به گزارش پارس به نقل از ایسنا بخش عمده برنامه "90" این هفته به اتفاقات و حواشی دیدار تراکتورسازی تبریز و نفت تهران اختصاص داشت.

سوال پیامکی:

سوال نظرسنجی برنامه به انتخاب بهترین مربی لیگ اختصاص داشت. بینندگان "90" از میان دراگان اسکوچیچ، تونی اولیویرا، حسین فرکی، یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان بهترین مربی لیگ را انتخاب کرد‌ند. در نهایت نیز یحیی گل‌محمدی با کسب 46 درصد آرا عنوان برترین مربی لیگ را به خود اختصاص داد.

آنالیز دیدار پر‌سپولیس و استقلال

داربی هشتادم مورد آنالیز 90 قرار گرفت در آن مشخص شد که کیفیت داربی 80 نسبت به داربی 79 تغییر چشمگیری داشته است. به طوری که در دیدار رفت این دو تیم 42 دقیقه زمان مفید بازی بود اما این زمان در داربی برگشت به 56 دقیقه رسید.

امیر قلعه‌نویی که می‌خواست بازنده این دیدار نباشد، از بازیکنان خواست توپ را بیشتر به گردش در بیاورند و همین موضوع باعث شد که استقلالی‌ها بیشتر از داربی رفت به همدیگر پاس بدهند و با ثبت 289 پاس آمار جالبی را از خود به ثبت برسانند. در میان آبی پوشان کرار جاسم با 48 لمس توپ و همین طور دقت پاس 76 درصدی عملکرد بهتری نسبت به سایر آبی‌پوشان داشت. او چهار پاس کلیدی در این دیدار ارسال کرد و پنج بار توانست پر‌سپولیسی‌ها را دریبل بزند.

مهدی طارمی، هادی نوروزی، محمد نوری و امید عالیشاه نقش موثری در طراحی حملات پر‌سپولیس داشتند ولی نکته قابل تامل این بود که امیر قلعه‌نویی سعی کرده بود که نقطه آسیب‌پذیر تیمش یعنی فاصله میان خط دفاع و هافبک را با استفاده از خرسندنیا پوشش دهد اما اصرار پر‌سپولیسی‌ها برای گلزنی از همین نقطه باعث شد خرسندنیا هم نتواند این نقطه را برای آبی‌پوشان امن کند. تک گل قرمزپوشان پر‌سپولیس هم روی اشتباه بهنام برزای به ثمر رسید. او که نتوانست یار مستقیم خود را در یک ضربه ایستگاهی مهار کند باعث گلزنی پر‌سپولیسی‌ها شد اما در دقایق پایانی وقتی امیر قلعه‌نویی دید یک بر صفر از پر‌سپولیس عقب است تغییر تاکتیکی داد و با آوردن حنیف عمران‌زاده به خط هجومی تیمش سعی کرد از ارسال‌های بلند برای گلزنی استفاده کنند اما برانکو ایوانکوویچ با یک تعویض به موقع محسن بنگر را به بازی فرستاد و همین موضوع باعث شد استقلالی‌ها نتوانند از ارسال‌های بلند سود ببرند.

آنالیز تیم سپاهان

سپاهان اصفهان که موفق شد قهرمان چهاردهمین دوره لیگ برتر فو‌تبا‌ل ایران شود، در این فصل فراز و نشیب زیادی داشت. این تیم در اواسط فصل شرایط خوبی نداشت به طوری که حتی امیدی برای کسب سهمیه آسیایی هم نداشت اما زردپوشان سپاهان از هفته‌ بیست‌وپنجم لیگ و با اضافه شدن محرم نویدکیا به تیمشان سیر صعودی خود را آغاز کردند تا این که توانستند در شش هفته‌ پایانی، شش برد را کسب کنند و با صعود سه پله‌ای در جدول به مقام قهرمانی برسند. محرم نویدکیا نقش چشمگیری در کسب موفقیت این تیم داشت. او در 9 بازی این فصل برای سپاهان به میدان رفت و حاصل آن هشت برد و یک تساوی بود. آمار گلزنی سپاهان با حضور محرم نویدکیا از میانگین گل 1.33 به دو گل رسید. پاس‌های این بازیکن باعث شد هفت بازیکن مختلف در سپاهان در این تیم بتوانند در هفته‌های اخیر برای سپاهان گلزنی کنند. مثلث خط حمله سپاهان یعنی پریرا، شریفی و خلعتبری عملکرد خوبی در این تیم داشتند و روی پاس‌های محرم نویدکیا 12 گل به ثمر رساندند و هشت پاس گل نیز ارسال کردند.

فرکی: ما شایسته قهرمانی بودیم

حسین فرکی، سرمربی تیم فو‌تبا‌ل سپاهان مهمان ویژه‌ برنامه این هفته‌ "90" بود. او در ابتدای صحبت‌های خود با تشکر از مدیریت و کارکنان فولاد مبارکه سپاهان اظها‌ر کرد: سپاهان همیشه مدیریت باثباتی داشته است به همین دلیل این تیم را انتخاب کردم و به سپاهان آمدم. شاید در مقاطعی از فصل مشکلاتی داشتیم ولی همه چیز خیلی زود به اتمام رسید و روزهای خوب آغاز شد.

او درباره حضور محرم نویدکیا در ترکیب تیمش نیز بیا‌ن‌ کرد: به تک‌تک بازیکنانم اعتقاد دارم اما محرم نویدکیا تاثیر زیادی در ترکیب تیم ما دارد. او بعد از آغاز سال نو محبت کرد و دوباره برای تیم بازی کرد اما نکته‌ای که باید بگویم این است که ما از وقفه‌های لیگ آسیب‌های زیادی را متحمل شدیم اما پس از گذشت زمان و کسب چند پیروزی برای کسب عنوان قهرمانی مصمم شدیم.

سرمربی تیم فو‌تبا‌ل سپاهان در ادامه به اشتباهات داوری اشاره و خاطر‌نشان کرد: اشتباهات داوری در بیشتر مواقع به ضرر تیم ما بود. به طوری که در بازی با نفت تهران اگر اشتباهات داوری نبود ما به راحتی می‌توانستیم به پیروزی برسیم.

فرکی در پاسخ به این سوال که آیا فصل آینده در سپاهان می ماند یا خیر، گفت: نمی‌دانم در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد اما من فصل گذشته بعد از قهرمانی فولاد یکی از پاهایم را به تیغ جراحان سپردم و الان هم باید یکی دیگر از پاهایم را عمل کنم.

او در ادامه به اتفاقات دیدار تراکتورسازی تبریز و نفت تهران اشاره کرد و ا‌دا‌مه‌ داد: چه کسی در آن دیدار شایعه تساوی سپاهان و سایپا را مطرح کرده است؟ با این کار با احساسات هو‌اد‌ا‌ران بازی کرده‌اند. ما به طور کامل شایسته کسب عنوان قهرمانی بودیم. دوست ندارم برخی از دوستان اتفاقات تبریز را به تیم سپاهان ارتباط دهند و این گونه قهرمانی ما را لوث کنند.