به گزارش پارس به نقل از بانک ورزش هفته آخر اگرچه برای بالانشینان جدول خیلی مهم است و همه از الان دارند به قهرمانی و اما و اگرهای رسیدن به آن فکر می‌کنند اما در پایین جدول هم شور و غوغایی به پا است. به جز نفت مسجدسلیمان که سقوطش به لیگ یک مسجل شده، بقیه تیم‌های پایین جدولی برای ماندن در لیگ برتر تلاش می‌کنند. البته تا حدودی تیم دوم سقوط کننده هم مشخص شده اما تیم سوم که به مرحله پلی‌آف می‌رود همچنان در ابهام باقی مانده. نگاهی به جدول و شرایط بازی تیم‌های پایین جدولی به خیلی از سوالاتی که در ذهن هواداران این تیم‌ها به وجود آمده پاسخ می‌دهد.

پیکان با بدشانسی زیاد
پیکان با باختی که هفته گذشته مقابل راه‌آهن به دست آورد به خطر سقوط نزدیک‌تر از همیشه شده. پیکان که با 25 امتیاز در رده پانزدهم جدول قرار دارد، اگر بتواند استقلال خوزستان را در اهواز شکست دهد تا حدودی شانس فرار از سقوط را پیدا می‌کند البته این مساله هم به 2 بازی مهم دیگر ارتباط دارد. یعنی اگر پیکان بتواند 3 امتیاز را به دست بیاورد و ملوان ببازد، این تیم کلا می‌تواند از خطر سقوط فرار کند اما اگر ملوان حتی یک تساوی به دست بیاورد و 28 امتیازی شود، مطمئنا این تیم نمی‌تواند امیدوار باشد. چرا که تفاضل گل خوبی نسبت به ملوان ندارد و ممکن است به مرحله پلی‌آف برود که آن مرحله هم سختی‌های زیاد خودش را دارد. حالا باید دید پیکان چطور می‌تواند با این همه ستاره و هزینه‌های سنگینی که انجام داده در لیگ برتر بماند و از انتقادها فرار کند.

استقلال خوزستان و امید به هواداران
استقلال خوزستان اگر در بازی با سایپا گل دقیقه نودی را نمی‌خورد باز هم در همین جایگاه بود. یعنی این تیم حتی با تساوی و کسب یک امتیاز باز هم در رده چهاردهم قرار می‌گرفت چون تفاضل گل آبی‌ها نسبت به ملوان کمتر است. هرچند که این فاصله چندان نیست. به هر حال استقلال خوزستان در هفته آخر لیگ برتر کار سختی دارد. چرا که سرنوشت ماندن و سقوط‌شان در دست خودشان است و این تیم در خانه‌شان می‌تواند دست به کار بزرگی بزند و تیم را در لیگ برتر حفظ کنند.
هر چند که این مساله قطعی نخواهد بود اما به هر حال اگر استقلال خوزستان که امید زیادی به حمایت هوادارانش دارد، بتواند از سد پیکان بگذرد و 3 امتیاز این بازی را به دست بیاورد، از خطر سقوط فرار می‌کند اما شاید این تیم هم به پلی‌آف برود. البته شرایط آبی‌های اهوازی نسبت به پیکان خیلی بهتر است.
چرا که این تیم اگر مقابل پیکان با 2 گل پیروز شود و ملوان حتی به تساوی دست پیدا کند، این استقلال خوزستان است که در لیگ برتر می‌ماند و استرس حضور در پلی‌آف را هم نخواهد داشت. حالا اگر ملوان و راه‌آهن ببازند که شرایط خیلی بهتر خواهد شد و استقلال خوزستان جهشی 2 پله‌ای خواهد داشت و می‌تواند به رده دوازدهم جدول برسد.
البته اگر این تیم با پیکان به تساوی برسد باز هم این استقلال خوزستان خواهد بود که به پلی‌آف می‌رسد. به همین دلیل شاگردان ویسی استرس کمتری در بازی آخر خواهند داشت و راحت‌تر بازی خواهند کرد.
ملوان و تنها یک تساوی
ملوان بندرانزلی شاید کار سختی در هفته آخر نداشته باشد. این تیم که در خانه بازی می‌کند و حریفی بی‌انگیزه مثل نفت مسجدسلیمان را پیش رو دارد امید زیادی به ماندن در لیگ برتر خواهد داشت. ملوانی‌ها اگر ببرند که دیگر هیچ اتفاقی برایشان نخواهد افتاد اما اگر به تساوی هم برسند، احتمال ماندنشان زیاد خواهد بود. چرا که اگر استقلال خوزستان و پیکان با هم مساوی کنند، ملوان همچنان بدون هیچ دردسری در لیگ برتر خواهد ماند اما اگر استقلال خوزستان به پیروزی برسد، آن هم به یک پیروزی با اختلاف 2 گل، این ملوان خواهد بود که به پلی‌آف می‌رسد و باید شاهد بازی تیم‌های 2 یار قدیمی و صمیمی مثل فیروز کریمی و اکبر میثاقیان باشیم که البته کمی بعید به نظر می‌رسد. چرا که ملوانی‌ها می‌دانند سرنوشت ماندن‌شان در لیگ برتر دست خودشان است و برابر تیم بی‌انگیزه نفت مسجدسلیمان تمام تلاش‌شان را خواهند کرد تا لیگ برتر را با پیروزی به پایان برسانند.

راه‌آهن و روزهای کم استرس
راه‌آهن همان هفته پیش که پیکان را شکست داد، شانس خود را برای ماندن در لیگ برتر بالا برد. این تیم به خاطر اینکه در هفته آخر شاهد جدال تیم‌های پایین جدولی مثل استقلال خوزستان و پیکان است، استرس زیادی برای بازی آخر ندارد. چرا که نتیجه این بازی اگر با تساوی به پایان برسد، هیچ خطری تیم‌شان را تهدید نخواهد کرد اما اگر پیکان پیروز شود و راه‌آهن ببازد و البته ملوان نبازد، این راه‌آهن خواهد بود که به پلی‌آف می‌رود. اگر استقلال خوزستان هم ببرد و راه‌آهن به تساوی برسد و البته ملوان هم نبازد باز هم راه‌آهن پلی‌آفی می‌شود. چرا که تفاضل گل راه‌آهنی‌ها به نسبت همه تیم‌های ته جدولی بدتر است. به همین دلیل راه‌آهن تلاش می‌کند در بازی آخر که در خانه‌اش و مقابل تیم بی‌استرس و شاید بی‌انگیزه گسترش فولاد تبریز است، به پیروزی برسد تا با یک برد جشن ماندن در لیگ برتر را بگیرند. با این تفاسیر به نظر می‌رسد جدال «ف- ک»‌های معروف جالب خواهد شد.

ورزشـگاه غـدیر در تـلاطم
بنابراین با توجه به شرایط تیم‌ها، معلوم است که سرنوشت تیم‌های سقوط کننده به لیگ یک در اهواز مشخص خواهد شد. چرا که بازی استقلال خوزستان و پیکان تاثیر زیادی در جدول خواهد داشت و در واقع این بازی است که مشخص می‌کند چه تیمی سقوط می‌کند و چه تیمی به پلی‌آف می‌رسد.