به گزارش پارس به نقل از ایسنا ختیک تسابولوف قهرمان روسی کشتی آزاد جهان در سال 2014 و قهرمان جوانان جهان در سال 2011 با حضور در تیم بیمه رازی نماینده وزن 70 کیلوگرم این تیم در رقابت‌های مرحله اول لیگ برتر کشتی بود و توانست به قهرمانی این تیم کمک کند.

این کشتی‌گیر روسی در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایسنا درباره علت حضور در لیگ کشتی ایران، شکست در رقابت‌های انتخابی تیم ملی روسیه، نبرد دیرینه و اختلاف بین کشتی داغستان و اوستیا، احتمال رقابت با حسن یزدانی در مسابقات جهانی و ... صحبت کرد که در ادمه می‌خوانید.

- چه شد که به لیگ کشتی ایران آمدی؟

برای مرتبه دوم است که در لیگ ایران کشتی می‌گیرم اما این بار با مرتبه قبل قابل مقایسه نبود و شرایط تیم بیمه رازی بسیار خوب و حرفه‌ای بود. در مجموع امکانات بسیار خوبی برای کشتی گیران این تیم وجود داشت و بسیار خوشحالم. امیدوارم فصل بعد نیز بتوانم در خدمت این تیم باشم. وقتی به من پیشنهاد شد که در لیگ ایران کشتی بگیرم با اشتیاق آن‌را قبول کردم.

- سطح کمی و کیفی این رقابت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنی؟

میزبانی و شریط تغذیه بسیار خوب بود و نسبت به گذشته شاهد پیشرفت چشمگیری بودیم که جا دارد از مسئولان برگزاری قدردانی کنم. از نظر فنی هم با وجودیکه چهره های شاخص کشتی ایران در این رقابت‌ها حضور نداشتند اما با این حال نفرات دوم و سوم عملکرد بسیار خوبی داشتند و نشان دادند که کشتی ایران استعدادهای زیادی دارد که می‌توانند پشتوانه کشتی باشند. مطمئنا در مرحله بعدی لیگ که پس از مسابقات جهانی آمریکاست چهره های شاخص تیم ملی نیز حضور پیدا می‌کنند که این موضوع می‌تواند رقابت‌ها را جذاب تر کند.

- با چه میزان آمادگی در این رقابت ها به روی تشک رفتی؟

از لحاظ میزان آمادگی از آنجا که به تازگی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی روسیه مبارزه کردم در وضعیت نسبتا خوبی بودم. با تیم بیمه رازی نیز اردوی چند روزه‌ای را در تهران برای آمادگی هر چه بیشتر برگزار کردیم که این موضوع فرصت بسیار خوبی را برای من فراهم آورد تا بتوانم از نزدیک دیدنی‌های پایتخت قدیمی ایران را ببینم که واقعا از مشاهده آن ها لذت بردم. از تمیزی و قانونمندی در تهران و پیشرفت‌های خوب آن بسیار شگفت زده شدم.

- دلیل شکست شما در رقابت های انتخابی تیم ملی روسیه چه بود؟

امیدوارم حرف‌های من را در این‌باره منتشر کنید! ما دو قطب کشتی در روسیه داریم که شامل اوستیا و داغستان است که به دلیل مشکلات داخلی و سیاسی در پی قدرتنمایی مقابل یکدیگر هستند. متاسفانه داغستانی‌ها توانسته‌اند قدرت بیرون از تشک خود را دیکته کنند و شرایط را به سود خود و بر ضد اوستیا رقم بزنند. این مسابقه 4 بر 2 به نفع من تمام شد اما نفهمیدم که چگونه یه یکباره به حریفم 2 امتیاز دیگر دادند و مسابقه 4 بر 4 مساوی شد و در نهایت من را با همین نتیجه و با ناداوری بازنده کردند. پس از آن هم برای عنوان سومی دیگر انگیزه لازم را نداشتم و به روی تشک نرفتم.

- یعنی با ناداوری مقابل حریفت بازنده شدی؟

البته فقط ناداوری نیست. وقتی کشتی‌گیران اوستیا در داغستان مسابقه می‌دهند با وجودی‌که همیشه کشتی گیران اوستیا بهتر از کشتی‌گیران داغستان بوده‌اند اما داغستان به هر شکل ممکن و با استفاده از قدرت خود سعی می کند میزبانی مسابقات را بگیرد تا به شیوه‌های مختلف کشتی‌گیران بیشتری در تیم ملی داشته باشد. البته من هنوز شانس رسیدن به دوبنده تیم ملی را ازدست نداده‌ام.


ختیک تسابولوف و سبحان محمدزاده
- مگر بر اساس نتایج رقابت‌های انتخابی چهره کشتی‌گیران تیم ملی مشخص نمی‌شود؟

اتفاق خیلی خوبی که پس از شکست من افتاد این بود که کمیته فنی تیم ملی که به معنای واقعی تصمیم گیرنده است و 4 چهره‌ شاخص کشتی روسیه از جمله سرمربی تیم ملی در آن حضور دارند تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسید که من به همراه کشتی‌گیر پیروز به تورنمنت زیلکوفسکی در لهستان که قرار است پیش از مسابقات جهانی برگزار شود اعزام شویم تا هر کدام از ما که عملکرد بهتری داشته باشد به تیم ملی راه یابد.

- با توجه به نتایج خوب آزادکاران ایران در جام جهانی و رقابت‌های قهرمانی آسیا، شانس ایران برای کسب عنوان قهرمانی جهان بیشتر است یا روسیه؟

بدون شک روسیه!شما اگر نگاهی به نتایج ما در مسابقات جهانی سال گذشته و سال‌های پیش از آن بیندازید متوجه خواهید شد که روسیه شانس مسلم قهرمانی در مسابقات جهانی 2015 است.ضمن اینکه عملکرد عالی ما در مسابقات جهانی 2014 این مطلب را نشان می‌دهد.

- در صورت حضور در مسابقات جهانی مهمترین حریف خود را کدام کشتی‌گیر می‌دانی؟

باید ببینم نماینده وزن 70 کیلوگرم ایران در مسابقات جهانی کدام کشتی گیر است و اگر نماینده روسیه در این رقابت‌ها باشم قطعا با تمام توان کشتی خواهم گرفت. من هیچ کشتی‌گیری رادست کم نمی‌گیرم و برابر همه آنها جنگنده ظاهر خواهم شد.

- احتمال دارد حسن یزدانی رقیب ایرانی تو در مسابقات جهانی باشد. نظرت درباره او چیست؟

اسم او را تاکنون نشنیده‌ام و نمی دانم در چه سطحی قرار دارد اما همانطور که گفتم تمام رقبا در مسابقات جهانی مهم هستند و خطرناک. (البته این حرفهای تسابولوف در شرایطی است که سال قبل در لیگ هم به حسن یزدانی باخت و هم به پیمان یاراحمدی)

- حسن یزدانی کشتی‌گیر جوانی است که با وجود سن کم عملکرد بسیار خوبی در تیم ملی داشته و هدف خود را کسب طلای جهان و حتی المپیک می‌داند.با این اوصاف نظرت درباره رقابت با او چیست؟

بر روی تشک مشخص می‌شود کدام کشتی‌گیر بهتر است. شاید در حرف خیلی‌ها خود را مستحق رسیدن به مدال طلای جهان و حتی المپیک بدانند اما بر روی تشک مبارزه مشخص می‌شود کدام کشتی‌گیر استحقاق رسیدن به سکوی اول جهان را دارد. کشتی ورزش بسیار سخت و مشکلی است و نمی‌توان با حرف بر سکوی اول دنیا ایستاد. امیدوارم با او رقابت خوبی داشته باشم.