به گزارش پارس به نقل از تسنیم ؛ همانطور که پیش از آغاز لیگ پیش‌بینی می‌شد، انتظار می‌رفت که برخی مربیان در هفته‌های ابتدایی لیگ و مواجه شدن‌ با ناکامی از سمت خود کناره‌گیری کنند. صمد مرفاوی که نتایج چندان بدی نگرفته بود پس از مساوی مقابل راه‌آهن استعفای خود را اعلام کرد و عبدالمجید باقری‌نیا سرمربی نفت مسجدسلیمان نیز که بعد از بازی با استقلال خواستار کناره گذاشته شدنش شده بود، راه مرفاوی را رفت.

پس از گذشت 7 هفته از لیگ برتر وضعیت برخی مربیان نه تنها قابل قبول بوده، بلکه فراتر از انتظار هم ظاهر شده‌اند و در این بین مربیانی هم هستند که انتظار بیشتری از آنها می‌رفت اما هنوز نتوانسته‌اند نتایج مطلوبی بگیرند.

1-امیر قلعه‌نویی

استقلال در لیگ چهاردهم با قدرت ظاهر شده و شاگردان امیر قلعه‌نویی به جز دیدار با سپاهان که آن را در اصفهان واگذار کردند، سایر مسابقات را با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند. استقلال با 18 امتیاز بالا نشین لیگ است و مسلماً با این شرایط قلعه‌نویی هم وضعیت مناسبی روی نیمکت این تیم دارد. مربی‌ای که فصل گذشته بعد از چند فصل موفقیت پی‌درپی نتوانست با استقلال انتظارات را برآورده کند و می‌خواهد این فصل جبران مافات کند.

2-رسول خطیبی

مربی جوان و کم تجربه‌ای که ابتدای فصل هیچکس فکر نمی‌کرد سرمربی تراکتورسازی شود، به یک باره از بین تمام گزینه‌های خارجی هدایت تیم شهرش را بر عهده گرفت. خطیبی که سال گذشته با گسترش‌فولادی که خودش به لیگ برتر آورده بود، کار مربیگری را در سطح اول فوتبال کشور آغاز کرد این فصل فراتر از انتظار ظاهر شده است. کسب 16 امتیاز در 7 بازی و شکست دادن پرسپولیس در ورزشگاه آزادی خطیبی و تراکتورسازی را در رتبه دوم قرار داد.

3-علیرضا مرزبان

مرزبان با چند سال تجربه مربیگری در اروپا و لیگ برتر به عنوان کمک مربی، این فصل هدایت تیم پدیده مشهد را بر عهده گرفت. سرمربی تیم مشهدی لیگ که به انجام کار اصولی اعتقاد زیادی دارد، توانسته پدیده را پدیده لیگ کند. این تیم جزو تیم‌هایی است که تاکنون بیش از انتظاری که می‌رفت، نتیجه گرفته و می‌توان این مربی را جزو مربیان تا به اینجا موفق دانست؛ تنها تیم بدون شکست لیگ چهاردهم.

4-زلاتکو کرانچار

کرانچار سال گذشته به این دلیل که نتوانست با سپاهان سهمیه آسیایی کسب کند، نامش بین مربیان ناموفق لیگ سیزدهم قرار گرفت، اما این مربی کروات در جمع طلایی‌پوشان باقی ماند تا این فصل ناکامی لیگ سیزدهم را جبران کند. کرانچار که لیگ را با سپاهان با قدرت آغاز کرد، چند هفته‌ای است که نتوانسته به پیروزی برسد اما سرمربی کروات سپاهانی‌ها هنوز فرصت دارد نتایج این چند هفته را جبران کند.

5-دراگان اسکوچیچ

از ابتدای لیگ پیش‌بینی می‌شد که دراگان اسکوچیچ با تیم قهرمان لیگ کار سختی داشته باشد. این مربی کروات که جای حسین فرکی را روی نیمکت فولاد گرفت، برای تکرار نتایج این مربی موفق که گزینه سرمربیگری تیم ملی هم هست کار سختی پیش‌رو دارد و البته شاید به فرصت بیشتری هم نیاز داشته باشد. اسکوچیچ در 7 هفته با فولاد 11 امتیاز کسب کرده است. این تیم اکنون در رتبه پنجم جدول حضور دارد اما تا پایان لیگ زمان زیادی باقی مانده و مسئولان باشگاه فولاد هم نشان داده‌اند به مربی خود فرصت می‌دهند.

6-مجید جلالی

این  مربی فصل گذشته در تراکتورسازی ناکام بود و در نهایت نیز از سمتش استعفا کرد تا لیگ سیزدهم را به پایان نرساند، این فصل با پیشنهاد سایپا روبرو شد و تیمی نسبتاً جوان را تشکیل داده است. حضور در رتبه ششم جدول حتی با 10 امتیاز هم می‌تواند نتیجه مطلوبی برای مجید جلالی و سایپا باشد و به نظر می‌رسد این مربی روند خوبی را در سایپا طی می‌کند.

7-علیرضا منصوریان

علیرضا منصوریان که جزو مربیان جوان کشور محسوب می‌شود، در آغاز کارش با پاس ناکام بود، اما بعد از آن با پشتوانه‌ای به نام فدراسیون روبرو شد. این مربی که چند سال در تیم‌های ملی از جمله تیم امید حضور داشت، پس از کسب تجربه، این فصل جانشین یحیی گل‌محمدی شد که توانست برای نفت تهران سهمیه آسیایی کسب کند و به نظر می‌رسد برای تکرار این نتیجه کار سختی داشته باشد. البته برنامه‌ریزی مسئولان نفت بلند مدت است و از نتایجی هم که تا به اینجا کسب شده راضی هستند.

8-عبدالصمد مرفاوی

سرمربی صبای قم پس از 7 هفته و کسب 9 امتیاز و قرار گرفتن در رتبه هشتم جدول اولین مربی‌ای بود که از سمتش استعفا کرد. مرفاوی بعد از کسب تساوی خارج از خانه مقابل راه‌آهن و در کنفرانس خبری، احساس کرد نمی‌تواند در صبا تفکراتش را عملی کند و با این تیم نتیجه بگیرد. مرفاوی استعفا کرد تا فرصت را از مسئولان باشگاه صبا نگیرد، کاری که شاید خیلی از مربیان لیگ انجام نمی‌دهند.

9-علی دایی

انتظارات از پرسپولیس بالاتر از چیزی بود که تا هفته هفتم از علی دایی و شاگردانش دیده‌ایم. پرسپولیس در 7 بازی خود 3 بار شکست خورده و با 8 امتیاز اختلافی 10 امتیازی با صدرجدول و رقیب دیرینه‌اش دارد. آنهایی که پرسپولیس را با استقلال مقایسه می‌کنند، مسلماً از نتایج این تیم راضی نیستند و حتی هواداران پرسپولیس بعد از شکست تیم‌شان مقابل تراکتورسازی خواستار استعفای دایی شدند، اما گرانقیمت‌ترین مربی لیگ چنین نظری ندارد. دایی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و باید دید در روزها یا هفته‌های آینده چه اتفاقی رخ می‌دهد، چراکه صحبت از کنار گذاشته شدن این مربی توسط اسپانسر باشگاه شده است.

10-حمید استیلی

استیلی که این فصل به عنوان مالک و سرمربی باشگاه راه‌آهن فعالیت می‌کند، هنوز به خودش فرصت داده تا تیم را جلو ببرد. این باشگاه با مشکلات مالکیتی روبرو است که این موضوع، مشکلات دیگری را هم به وجود آورد. به همین دلیل شاید نتوان به نتایج راه‌آهنی که در چند فصل گذشته همیشه برای سقوط نکردن جنگیده، خرده گرفت. راه‌آهن و استیلی دقیقاً همان نتیجه‌ای را گرفته‌اند که پرسپولیس و دایی به دست آوردند و شاید بتوان با مقایسه دو تیم نتایج این مربی را خوب توصیف کرد.

11-نصرت ایراندوست

ملوانی‌ها در لیگ سیزدهم فصلی خاطره‌انگیز را پشت سر گذاشتند و با حضور دراگان اسکوچیچ نتایج خوبی گرفتند. این فصل مالک باشگاه ملوان تصمیم گرفت با اسکوچیچ قطع همکاری کند و نصرت ایراندوست به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. ایراندوست که تا به اینجا نتوانسته با ملوان نتایج فصل قبل را تکرار کند، تنها یک برد کسب کرده و آن هم مقابل پرسپولیس بوده است. با اینکه ملوانی‌ها چندان از نتایج کسب شده راضی نیستند اما به نظر می‌رسد همین یک برد ضامن ماندن ایراندوست روی نیمکت ملوان شده است.

12-مهدی تارتار

مهدی تارتار که فصل گذشته و در میانه‌های راه جانشین رسول خطیبی در گسترش‌فولاد شد و توانست این تیم را در لیگ برتر نگه دارد، در لیگ چهاردهم هم به عنوان سرمربی این تیم تبریزی فعالیت می‌کند. گسترش‌فولاد نیز تاکنون مشابه ملوان نتیجه گرفته و با یک پیروزی، 4 تساوی و دو شکست 7 امتیازی و در رتبه دوازدهم جدول قرار دارد، اما با توجه به قرعه سخت این تیم به نظر می‌رسد مسئولان گسترش‌فولاد همچنان به تارتار فرصت دهند چرا که از تیم گسترش‌فولاد کم تجربه انتظار حضور در رتبه‌های بالای جدول نمی‌رود.

13-منصور ابراهیم‌زاده

ابراهیم‌زاده که در پیکان اوضاع خوبی نداشت و به دلیل گل نزدن تیمش هر هفته به او انتقاد می‌شد، این هفته توانست با برتری مقابل فولاد خوزستان فشار انتقادات را از روی خودش و تیمش بردارد. این مربی که هدایت پیکان تازه لیگ برتری شده را بر عهده گرفته، تا 7، 8 بازی فرصت داشت که نتایج این تیم را تغییر دهد و شاید باید از این به بعد منتظر نتیجه گرفتن پیکان باشیم. اگر  اینطور نشود باید دید تصمیم مسئولان باشگاه پیکان چیست.

14-یحیی گل‌محمدی

با موفقیت در تیم نفت تهران راهی ذوب‌آهن شد تا بتواند بعد از چند فصل این تیم را هم به موفقیت برساند. تا به اینجای کار گل‌محمدی نتوانسته ذوب‌آهن را از فضایی که دو فصل است در آن گرفتار شده خارج کند، اما به نظر می‌رسد این مربی جوان فرصت کار بیشتری در اصفهان داشته باشد. سعید آذری اعلام کرده از گل‌محمدی حمایت می‌کند و به نظر نمی‌رسد حتی کسب 4 امتیاز در 7 هفته هم تغییری روی نیمکت ذوب‌آهن ایجاد کند و ذوب‌آهنی‌ها بخواهند مربی خود را کنار بگذارند.

15-عبدالله ویسی

ویسی دومین فصل حضورش در استقلال خوزستان را سپری می‌کند اما هنوز نتوانسته شرایط را در این تیم مطلوب کند. البته مسئولان باشگاه استقلال خوزستان از مربی بومی خود حمایت کرده‌اند و حتی فصل گذشته نیز صحبتی مبنی بر برکناری ویسی به گوش نرسید و به نظر می‌رسد این فصل هم فرصت لازم به ویسی داده شود، مگر اینکه اتفاقات دیگری رخ دهد یا این مربی جوان خودش تصمیم دیگری بگیرد.

16-عبدالمجید باقری‌نیا

تیم تازه لیگ برتری شده نفت مسجدسلیمان از ابتدای فصل با مشکل مربی روبرو بود. مسئولان این باشگاه پس از مطرح کردن گزینه‌هایی مانند مجتبی تقوی، صمد مرفاوی، پرویز مظلومی و ... در نهایت با تقوی به توافق رسیدند اما این مربی کارش را در این تیم آغاز نکرد تا عبدالمجید باقری‌نیا سرمربی نفت شود. این مربی نیز تا هفته هفتم نتوانست کاری از پیش ببرد و 3 مساوی در کنار 4 شکست نتیجه‌ای است که خروجی کار باقری‌نیا به حساب می‌آید. باقری‌نیا به همین دلیل پیش از بازی با پرسپولیس استعفا کرد و باید دید آینده نفت مسجدسلیمان چه خواهد شد.