به گزارش پارس به نقل از نسیم،حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار نسیم، در واکنش به اینکه نخست وزیر انگلیس پس از دیدار با رئیس‌جمهور ایران در سخنرانی خود در مقر سازمان ملل،‌ ایران را حامی تروریسم و ناقض حقوق بشر خوانده است، گفت: در این مورد باید چند نکته را عرض کنم اول اینکه ما می‌دانیم دولت‌ها و قدرت‌هایی مثل امریکا، انگلیس، فرانسه و امثال این‌ها زیاده‌خواهند و خودشان را دست بالا گرفته‌اند ونیزخود را حاکم و پیروز میدان سیاست و اقتصاد و امثال این‌ها می‌دانند و واقعاً دیگران را تحقیر و توهین می‌‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه هرگز این نوع نگاه غرب مختص به ایران نیست، اظهار داشت: این رویه‌ای است که آمریکایی‌ها و غرب نسبت به همه کشورهای جهان سومی اعمال می‌کنند؛ این رویه را حتی در برخورد آمریکا با کشور روسیه که روزی یکی از ابرقدرت‌های دنیا بود نیز شاهدیم چرا که آن‌ها خود را دست بالاگرفته و دیگران را تحقیر می‌کنند.

اکرمی همچنین افزود: نکته دوم این است که همه ملت‌ ایران بدانند که ما در مذاکرات انتخاب بین خوب و خوب‌تر را نداریم، انتخاب خوب و بد را هم نداریم که حتماً باید خوب‌تر را انتخاب کنیم یا خوب را انتخاب کنیم بلکه آنچه الآن در شرایط موجود وجود دارد انتخاب بین بد و بدتر است.

وی با بیان اینکه دولت آقای دکتر روحانی می‌خواهد به دنیا بگوید که ما قدرت منطق را داریم، یادآور شد: این در حالی است که طرف مقابل ما منطق قدرت را به رخ می‌کشد.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ضمن تاکید بر اینکه ما می‌گوییم که اهل مذاکره، انعطاف و تسامح هستیم برای اینکه می‌خواهیم تحریم و منازعه و تحقیر پایان بیابد و تعامل و تفاهم جای آن‌ها را بگیرد، گفت: الآن در حقیقت موضوع قدرت منطق و منطق قدرت مطرح است یعنی غرب منطق قدرت را به رخ می‌کشد و ما قدرت منطق را که فاصله بین این دو بسیار زیاد است و این کوه یخی است که با یک مذاکره و یک نشست و یک گفتگو حل نمی‌شود.

اکرمی همچنین با بیان اینکه آمریکا خودش را طلبکار و ابرقدرت دنیا می‌داند، تصریح کرد: انگلیس هم خودش را به آمریکا چسبانده است چرا که امروز بریتانیا دیگر بریتانیای کبیر نیست بلکه بریتانیای کوچک است.

وی در همین زمینه افزود: بر فرض اگر اسکاتلند در رأی‌گیری اخیر از انگلیس جدا می‌شد یقیناً بعد هم زمینة ایرلند شمالی و ولز و دیگر ایالات فراهم می‌شد و در نتیجه دیگر چیزی به نام بریتانیا و انگلیس نمی‌ماند بلکه یک کشور کوچک بجا می‌ماند و این یعنی آن‌ها به‌شدت آسیب‌پذیرند منتهی به رویشان نمی‌آورند.

این مقام مسئول در نهاد ریاست‌جمهوری دولت یازدهم ادامه داد: انگلیس برای اینکه بتواند خودش را حفظ کند به آمریکا چسبیده است و الا اگر آمریکا انگلیس و اسرائیل را رها کند اسرائیل ۲۴ ساعت هم نمی‌تواند سر پا بایستد.

وی گفت: مطلب سوم اینکه ماها باید همیشه به صفر و صد نیاندیشیم که اگر حرف‌های ما به کرسی نشانده شد بنابراین خیلی خوب و عالی است و اگر ما را نپذیرفتند بنابراین زشت و ناپسند است و نباید می‌رفتیم و چرا آقای روحانی جواب کامرون را نداده و...

اکرمی ضمن اشاره بیان اینکه ما در حال حرف زدن با دنیا هستیم خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات ژنو و دیگر دیدارها با باخت همراه باشد باز هم ما پیروز هستیم چرا که ما ابرقدرت منطق را به دنیا نشان دادیم یعنی دیگر غرب نمی‌تواند دم از ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی بزند.

وی ضمن اشاره به نوع برخورد آمریکایی‌ها با موضوع سوریه و صدام یادآور شد: آن‌ها با محمدرضا پهلوی هم اینگونه برخورد کردند، مگر وی ۳۷ سال برده و نوکر چشم و گوش بسته آن‌ها نبود؟ اما وقتی آخر کار دیدند دیگر برایشان نتیجه و سودی ندارد آن را به عنوان بیمار هم به بیمارستان خودشان نپذیرفتند پس چرا ما یادمان می‌رود و فراموش می‌کنیم که آمریکا منطق قدرت را به رخ می‌کشد ولو اگر خودش هم در حال افول باشد.

حجت‌الاسلام اکرمی همچنین با اشاره به اینکه الآن در خود ایالات متحده آمریکا ۲۴ درصد خواهان فروپاشی و جدا شدن هستند، اظهار داشت: بالاخره خودشان هم آسیب‌پذیرند منتهی به رویشان نمی‌آورند بنابراین به نظرم می‌آید خودمان هم باید قدری در خواسته‌هایمان تعدیل و به زمان توجه کنیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری انقلاب اسلامی ایران را تابلویی شکوهمند در مقابل دیدگان همگان دانست و افزود: از سال ۴۲ که امام در مدرسه فیضیه خطاب به شاه فرمودند «من تو را نصیحت می‌کنم» تا آن‌ روز که شاه از ایران رفت و امام به میهن برگشت ۱۵ سال طول کشید؛ خب چرا این‌ها را نادیده می‌گیریم؛ ما در جنگ تحمیلی ۸ سال مقاومت کردیم ولی این آقایان می‌خواهند در ۸ ماه همه چیز تمام شود!؟ و باید گفت این یعنی چه و شما با چه کسانی می‌خواهید روبرو شوید.

وی افزود: نمی‌خواهم بگویم ما اشتباه نداریم یا دولت اشتباه و اشکال ندارد؛ چه کسی هست که اشتباه و اشکال ندارد؟ اما انصاف بدهیم که دولت آقای روحانی می‌خواهد قدرت منطق را به دنیا نشان دهد.

اکرمی با اشاره به ادبیات رئیس‌جمهور در مورد ماهیت مذاکرات گفت: رئیس‌جمهور می‌گوید «مذاکره برای حل اختلاف است نه برای تنازع و تشدید تحریم» و امثالهم، این منطق است؛ عده‌ای می‌پذیرند و عده‌ای نمی‌پذیرند یا آدم‌هایی که خیلی نگاهشان محدود است نمی‌پذیرند بنابراین باید واقعاً زمان را در بسیاری از مسائل لحاظ کنیم و حوصله کنیم و صد البته باید در داخل کشور نیز جای پایمان را محکم و اقتصاد مقاومتی را فعال کنیم.

وی همچنین به شعار سال که از سوی رهبر انقلاب «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گرفته است، اشاره کرد و گفت: اگر ما زیر پایمان را محکم‌تر کنیم بیشتر می‌توانیم خودمان را در مذاکرات قوی‌تر و نیرومندتر نشان دهیم.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از این مصاحبه با بیان اینکه بعد از اظهارات کامرون سخنگوی وزارت امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه کشورمان نیز اعلام موضع کردند، گفت: علاوه بر این همه مطبوعات ما و همه تریبون‌های نماز جمعه دیروز در این مورد اعلام موضع کرده و حرف زدند و این مواضع را از این هفته هم ادامه می‌دهند.

وی در همین زمینه با بیان اینکه قطعا این مسئله در نطق رئیس‌مجلس در جلسه علنی فردا هم اشاره خواهد شد، گفت: الحمدلله روز به روز در صحنه هوشیار و بیدار هستیم منتهی ما به مسائل به صورت شک درمانی نگاه نکنیم.

اکرمی افزود: اصلاً این‌ها دیوانه‌اند و منطق و اخلاق، دموکراسی، تجربه و قانون سرشان نمی‌شود؛ این‌ها با اینکه خودشان هزار و یک مشکل دارند، می‌خواهند برای دنیا تصمیم‌گیری کنند.

رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: باید خیلی قرص و قاطع رفتارمان را بیان کنیم و خیلی دل خوش نکنیم اما معنی آن این نیست که پریروز رابطه برقرار کردیم و امروز بخاطر یک حرف مفتی که دیگری زده رابطه را قطع کنیم.