كي‌روش كه يك‌بار قابليت‌هايش را در جام‌جهاني ثابت كرده، بايد در آزموني تازه، سربلند بيرون بيايد. تيم ملي فوتبال ساحلي ايران در چارچوب رقابت‌هاي جام بين قاره‌يي جهان، در ساحل مارين شهر دوبي در مقابل تيم‌ملي فوتبال ساحلي پرتغال قرار گرفت. كارلوس كي‌روش، سرمربي تيم ملي فوتبال ايران پس از پايان سفر خود از مالزي در راه بازگشت به ايران براي برپايي اردوي تيم ملي، در دوبي اقامت داشت و به ساحل مارين دوبي آمد و مسابقه فوتبال ساحلي بين تيم ملي كشورش، پرتغال و ايران را از نزديك تماشا كرد. سرمربي تيم‌ملي فوتبال ايران البته حاضر به مصاحبه نبود اما خبرنگار «اعتماد» سعي كرد گفت‌وگويي هرچند كوتاه با او داشته باشد تا شرايط فوتبال ايران مورد بررسي قرار گيرد.


فوتبال ساحلي در دنيا و مخصوصا در ايران از طرفداران كمي برخوردار است، با وجود آنكه مسوولان فوتبال ايران به اين رشته اهميت نمي‌دهند چه شد كه به تماشاي بازي ايران و پرتغال آمده‌ايد؟

فوتبال ساحلي هم بالاخره فوتبال است و من واقعا عاشق فوتبال هستم. اين رشته به‌دليل سرعت زيادش واقعا جذاب و ديدني است. مخصوصا اگر تيم ايران مسابقه داشته باشد حتما تماشا مي‌كنم. به نظرم جذابيتي كه در فوتبال است و فرقي نمي‌كند كه در چه بخشي باشد؛ ساحلي، داخل سالن و غيره در هر جايي آدم را به خودش جلب مي‌كند.

شما مدعي هستيد كه فوتبال ساحلي به دليل سرعت زيادش واقعا جذاب و ديدني است. آيا بازي ايران - پرتغال توانست نظر شما جلب كند و بازي راضي‌كننده بود؟

با وجود آنكه من كارشناس فوتبال ساحلي نيستم اما ملي پوشان ايران بازي خوبي در مقابل پرتغالي‌ها به نمايش گذاشتند. بازي خيلي نزديكي بود و خب در پايان به پيروزي پرتغال منجر شد. پرتغال تيم خيلي خوبي دارد و جزو بهترين تيم‌هاي دنيا است. آنها با تغييراتي كه در وقت دوم و سوم ايجاد كردند توانستند پيروز شوند. به نظرم عملكرد مربي پرتغال خوب بود و توانست دقت زيادي در تغييرات تيمش داشته باشد كه نتيجه بگيرد با اين حال با توجه به شناختي كه از تيم ايران دارم، ايراني‌ها مي‌توانند از اين گروه صعود كنند.

شما بارها در مصاحبه‌هايتان گفتيد كه ايران كشورتان است، واقعا در بازي ايران و پرتغال طرفدار كدام تيم بوديد، ايران يا تيم پرتغال؟

حقيقت اين است كه من دو تيم را دوست دارم و انتخاب خيلي سخت است كه كدام را بيشتر دوست دارم. خودم اهل پرتغال هستم ولي ايران، كشور دوم من است و تيم ملي ايران هم براي من ارزشمند است.

فوتبال ساحلي ايران در جمع برترين‌هاي دنيا است. حالا بدون هيچ تعصبي بگوييد، تيم‌ملي فوتبال ساحلي ايران موفق‌تر است يا تيم ملي فوتبال ايران؟

سوال خوبي است (با خنده) . من كه از تيم خودم نمي‌توانم بد بگويم ولي بايد حقيقت را هم بگويم، فوتبال ساحلي ايران از تيم فوتبال خيلي بهتر و موفق‌تر است. آنها سال گذشته توانستند قهرمان جهان شوند و بهترين هستند ولي ما هنوز راه طولاني براي كسب موفقيت‌هاي بيشتر داريم. بايد بيشتر تمرين كنيم و برنامه‌ريزي‌هاي بيشتري انجام دهيم تا موفقت‌هايمان بيشتر شود.

از بحث فوتبال ساحلي خارج شويم و وارد بحث تيم‌ملي فوتبال ايران شويم. با توجه به اينكه قرارداد شما دير به ثبت رسيد و زمان زيادي به شروع مسابقات جام‌ملت‌هاي آسيا نمانده است، ارزيابي شما از شرايط كنوني تيم ملي فوتبال چيست؟

به نظرم شرايط خوب و ايده‌آل است و تا به امروز امكانات كافي در اختيار تيم قرار گرفته است. شرايط به گونه‌يي است كه مي‌توانيم تمرينات خوبي را داشته باشيم و براي حضور در مسابقات آماده شويم. من فردا (امروز) به ايران بازمي‌گردم تا از هفته آينده تمرينات تيم‌ملي پيش از ديدار با تيم ملي كره‌جنوبي را آغاز كنيم.

حرف و حديث‌ها در خصوص حضور علي كريمي به عنوان كمك مربي در كنار شما بسيار زياد است. در علي كريمي چه پتانسيلي را ديديد كه او را به عنوان كمك مربي انتخاب كرديد؟

علي كريمي را باور دارم و به نظرم همانند دوران بازي‌اش كه بازيكن با استعدادي بود در مربيگري هم بتواند موفق شود. علي خصوصيات و كيفيت عالي دارد كه مطمئن هستم با توجه به توانمندي كه دارد مي‌تواند به تيم ملي ايران كمك كند و دستيار خوبي براي من باشد. آينده روشني در عرصه مربيگري براي او مي‌بينم و در آينده خيلي بيشتر از او خواهيد شنيد.

اما خيلي‌ها معتقدند كه علي كريمي دوره مربيگري نديده است و نبايد او را بر روي نيمكت تيم‌ملي مي‌نشانديد. چرا دست به اين كار زديد؟ آيا اين كار براي شما گران تمام نخواهد شد؟

حرف شما درست است ولي ۱۲۰ مربي در ايران وجود دارند كه مدرك ندارند ولي خودشان زماني در همين زمين بازي كرده‌اند. علي كريمي فوتبال را لمس كرده است و درك خوبي از فوتبال دارد. در ضمن علي كريمي هم جزو همين ۱۲۰ نفر محسوب مي‌شود كه مدرك ندارند و در فوتبال هستند و فكر مي‌كنم كه همين موضوع كافي باشد.

پس از رفتن سرالكس فرگوسن تيم منچستريونايتد نتوانست نتايجي در‌خور اين باشگاه بزرگ بگيرد. خيلي‌ها بر اين باورند كه شما به خاطر موفقيت‌هايي كه با فرگوسن داشتيد، مي‌توانيد در اين باشگاه موفق شويد. اگر از اين تيم به شما پيشنهاد مربيگري شود مي‌پذيريد يا خير؟

بستگي دارد كه اين پيشنهاد در چه زماني به من داده شود.

به‌هرحال منچستر اين روزها شرايط خوبي ندارد و ممكن است هر روز پيشنهادي به كارلوس كي‌روش هم شود.

در حال حاضر به تيم‌ملي ايران تعهد دارم و اگر الان به من پيشنهاد دهند مطمئنا جوابم منفي خواهد بود و ايران را ترك نمي‌كنم كه به منچستر يونايتد بروم. در حال حاضر جدا شدن از تيم ايران حرفه‌يي نيست! و من به هيچ‌وجه اين كار را نخواهم كرد.

در آينده و پس از قراردادتان با ايران چطور، آيا مي‌پذيريد؟

آن‌گونه نيست كه بدون تفكر و بدون در نظر گرفتن شرايط منچستريونايتد پيشنهاد آنها را بپذيرم. اگر در آينده چنين پيشنهادي شود باز هم بايد به پيشنهادشان و شرايط فكر كنم. كسي از آينده خبر ندارد.