پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در روزهایی که با دغدغه ما برای ماندن یا رفتن کی‌روش سپری شد، بچه‌های پرتغالی و همتایانشان در دورترین نقاط دنیا درحال تمرین کردن و تقویت حس‌جاه‌طلبی خود در شعبه‌های مختلف مرکز فوتبال تأسیس شده از سوی سرمربی پرتغالی بودند! بله، سرمربی سیاه‌ترین روزهای تاریخ رئال‌مادرید از حدود یک دهه قبل مدارس فوتبالی درکشورش و سپس در سایر نقاط دنیا تأسیس کرد. گستره جغرافیایی مدرسه فوتبال او موسوم به «فوتبال با کارلوس کی‌روش» که با ٤ حرف اول ٤ کلمه به کار رفته دراین عبارت «FBCQ» را می‌سازد، ابتدا کشورهای همجوار وطنش را در برمی‌گرفت اما رفته رفته با درآمدزایی بیشتر، کشورهای دورافتاده دنیا را هم شامل شد.

کجا و چگونه؟
 مدرسه فوتبال مرکزی کی‌روش در خیابان «کارناکسیده» واقع درشمال غرب لیسبون وجود دارد. این کمپ به مساحت ١٥٠٠ متر،‌ سال ٢٠٠٧ تأسیس شد و دارای ٦ زمین تمرین و امکانات تفریحی است. سالانه حدود ٢٥٠٠ جوان مستعد به این مرکز می‌آیند و حدود دوسوم آنها پس از پایان دوران فوتبال خود توسط استعدادیاب‌هاي کمپ به تیم‌های پایه باشگاه‌های بزرگ پیشنهاد می‌شوند.

١٧ مدرسه در پرتغال
کی‌روش علاوه بر این مرکز، ١٦ مدرسه فوتبال دیگر هم در سراسر پرتغال دارد. در مجموع حدود ٤٠‌هزار نوجوان ٩ ساله تا ١٨ ساله در این ١٧ مرکز آموزش می‌بینند. ورود در این سیستم مستلزم گذراندن یک دوره تست ویژه برای اثبات توانایی‌هاست و متقاضی در صورت برخورداری از حداقل استانداردها، حکم حضور در این مدارس را به‌دست می‌آورد.

استارت جهانی‌شدن
مدارس فوتبال کی‌روش، مدیری مجزا دارد که در انتخاب ٥ مربی واجد شرایط برای آموزش نوجوانان، فیلترهای خاص خود را دارند. در هرکمپ، ٥ مربی دارای مدرک لازم جهت مربیگری حضور دارند اما ماجرا هنگام دیدن مدارس کی‌روش در خارج از پرتغال هیجان‌انگیز می‌شود.

اولین‌ها
فرانسه اولین کشور خارجی بود که مدرسه فوتبال کی‌روش را به‌عنوان مجالی برای بروز توانایی‌های فوتبالیست‌های نوجوان به رسمیت شناخت. استخدام مربیان بومی، کار گزینش را برای تیم انتخاب‌کننده تحت هدایت کی‌روش سخت می‌کند اما این اقدام در چارچوب یک ممیزی سفت و سخت صورت می‌گیرد. درحال حاضر در ٢٣ کشور دنیا ازجمله موزامبیک فقیر و سریلانکا هم مدرسه فوتبال کی‌روش دایر است. فرانسه، آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئد، دانمارک، زئیر، اسکاتلند، بلغارستان، رومانی، نروژ، مالدیو، تایلند، فنلاند، ترکمنستان، جمهوری‌آذربایجان، ارمنستان، روسیه، آلبانی، کامرون، سریلانکا، آفریقای‌جنوبی و موزامبیک کشورهایی هستند که حداقل یک مدرسه فوتبال کی‌روش را در خود می‌بینند.

ساعات کاری
 مدرسه‌های فوتبال کی‌روش در داخل پرتغال پیرو مقرراتی هماهنگ هستند. بازگشایی از ساعت ٧ صبح و پایان کار در ساعت ١٦ هر روز (حتی روزهای تعطیل در کشور لاتینی)، لباس‌های یک شکل برای بازیکنان و مربیان، داشتن مجوز از سوی یوفا و آزمایش ایکس‌ری برای تشخیص سن واقعی افراد حاضر در این مدارس ازجمله قوانین است. جالب این‌که تبعیض جنسیتی خاصی وجود ندارد و دخترها هم در سانس‌های خاص خود آموزش می‌بینند.

نحوه   نظارت
طبیعتا کارلوس کی‌روش با این همه مشغله، قطعا نمی‌تواند شبیه یکی از شخصیت‌های کارتونی، در آن واحد، ٤ جای مختلف باشد پس برای هر شعبه، یک رئیس خودمختار و دارای حق انتخاب مربی برگزیده است. مدیر، مربی را برمی‌گزیند و مربی، بازیکنان مستعد را دستچین می‌کند.

موارد خارجی
در سایر کشورها، ساعات کار مدرسه فوتبال بسته به تصمیم رئیس هر مدرسه متغیر است. برنامه استعدادیابی به شکل ویژه‌ای در ٢٣ کشور مورد اشاره اجرا می‌شود و مدیران گماشته شده از سوی سرمربی ظاهرا محبوب تیم ملی، هر کشور را به سمت داشتن فوتبالی مدرن‌تر پیش می‌برند.

 ستاره‌های مدرسه فوتبال
عمر این مدارس فوتبال زنجیره‌ای به دوران نوجوانی نسل طلایی فوتبال پرتغال قد نمی‌دهد اما کی‌روش وقتی با تیم‌ملی پرتغال، قهرمان جام‌جهانی جوانان شد، ستاره‌های بزرگی مانند لوئیس فیگو، روی کاستا و ژائو پینتو را پرورش داد. روی کاستا که بیشتر به خاطر اشک‌هایش پس از شکست در فینال آخرین تورنمنت دوران حرفه‌ای‌اش( یورو ٢٠٠٤) به یاد آورده می‌شود، چندی قبل ازسرمربی فعلی تیم‌ملی کشورمان با لفظ استاد یاد کرد! کی‌روش، احتمالا غیرمستقیم حق استادی به گردن فوتبالیست‌های دیگری هم داشته باشد. شاید در نقاطی غیر از پرتغال، پدیده‌ای مدارس فوتبال کی‌روش بیرون نیامده باشد اما در پرتغال، سدریک سوارس، آندره گومز، برناردو سیلوا، پائولو اولیویرا، دانیلو پریرا، ایوان کاوالیرو، لوکاس ژائو و ... که همگی در چند وقت اخیرملی‌پوش هم شده‌اند، هرچند مدت کوتاهی را در مدرسه فوتبال کی‌روش پشت سر گذاشتند. دانیلو با سبک بازی خاص خود، فعلا یکی از بهترین جوانان حال حاضر فوتبال پرتغال محسوب  می‌شود.

میزان درآمد
 تخمین درآمد کی‌روش از مدارس فوتبالش کار بسیار دشواری است چون هیچ منبعی، رقم دقیقی ذکر نکرده و فراوانی شعبه‌ها و هزینه صورت گرفته برای عوامل مدارس فوتبال (از رئیس گرفته تا تدارکات) هم یافتن رقم سود خالص را دشوار جلوه می‌دهد اما منابع غیررسمی از سود سالی ١٣٦‌میلیون یورویی آقای پرتغالی از مدارس فوتبال خود در داخل مرزها خبر می‌دهند. قطعا باتوجه به ارزش پولی هر کشور، این سود در کشورهای متفاوت، ارقام متنوع‌تری دارد و با یک حساب سرانگشتی می‌توان حدس زد کی‌روش اگر بیشتر از ١٣٦‌میلیون یوروی تأییدنشده از مدارس فوتبال خارج از پرتغال به‌دست نیاورد، قطعا کمتر از این مبلغ هم به قول معروف کاسب نیست!

چرا ایران نه؟
در پایان یک نکته، قابل تامل است؛ چرا فوتبال ایران که در ٤‌سال اخیر انواع و اقسام الطاف به کی‌روش را داشته، از خوان گسترده مدارس فوتبال او بهره‌ای نبرده است؟ اگر مشکل، مجوز است که باید ایراد کار را در جایی دیگر جست‌وجو کرد اما اگر مانعی وجود ندارد، چرا سرمربی پرتغالی حاضر شده در کشوری کم بضاعت (به لحاظ نیروی انسانی) موزامبیک سرمایه‌گذاری کند اما در جایی به قول خودش پر از استعداد به نام ایران، افتخار بازگشایی یکی از شعبه‌های مدرسه فوتبالش را نمی‌دهد؟ او از فوتبال ما درآمد زیادی به‌دست می‌آورد پس چه می‌شود اگر دراین رهگذر با شکوفا کردن چند استعداد درخشان، نامی نیک و کاری بزرگ در فوتبال ما انجام دهد و کسی چه می‌داند، حتی خودش هم از این بابت منتفع شود.