به گزارش پارس به نقل از فارس،محمدحسن برخواه در مورد عملکرد وزنه‌برداران و رقابت‌های قهرمانی جهان گفت: از ۴ نفر اول تیم ملی یعنی مجید عسگری، مرتضی رضائیان، جابر بهروزی و رسول تقیان یک مقدار توقعات و انتظارات بیشتر بود که آنها نتوانستند این توقع را برآورده کنند. اگرچه جابر بهروزی ۵ حرکت از ۶ حرکت خود را با موفقیت بالای سر برد اما چیزی که انتظار داشتیم این بود که با توجه به رکوردهای خوب سال گذشته‌اش امسال بتواند رکوردهایی در حد سکوهای جهانی بزند چرا که او نشان داده بود توانایی رسیدن به مدال جهانی را دارد. بنابراین ۴ نفر اول در مجموع زیاد عملکرد خوبی نداشتند و رکوردهایشان راضی‌کننده نبود.

وی ادامه داد: با طلای کیانوش رستمی تیم ملی احیا شد و به مسابقات برگشت. اگر کیانوش نمی‌توانست قهرمان جهان شود به طور حتم کار نفرات بعدی هم سخت می‌شد و تیم ملی وزنه‌برداری ضربه می‌خورد اما کیانوش رستمی با جنگندگی و تعصب خاصی مسابقه داد و با اینکه شرایط برای او خیلی سخت بود اما کار بزرگی کرد و طلای جهان را برای دومین بار به کارنامه افتخاراتش اضافه کرد.

برخواه در مورد وضعیت وزنه‌برداران در دسته ۱۰۵ کیلوگرم گفت: در این خصوص زیاد نمی‌توان صحبت کرد آنها تلاش خود را کردند البته کیا قدمی به نسبت بد نبود و اگر به او فرصت بیشتری بدهند می‌تواند به رکوردهای بهتری هم برسد. هر چند که فاصله‌اش با سکو زیاد است اما در حد خودش توانست وزنه‌های خوبی بزند. امید است قدمی با توجه به سنی که دارد در سال‌های آینده بهتر از حالا کار کند.

وی در خصوص عملکرد بهداد سلیمی در رقابت‌های قهرمانی جهان گفت:قبل از مسابقه بهداد گفته بودم شرایط او خیلی سخت است و این صحبت من به چند دلیل بود. اول اینکه همه می‌دانند روس‌ها در حال کار بر روی وزنه‌برداران فوق‌سنگین هستند و چون مدال طلای این دسته برای آنها اهمیت زیادی دارد کاملا در یک فوق‌سنگین با برنامه‌ریزی جلو می‌آیند. سال قبل آلبگوف توانست قهرمان جهان شود و در مسابقات قهرمانی اروپا نیز لوچوف دیگر وزنه‌بردار روس قهرمان شد و قبل از مسابقات مشخص بود بهداد سلیمی دو رقیب قدرتمند روس دارد که با برنامه می‌آیند و هدفشان قهرمانی جهان است. اما از سوی دیگر ما به هیچ وجه حساب‌شده کار نکردیم و هیچ استراتژی خاصی برای بهداد نداشتیم.

کارشناس وزنه‌برداری کشورمان با بیان اینکه از یک ماه قبل از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ شرایط بدنی بهداد سلیمی را به اوج رساندند،‌ خاطرنشان کرد: صد در صد این کار ایراد داشت. شما ببینید نقطه اوج بهداد را در چه مقطع زمانی در نظر گرفته بودند و این در حالی است که نقطه اوج و پیک کاری یک وزنه‌بردار باید در مسابقات جهانی باشد. برای بازی‌های آسیایی از قبل مشخص بود مشکل خاصی نداریم چون بهداد در آسیا رقیبی ندارد و رقابت اصلی از همان اول در قهرمانی جهان بود اما سلیمی در بازی‌های آسیایی هم به خود فشار آورد و این در حالی بود که با توان کمتری می‌توانست قهرمان جهان شود. بنابراین اتفاقاتی افتاد که باعث افت بهداد شد چرا که اصولا نمی‌توان یک وزنه‌بردار مثل بهداد سلیمی را حدود ۳ ماه روی اوج نگه داشت و این نزول وی قابل پیش‌بینی بود.

برخواه در خصوص انتقاد ملی‌پوشان به برگزاری لیگ دو هفته قبل از رقابت‌های جهانی گفت: از نظر من برگزاری لیگ در آن مقطع زمانی ایراد نداشت چرا که ملی‌پوشان باید قبل از رقابت‌های قهرمانی جهانی یک رکوردگیری می‌کردند که این رکوردگیری در قالب مسابقات لیگ انجام شد.بهداد سلیمی هم پس از اینکه این برنامه‌ریزی را برایش در نظر گرفتند یک روند رو به نزول را طی کرد و همین روند باعث شد تا ایراد کار را در لیگ ببیند در حالی که مشکل کاری او لیگ نبود و افت بدنی‌اش بیشتر به خاطر این بود که دو ماه قبل از مسابقات جهانی به اوج رسیده بود.

وی یادآور شد: اتفاقا بهداد با غیرت و تعصب کار کرد بخصوص در مصاف با وزنه ۲۵۷ کیلویی که حتی آن را با قدرت روی سینه کشید اما دیگر توان جمع کردن آن را نداشت. در مجموع از نظر من بهداد بسیار خوب کار کرد و با جنگندگی به مسابقه پرداخت.

برخواه در مورد اینکه آیا بهداد مدال طلا را از دست نداد تا این موضوع تلنگری برای مسئولان ورزشی باشد گفت: ‌به هیچ وجه نمی‌توان این موضوع را قبول کرد. بهداد هیچ گاه از مدال طلا نمی‌گذشت تا به مسئولان تلنگر بزند هر چند که مسئولان با حرف‌های ورزشکاری مثل بهداد سلیمی هم تلنگر نخواهند خورد. هر چند که کم‌توجهی از قدیم به رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری وجود داشته و همچنان هم وجود دارد و این یعنی وزنه برداری از قدیم مظلوم بوده و در حال حاضر هم مظلوم است و مظلوم هم خواهد بود. در این بین بهداد تلاش کرد تا با صحبت‌هایش شرایط را برای وزنه برداری بهتر کند که من بعید می‌دانم این اتفاق بیفتد.

ملی پوش سابق وزنه‌برداری ایران در مورد اینکه آیا بیان چنین انتقادهایی باعث نشد تا تمرکز فنی از سلیمی گرفته شده و روی کارش تاثیر بگذارد، گفت: فکر نمی‌کنم این صحبت‌ها در عملکرد بهداد تاثیری نداشت. او در مسابقه واقعا پرتلاش بود و همانطور که گفتم ما برای این وزنه‌بردار استراتژی نداشتیم.

وی افزود: علاقه‌ای ندارم در مورد عملکرد وزنه‌برداران صحبتی کنم و اگر هم تا این حد صحبت‌هایی را مطرح کردم به خاطر این است تا کار برای سال آینده اصلاح شود نه اینکه از دریچه انتقاد و سیاه‌نمایی حرف بزنم. بلکه این صحبت‌ها همه از سر دلسوزی است. این صحبت‌ها را می‌کنم تا دوستان ما در کادر فنی در سال آینده با برنامه‌ریزی بهتری بخصوص برای وزنه‌برداری مثل بهداد سلیمی پیش بروند چون روس‌ها باز هم برای تداوم قهرمانی‌های خود در فوق‌سنگین می‌آیند و همانطور که امسال از ۷ مدال طلا گذشتند تا مدال فوق‌سنگین را کسب کنند این روند کاری برای آنها در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

برخواه در پایان در پاسخ به این سؤال که فکر نمی‌کند آیا از زمانی که حسین رضازاده وارد دنیای سیاست شد عملکرد وزنه‌برداری نیز دچار افت شده است، گفت: از زمانی وزنه‌برداری در مسیر افت قرار گرفت که از پشتوانه‌سازی غفلت کردیم و به تیم‌های پایه بی‌توجهی شد. ضمن اینکه در مورد سؤال شما باید بگویم چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.