به گزارش "پارس بررسی بازیکنان خارجی لیگ برتر نشان می دهد که درصد بسیاری از آنها توانسته اند در تیمهای خود نقشی تعیین کننده ایفا کنند و به بازیکنی موثر تبدیل شوند. درست بر خلاف فصول قبل که هر بازیکن خارجی که به لیگ ایران می آمد، بنجل بود و فقط پول می گرفت و می رفت.

در تراکتورسازی ادینیو و دوس سانتوس مهره های موثری هستند. ادینیو آقای گل شده و دوس سانتوس هم در خط دفاع فوق العاده کار می کند. فقط عیسی اندوی کمتر بازی کرده و تاثیری در تراکتورسازی و نتایجش نداشته است.

در نفت تهران لئوناردو پادوانی یک بازیکن کلیدی است. مدافعی که هم در خط دفاع عالی کار می کند و هم گل های حساسی به ثمر می رساند. درست بر خلاف دیک من که خرید ناموفقی برای منصوریان بوده است.

در ذوب آهن کارلوس سانتوس یک مدافع آماده نشان داده و علی حمام هم دفاع راست تیم یحیی را بیمه کرده. ولید اسماعیل اما کمتر بازی کرده و دلیلش هم درخشش سایر بازیکنان ذوب آهن است.

فولاد سه خارجی دارد که جملگی کلیدی و موفق هستند. مساریچ در خط دفاع، چاگو در خط میانی و الویز نانگ در خط حمله. هر سه خریدهایی موفق بوده اند ، خریدهایی که نشان داده اند باشگاه فولاد در این مسیر اشتباهی مرتکب نمی شود.

در استقلال داسیلوا خرید ناموفقی بود. دروازه بانی که بازی نکرد و از ایران رفت اما کرار جاسم را می توان در زمره بهترین بازیکنان خارجی لیگ قرار داد. هافبک عراقی البته از لحاظ فنی فوق العاده است اما اخلاقش را کسی هضم نمی کند.

فرناندو گابریل در پرسپولیس عالی کار کرده. یک هافبک چپ پا و پاسور که در ترکیب پرسپولیس جا افتاده و روی سکوها محبوب شده. درست بر خلاف تادئو که به نظر بنجل است و جزو خریدهای ناموفق فصل.

پدیده در جذب بازیکنان خارجی عملکرد ضعیفی نداشت. ایگور پراهیچ، زوران کنژویچ و بهادر نسیم اف دور از انتظار ظاهر نشدند و همگی در ترکیب پدیده متوسط رو به بالا بازی کردند. میلان یووانویچ هم تا وقتی در ایران بود فوق العاده کار کرد.

موتومبا در راه آهن مهاجمی خطرناک است. یا مگنو باتیستا و لئوناردو پیمنتا در ترکیب گسترش فولاد و البته گئورگ گئورگی اف درون دروازه نفت مسجد سلیمان. درست بر خلاف بازیکنانی نظیر الکساندر پاشنکو در نفت مسجد سلیمان، آندره، اویبیک کلیچو، مت اتروویچ و معمر سوراکا در پیکان، یاشویلی در صبا، دیگو اورلاندو در گسترش فولاد، یپس در سپاهان، لامین دیاوارا، موسی کولی بالی و سومایلا دیاکیته در استقلال خوزستان که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

با تمام این تفاسیر باز هم تعداد بازیکنان خوب و موثر خارجی به نسبت سالهای قبل افزایش یافته و این نشان از وسواس باشگاه ها برای جذب بازیکنان خارجی است. وسواسی که جواب داده است.