به گزارش پارس به نقل از ایسنا محققان به دنبال راه‌های جدید برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ مینیسک و درمان پارگی آن هستند.

به‌ گزارش ‌ایسنا‌، مینیسک رباطی است که از شوک وارد بر زانو جلوگیری می‌کند و فشار وارد بر آن را کاهش می‌دهد. مطالعات جدید نشان داده است که حتی تغییرات کوچک در مینیسک باعث کاهش کارایی زانو می‌شود.

این مطالعات که در دانشگاه میسوری انجام شده ممکن است بتواند راه‌های جدید برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ مینیسک و درمان آسیب‌دیدگی‌ آن را نشان دهد. مشکل مینیسک یکی از عوامل درد و تحلیل رفتن مفصل زانوست. درمان مینیسک می‌تواند از آرتروز جلوگیری کند.

استاد فیزیوتراپی دانشگاه MU می‌گوید: مینیسک حساس است اگر اتصال مینیسک به استخوان ران سست شود ، مینیسک کارایی کمتری پیدا می‌کند و احتمال آرتروز افزایش می یابد.

آرتروز به دلیل تحلیل رفتن غضروف ایجاد می‌شود و در مفصل‌های مختلف از جمله لگن، مچ پا، شانه، آرنج، انگلستان و حتی ستون فقرات احتمال آرتروز وجود دارد.

در مطالعات انجام شده در دانشگاه میسوری محققان از صحنه‌های خاصی که دارای سنسور بودند برای اندازه‌گیری فشاری که در هر حرکت به زانو می‌آید استفاده کردند. با انجام این آزمایش آنها دریافتند که در هر حرکت ورزشی چه فشاری به غضروف، رباط و مینیسک می‌آید. بلند شدن از روی صندلی به اندازه چهار برابر وزن بدن به زانو فشار می‌آورد. حال در نظر بگیرید که به زانوی یک بسکتبالیست در هر پرش چقدر فشار می‌آید. اگر مینیسک زانوی این افراد درست کار نکند فشار به خود زانو و غضروف‌ها می‌آید، غضروف‌ تحلیل می‌رود و آرتروز ایجاد می‌شود. در واقع مینیسک یک محافظ برای زانو است.

یکی از محققان می‌گوید: 20 سال پیش مردم فایده مینیسک را نمی دانستند و اگر این رباط آسیب می‌دید آن را از زانو خارج می‌کرد‌ند. الان اهمیت این رباط مشخص شده است. تحقیقات اخیر به جلوگیری از آسیب‌دیدگی‌ مینیسک و درمان آن کمک می‌کند.