرد: من از نمایندگان مجمع استانی تبریز درخواست کردم نامه بدهند و حتی محمود گودرزی وزیر ورزش را به صحن علنی مجلس بیاورند. متأسفانه فدراسیون و سازمان لیگ در بحث رسیدگی به اتفاقات تبریز خوب عمل نکرده است. این حق باشگاه است که نسبت به اتفاقاتی که افتاد پیگیری‌های لازم را انجام بدهد.

* با شروین اسبقیان هم بد صحبت کردم

عباسی تأکید کرد: فدراسیون و وزارت ورزش با یکدیگر مشکل دارند و یکدیگر را می‌زدند. من حتی با شروین اسبقیان که دوست من است هم بد صحبت کردم و به او بابت اینکه توپ را به زمین باشگاه می‌اندازد انتقاد کردم. دوشنبه به تهران رفتم و از طریق سازمان لیگ هم این مسائل را بررسی کردم. از من انتقاد می‌کنند که چرا زمان حضور رئیس‌جمهور در تبریز نبودم. با آن اتفاقات اصلاً معلوم نبود رئیس‌جمهور به تبریز بیاید. قبل از بازی با نفت سه جلسه در شورای تأمین برگزار کردیم. ما نسبت به فغانی اعتراض داشتیم و درخواست می‌کردیم این داور را برای ما نگذارند. حتی ششگلانی اعلام می‌کرد فکر نمی‌کنم مردم روی فغانی حساسیت داشته باشند. ما تا یک روز قبل از بازی هم فکر می‌کردیم داور فغانی نیست ولی یک مرتبه اعلام شد داور فغانی است در حالیکه پیش از آن به ما گفته بودند محسن ترکی در این مسابقه قضاوت می‌کند.

* به تاج گفته بودن داور سوت اشتباه بزند تبریز به آتش کشیده می شود

وی اظهار داشت: به مهدی تاج به صورت صریح اعلام کردم اگر داور سوت اشتباه بزند تبریز به آتش کشیده می‌شود و به دلیل شرایطی که وجود دارد نمی‌توانیم این مسئله را کنترل کنیم. دیگر شرایط بازی تراکتورسازی مقابل سپاهان نیست که بخواهیم موضوع را کنترل کنیم.

عباسی در ادامه یادآور شد: اگر من مصاحبه نمی‌کنم دلیلش این است که تلویزیون دست ما نیست. عادل فردوسی‌پور در اوج تراکتورسازی یک دقیقه به رسول خطیبی وقت می‌داد آن وقت 25 دقیقه از علیرضا جهانبخش کلیپ پخش می‌کنند و از این دهات به آن دهات می‌روند و می‌گویند او در این مکان آب می‌نوشید. به من اجازه نطق در مجلس را نمی‌دهند ولی از نماینده‌ها خواستیم این موارد را به صورت جدی پیگیری کنند. اگر تراکتورسازی قهرمان هم می‌شد به برنامه 90 نمی‌رفتم چرا که فردوسی‌پور یک عذرخواهی از گذشته به تراکتورسازی بدهکار است.

* همین برادر من نبود خطیبی برای حل مشکلش مجبور بود به اصفهان برود

وی افزود: هنوز هم که هنوز است در کلیپ‌های این برنامه از تأثیر مربی قبلی سخن می‌گوید. من دشمن خطیبی نیستم اگر او به جایگاهی برسد که مردم حامی‌اش باشند بنده هم پشت آنها می‌ایستم. او به برادر من انتقاد می‌کند. اگر همین برادر من نبود مجبور می‌شد به اصفهان برود تا فردی را برای حل مشکلاتش به AFC بفرستد. حضور برادر من به خاطر تسلط دقیق او روی مسائل قانونی آسیا و ... بود. متأسفانه خودمان هم خودمان را می‌زنیم. محمدحسین جعفری علیه من صحبت کرده، او باید بداند چه مشکلاتی وجود دارد، وکیل بازیکنی که سه سال قبل در تراکتورسازی بوده هر روز به ما مراجعه می‌کرد و در آستانه کسر 6 امتیاز قرار داشتیم. پولی که باید به جیب بازیکنان فعلی تیم می‌رفت به خاطر کم کاری‌های گذشته به جیب آنسلمو و اشپیتیم آرفی رفت. اینها درد است. بنده پشت جمشید نظمی نماز می‌خوانم ولی بحث نماز خواندن و کار کردن با هم متفاوت است.

* ما کمک دولتی نداریم و اگر هم بوده قرض یا وام بوده است

عباسی ادامه داد: نباید فغانی را اعدام کنیم. او افتخار داوری است اما این دلیل نمی‌شود اگر او اشتباهی کرده، اشتباهش دیده نشود البته ما هم به کسی توهین نکردیم اما باید اشتباهات جبران شود چون اگر اشتباهات را جبران کنیم به معنای آن است که اصلاً کاری انجام نشده است.

مدیرعامل تراکتورسازی در مورد اینکه آیا این تیم از کمک‌های دولتی هم بهره می‌برد یا خیر، گفت: بحث تراکتورسازی بحث هولدینگ است و منابعی که می‌توانند کمک کنند و تأثیرگذار باشند با مجمع مطرح خواهد شد. ما بحث کمک دولتی نداریم و اگر هم کمکی گرفته شده باشد قرض یا وام بوده که باید تسویه یا پرداخت شود.

عباسی در مورد تغییر سرمربی در این باشگاه گفت: برخی‌ها گفتند برنامه سه ساله داده‌اند اما من برنامه یک روزه هم ندیدم. یک برنامه مدون در باشگاه وجود ندارد و بحث تمرینات هم حساب و کتابی در آن وجود نداشت ضمن اینکه هیچ زمانبندی نیز در این مورد بنده مشاهده نکردم.

وی افزود: زمانی که با تونی قرارداد بستیم او گفت که امروز را از بحث دادیم البته به خاطر بحث بدهی‌های او کمی قراردادهای ما طول کشید اما بدانید که در بحث تغییرات، این کار دفعتاً انجام نمی‌شود و نمی‌توان یک شبه مربی را تغییر داد.

* در تعطیلات 50 روزه مشکلات به اوج رسید

عباسی گفت: در 50 روز تعطیلات لیگ برتر که تیم اردوی 10 روزه‌ای را در امارات داشت، قضایا به اوج خود رسید و منجر شد به رفتن خطیبی ضمن اینکه در بحث مدیرعاملی بنده نیز کش و قوس‌های زیادی وجود داشت و من هم یک دفعه مدیرعامل نشدم.

مدیرعامل تراکتورسازی یادآور شد: زمانی که قائم‌مقام بودم و در نیم‌فصل بحث تغییر مربی را مطرح کردم دوستان خندیدند و گفتند تیم بالای جدول است اما من اعلام کردم که مسائلی را می‌بینم که آینده خوبی از آن متصور نیست. دیدم بسته شدن تیم و برگردن هم انداختن قضایا بوی خوبی نمی‌دهد این مسائل را در هیأت مدیره مطرح کردم اما تا روز آخر هم هیأت مدیره پشتیبان خطیبی بود با این حال متأسفانه او در مصاحبه‌ای اعلام کرد که باشگاه فقط 15 درصد از خواسته‌های او را محقق کرده است.

وی افزود: همانطور که می‌دانید شرایط ما تا هفته نوزدهم بدتر هم شد و از طریق هیأت مدیره به خطیبی گوشزد کردیم و گفتیم اگر این افت ادامه داشته باشد هیأت مدیره تصمیم دیگری خواهد گرفت.

عباسی در ادامه یادآور شد: برای جانشینی خطیبی 6 گزینه داشتیم. علی دایی در بین گزینه‌ها رد شد، حمید استیلی گزینه دیگر بود، منصور ابراهیم‌زاده یک گزینه بود، زلاتکو کرانچار هم بعد از وضعیتی که در سپاهان داشت برایمان هاله‌ای از ابهام به وجود آورده بود یک گزینه تونی الویرا بود. در مورد فاتح تریم مربی ترکیه‌ای هم صحبت کرده بودیم البته بعداً مصطفی دنیزلی هم پیشنهاد داده شد. جدایی ما از خطیبی فقط مربوط به نتایج نبود این مورد را هیچ جا بیان نکرده بودند. به خاطر مشکل مدرک مربیگری خطیبی و اینکه او مدرک A نداشت نمی‌توانستیم از او به عنوان سرمربی در آسیا معرفی کنیم حتی در لیگ هم با همکاری سازمان لیگ این بازیکن در میدان حضور پیدا می‌کرد.

* درگیری خطیبی با ارکان نظام وظیفه به ضرر ما تمام شد

وی افزود: دغدغه مدیرعامل روی هیأت مدیره هم اثر می‌گذارد. اتفاقات حاشیه‌ای که بعد از بازی با فولاد خوزستان رخ داد و رفتار رسول خطیبی مشکلاتی به وجود آورد. او با برخی رسانه‌ها هم ارتباط داشت. همچنین درگیری خطیبی با ارکان نظام وظیفه و سردار کمالی که در آینده این اتفاق خیلی به ما ضرر وارد کرد هم مزید بر علت شد. وظیفه مربی ورود به مستطیل سبز است. نمی‌دانم چه کسی به او اینقدر راه داد تا به مسائل مدیریتی و نظام‌وظیفه هم ورود کند. او در بازی با ملوان از ما گله کرد ولی اعلام کردم با قدرت به کارت ادامه بده. اگر در تعطیلی 50 روزه لیگ اولیویرا را می‌آوردیم شاید او دفاع را تغییر می‌داد و به موفقیت بیشتری می‌رسید.

مدیرعامل تراکتورسازی در ادامه تأکید کرد:‌ به خطیبی و اولویرا اعلام کرده بودم تمام درخواست‌هایشان را کتبی بدهند و زیر آن را امضاء کنم. تمامی مدارک در باشگاه وجود دارد. در مورد نامه‌ای که می‌گویید پاره شده این مسئله را بنده نوشته بودم که چنانچه نتایج ضعیف ادامه پیدا کند طبق نظر هیأت مدیره او برکنار می‌شود که خطیبی آن نامه را لطف کرد و پاره کرد. البته راجع به مسائل برکناری سرمربی فقط 5 درصد مسائل را مطرح کردم و برخی موضوعات دیگر هم وجود داشت. البته امثال خطیبی سرمایه فوتبال هستند که باید آنها را حفظ کنیم.نباید فقط به دنبال مقابله باشیم. بلاژویچ و برانکو با هم به ایران آمدند. بلاژویچ دائم در حال کل کل با رسانه‌ها بود ولی برانکو با رسانه‌ها تعامل می‌کرد. دیدید که بلاژویچ چه وضعیتی پیدا کرد و برانکو چطور به موفقیت رسید.

* ما باید کاسه گدایی را کنار بگذاریم

وی ادامه داد: در اعتماد اگر صداقت نباشد اعتماد از بین می‌رود ما باید کاسه گدایی را کنار بگذاریم و درآمدزایی کنیم. وقتی بلیت‌فروشی مجانی می‌شود درآمدزایی از کف باشگاه می‌رود. در ورزشگاه 60 هزار نفری عربستان که باشگاه‌ها هیچ مشکلی ندارند هواداران با خرید بلیت 300 ریالی (ریال عربستان‌) وارد ورزشگاه می‌شوند. در بازی با نفت مدیربرنامه ادینیهو در جایگاه بود. او را تا به آن زمان ندیده بودم. وقتی ادینهو گل می‌زد او شادی زایدالوصفی نشان می‌داد بعداً که با یکدیگر صحبت کردیم او می‌گفت در برزیل به باشگاه مورد علاقه‌شان کمک مالی می‌کنند و هرکس به اندازه‌ای که می‌تواند کمک می‌کند. باید این فرهنگ را در فوتبال ایران به وجود بیاوریم. او می‌گفت در سال‌های گذشته چنین جمعیتی را در مسابقات بنفیکا می‌دید. در اروپا برای خرید رونالدو یک نفر اسپانسر باشگاه می‌شود و دیگر باشگاه هیچ هزینه‌ای را متحمل نمی‌شود. ما هم باید چنین تفکراتی داشته باشیم. تراکتورسازی پتانسیل زیادی دارد مثلاً علیرضا منصوریان می‌گوید ما در نفت 55 نفر هستیم که خودمان خودمان را تشویق می‌کنیم ولی تراکتورسازی این وضعیت را ندارد.

عباسی یادآور شد: بحث خطیبی یک اشتباه محض بود که هرکس مرتکب شد کار تیم را خراب کرد. شما نتیجه‌ها را نگاه نکنید دوستانی که کارشناس هستند گفتند زمانی که او سرمربی تیم شد همانجا گفتیم که آخر کار را ببینید اما چرا من به عنوان سرمربی باید قراردادم با بقیه از هر لحاظ خیلی متفاوت باشد ضمن اینکه آقای خطیبی! شما از تیم برکنار شدید چرا بقیه کادر فنی از این تیم رفتند.

وی افزود: قبل از 50 روز تعطیلی لیگ ما با هیچ کسی صحبت نکردیم. آن زمان در هفته نوزدهم با ذوب‌آهن بازی کردیم و قبل از آن هم هیچگاه به خطیبی نگفتیم که با تیم هستی یا خیر و احساس کردیم که اشکالات در این 50 روز حل می‌شود اما اشتباه کردیم و باید همان موقع این قضیه را جور دیگری حل می‌کردیم. پس از آن هم سیر نزولی تراکتورسازی ادامه داشت و مقابل ملوان و پدیده نتایج خوبی نگرفتیم در واقع پس از اردوی امارات و با آن امکاناتی که وجود داشت شرایطمان بدتر شد و سیر نزولی پیدا کردیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، درحالی که هنوز سوالات خبرنگاران از مدیرعامل تراکتورسازی به پایان نرسیده به دلیل اقامه اذان ظهر و عصر قرار بر این شد بعد از اقامه نماز نشست خبری سعید عباسی ادامه پیدا کند.

* سناریو نمی‌چینیم، اما ما نقشی در اتفاقات تبریز نداشتیم

به گزارش خبرگزاری فارس، عباسی در ادامه این نشست خبری که پس از صرف ناهار دوباره دنبال شد در مورد اتفاقات قبل از دیدار با نفت تهران گفت: در سه جلسه شورای تامین بنده شرکت کردم و آقای تاج نیز در آخرین جلسه حضور داشت و جالب اینکه تا آخرین لحظات صحبت از حضور ترکی به عنوان داور مسابقه بود که من خودم در آن جلسه بعدا فهمیدم فغانی داور شده است. ضمن اینکه اسبقیان نیز در خصوص این مسئله بسیار نگران بود.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم سناریو بچینم و بگویم از قبل چه اتفاقاتی افتاده چون اگر ثابت نشود جرم است اما پس از بازی یکسری اتفاقات افتاد که یکسری سرشان شکست و حتی گفتند چند نفر هم سکته کردند. با این حال این اتفاقات را ما نقشی در آن نداشتیم. شاید بر اینکه اسکوبردی وجود نداشت به باشگاه مربوط شود اما در این اتفاقات ما مقصر نبودیم حتی آقای فرماندار نیز در خصوص مشکلات داوری چندین بار به این موضوع اشاره کرد.

عباسی گفت: وقایع قبل از بازی نگرانی‌ها را زیاد کرد. ما حتی از تاج خواستیم تا در تبریز بماند که او گفت باید در کنگره شهدا حضور پیدا کند و حتی اعلام کرد که قضایا را به کفاشیان خواهد گفت تا او هم نگرانی‌اش را به کمیته داوران انتقال دهد.

* ما خودمان را با 80 هزار تماشاگر قهرمان می‌دانستیم

مدیرعامل تراکتورسازی تبریز افزود: وقایع قبل از بازی ما را نگران کرد اما اینکه می‌گویند ما نامه زدیم فغانی برای ما داوری نکند این موضوع صحت ندارد و ما هیچ زمانی این کار را نکردیم. در حقیقت هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نبود و ما فقط با توجه به شرایط و حضور 80 هزار تماشاگر خودمان را قهرمان می‌دانستیم.

وی تاکید کرد: اگر برد برای نفت بود و داوری هم خوب بود هیچ گاه مردم شورش نمی‌کردند. شاید ناراحتی خود را ابراز می‌کردند و سپس می‌رفتند اما قضیه پلید و شومی دست به دست هم داد تا وضعیت بدتر شود.

عباسی با انتقاد از برنامه نود گفت: اگر برای فردوسی‌پور مهم بود به من هم زمان بدهد 5 دقیقه از یکی از کلیپ‌هایش می‌زد و من را پشت خط می‌آورد تا پاسخگوی اتفاقات می‌شدم.

وی افزود: در خصوص یکسری از مسائل دیگر خودمان گیج بودیم و برای مان قابل قبول نبود که سایپا در سه دقیقه دو گل از سپاهان بخورد.

عباسی در ادامه خاطرنشان کرد: در پایان بازی تلویزیون قطع شد و اینترنت جواب نمی‌داد. یک نفر را سمت اکبری فرستادیم تا نتیجه را از او بپرسیم ولی او پشتش را به ما کرد. صحبت‌ها کنار زمین ضد و نقیض بود. چه کسی از نتیجه دو بر دو سود می‌برد. مطمئنا سود این مسئله برای تراکتورسازی بود ولی ما به خودمان که دروغ نمی‌گوییم. پسر اولیویرا و کاظم شهریاری از کنار زمین اخراج شدند. مسئولان مربوطه از این نفرات در رابطه با اینکه چه کسی بازی دو بر دو شده سوال پرسیدند.

* خود فغانی گفته اخراج تیموریان درست نبوده است

وی افزود: نتیجه تساوی بازی سپاهان به سود ما بود. اینکه ما باید از این اتفاق خوشحالی کنیم حق طبیعی‌مان است اما باید مشخص شود چه کسی این دروغ را به ر اه انداخت. ما که نمی‌آییم به ضرر خودمان عمل کنیم. اصلا فرض را بر این بگذاریم که در این ورزشگاه اسکوربورد نبود. کاری به خرابی آن نداریم. آیا باید این شایعه به راه می‌افتاد. در بازی ما مقابل راه‌آهن هیچ بخش تلویزیونی انجام نشد. اسپانسر از ما طلب خسارت کرده. آیا اگر بازی پخش هم نمی‌شد باید این اتفاقات می‌افتاد؟

مدیرعامل تراکتورسازی تاکید کرد: سوال ما این است آیا اخراج آندرانیک تیموریان درست بود؟ آیا خطایی که روی فرید کریمی اتفاق افتاد پنالتی نبود؟ علیرضا فغانی در مراسم عروسی ابوالقاسم‌پور اعلام کرده در اخراج تیموریان مرتکب اشتباه شده است. ابوالقاسم‌پور این مسئله را به غزنوی اعلام کرده است. او اصلا نمی‌دانست تیموریان یک کارت زرد دریافت کرده است و وقتی این بازیکن کارت دوم را گرفت داور او را با تعلل و پس از اینکه حاج محمدی اعلام کرد اخراج کرد. این اسمش اشتباه است. حالا شما صد کمپین تشکیل دهید. آیا با این اعتراض‌ها و تشکیل کمپین نتیجه برمی‌گردد؟

عباسی در ادامه تاکید کرد: باید جریمه داور مشخص شود. شما دیدید رئیس‌جمهور پس از حضور در تبریز اولین موضوعی که به آن اشاره کرد بحث فوتبال بود. وزیر گفت اتفاقات تبریز بعد از دو روز پیگیری به سرانجام می‌رسد اما کجا این اتفاق افتاد؟ منصوریان پس از بازی در رختکن من را دید. او می‌گفت اگر تیموریان اخراج نمی‌شد تا 5 گل هم دریافت می‌کردند چراکه موتور تراکتورسازی روشن شده بود. قنبرزاده می‌گفت وقتی تلویزیون قطع شد از تونل بیرون آمدم و دو، سه نفر بی‌سیم به دست را می‌دیدم که می‌گفتند به لک بگویید خودش را به زمین بیندازد چراکه بازی سپاهان به تساوی رسیده است. این مسئله در موقعی مطرح می‌شد که هنوز شایعه تساوی بازی سپاهان در ورزشگاه پخش نشده بود.

عباسی یادآور شد: مسئولان باید به ما پاسخ بدهند. ما تا به همین جا زورمان رسید و اعتراض کردیم. بیشتر از این زورمان نمی‌رسد و باید وزیر و نمایندگان مجلس اقدام کنند.

* فلان دلال 24 ساعته در باشگاه حاضر می شد

وی در مورد کیفیت تیمی که در ابتدای فصل بسته شد اظهار داشت: نمی‌توانیم به خودمان دروغ بگوییم. ما در این فصل با توجه به پتانسیلی که داشتیم خوب نتیجه گرفتیم. در بازی قبل از مسابقه پایانی داور به خالد شفیعی و ایرانپوریان کارت زرد نشان داد و دو مدافع اصلی ما را از حضور در دیدار پایانی محروم کرد. ما در یک پست سه بازیکن روی نیمکت داشتیم. اگر تا همین جا هم توانستیم بالا بیاییم به خاطر غیرت بازیکنان بود. چرا آل‌نعمه و دیتمار نیمکت‌نشین شدند؟ نام نمی‌برم ولی ببینید چه بازیکنانی جایگزین آنها شدند. فلان دلال 24 ساعته در باشگاه حاضر می‌شد. ما مقابل این کارها ایستادیم و تراکتورسازی توانست نتیجه بگیرد. تیم محلی نبسته بودیم که به یک بازیکن قول بدهیم به تیم ما بیاید. شما ببینید تیم ما پس از زدن گل اگر گل اول را دریافت می‌کرد 5 دقیقه بعد برای بار دوم هم دروازه‌اش باز می‌شد. نگاه کنید با چه روحیه‌ای لک را به تیم بازگرداندیم.

مدیرعامل تراکتورسازی یادآور شد: رسول خطیبی اعلام کرد عیسی اندوی را جذب کنیم. از او خواستیم از اندوی تست بگیرد. او می‌گفت شما فوتبالی نیستید که این حرف را می‌زنی. ما گفتیم ما فوتبالی نیستیم چطور پرسپولیس از بازیکنان خارجی تست می‌گیرد. آنها گفتند جذب بازیکنان از روی سی دی صورت می‌گیرد. با این شرایط که توانستیم جلوتر از فولاد، نفت تهران و ذوب‌آهن قرار بگیریم و فکر می کنم شق‌القمر کردیم.

وی افزود: قبل از بازی با استقلال کل تیم را به امارات بردیم. روی پای آندو خون لخته شده بود و ران آقایی باز شده بود. ادینهو در آستانه مصدومیت بود. ما دو روز هزینه بیشتر کردیم و کل تیم را به آنجا بردیم. در این شرایط مهدی کیانی به امارات نیامد و دیگری هم تلفن خود را خاموش کرد. ما کیانی را در بازی با استقلال کنار گذاشتیم. این تصمیم‌ها جرات می‌خواهد. پشتیبان اولیویرا بودیم. او کجا در سال‌های گذشته این تصمیمات را می‌گرفت. اجازه ندادیم تیم به حاشیه برود چراکه اگر این حاشیه‌ها وارد می‌شد واویلا بود. در بازی با الاهلی امارات 6 تن از بازیکنان اصلی را نداشتیم. داوری متاسفانه بسیار بد بود و قبل از شروع این بازی اولیویرا می‌گفت اماراتی‌ها نتیجه بازی را بسته‌اند و ما بازنده خواهیم بود.

* تصمیم بد گرفتن بهتر از تصمیم نگرفتن است

وی تاکید کرد: وقتی به ایران بازگشتیم 4 گل به استقلال زدیم. آن وقت خوب نبودیم تا 2 گل از نفت خوردیم بد شدیم. شاهین ثاقبی که الان بینی‌اش را عمل کرده نمیتوانست در زمین نفس بکشد و از او خواستیم از دهان نفس بکشد و بازی کند. در صحنه‌ای بازیکنان گفتند ثاقبی در حال خفه شدن است ولی ما از او خواستیم که تحمل کند و به بازی ادامه دهد. ما به هر نحوی بود تصمیم گرفتیم. تصمیم بد گرفتن بهتر از تصمیم نگرفتن است. چه کسی فکر می‌کرد بازی مقابل گسترش فولاد را از دست بدهیم. بازیکن در تراکتورسازی قرمز می‌پوشد و پیراهنش را بالا می‌زند و زیر آن لباس آبی است. به جای اینکه هی بومی بومی کنیم به سمت حرفه‌ای شدن برویم. آندرانیک تیموریان پیراهن آبی به تن می‌کرد حالا به تراکتورسازی آمده و قرمزپوش شده. او فردی بسیار حرفه‌ای است.