احتمال لغو اردوی آفریقای جنوبی تیم ملی زیاد بود اما حالا مسئولان فدراسیون اعلام کرده اند که این اردو قطعا برگزار می شود. فدراسیون فوتبال برای برگزاری این اردو مشکل مالی داشت اما وزارت ورزش به این موضوع ورود کرد و ضمن انتقاد از مسئولان فدراسیون فوتبال، آن ها را مجبور کرد که اردوی آفریقای جنوبی را برگزار کنند و دیگر حرفی از بی پولی نزنند.

این اردو به گفته کارلوس کروش مهم ترین اردوی تیم ملی فوتبال قبل از آغاز جام ملت های آسیاست. کارلوس کروش اعلام کرده که برگزاری اردوی آفریقای جنوبی با سه هدف انجام می شود. اولین هدف، تطبیق پذیری بازیکنان با شرایط آب و هوایی استرالیا، میزبان جام ملت های آسیاست. آب و هوای آفریقای جنوبی مشابه آب و هوای استرالیاست و کروش ترجیح می دهد بازیکنانش تمرین در این شرایط را هم تجربه کنند. در آفریقای جنوبی، تیم ملی در همان کمپی اردو می زند که پیش از جام جهانی اردو زده بود.
هدف دوم از برگزاری اردوی آفریقای جنوبی، برگزاری بازی های دوستانه است. سرمربی تیم ملی در کنفرانس خبری اخیر خود نسبت به این موضوع که تیمش کمترین تعداد بازی های تدارکاتی را داشته ابراز نگرانی کرد و گفت که حریفان ایران از خرداد ماه تا به حال هر کدام بیش از 10 مسابقه تدارکاتی انجام داده اند. او همچنین گفت که ایران برای برگزاری بازی های دوستانه مجبور است به اردوی آفریقای جنوبی برود چراکه تیم ملی در صورت ماندن در ایران، شانسی برای برگزاری بازی دوستانه ندارد.
سومین هدف هم ارزیابی بازیکنان جوان است. در اردوی آفریقای جنوبی لژیونرها حضور ندارند. تیم ملی بدون لژیونرهای خود این اردو را برگزار می کند و دلیل غیبت آن ها، برگزار نشدن اردو در روزهای فیفا است. کارلوس کروش در این مدت باید بازیکنانی را بسنجد که خیلی از آن ها در ترکیب تیم حضور نخواهند داشت. اما خود او، اردوی آفریقای جنوبی را بهترین فرصت برای ارزیابی بازیکنان جوان دانسته است. در این اردو 19 بازیکن حضور دارند که 3 نفر از آن ها دروازه بان هستند. کروش می خواهد در اردوی آفریقای جنوبی شانس را به جوان ها بدهد و بازیکنان جوانی مثل طارمی را به این اردو خواهد برد. حتی گفته می شود که او قصد دارد از راه آهن هم بازیکن دعوت کند. در نهایت سرمربی تیم ملی از میان منتخبان این اردو و لژیونرها، 23 نفر را به استرالیا می برد.
این اردوی 10 روزه از یکشنبه هفته آینده آغاز می شود تا کروش یک مرحله گزینش دیگر از میان 40 نفری که لیست آن ها را به عنوان گزینه های حضور در جام ملت های آسیا به کنفدراسیون فوتبال آسیا داده انجام دهد.