امارات سرانجام میزبان جام ملت های آسیا در سال 2019 شد. جدی ترین رقیب این کشور برای کسب میزبانی، ایران بود که مسئولان فدراسیون فوتبال امید زیادی داشتند میزبانی به ایران برسد. اما امروز سرانجام میزبانی به امارات سپرده شد تا این کشور برای دومین بار میزبان این رقابت ها شود. ایران در سال 1976 میزبان جام ملت ها بوده که در آن سال برای سومین بار متوالی قهرمان شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ از نخستین روزی که ایران، تایلند، امارات و عربستان برای تصاحب میزبانی جام ملت ها رقابت را آغاز کردند، ایران به خواب زمستانی فرو رفت و تنها در «حرف» ادعای گرفتن میزبانی را داشت. در مقابل، امارات از همان روزها به عنوان شانس اول تصاحب میزبانی اقدامات خود را آغاز نمود. با آنکه ورزشگاههای این کشور، هتل هایشان، خط های پروازی شان و همینطور شرایط درآمدزایی شان بسیار مناسب تر از ایران بود، با تشکیل کمیته ای اقدامات خود را برای افزایش کیفیت میزبانی بالا بردند. پس از گذشت نزدیک به یک سال، اماراتی ها اعلام کردند علاوه بر آماده سازی هتل ها، تا حدود زیادی توانسته اند کیفیت استادیوم ها را هم بالاتر ببرند. امارات حاضر بود برای گرفتن میزبانی تحفیف ویژه ای روی پروازهای امارات بدهد. از سویی آنها مثل ایران با مشکلی به نام حق پخش روبرو نبودند. این معضل، یکی از بزرگترین موانع برای گرفتن میزبانی است. شیخ سلمان رئیس AFC هم در جلسه ای که با علی کفاشیان رئیس و هوشنگ مقدس مشاور بین الملل فدراسیون داشت، رو به آنها گفت: «صدا و سیمای ایران هنوز حق پخش رقابت های لیگ قهرمانان را به ما نداده است. بازی ها را پخش می کند ولی خبری از پول نیست. اگر این مشکل را حل نکنند از سال آینده تیم های ایرانی باید در خارج از کشورتان بازی کنند. در این حالت حداقل ما درآمدی از رقابت ها خواهیم داشت.»


در این جلسه شیخ سلمان اطلاعاتی جزئی از وضعیت حق پخش در ایران داشت و حتی گفت، خبر دار هستند امسال صدا و سیمای ایران حق و حقوق باشگاهها را پرداخت نکرده است. از سوی دیگر، ایران به دلیل تحریم ها برای ترانسفرهای مالی با مشکلات عدیده روبروست. کنفدراسیون فوتبال آسیا هنوز اطمینان ندارد که بتواند پول هتل ها و سایر هزینه ها را در ایران پرداخت کند و از سویی، نگران است که به دلیل تحریم ها، اسپانسرها نتوانند در صورت میزبانی کشورمان، در رقابت ها مشارکت کنند.


این مشکلات باعث شد تا شانس ایران برای تصاحب میزبانی جام ملت ها بسیار اندک باشد. AFC تمام هزینه های خود را از برگزاری بازی های لیگ قهرمانان و جام ملت ها تامین می کند و برایش بسیار حیاتی است که این رقابت ها، درآمدزا باشند. شرکت wsg که اسپانسر کنفدراسیون فوتبال آسیاست در این دوره تعیین کننده اصلی میزبان است چون برای AFC پول و درآمد، در اولویت اصلی قرار دارد. شیخ سلمان هم این موضوع را تائید کرد و رو به کفاشیان گفت: «اسپانسر ما گفته اگر میزبانی را به ایران بدهیم درآمد کنفدراسیون 20 است ولی اگر میزبانی را به امارات بدهیم، درآمد 100 خواهد بود.» جمله ای که لبخند تلخ کفاشیان را به همراه داشت.
روز گذشته هم نشریه الاتحاد امارات با انتشار گزارشی ویژه در این زمینه از شانس بالای کشورشان برای میزبانی خبر داد. این نشریه با چاپ تصاویری از ورزشگاههای پیشرفته امارات و همینطور بازرسان کنفدراسیون، از همین حالا کشورشان را میزبان رقابت ها دانست.

این نشریه همچنین خبر داد که تا سال 2019 ورزشگاههای فوق پیشرفته در امارات ساخته می شود. این کشور از همین حالا استارت ساخت این ورزشگاهها را زده است و به گفته مسئولان فدراسیون فوتبال این کشور، پروژه ها هر روز پیشرفت زیادی می کنند.

نشریه الاتحاد همچنین خبر داد که ایران از نظر امکانات تسلیم امارات شده است. آنها خبر دادند که در عرض 20 دقیقه تمام مستندات و عکس ها، می تواند نشان دهد امارات برای میزبانی شایسته تر است