تیم ملی فوتبال امید ایران در حالی از سوم فروردین بازی‌های مقدماتی المپیک را شروع می کند که هنوز سرمربی اش مشخص نشده است. قرار بود کرانچار سرمربی شود که وزارت ورزش با حضور او مخالفت کرد و پس از کرانچار هم فدراسیون به سراغ گزینه های داخلی آمد و خیلی زود تصمیم گیری کرد.

ظهر امروز بود که هادی آیت اللهی نایب رئیس فدراسیون فوتبال پس از خروج از جلسه هیات رئیسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و بحث حضور سرمربی خارجی در تیم امید را منتفی اعلام کرد. آیت اللهی در این مورد گفت: «با توجه زمان اندکی که پیش رو داریم بهتر است تا مربی ایران به دلیل آشنایی کامل با شرایط بازیکنان و تیم ملی امید انتخاب شود تا در 50 روز فرصت باقیمانده مناسب ترین آماده سازی برای تیم امید انجام شود.»
او البته اعلام کرد که فعلا تا مشخص شدن وضعیت، محمد خاکپور و هومن افاضلی برنامه ها را پیش می برند: «امروز گزارش خود را به هیات رئیسه فدراسیون فوتبال ارائه کردیم و طی آن مقرر شد اگر تا قبل از 24 آذرماه موضوع انتخاب سرمربی حل نشود، کادر قبلی متشکل از محمد خاکپور و هومن افاضلی برنامه ها را پیش ببرند تا تصمیم گیری نهایی درباره سرمربی تیم ملی امید انجام شود.»
اعلام چنین تصمیمی از سوی فدراسیون فوتبال عجیب و غیر قابل پیش بینی نبود. فدراسیون فوتبال بارها در مورد انتخاب سرمربی تیم های ملی به مشکل خورده که هر بار مربیان ایرانی که در کنار آن تیم حضور داشته اند را به عنوان مسئول قرار داده تا تکلیف مشخص شود. معمولا هم قرعه به نام هومن افاضلی می افتد؛ گزینه ای که چند سالی است در فوتبال ایران به عنوان «سرمربی موقت» شناخته می شود.
اما این بار محمد خاکپور وارد بازی فدراسیون فوتبال نشد و بلافاصله خودش را کنار کشید. او که می دانست در نهایت ممکن است فدراسیون رای به سرمربیگری افاضلی و دستیاری خاکپور بدهد، حاضر نشد اعتبار و نام خود را به خطر بیندازد و عصر امروز از تیم ملی امید کناره گیری کرد. خاکپور پس از کناره گیری از تیم ملی امید به فارس گفت: «آنهایی که مرا می شناسند از عدم وابستگی من به فوتبال و بی علاقگی من به حضور و فعالیت در این عرصه آگاهی داشته و می دانند که همیشه از سیستم حاکم به فوتبال کشور ناراضی و حضور برخی افراد در مسندهای مختلف فوتبالی را خیانت به فوتبال و جوانان کشور می دانسته و می دانم. با این حال حضور حبیب کاشانی دوست بیست و چندساله من و نیت او برای خدمت به جوانان موجب شد تا با تمام مشغله کاری و مشکلات زندگی شخصی خود برای کمک به تیم المپیک ایران بدون چشم داشت مالی و دریافت حکم و پست و مقام با او همراه شوم. حالا هم نمی دانم که چگونه به خود اجازه می دهند برای من تعیین تکلیف کرده و نامم را کنار عوامل خود بگذارند! و بگویند که کماکان به کارشان در تیم امید ادامه می دهند!همانطور که گفتم دلیلم برای آمدن، حبیب کاشانی بود و طبیعتا وقتی او کناره گیری کردند دیگر بودن من دلیلی نداشته و ندارد.»
او که از مسئولان فدراسیون فوتبال به شدت ناراحت است ادامه داد: «از اساتید محترم کمیته فنی و نایب رئیس معظم خواهش دارم نام مرا هیچ جا و به هیچ عنوان مطرح نکرده و همچنان با توجه به اولویت اصلی شان که همان منافع شخصی است و نه منافع ملی تصمیم گیری نمایند.»
خاکپور در مصاحبه اش نشان داده که شدیدا از مسئولان فدراسیون فوتبال ناراحت است؛ شاید به این دلیل که نام او در کنار نام فردی قرار گرفته که خاکپور خودش را بسیار برتر از او می داند. در هر حال این برنامه ای بود که باید عملی می شد تا دوباره فدراسیون فوتبال تیم ملی امید را به مربی ای کم هزینه و حرف گوش کن بدهد. با وقت کشی های انجام شده، حالا فدراسیون با خیال راحت می تواند هدایت تیم امید را به گزینه مورد نظر خود بدهد. البته شاید فدراسیون انتظار داشت که این برنامه کمی دیرتر به نتیجه برسد اما کناره گیری خاکپور، مسیر را هموار کرد تا برنامه فدراسیون خیلی زود به نتیجه برسد