پايگاه خبري تحليلي «پارس»- علي كريمي ستاره سابق تيم ملي فوتبال ايران بعد از مدت‌ها دوباره تصميم گرفت عليه علي دايي مصاحبه كند و پخش صحبت‌هاي او در برنامه امشب نود، دوباره فوتبال ايران را با حاشيه‌هايي جديد مواجه خواهد كرد.او در حالي دوباره به دايي حمله كرده كه مدتي است در تيم ملي به عنوان دستيار كي‌روش در حال فعاليت است و خيلي‌ها معتقدند اين رفتارها نمي‌تواند از سوي مربي تيم ملي حرفه اي باشد.كريمي قبل از خداحافظي از دنياي فوتبال منتظر تصميم دايي بود تا با پوشيدن پيراهن پرسپوليس از فوتبال خداحافظي كند ولي دايي به او چراغ سبز نشان نداد تا بعد از پايان قراردادش با تراكتورسازي براي هميشه فوتبال را كنار بگذارد.كريمي دايي را انساني منفعت طلب توصيف كرده ولي حالا سوال مهم اين است كه اگر دايي قبل از شروع فصل با بازگشت كريمي به پرسپوليس موافقت مي كرد،آيا كريمي حاضر مي‌شد در اين مقطع عليه دايي مصاحبه كند؟ موضوع مهم ديگر اين است كه كي‌روش نسبت به بر هم خوردن آرامش تيم ملي بسيار حساس است و ادامه اين روند شايد واكنش سرمربي تيم ملي را هم به همراه داشته باشد.كريمي در حال حاضر يك مسئوليت ملي را بر عهده دارد و اين مهم است كه او با دوري از فضاي‌هاي حاشيه‌اي و فراموش كردن اتفاقات گذشته، فقط به مسئوليتي كه در تيم ملي دارد فكر كند.او اما دوباره به دايي حمله كرده و قطعا حرف‌هايش توسط سرمربي سابق پرسپوليس بي جواب نخواهد ماند.

ريشه اختلاف‌ها كجا است؟
در مورد دلايل اختلاف كريمي و دايي حرف و حديث‌هاي مختلفي مطرح است ولي گويا اولين جرقه اين اختلاف، در يك بازي سالني زده شد.ديداري كه كريمي با تكنيك نابش، چند بار توپ را از ميان پاهاي دايي عبور داد و گفته مي شود دايي هم در يك صحنه با آرنج به صورت او كوبيده است. اصلی ترین اختلاف آنها اما به جام جهانی ۲۰۰۶ برمی گردد. تیم ملی اولین بازی اش مقابل مکزیک را می بازد و دایی که آن روزها فشار زیادی را از طرف مردم و رسانه‌ها تحمل می کرد، در یک مصاحبه جنجالی دو همبازی اش را متهم می کند که از پاس دادن به او خودداری می کنند. مخاطب دایی،کریمی و مهدی مهدوی کیا بودند.حتي گفته شد كه دايي در آلمان با اين دو نفر قهر بود و تيم ملي هم به دو دسته( طرفداران دايي و كريمي) تبديل شده بودند.

بعد از چند سال دایی سرمربی تیم ملی می شود و کریمی را به تیم ملی دعوت نمی کند. مدتي بعد اما دو طرف مجبور می‌شوند در یک مراسم آشتی کنان نمايشي در ورزشگاه آزادی کنار هم عکس یادگاری بگیرند و دایی هم نام کریمی را در بین نفرات منتخبش برای تیم ملی قرار می دهد اما کریمی اعلام می کند که به تیم ملی نمی رود تا اختلاف این دو نفر وارد مرحله جدیدی شود.آنها در اين سال ها چند بار عليه يكديگر مصاحبه كردند و هيچ وقت رابطه اي نزديك و صميمي به هم نداشتند.

بختياري‌زاده: تفكرشان به هم نمي‌خورد
سهراب بختياري‌زاده مدافع اسبق تيم ملي كه در جام جهاني 2006 آلمان با كريمي و دايي همبازي بود در مورد رابطه آنها به خبرنگار همشهري مي گويد:«اينكه دو نفر با يكديگر اختلاف سليقه داشته باشند چيز عجيبي نيست.شايد در سال هاي گذشته خيلي مواقع دايي و كريمي رابط خوبي با هم داشتند ولي خيلي ها دوست دارند بيشتر در مورد اختلاف‌ها و مشكلات اين دو نفر حرف بزنند.آنها شايد تفكرشان به هم نمي‌خورد ولي اين چيز عجيبي نيست.»او در مورد اينكه مي گويند دايي و كريمي در جام جهاني با يكديگر قهر بودند تاكيد مي كند:«شايد آنها رابطه نزديكي با هم نداشتند ولي قهر هم نبودند.آنها اينقدر بي تجربه نبودند كه بخواهند صميمي نبودن با يكديگر را در زمين تمرين،مسابقه يا ر اردوها نشان دهند.»

سهراب اما دو دستگي در تيم ملي را هم رد مي كند:«من هيچ وقت احساس نكردم كه در تيم ملي دو دستگي وجود دارد و برخي طرفدار كريمي هستند و برخي هم طرفدار دايي.من اكثر اوقات با دايي بودم ولي الان هم مي گويم كه كريمي جزو بزرگان فوتبال ايران است و هيچ وقت هم با او مشكلي نداشتم.»او در قسمت ديگري از حرف هايش مي گويد:«مشكل اصلي تيم ملي در جام جهاني آلمان اين بود كه سازمان تربيت بدني آن زمان اعلام كرد بعد از جام جهاني،كادر فني و مسئولان فدراسيون بركنار خواهند شد.همين موضوع به يكباره تيم را از هم پاچيد و در اين شرايط طبيعي است كه بازيكن از مربي حرف شنوي نداشته باشد.»

در اوج قدرت دايي ستاره شد
مهرداد ميناوند همبازي سابق دايي و كريمي هم در مورد ارتباط سرد آنها حرف‌هاي جالبي مي‌زند.او مي گويد:«بالاخره همیشه اینطور است که دو آدم اخلاقشان به هم نمی‌ خورد و مدلشان با هم جور نمی‌ شود.دايي و کریمی همین طور بودند. البته وقتی کریمی به تیم‌ملی‌ اضافه شد دایی در اوج قدرت بود و جایی برای این حرف ها وجود نداشت اما کریمی خیلی زود ستاره شد و رفته رفته به این دو نفر اختلاف نظر افتاد.موضوع این بود که این دو خودشان را بیشتر از همه دوست داشتند. یک جوری هم بود که حرف‌هایشان پشت سر هم به گوش هر دو می‌ رسید و اختلاف‌ها بیشتر می‌‌شد.»

او ادامه مي‌دهد:«البته دایی و کریمی هیچ وقت تیم‌ملی‌ را قربانی خودشان نکردند ولی شاید روابط خوبشان کمک می‌ کرد به اینکه برای تیم‌ ملی‌ بهتر باشند، حالا این مسئله خیلی هم مهم نیست. بالاخره هم دایی و هم کریمی موقعیت خوبی در فوتبال ایران دارند و اختلافات بر درخششان اثر منفی نگذاشته است.»ميناوند درباره اینکه چرا عدایی نگذاشت کریمی به پرسپولیس بیاید تاكيد مي كند:«به نظرم نباید دایی را قضاوت کرد و تحت فشار گذاشت.او مربی است و می‌ توانست در مورد تیمش تصمیم بگیرد، حق هم با او بود.بالاخره چیزی هم که بین آنها گذشته اجازه نمی‌ داد کنار هم جمع بشوند. طبعا دایی فکر کرد اگر کریمی در تیمش باشد دردسر درست می‌‌کند و از این حرف‌ها. به او خرده هم نمی‌‌شود گرفت چون کریمی هم هیچ وقت از مواضعش عقب ننشسته و خیلی تند و مستقیم از دایی انتقاد می‌ کرد. طبعا اینطور بود که پرسپولیس فقط جای یکی از آنها باشد.»

منبع: روزنامه همشهري