به گزارش پارس به نقل از فدراسیون فوتبال، علی کفاشیان ابتدا درباره حواشی اخیر و دستگیری بعض ازا اعضای فیفا گفت: موضوع دستگیری برخی از اعضای فدراسیون جهانی فوتبال به دلیل مسائلی مانند موضوع حق پخش و مسائل مالی صورت گرفت. البته کاملا واضح است که ایجاد چنین حواشی و دستگیری برخی اعضا، از قبل برنامه‌ریزی شده و هماهنگ بود و بعضی کشورهای آمریکایی و اروپایی سعی داشتند با ایجاد فشار به مقاصد خود برسند. آنها توسط رسانه‌های خود اقدام به فرافکنی و ایجاد اختلال در انتخابات کردند.

رییس فدراسیون فوتبال افزود: رسانه‌هایی مانند بی بی سی و سی ان ان با این اقدام خود جو بدی برای فوتبال جهان و همین‌طور فیفا بوجود آوردند و تنها هدف‌شان زیر سوال بردن انتخابات بود، چرا که معتقدم اگر صرفا بحث جلوگیری از فساد وجود داشت، این موضوع می‌توانست پیش از برگزاری کنگره و انتخابات فیفا و یا حتی پس از آن اتفاق بیافتد اما اینکه این اتفاق در کشور سوییس که کشوری غیر از محل اقامت دستگیر شده‌ها انجام شده است، نشان دهنده اقدام از پیش تعیین شده برخی از آنهاست.

کفاشیان در ادامه بیان کرد: به هر جهت همه مدیران فوتبال جهان باید مراقب باشند که فوتبال با ایجاد چنین جو روانی لطمه نخورد و حفظ فوتبال و جایگاه آن بالاترین اهمیت را دارد و نباید اقدامات برنامه‌ریزی شده به فوتبال و فیفا لطمه ای وارد کند. در هر صورت انتخابات برگزار شد و در نهایت بلاتر بر اساس برنامه‌هایی که برای ادامه مدیریت خود تشریح کرده بود، توانست رای خوبی بدست آورد.

نایب رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا ادامه داد: در حال حاضر فدراسیون جهانی فوتبال و شخص بلاتر باید بداند که کشورهای آسیایی و آفریقایی بیشترین حمایت را از وی کردند. کشورهایی که جمعیت زیادی از جهان را به خود اختصاص داده‌اند. به دلیل وجود هواداران بیشمار و محبوبیت بالای فوتبال در آن کشورها، بلاتر باید نگرش خود را نسبت به کسانی که به وی اعتماد کردند تغییر دهد.

کفاشیان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درباره افزایش سهمیه آسیا در جام جهانی صحبت شد یا خیر، گفت : در کنگره فیفا بیشتر درباره فعالیت کشورها، انتخابات و رای گیری فیفا صحبت شد و مسائلی مانند افزایش سهمیه باید توسط هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا پی‌گیری و به عنوان طرح به فیفا ارایه شود.

وی همچنین درباره پی‌گیری شکایت فدراسیون فلسطین از فدراسیون رژیم صهیونیستی گفت: رییس فدراسیون فوتبال فلسطین در ابتدا شکایت سنگینی را درباره فدراسیون رژیم صهیونیستی مطرح کرد که بیشتر جنبه شعاری داشت و در ادامه از بیان صحبت‌هایش خود پشیمان شد و تغییر موضع داد. رییس فدراسیون رژیم صهیونیستی هم اعلام آمادگی کرد که همکاری و کمک های لازم را با فدراسیون فوتبال فلسطین انجام خواهد داد. در ادامه هم روسای دو فدراسیون در ظاهر با یکدیگر دست دادند اما به نظر من این مسائل ادامه خواهد داشت و مشکلات حل نمی‌شود چرا که رژیم صهیونیستی از سوی هم پیمانان خود حمایت می‌شود و با حمایت نابجای هم‌پیمانانش که ادعای آقایی دنیا را می‌کنند، باز هم شاهد مشکلاتی برای فدراسیون فوتبال فلسطین خواهیم بود.

کفاشیان در پایان درباره مذاکرات خود با کشورهای دیگر در سوییس بیان کرد: مذاکرات بسیار خوبی را با فدراسیون‌های فوتبال ژاپن، قطر، استرالیا و ایتالیا انجام دادیم. استرالیا اعلام کرد که پتانسیل بسیار خوبی به لحاظ هواداران در استرالیا وجود دارد و در همین راستا درخواست خود را برای تنظیم تفاهم‌نامه همکاری اعلام کرد. فدراسیون فوتبال قطر نیز رسما درخواست کرد که جهت برگزاری جام‌جهانی به این کشور کمک کنیم و به آنها اعلام کردیم که تفاهم‌نامه همکاری خود را رسما ارایه کنند تا پس از بررسی، تفاهم نامه‌ای بین دو فدراسیون به امضا برسانیم.

وی ادامه داد: البته مذاکرات خوبی هم با ایتالیا داشتیم و با توجه به تفاهم نامه‌ای که پیش از این با فدراسیون فوتبال ایتالیا امضا کرده بودیم، این درخواست را داشتند که به کشورشان برویم و ضمن بازدید از امکانات آنجا، شکل جدیدتری به تفاهم‌نامه دو طرفه خود، بدهیم و با گسترش سطح همکاری‌های دو جانبه خود، جنبه‌های بیشتری از یک تفاهم‌نامه، اجرایی شود./ایسنا