به گزارش پارس به نقل از خانه ورزش انگار یک عده منتظرند تا هر حرفی که او می‌زند را نقد کنند. کسی که برای اولین‌بار صحبت از برنامه محوری در تیم‌ملی و استقلال کرد متهم شد به الکی برنامه دادن و این حرف‌ها.

امیر قلعه‌نویی این روزها با دشمنان بی‌شمارش دست و پنجه نرم می‌کند و انگار قرار نیست پا پس بکشد. صحبت‌های وزیر علیه کارلوس کی‌روش و حضور محمد دادکان در برنامه ویژه خبری شبکه دوم از یک سو و مصاف برابر تراکتورسازی از سوی دیگر همه مسایلی بود که قلعه‌نویی به آنها پاسخ داد.

اظهارات قلعه نویی را در ادامه می خوانید:

* برنامه ویژه خبری شبکه دو که دادکان در آن علیه وزیر موضع گرفت را دیدید؟

- من آن را برنامه را کامل ندیدم؛ ولی در این فوتبال دادکان هر چه بگوید چه من ‌ببینم و چه نبینم حرف حق است. حرف‌های دادکان از روی دلسوزی و حق است و دنبال منافع در این فوتبال نیست. دادکان جزیی از فوتبال است و هیچ زمان دنبال گرفتن مسئولیت در فوتبال نبوده و همواره خواسته به فوتبال کمک کند. حرف من این است باید امثال دادکان در این فوتبال باشند نه یکسری آدم‌ها که همه آنها را می‌شناسند.

* در جلسه وزیر با فوتبالی‌ها حاج‌رضایی از وجود لمپنیسم در فوتبال صحبت کرده...

- کسانی حرف از لمپن می‌زنند که خودشان اصل لمپن هستند. وقتی به عقبه این افراد نگاه کنید متوجه می‌شوید در گذشته چه کاره بوده‌اند. می‌گفتند به‌خاطر پول مجبور شده‌اند مسئولیت قبول کنند چون مشکل داشتند. وقتی آدم پول می‌شوی یعنی اصل لمپن هستی. چه ذلت و خواری بدتر از این‌که بنده پول باشند.

* وزیر هم درباره کی‌روش از اصطلاح لمپن وارداتی استفاده کرده است.

- کسی که مسئول ورزش است سیاست کاری خودش را دارد. وزیر یک فرد دانشگاهی و کاربلد است. نمی‌خواهم درباره تیم‌ملی صحبت کنم که نگویند از روی لج صحبت می‌کند.

* درباره واگذاری این دو باشگاه خیلی‌ها به وزارت انتقاد دارند.

- من در خصوص واگذاری این دو باشگاه از سازمان خصوصی‌سازی گله دارم. اگر می‌خواستند این دو باشگاه را بفروشند می‌توانستند این کار را آخر فصل انجام دهند که ما هم دچار این مشکلات نمی‌شدیم. ۷ ماه است که یک ریال نگرفته‌ایم.

* خداداد می‌گوید چطور خبرنگاران می‌توانند علیه ما بنویسند آن هم بدون هیچ سابقه فوتبالی ولی ما حق نداریم درباره تیم‌ملی و کی‌روش صحبت کنیم؟‌

- واقعا خداداد حرف جالبی زده؛ اینها هم خودشان و هم قلم‌شان لمپن است، اینها بدون هیچ عقبه‌ای برای فوتبال می‌خواهند تصمیم‌گیری کنند. چندی قبل یک دوست فوتبالی با من صحبت می‌کرد و حرف جالبی زد؛ می‌گفت چطور می‌شود این‌ها می‌توانند درباره همه مسایل صحبت کنند ولی ما نمی‌توانیم حرف بزنیم.

* اگر بخواهید منصفانه درباره کی‌روش نظر بدهید فکر می‌کنید کی‌روش باید با این شرایط در فوتبال ما بماند یا برود بهتر است؟

- هر چیزی باید چارچوب خودش را داشته باشد. کار فنی باید بر عهده کادر فنی باشد و چارت مدیریتی را باید فدراسیون اداره و طراحی کند. ما باید تیم‌ملی و کی‌روش را از اول به این سمت می‌بردیم. اگر مدیریت داشتیم و هر چیزی سر جای خودش بود الان شاهد این مسایل نبودیم. شما بگویید چرا زمان دادکان و برانکو این مسایل پیش نیامد؟ چون چارچوب‌ها مشخص بود. حالا هم این بحث یک بحث ستادی و مدیریتی است. کی‌روش از نظر فنی مربی بزرگی است اما اختیاراتی که نباید به او داده می‌شد دادند. الان هم به‌خاطر همین اختیارات با او به مشکل برخورده‌اند. شما ببینید قرارداد او چقدر بوده و چه کاری بابت آن انجام داده است؟ چون برنامه‌ای نداشته و از او نخواسته‌اند. کاپلو با انگلیس از آرژانتین ۴ گل خورد اما چون برنامه‌اش را داشتند او را برکنار نکردند. کاپلو برنامه محور بود. ما که در این چهار سال برنامه‌ای از کی‌روش ندیدیم.

* اما شما زمانی که در تیم‌ملی و استقلال بودید برنامه ۳ ساله دادید و همان زمان خیلی‌ها انتقاد کردند که این برنامه‌ها الکی است؟‌

- به روح مادرم قسم خوشحالم که این آدم‌ها اینگونه علیه من صحبت می‌کنند. این آدم‌ها نوکر پول هستند. وقتی می‌گویند به‌خاطر احتیاج مالی کار کرده‌ام یعنی لمپن واقعی هستند. هم قلم‌شان و هم صحبت‌های‌شان لمپنی است. روزی که آمدم تیم ملی و برنامه دادیم گفتند کار بلد نیست، همین‌ها حالا حرف‌های دیگری می‌زنند؛ مردم می‌فهمند لمپن چه کسانی هستند.

* می‌گویند آنقدر اختیارات به کی‌روش داده‌ایم که حالا گرفتن آنها سخت است و او نمی‌ماند؟

- کفاشیان اگر از روز اول می‌گفت کی‌روش برنامه ۴ ساله دارد و قرار است هر سال به چه جایگاهی برسیم دیگر این مشکلات به‌وجود نمی‌آمد. من می‌گویم اگر از روز اول کار کردن کی‌روش در فوتبال ما چارچوب داشت می‌توانست به فوتبال ما کمک کند. هر چند در آمار و ارقام پیشرفت نداشتیم. در جام‌جهانی که موفق نبودیم و در جام ملت‌ها در حضور لبنان، سوریه و عراق ششم شدیم. به نظر من اگر چارچوب‌ها معین بود کی‌روش خیلی بهتر کارایی داشت.

* این چارچوب‌ها تعریفی دارد؟

- چارچوب‌هایی که در فوتبال روز دنیا رایج است. همان‌طور که کی‌روش باید خودش همکارانش را مشخص کند، انتخاب سرپرست با فدراسیون است و بقیه مسایل.

* از این فضا بیرون بیاییم. دیدار برابر تراکتورسازی برای شما دو انگیزه دارد اول اینکه کسب سهمیه و دوم به خاطر رفتاری که در تبریز با شما شد؟

- من هیچ‌وقت آن رفتاری که با من شد را پای فرهنگ مردم آذربایجان نمی‌گذارم. من همیشه آذری‌هایی را می‌بینم که بابت حضور من در تبریز تشکر می‌کنند و به بنده لطف دارند. متاسفانه برخی با فرهنگ مردم آذربایجان بازی کردند؛ آن توهین‌ها را من پای فرهنگ مردم آذربایجان نمی‌گذارم. من دو دوست ۳۰ ساله آذری دارم به نام برادران خلیلی که جزو دوستان خوب من هستند. من آن رفتارها را با فرهنگ اصیل مردم تبریز قاطی نمی‌کنم. حالا هم از آن رفتارها دلخوری ندارم و نگاه ما به بازی برابر تراکتور فوتبالی است. ما برای کسب سهمیه باید بازی را ببریم و شرایط‌مان بد نیست.

* بعد از تراکتور باید در دربی حاضر شوید و برابر برانکویی که تازه به پرسپولیس آمده است، قرار بگیرید؟‌

- اولا باید درباره برانکو بگویم که او مخلصانه و خالصانه از نظر فنی و رفتار به فوتبال ما خدمت کرد و پرسپولیس را در این شرایط خوب جلو می‌برد. البته از دایی و درخشان هم نباید به سادگی گذشت. درخشان در آسیا برای پرسپولیس زحمت کشید و دایی هم تیم را بست. درباره دربی هم باید بگویم بعد از دیدار برابر تراکتور صحبت خواهم کرد.