به گزارش پارس به نقل از فارس محمود واعظی بعد از ظهر امروز در حاشیه افتتاح مجتمع «آی سی تی» تبریز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تسهیل دسترسی به تکنولوژی‌های نوین ارتباطی و اطلاعاتی، پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه تولید محتوای دیجیتال و حمایت از بخش خصوصی سیاست‌محوری و اصولی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

بررسی مشروط افزایش تعرفه تلفن ثابت

وی ادامه داد: پیشنهاد افزایش تعرفه تلفن ثابت باید به نحوی مورد بررسی قرار گیرد که مردم متضرر نشوند، ضمن اینکه باید امکان فعالیت توسعه‌ای برای شرکت ارائه‌دهنده این خدمت وجود داشته باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تعرفه تلفن ثابت در سال گذشته افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: علاوه بر افزایش تعرفه، آبونمان تلفن ثابت نیز از 300 ریال به 9000 ریال افزایش یافته که رشدی 30 برابری است؛ هرچند که گفته می‌شود موضوعاتی نظیر همسان‌سازی کدهای تلفن در سطح استان‌ها عامل این افزایش بوده است.

مسئولیت اختلال شبکه‌های اجتماعی

واعظی به اختلال در عملکرد برخی شبکه‌های اجتماعی در هفته‌های گذشته اشاره کرد و با بیان اینکه این اختلال‌ها ارتباطی به وزارت متبوعش نداشته است، اضافه کرد: سرور مرکزی شبکه‌های اجتماعی خارجی در بیرون از ایران مستقر است و هرگونه اختلال در این شبکه‌ها به شرکت‌های حمایت‌کننده این شبکه‌ها که عمدتاً واحدهایی کوچک و بی‌نام و نشان هستند، مربوط می‌شود.

وی تأکید کرد: مسدود شدن دسترسی به برخی شبکه‌های اجتماعی در آذربایجان‌شرقی طی روزها و هفته‌های گذشته ارتباطی به دستگاه‌های اداری استان نداشته است و اساساً مجموعه‌های استانی، قابلیت مسدود ساختن و یا فراهم آوردن زمینه‌ای برای عدم دسترسی کاربران به این شبکه‌ها را ندارند.

تکذیب قطع ارتباط مخابراتی ورزشگاه یادگار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از این گفت‌وگو به جمعه تلخ ورزشگاه یادگار امام تبریز اشاره و عنوان کرد: مطابق مستندات موجود حتی یک لحظه هم اختلالی در عملکرد سیستم‌های مخابراتی و اینترنتی محل برگزاری مسابقه فوتبال تراکتورسازی و نفت تهران وجود نداشته و همه اظهارنظرها در این ارتباط بی‌اساس بوده و تکذیب می‌شود.

واعظی بیان داشت: در روز برگزاری مسابقه، آنتن‌های موبایل در ورزشگاه و پیرامون آن 1.5 برابر تقویت شده بودند و براساس مستندات موجود، در عصر جمعه گذشته 336 هزار مکالمه تلفنی در ورزشگاه یادگار امام تبریز به ثبت رسیده که تنها 36 هزار مکالمه از این تعداد متعلق به مکالمات انجام شده در بین ساعات 21 تا 22 شب جمعه است.

وی عنوان داشت: در عین حال ظرفیت آنتن‌های موبایل ورزشگاه یادگار امام تبریز معین است و ترافیک بیش از اندازه می‌تواند به کند شدن برقراری ارتباط های موبایلی منتهی شود.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آنتن‌های موجود در ورزشگاه یادگار امام تبریز قابلیت برقراری یک هزار و 22 مکالمه در آن واحد را داشته‌اند و نفر 10 هزار و بیست و سوم باید منتظر می‌ماند تا یک ارتباط قطع و امکان برقراری تماس او فراهم می‌شد.

* اتمام زیرساخت‌های دولت الکترونیک

واعظی، زیرساخت‌های تحقق دولت الکترونیک در سطح آذربایجان‌شرقی را تکمیل شده خواند و گفت: تاکنون بیش از 1000 کیلومتر کابل‌کشی فیبرنوری به انجام رسیده، پهنای باند 5 برابر شده و امکان واگذاری پهنای باند به میزان مورد نیاز اشخاص حقیقی و حقوقی در استان مهیا شده است.

وی در پایان با بیان اینکه شرایط مشابه در کشور نیز حکمفرماست، چنین توضیح داد: تمام مصوبات لازم از شورای عالی فضای مجازی اخذ شده است و 31 کارگروه استانی دولت الکترونیک در 31 استان کشور شکل گرفته است و در زمان حاضر لازم است وزارتخانه‌ها و وزرای مختلف اراده جدی برای استفاده از این امکان را داشته باشند.