به گزارش پارس به نقل از ایسنا: تیم ملی فوتبال ایران که اکنون در صدر بهترین تیم‌های آسیا در رنکینگ فیفا قرار دارد یکی از تیم‌هایی است که شانس قهرمانی در جام ملت های آسیا را دارد. با توجه به پیشینه‌ای که ایران در این رقابت‌ها دارد اما در سال های اخیر آنها نمایش خوبی در این تورنمنت نداشته‌اند.


تیم قدرتمند خاورمیانه که سه بار در جام ملت های آسیا قهرمان شده است، در تعداد قهرمانی‌هایش با عربستان سعودی مساوی است و تنها ژاپن است که رکورد بهتری نسبت به آنها دارد. نکته اصلی اینجاست که تمامی قهرمانی های ایران در دهه 70 میلادی به دست آمده است.

ایران از سال 1980 تاکنون موفق شده هشت بار به یک چهارم نهایی برسد اما هنوز نتوانسته اند بار دیگر خودشان را به فینال این رقابت ها برسانند.

آنها در گروه سوم این رقابت‌ها که در استرالیا برگزار می شود با قطر، امارات متحده عربی و بحرین هم گروه هستند. ایرانی ها دوست دارند خیلی ساده راهی مرحله حذفی شده و به مراحل بالاتر هم برسند. سال 2011 بود که ایرانی ها نشان دادند در کارشان برای رسیدن به قهرمانی جدی هستند. آنها بعد از ناکامی مجدد در جام ملت‌ها کارلوس کی روش، سرمربی پیشین رئال مادرید را به عنوان مربی انتخاب کردند.

سرمربی پرتغالی ایران را به جام جهانی 2014 در برزیل رساند. آنها نتوانستند در این رقابت ها پیروزی کسب کنند اما نمایش فوق العاده آنها مقابل نیجریه و تساوی با آنها و دریافت گلی دیر هنگام مقابل آرژانتین نشان داد آنها پیشرفت کرده‌اند. کی‌روش قراردادش را تمدید کرد تا تیمش را برای جام ملت های آسیا آماده کند. تیمی که کاپیتانی آن را جواد نکونام به عهده دارد، ترکیبی از بازیکنان با تجربه و جوان است که پیشینه بازی کردن در تیم های اروپایی را هم دارند.

نکونام 34 ساله بیش از یک دهه است که به استخوان اصلی تیم ملی بدل شده است. او در سه جام ملت های پیشین شرکت کرده و به رکورد 150 بازی ملی رسیده است. او که یکی از نخستین بازیکنان ایرانی بود که توانست در لیگ فوتبال اسپانیا بازی کند، یکی از چندین بازیکن کنونی تیم ملی ایران است که پیشینه بازی کردن در فوتبال اروپا را داراست.

رضا قوچان نژاد که در چهار سالگی به همراه خانواده اش به کشور هلند رفت، در رده‌های مختلف سنی در تیم ملی فوتبال هلند بازی کرده است اما در سال 2012 در نهایت به تیم بزرگسالان ایران محلق شد و موفق شد تنها گل ایران در جام جهانی 2014 برزیل را هم به ثمر برساند.

اشکان دژاگه هم زمانی که یک ساله بود از ایران به آلمان رفت. او هم در رده های مختلف سنی برای آلمان ها به میدان رفت اما سال 2011 بود که به تیم ملی فوتبال ایران آمد. تیم ملی ایران در حال حاضر روی آوردن بازیکنان ایرانی الاصل تمرکز کرده و از مربیان خارجی هم سود می برد. آنها امیدوار هستند در جام ملت‌های آسیا در سال جاری بتوانند با کارهایی که انجام داده‌اند پس از سال ها بتوانند عنوان قهرمانی را کسب کنند.