به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حضور تیم‌های هنرمندان کشورهایی همچون برزیل، لهستان، آلمان، سوئد، ژاپن و تاسیس دبیرخانه دائمی برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال سالنی هنرمندان و معرفی چهره‌ای متفاوت از ایران به هنرمندان سایر کشورها از جمله مهم‌ترین موارد مطرح شده در نشست خبری این مسابقات که قرار است در هفته‌ نخست اسفند ماه به میزبانی ایران برگزار شود، بود.

محمدرضا طالقانی به عنوان رییس اولین دوره مسابقات فوتبال سالنی جام جهانی هنرمندان، اظهار کرد: من با وجود این که فوتبالی نیستم تنها به خاطر انسانیت و اهداف خیری که در این مسابقات بود تصمیم به کمک کردن و حضور در این رویداد را گرفتم.

او اضافه کرد: در زمانی که همه چیز با پول سنجیده می‌شود تعدادی از انسانهای خیر و با محبت تصمیم به برگزاری این مسابقات گرفته‌اند و من هم تمام تلاشم را می‌کنم تا بتوانم به برگزاری هر چه بیشتر این رویداد کمک کنم.

حسین یاریار از دیگر اعضای برگزار کننده این مسابقات نیز با قدردانی از کمک‌های رسانه در مطرح کردن رویدادهای این چنینی ، اظهار کرد: مطمئنا اگر رسانه‌ها نبودند ما به چنین جایگاهی نمی‌رسیدیم. در حال حاضر مسابقات جهانی رشته‌های مختلف در ایران برگزار می‌شود، ولی برای آوردن هنرمندان کشورهای مختلف به ایران نیاز به تلاش بسیاری داشتیم. خو‌شبختا‌نه در حال حاضر مسابقات خیریه در ایران تقریبا هر هفته‌ برگزار می‌شود. برای برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال داخل سالن هنرمندان نیز رایزنیهایی را با ۳۰ کشور مختلف انجام دادیم که تا این لحظه حضور کشورهای برزیل، لهستان، آلمان، رومانی، ژاپن ، ترکیه، آذربایجان، سوئد، لبنان و مجارستان قطعی شده است.

او اضافه کرد: برگزاری این مسابقات حاصل یک کار ۱۳ ساله است. ما سال‌ها تلاش داشتیم تا این مسابقات را برگزار کنیم، اما به دلایل مختلفی میسر نشد. امیدوارم که این رویداد که اسفند ماه برگزار می‌شود، در سال‌های آینده به یک درخت تنومند تبدیل شود. یکی از نکات قابل توجه این مسابقات چمن مصنوعی شدن سالن ۱۲ هزار نفری آزادی با هزینه وزارت ورزش و جوانان است.

یاریار به رایزنی‌های صورت گرفته برای دعوت هنرمندان کشورهای مختلف به این تورنمنت نیز اشاره کرد و گفت: در خرداد ماه امسال که مسابقات جهانی هنرمندان با حضور ۱۶ کشور در روسیه برگزار شد، رایزنی‌هایی را با هنرمندان کشورهای مختلف انجام دادیم و با وجود مشکلات و سنگ اندازی روسها حضور تعدادی از کشورها را در آنجا میسر کردیم. ما حتی قبول کردیم که پول هواپیمای هنرمندان سایر کشورها را نیز تقبل کنیم و با وجود این که در آن زمان یک میلیون تومان هم در حساب ما موجود نبود، ولی جرات کردیم و حالا این اقدام میسر شده است.

عضو ستاد برگزاری مسابقات جام جهانی داخل سالن هنرمندان به کمک‌های نهادهای مختلف در برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: خو‌شبختا‌نه فدراسیون فوتبال، وزارت ورزش و جوانان، وزارت امور خارجه و وزارت فرهنگ و ارشاد در برگزاری مسابقات کمک های موثری را به ما کردند. امیدوارم شرایطی فراهم شود که ما حتی ۵۰ تیم مختلف از هنرمندان کشورمان داشته باشیم و مطمئن باشید که حضور تیم‌های مختلف هنرمندان تداخلی را به وجود نمی‌آورد.

یاریار همچنین از اعلام اسامی هنرمندان تیم‌هایی که به ایران سفر می‌کنند خبر داد و گفت: می‌خواهیم یک قرعه‌کشی منحصر به فرد را هفته‌ آینده برگزار کنیم و در آن مراسم اسامی بازیکنان و نحوه دقیق برگزار اعلام شود.

در ادامه در بخش دیگری از این نشست خبری عزیز الله محمدی، از دیگر اعضای هیات رییسه برگزاری این رویداد در سخنانی کوتاه ، اظهار کرد: جلسه‌ای را با برخی از مدیران صداوسیما برگزار کردیم تا در صورت فراهم شدن شرایط مسابقات تیم ایران پخش زنده شود.

همچنین سید جواد هاشمی به عنوان کاپیتان تیم هنرمندان ایران نیز با بیان این که این رویداد یک اقدام بسیار بزرگ است، گفت: تلاش می‌کنیم یک رویداد منحصر به فرد و بزرگ را در این دوره از مسابقات نشان دهیم.

او خاطر نشان کرد: مسابقات جام جهانی داخل سالن هنرمندان یک کار بزرگ است که در سالن آزادی برگزار می‌شود و با همکاری هنرمندان و ورزشکاران و تلاش می‌کنیم تا در مراسم افتتاحیه نیز اتفاقاتی خوبی رخ دهد.

محمد فنایی نیز در بخش دیگری از این نشست خبری در مورد قوانین برگزاری این مسابقات، گفت: مقررات این مسابقات همان مقررات فوتسال است. در این مسابقات هر تیمی با هفت نفر بازیکن حضور پیدا می‌کند و هر تیم ۲۰ نفر را به عنوان بازیکن به ما معرفی می‌کند. در این لیست ۱۰ هنرمند با رزومه مشخص حضور دارد و همچنین چهار ملی‌پوش بالای ۳۵ سال فوتبال و یا فوتسال در لیست هر تیمی حضور دارند.

او ادامه داد: از هر کشوری یک خبرنگار، یک داور، یک پزشک و سه نفر کادر فنی در ایران حضور پیدا می‌کنند و همچنین به دلیل برگزاری بین‌المللی مسابقات تصمیم داریم تا از داوران بین‌المللی نیز استفاده کنیم. البته تمام تلاش خود را می‌کنیم تا مسابقات کاملا رسمی باشد و با برگزاری خوب آن انعکاس مناسبی نیز در سطح جهان داشته باشیم.

بیژن شیری، دبیر برگزاری این مسابقات نیز در سخنانی، اظهار کرد: در هر جامعه ای مراجع مختلفی هستند که بقیه افراد جامعه به آنها توجه دارند و از آنها الگوبرداری می‌کنند. در همه جای دنیا هنرمندان و ورزشکاران مورد توجه مردم قرار دارند.

وی ادامه داد: برای مثال وقتی زلزله‌ای در کشور رخ می‌دهد شاهد حضور ورزشکاران و هنرمندان برای جمع‌آوری کمک های انسان دوستانه هستیم. امیدواریم مسابقات جام جهانی فوتبال داخل سالن هنرمندان از چارچوب ایران خارج و به یک حرکت جهانی تبدیل شود.

شیری اظهار کرد: برای هماهنگی این مسابقات با فرهنگ ایرانی – اسلامی خود تلاش داریم تا این رویداد را در ایران برگزار کنیم و می‌خواهیم دبیر خانه دائمی مسابقات را در ایران راه‌ا‌ندازی سازیم. البته در دنیا تشکیلاتی به نام باشگاه و یا کمیته‌ هنرمندان وجود ندارد و امیدوارم که با این اتفاق همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم با راه‌ا‌ندازی دبیر خانه دائمی در سال‌های بعد نیز این رویداد را هر چه بهتر برگزار کنیم.

او ادامه داد: امیدوارم برگزاری این مسابقات مورد توجه مردم باشد که باعث می شود برخی از مشکلات و بیماری‌های که در حال حاضر در ایران و سایر کشورهای جهان وجود دارد را حل کند.

در بخش دیگری از این نشست غلامرضا خلیل ارجمندی، مشاور وزیر ارشاد و رییس صندوق اتحادیه هنرمندان با تاکید بر اهمیت دیپلماسی هنری، اظهار کرد: یکی از بحث های مهم در عرصه دیپلماسی فرهنگی، ورزش و هنر است. هنر و ورزش هر دو نماد صلح و انسان دوستی هستند و همواره باید به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: صندوق اعتباری هنرمندان تنها نمی‌خواهد منحصر به کمک های مالی باشد، بلکه در سلامت هنرمندان نیز تلاش دارد اقدامات خوبی را انجام دهد و برگزاری این مسابقات یک فرصت خوب برای این اقدام است.

ارجمندی خاطر نشان کرد: برگزاری این رقابت‌ها سبب می‌شود تا هنرمندان دیگر کشورها علاوه بر حضور در ایران با فعالیت‌های هنری هنرمندان ایرانی در رشته‌های مختلف آشنا شوند. با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد هنر و فرهنگ ایران همواره در جایگاه والایی قرار داشته و قرار دارد. ورزشکاران و هنرمندانی که در ایران حضور پیدا می‌کنند مانند سفیران ایران در کشورهای خود هستند. ما در این مسابقات اصلا به دنبال مسائل سیاسی نیستیم و معقتدیم که هنر و ورزش بر گرفته از طینت پاک انسانی است.

مشاور وزیر ارشاد در پایان گفت: طبیعتا برگزاری اولین دوره این مسابقات با اشکالاتی نیز همراه خواهد بود که امیدوارم با همراهی رسانه‌ها در دوره‌های بعد شاهد برگزاری هر چه بهتر این رویداد باشیم.

خسرو والی زاده نیز به عنوان سخنگوی این رویداد هنری – ورزشی در مورد زمان برگزاری این مسابقات گفت: هنرمندان و ورزشکاران کشورهای مختلف از اول اسفند ماه وارد ایران می‌شوند و روز سوم اسفند ماه نیز مسابقات در تالار ۱۲ هزار نفری آزادی افتتاح و برگزار خواهد شد. این مسابقات پنج روز طول می کشد و در نهایت روز نهم اسفند ماه اختتامیه این رقابت‌ها با معرفی نفرات برتر و البته اهدای تندیس انسانیت در تالار وحدت تهران برگزار می‌شود.

او خاطر نشان کرد: روز دوشنبه ۲۹ دی ماه نیز در تالار همایش‌های شرکت نفت قرعه‌کشی این مسابقات برگزار خواهد شد و تیم منتخب هنرمندان ایران نیز در همان روز مشخص می‌شوند.

در بخش دیگری از این نشست ناصر شهسواری از اعضای هیات رییسه برگزاری اولین دوره مسابقات فوتبال سالنی جام جهانی هنرمندان در سخنانی، اظهار کرد: برگزاری این مسابقات کاری بزرگ است و وظیفه داریم در برپایی هر چه با شکوه‌تر آن کمک کنیم و آن را به سرانجام برسانیم.

او ادامه داد: شاید هنرمندان خارجی با دیدگاه منفی به ایران بیایند و ما باید تلاش خود را به کار ببندیم تا به آنها نشان دهیم که ایران متفاوت از آن چیزی است که در ذهن دارند و در نهایت این هنرمندان و ورزشکاران با دیدگاهی مثبت به کشورهای خود باز گردند. شهید تهرانی مقدم که از افتخارات ما ایرانیان است همواره تاکید داشتند که همه کار را انجام می‌دهند، اما باید تلاش کنیم که یک کار نشدنی را انجام دهیم.