پايگاه خبري تحليلي «پارس»- فدراسیون جهانی فوتبال٬ فیفا فهرست ۲۳ نفره فوتبالیست های برتر جهان، نامزدان رقابت بر سر دریافت جایزه توپ طلایی را اعلام کرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، نامزدان در این فهرست براساس ملیت یا به عبارتی عضویت در تیمهای ملی فوتبال کشورهای جهان معرفی می شوند ولی در عین حال می توان دید که علاوه بر بازیهای ملی عملکرد آنها در جامهای باشگاهی در این گزینش بسیار پر رنگ بوده است.

از منظر تیم های ملی بازیکنان های تیم ملی آلمان با ۶ نامزد در فهرست امسال قوی ترین حضور را دارند. و از نظر تقسیم بندی باشگاهی نیز دو باشگاه بایرن مونیخ و رئال مادرید هر یک با شش بازیکن در این فهرست بیشترین سهم را دارند.

با نگاهی به سهم تیم های ملی کشورها می توان دید که پس از آلمان، اسپانیا و آرژانتین هر یک با سه نامزد در مقام دوم قرار دارند و سپس فرانسه و بلژیک هر یک با دو نامزد در ردیف سوم هستند.

از نظر تقسیم بندی باشگاهی پس از بایرن مونیخ و رئال مادرید که هر یک با شش بازیکن درصدر هستند، باشگاههای بارسلونا با چهار بازیکن و چلسی با سه بازیکن در مقام دوم و سوم قرار دارند.

mesitalaei

لیونل مسی مهاجم آرژانتینی باشگاه بارسلونا رکورددار به دست آوردن توپ طلایی است

با نگاهی به این فهرست می توان دید که فوتبال آلمان به خاطر قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۴ و قهرمانی باشگاه بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا در سال ۲۰۱۳ در مجموع حضور بسیار چشمگیری دارد.

پس از آن نوبت به فوتبال اسپانیا می رسد که قهرمان سابق جهان و قهرمان فعلی اروپاست و در عین حال امسال در لیگ قهرمانان اروپا دو باشگاه مادریدی به فینال این جام رسیدند که به دهمین پیروزی رئال مادرید در تاریخ این جام منجر شد.

tooptala

برندگان توپ طلایی فیفا هر سال توسط رای مربیان و کاپیتان های تیم های ملی و فوتبال نویسان در سراسر جهان انتخاب می شوند.

از نقطه نظر لیگ باشگاهی کشورهای جهان لیگ باشگاهی اسپانیا روی هم رفته با ۱۰ بازیکن از رئال مادرید و بارسلونا در مقام اول، لیگ باشگاهی آلمان با ۶ بازیکن که اکثرا از باشگاه بایرن مونیخ هستند در مقام دوم و باشگاههای انگلیسی با ۵ بازیکن، سه نفر از چلسی، یک نفر از منچستر یونایتد و یک نفر منچستر سیتی در مقام سوم قرار دارند.

در مجموع سهم بازیکنان اروپایی در این فهرست بسیار چشمگیر است و از میان ۲۳ نامزد فقط شش بازیکن غیراروپایی از جمله سه آرژانتینی، یک برزیلی، یک کلمبیایی و یک غنایی امسال نامزد شده اند.

مهمترین چهره غایب در این فهرست لوئیس سوارز مهاجم اروگوئه و باشگاه بارسلوناست که سال گذشته با زدن ۳۱ گل برای باشگاه لیورپول در رقابت های لیگ برتر انگلستان، به زعم بسیاری بهترین فوتبالیست این لیگ بود و در رسیدن تیم ملی اروگوئه به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی نیز نقش تعیین کننده ای داشت.

به نظر می رسد که دلیل غیبت او ماجرای گاز گرفتن بازیکن ایتالیایی در مسابقات جام جهانی باشد که به خاطر آن فیفا سوارز را به مدت چهارماه از شرکت در فوتبال ملی و باشگاهی محروم کرد.

او پس از پایان این محرومیت اولین بار روز شنبه گذشته در مصاف رئال مادرید و بارسلونا (ال کلاسیکو) به زمین رفت.

از غایبان دیگر می توان به فوتبالیست های انگلیسی اشاره کرد که امسال برای دومین سال پیاپی هیچیک به فهرست نامزدان دریافت توپ طلایی فیفا راه نیافته اند. و همچنین برای اولین بار است که از برزیل فقط یک نفر یعنی نیمار به این فهرست راه یافته است.

suarez

سوارز امسال جایی در فهرست نامزدهای توپ طلایی ندارد

در کنار انتخاب بهترین بازیکن سال که جایزه توپ طلایی فیفا را دریافت می کند، در این رقابت مهم و سالانه فوتبال جهان بهترین مربیان فوتبال ملی و باشگاهی و بهترین فوتبالیست های زن نیز نامزد می شوند.

در میان فهرست مربیان برگزیده چهره های آشنایی مثل کارلو آنچلوتی مربی فعلی رئال مادرید، آنتونیو کونته مربی یوونتوس و تیم ملی ایتالیا، پپ گواردیولا مربی فعلی بایرن مونیخ و مربی سابق بارسلونا، ژوزه مورینیو مربی چلسی، خواکیم لوو مربی تیم آلمان، دیه گو سیمیونه مربی اتلتیکو مادرید، الخاندرو سابلا مربی تیم ملی آرژانتین، لوئیس فان گال مربی تیم هلند و باشگاه منچستر یونایتد و مانوئل پلگرینی مربی منچستر سیتی هستند.

لیونل مسی مهاجم آرژانتینی باشگاه بارسلونا که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ در چهار سال پیاپی این جایزه را برده و دو سال قبل از آن نیز دو بار در مقام دوم قرار گرفته بود رکوردار دریافت این جایزه است و پس از او کریستیانو رونالدو و زین الدین زیدان هر یک با دو توپ طلایی در مقام های دوم قرار دارند.

 

برندگان توپ طلایی فیفا هر سال توسط رای مربیان و کاپیتان های تیم های ملی و فوتبال نویسان در سراسر جهان انتخاب می شوند. این جایزه در سال ۲۰۱۰ و از ترکیب کردن دو جایزه قبلی یعنی فوتبالیست سال فیفا و جایزه توپ طلایی فدراسیون فوتبال فرانسه ایجاد شد.

فهرست ۲۳ فوتبالیست نامزد دریافت توپ طلایی فیفا:

فیلیپ لام تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ
ماریو گوتسه تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ
توماس مولر تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ
مانوئل نویر تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ
باستیان شواینشتایگر تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن مونیخ
تونی کروس تیم ملی آلمان و باشگاه رئال مادرید
دیه گو کوستا تیم ملی اسپانیا و باشگاه چلسی
آندرس اینیستا تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلونا
سرجیو راموس تیم ملی اسپانیا و باشگاه رئال مادرید
آنخل دی ماریا تیم ملی آرژانتین و باشگاه منچستر یونایتد
لیونل مسی تیم ملی آرژانتین و باشگاه بارسلونا
خاویر ماسکرانو تیم ملی آرژانتین و باشگاه بارسلونا
ادن آزار تیم ملی بلژیک و باشگاه چلسی
تیبو کورتوا تیم ملی بلژیک و باشگاه چلسی
کریم بنزما تیم ملی فراسنه و باشگاه رئال مادرید
پل پوکبا تیم ملی فرانسه و باشگاه یوونتوس
کریستیانو رونالدو تیم ملی پرتغال و باشگاه رئال مادرید
زلاتان ابراهیموویچ تیم ملی سوئد و باشگاه پاری سن ژرمن
گرت بیل تیم ملی ولز و باشگاه رئال مادرید
نیمار تیم ملی برزیل و باشگاه بارسلونا
آرین روبن تیم ملی هلند و باشگاه بایرن مونیخ
خامس رودریگز تیم ملی کلمبیا و باشگاه رئال مادرید
یحیی توره تیم ملی غنا و باشگاه منچستر سیتی