به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، محمدرضا داورزنی در رابطه با نامه فدراسیون جهانی والیبال و لغو میزبانی ایران از مسابقه های نوجوانان جهان اظهار کرد: تعدادی از مسابقه‌ها به صورت قاره‌ای در سطح جهان برگزار می‌شود که تکلیف آن در کنفدراسیون‌های 5 قاره مشخص می‌شود. مسابقه‌های مربوط به فدراسیون جهانی که مربوط به رده‌های مختلف سنی و لیگ جهانی است هم در کنگره تصمیم‌گیری می‌شود که به کدام کشور واگذار شود. چندی پیش از سوی کنفدراسیون و الیبال آسیا ایمیلی دریافت کردیم که در آن از ایران خواسته شده بود میزبان مسابقه‌های قهرمانی والیبال نوجوانان جهان شود. ما هم این موضوع را پذیرفتیم. فدراسیون جهانی درخواست مدارک کرد که ما همه مدارک را ارسال کردیم و در کنگره رسما مشخص شد که ایران میزبان مسابقه‌های قهرمانی نوجوانان جهان 2015 است.

وی افزود: این موضوع در کمیته مسابقه‌های فدراسیون جهانی نیز مورد بررسی قرار گرفت تا به اطلاع کشورها رسانده شود که کجا میزبانی مسابقه‌ها را بر عهده دارد و این موضوع به شکل مکتوب به همه کشورها اعلام می‌شود و همه بر همین مبنا تصمیم‌گیری می‌کنند. در همین جلسه اجلاس جهانی ما در کمیته مربوط به کنفدراسیون آسیا، رایزنی‌هایی داشتیم. برخی از آقایان می‌گفتند که شما (کشور ایران) 4 میزبانی دارید و بهتر است که یکی را به کشور دیگری بدهید. ما در آن زمان کاندیدای میزبانی رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان، باشگاه‌های آسیا، قهرمانی آسیا و زیر 23 سال جهان بودیم. پیشنهاد شد که مسابقه‌های قهرمانی آسیا در کشور استرالیا برگزار شود اما نپذیرفتیم زیرا مسابقه‌های قهرمانی مردان آسیا برای ما بسیار اهمیت دارد. در نهایت گفتیم که میزبانی رقابت‌های زیر 23 سال جهان را نمی‌خواهیم و دقیقا در آن جلسه مشخص شد که ایران میزبان رقابت‌های نوجوانان جهان، باشگاه‌های آسیا و مردان آسیا است. این به غیر از لیگ جهانی و میزبانی‌های ما در این مسابقه‌ها بود.

رییس فدراسیون والیبال ادامه داد: همه این مسابقه‌ها برای ما اهمیت زیادی داشت حتی کارهای مقدماتی را برای میزبانی‌ها انجام دادیم و با شهرهای ارومیه و تبریز هم صحبت کردیم تا در صورت امکان، با کمک آن‌ها میزبانی مسابقه‌ها را داشته باشیم. تا روزی که کنگره فدراسیون جهانی در حال برگزاری بود، هیچ بحث و موضع‌گیری جدی درباره میزبانی‌های ایران صورت نگرفت. یک کلام هم درباره حاشیه‌های مطرح شده صحبت نشد. یک دفعه در شب پایانی در ساعات آخر که همه چیز تقریبا تمام شده بود و همه برای خداحافظی پایانی حاضر بودند، یک بیانیه صادر شد که باید فلانی آزاد شود و فلان اتفاق بیفتد و مواردی مطرح شد که اصلا ربطی به ورزش نداشت. این طور نبود که روز اول اجلاس این موضوع را مطرح کنند و روی آن نظر بدهند. قطعا از جای دیگری به مجمع فدراسیون جهانی فشار آورده بودند.

داورزنی با اظهار تاسف گفت: به یکباره می‌بینیم که فدراسیون والیبال ایتالیا در اقدامی عجیب بحثی را مطرح می‌کند که بله در دفاع از خانم غنچه قوامی قبل از شروع مسابقه‌های داخلی پلاکاردی در دست بگیرند که او را آزاد کنید. قوامی نه ایتالیایی است و نه به ایتالیا ارتباط دارد و نه در والیبال دستگیر شده است. در لیگ جهانی گذشته طرفداران تیم والیبال ایتالیا، خانم‌ها و آقایان ایتالیایی برای تشویق تیم کشور خود در سالن آزادی حضور داشتند و و هیچ برخورد و موضوعی هم پیش نیامد، حالا یک خانمی در جای دیگری بازداشت می‌شود و موضوع آن را به والیبال مرتبط می‌دانند.

وی با تایید ادعای یک منبع آگاه فدراسیون جهانی والیبال درباره اینکه اگر این خانم آزاد نشود و موضوع حضور خانم‌ها در سالن‌های والیبال ایران حل نشود، میزبانی جدیدی به کشور ایران تعلق نمی‌گیرد، گفت: بله، این موضوع کاملا درست است. این بحث مطرح شده است. به هر ترتیب موضوعات سیاسی، اجتماعی در حوزه وزارت کشور تعریف می‌شود. طبیعتا باید در حوزه شورای فرهنگ عمومی کشور این مسائل طرح و حل شود. باید نهادهای مختلف کنار هم رایزنی کنند و بحث کنند تا نقاط قوت و ضعف و بایدها و نبایدها را به میان آورند و تصمیم‌گیری کنند. باید دستگاه‌های مختلف درباره این موضوع کنار هم بنشینند و تعیین تکلیف کنند. یا نباید در عرصه جهانی حضور داشته باشیم و یا اینکه باید شرایط الزامات جهانی را فراهم کنیم. حالا مدیریت کردن این الزامات هم مهم است. ما نمی‌خواهیم خارج از شئونات اسلامی اتفاقی در کشور ایران بیفتد. ما نمی‌خواهیم به قیمت از بین رفتن ارزش‌های اسلامی کاری در کشور انجام دهیم. ما موظفیم که شعائر دینی را رعایت کنیم و به اعتقادات و عقاید خود پایبند هستیم.

رییس فدراسیون والیبال تاکید کرد: این بحث وجود دارد که والیبال ورزشی خانوادگی است و خانم‌ها هم این امکان را داشته باشند تا در سالن، مسابقه‌های والیبال را تماشا کنند از سویی دیگر شرایط سالن و رفت و آمدها به سالن و نحوه اسکان و رفتن‌ها در سالن باید متناسب با شان و جایگاه خانم‌های ایرانی باشد تا مشکلی پیش نیاید. خانم‌ها باید به سالن بیایند، مسابقه‌ها را تماشا کنند و بدون هیچ مشکلی بروند. این موضوع را نباید به هیچ شکل به دستگیری این خانم گره زد. اصلا دستگیری این خانم ربطی به موضوع حضور خانم‌ها در سالن‌های والیبال ندارد. متاسفانه یک سری از این موضوع سوء استفاده می‌کنند. دستگیری این خانم را به مسئله حضور بانوان در سالن‌های والیبال گره می‌زنند تا بهره‌برداری سیاسی کنند. اصلا چنین موضوعی درست نیست. ما به نظر شیخ فهد، رییس شورای المپیک آُسیا و آنوک احترام می‌گذاریم که گفته بود کسی نباید از ورزش سوء استفاده کند و بخواهد عقاید سیاسی خود را با توجه به تابعیت دوگانه‌اش مطرح کند. این موضوعی است که ما دنبال می‌کنیم و به فدراسیون جهانی و رسانه‌ها هم آن را اعلام می‌کنیم.

داورزنی بار دیگر به تفکیک موضوع دستگیری غنچه قوامی از حضور خانمها در سالن‌های والیبال تاکید کرد گفت: ما باید خودمان در داخل کشور بنشینیم و راهکار مناسب را برای چگونگی حضور خانم‌ها در سالن‌های والیبال فراهم کنیم. ما جلسات مختلفی با نهادهای مختلف در این رابطه داشته‌ایم و پیگیر موضوع هستیم ولی اطمینان می‌دهم که در کشور ما هیچ خانمی برای تماشای والیبال دستگیر نشده است.