به گزارش پارس به نقل از ایسنا، از همان روزهای اول انتخاب قطر به عناون میزبان جام جهانی حاشیه های بسیار زیادی برای این کشور ایجاد شد. برای اولین بار بود که یک کشور عربی که مساحت زیادی ندارد میزبان یک تورنمنت مهم می‌شد. علاوه بر آن مسئله آب و هوا و نحوه اخذ میزبانی جام جهانی از سوی قطر با پرداخت رشوه، به دردسری عظیم برای این کشور کوچک نفت‌خیز و البته ثروتمند تبدیل شد.


قطر بیشترین درآمد سرانه را در بین کشورهای جهان دارد و مردم این کشور از رفاه بالایی برخوردار هستند. آنها حالا با یک اتفاق بی نظیر روبرو هستند که تمام تاریخ کشورشان را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. میزبانی جام جهانی و اولین حضور در بزرگترین رویداد فوتبالی جهان.

قطر از نظر میزان درآمد بر جمعیت و سرانه درآمد هر فرد در دنیا ثروتمند‌ترین کشور است و رقم ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند، عددی ناچیز در برابر خرج ۱۳۲ میلیارد پوندی آنها برای جام جهانی‌ است.

این کشور در رقابت با آمریکا توانست به عنوان میزبان جام جهانی انتخاب شود و با تعداد آرای 14 بر 8 برنده شود. حالا تحقیقات MOS نشان می‌دهد که قطر نزدیک به ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون پوند به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای به دست آوردن این عنوان خرج کرده است. اکثر این پول‌ها به صورت سرویس‌های نظیر سفارش هواپیما، یک باشگاه فوتبال، قرارداد‌های اسپانسرینگ زمین و بقیه مستغلات بوده است. جزئیات همه این توافقات در ضمیمه این تحقیق آمده است. روزنامه دیلی‌میل انگلیس در گزارشی جامع زوایای پنهان نحوه گرفتن میزبانی جام جهانی از سوی قطر را برملا کرده که این افشاگری در اتفاقات آینده فوتبال جهان و به ویژه آینده مسئولان کنونی فیفا می‌تواند تاثیرگذار باشد.

**میشل پلاتینی - ۱۴ میلیارد و ۷۲۰ میلیون پوند

خرید هواپیما از شرکت فرانسوی Airbus، خرید باشگاه پاریس سن ژرمن، ساختن شبکه Be In اسپورتس و همچنین خرید حق پخش تلویزیونی لیگ فرانسه به همراه حضور شیخ قطر و رئیس جمهور فرانسه در یک همایش در قطر که پلاتینی رسما در آن از رای دادن به قطر صحبت کرد اما گفت این یک انتخاب داوطلبانه بوده است و کسی‌ او را مجبور به این رای نکرده است.

**نیکولاس لائوز - پاراگوئه - ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون پوند

یک قرارداد همکاری در زمینه انرژی بین شیخ حمد و رئیس جمهور پاراگوئه در تاریخ ۱۸ آگوست ۲۰۱۰ پس از اینکه محمد بن همام با لائوز در یک سفر خود لابی کرد.

** وراوی ماکودی - تایلند - ۱ میلیارد و ۲۳۰ میلیون پوند

قرارداد گازی پس از ملاقات بن همام با او در تاریخ ۱۶ آگوست ۲۰۱۰ بین شرکت قطری و تایلندی امضا شد.

**آنخل ماریا ویار یونا - اسپانیا - ۱۵۰ میلیون پوند

اسپانسرینگ قطر روی پیراهن بارسلونا که سبب رای ویار به نفع قطر شد که بعد‌ها مشخص شد سپ بلاتر از آن آگاه بوده است.

**چندین مسئول آفریقایی - ۹۹ میلیون پوند

بودجه برای هزینه های مختلف. این خرج‌ها شامل خرید رای دهندگان آفریقای به مبلغ ۱.۸ میلیون دلار، دادن ۱ میلیون دلار به پسر آدامس آدامو که یکی‌ از رای دهندگان بود و پذیرایی مسئول قطری در یک ضیافت شام و همچنین چندین پیشنهاد مالی‌ به مسئول آفریقایی.

**خولیو گروندونا - آرژانتین - ۵۹ میلیون پوند

پرداخت احتمالی‌ بدهی‌های فدراسیون فوتبال آرژانتین و یک مبلغ تایید نشده برای اسپانسرینگ بازی برزیل و آرژانتین در دوحه.

**ماریس لفکاریتیس - قبرس - ۲۷ میلیون پوند

زمینی‌ که متعلق به لفکاریتیس بود و قطر در آن یک شرکت تحقیقاتی‌ ساخت و توانست یک رای برای خود در راه میزبانی جام جهانی بخرد.

** ریکاردو تکسیرا - برزیل - ۶.۷ میلیون پوند

اسپانسرینگ بازی برزیل - آرژانتین که در سال ۲۰۱۰ در دوحه برگزار شد.

** عیسی حیاتو و جکوئس انوما از کامرون و ساحل عاج - هر کدام ۱ میلیون پوند

آنها این هزینه را در یک شرکت ساختمانی سرمایه گذاری کردند.

** دیگر روسای فدراسیون ها - ۴.۸ میلیون پوند

خرج شده است در:

یک مبلغ پول ۵ میلیون دلاری که تایید نشده اما گفته می‌شود بن همام به مسئولان آفریقایی داده و یک مبلغ ۱.۷ میلیون دلاری که مخصوص مسئولان آسیایی بوده است.

** جک وارنر - ترینیداد و توباگو - ۹۳۳ هزار پوند

رای دهندگان دیگری هم بودند که با سمت‌های جدید به قطر رای دادند. به عنوان مثال چونگ مونگ جون از کره جنوبی با گرفتن پست نایب رئیسی افتخاری فیفا از دست بن همام به قطر رای داد و جونجی اگورا از ژاپن که پس از حذف ژاپن از میزبانی به قطر رای داد. بن همام هم به قطر رای داد و رای چهاردهم قطر احتمالا از طرف مسئول ترکی‌ داده شده که با خانواده سلطنتی قطر بسیار رابطه نزدیکی‌ دارد. همچنین احتمال دارد چهاردهمین رای را هانی‌ عبدالرضا از مصر داده باشد که با پرداخت پول حاضر شد به کمپین تبلیغاتی بن همام برود.