به گزارش پارس به نقل از فارس ، از دی ماه سال جاری جام ملت های آسیا آغاز می شود و فدراسیون های مختلف در تدارک این رقابت ها هستند. بی شک میدان جام ملت های آسیا فرصتی برای عرض اندام بازیکنانی است که در کشور خود ستاره هستند و یا تیم ملی کشورهایشان چشم به ساق های آنها دوخته اند تا با هنرنمایی آنها خواسته هایشان برآورده شود.

در زیر نگاهی به وضعیت کاپیتان های تیم های ملی حاضر در جام ملت های آسیا داشته ایم.

استرالیا:

کاپیتان مایل جدیناک 30 ساله متولد 1984 و کاپیتان تیم کریستال پالاس در لیگ برتر انگلیس است. وی از سال 2011 تاکنون در تیم کریستال پالاس بازی می‌کند و بیش از 40 بازی ملی دارد. جدیناک در استرالیا یک هافبک دفاعی است.

ژاپن:

کاپیتان ماکوتو هاسبه 30 ساله هافبک دفاعی تیم اینتراخت فرانکفورت در بوندس‌لیگا است. وی از سال 2008 تا 2013 در وولفسبورگ بازی می‌کرد و در سال 2013 در تیم نورنبرگ به میدان رفت. هاسبه در فصل 2014 به اینتراخت فرانکفورت ملحق شد.

کره‌جنوبی:

کاپیتان لی چونگ یونگ 26 ساله و بازیکن تیم بولتون واندررز در لیگ دسته یک انگلیس است. نام مستعار وی اژدهای آبی است. وی در سال 2009 از اف‌سی سئول به بولتون واندررز ملحق شد و همچنان در این تیم بازی می‌کند.

عراق:

یونس محمود کاپیتان 31 ساله تیم ملی فوتبال عراق است که در سال 2013 از تیم السد قطر به الاهلی عربستان پیوست و دو ماه پیش از پایان یافتن قراردادش این تیم را ترک کرد. وی در حاضر با هیچ تیمی قرارداد نبسته است.

بحرین:

محمد یوسف سالمین کاپیتان 33 ساله تیم ملی فوتبال بحرین است که در تیم محرق کشورش بازی می‌کند. وی از سال 1999 تا 2004 برای محرق بازی کرد و سپس از 2004 تا 2007 به العربی قطر پیوست. سالمین از 2007 تا 2009 به محرق بازگشت و پس از حضور در تیم ظفره به مدت یک سال دوباره به همین تیم برگشت. وی در سه دوره رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی بازی کرده است.

چین:

ژنگ ژی کاپیتان 34 ساله تیم ملی فوتبال چین است که در حاضر در تیم گوانگژو اورگراند این کشور بازی می‌کند. وی از سال 2007 به صورت قرضی به چارلتون رفت و در سال 2009 از این تیم به سلتیک منتقل شد. ژنگ ژی از سال 2010 تاکنون در گوانگژو اورگراند بازی می‌کند.

اردن:

حاتم محمد یوسف عاقل کاپیتان تیم ملی فوتبال اردن متولد 1978 است که از سال 1995 تا 2009 در تیم الفیصلی اردن بازی می‌کرد و سپس به الرعد پیوست و پس از دو سال به العربی رفت. حاتم عاقل یک سال بعد به تیم زتراس اردن ملحق شد.

کره شمالی:

ری میونگ گوک دروازه‌بان و کاپیتان 27 ساله تیم ملی فوتبال کره‌شمالی است که در تیم پیونگ‌یانگ سیتی این کشور بازی می‌کند. میونگ گوک از سال 2006 تاکنون در این تیم بازی می‌کند.

کویت:

نواف خالد الخالدی دروازه‌بان 33 ساله تیم ملی فوتبال کویت است که بازوبند کاپیتانی این تیم را در اختیار دارد. وی از سال 2001 تاکنون در تیم القادسیه این کشور بازی می‌کند.

عمان:

علی الحبسی کاپیتان 32 ساله تیم ملی فوتبال عمان است که به عنوان دروازه‌بان در تیم فوتبال ویگان اتلتیک انگلیس بازی می‌کند.

وی از سال 2002 تاکنون در 92 بازی ملی برای کشورش به میدان رفته است.

فلسطین:

رمزی صالح کاپیتان 33 ساله تیم ملی فوتبال فلسطین است که دروازه‌بان تیم اسموها در لیگ برتر مصر است. وی در سال 2011 از المریخ سودان به این تیم ملحق شد.

قطر:

مشعل عبدالله مهاجم 30 ساله تیم ملی فوتبال قطر است که بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتبال این کشور را در اختیار دارد. وی در سال 2013 از تیم قطر اس سی به تیم الاهلی در لیگ ستارگان این کشور ملحق شد.

عربستان:

سعود کریری هافبک 34 ساله و کاپیتان تیم ملی فوتبال عربستان است. وی از سال 2004 تا 2013 در تیم الاتحاد عربستان بازی می‌کرد و پس از آن به الهلال منتقل شد.

امارات:

علی خصیف دروازه‌بان 27 ساله تیم ملی فوتبال امارات و کاپیتان این تیم است. وی از سال 2008 تاکنون در تیم الجزیره امارات بازی می‌کند.

ازبکستان:

سرور جپاروف 31 ساله کاپیتان تیم ملی فوتبال ازبکستان است که در سال 2010 به صورت قرضی از بنیادکار ازبکستان به اف‌سی سئول پیوست. وی در سال 2011 به الشباب رفت و پس از یک سال راهی سئونگنام ایلهوا چونما شد. جپاروف در سال 2014 با سئونگنام اف سی قرارداد بست.

ایران:

جواد نکونام کاپیتان تیم ملی ایران در جام جهانی بود و با تمدید قرارداد کی‌روش با تیم ملی پیش بینی ها بر این است که جواد نکونام همچنان مرد شماره یک کی‌روش برای کاپیتانی در تیم ملی خواهد بود.

نکونام که سال گذشته از استقلال جدا شد و در تیم الکویت بازی کرد امسال پس از اینکه در ایران و برای حضور در لیگ برتر پیشنهادی مناسب پیدا نکرد راهی اوساسونا که در لیگ دسته دوم اسپانیا حضور دارد شد. البته نکونام تاکنون دو هفته از بازی ها را به دلیل دیر ارسال شدن ITC از دست داده ولی هنوز به شرایط خیلی ایده آل نرسیده و هفته گذشته هم که برای این تیم در جام حذفی به میدان رفت رسانه های اسپانیایی اعتقاد داشتند که جواد می تواند حضور موثرتری در اوساسونا داشته باشد.

باید دید در جام ملت های آسیا کدام یک از کاپیتان های تیم ملی های ملی جام قهرمانی را بالای سر خود می برند؟ آیا بعد از 40 سال نوبت کاپیتان ایران می شود که بتواند جام قهرمانی آسیا را بالا ببرد یا باید باز هم شاهد این باشیم که چشم بادامی های شرق آسیا این جام را بالای سر خود ببرند.

خیلی ها معتقد هستند که جواد نکونام باید از تیم ملی خداحافظی کند و جای خود را به جوان ترهایی که اکنون در لیگ خوب می درخشند بدهد اما از سوی دیگر برخی هم معتقدند شاید تجربه نکونام در جام ملت های آسیا بتواند به ایران کمک کند. در هر صورت علاقه مندان به فوتبال منتظرند تا ببینند ایران می تواند در جم ملت های آسیا به قهرمانی برسد و جواد نکونام به عنوان کاپیتان با قهرمانی از دنیای ملی خداحافظی کند یا خیر.