هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان از هشتم شهریورماه به مدت 23 روز و در هفت شهر لهستان آغاز می شود و تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان از ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه 9 شهریور به مصاف تیم قدرتمند ایتالیا می‌رود.

به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دور مقدماتی هجدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی به مدت 9 روز در چهار شهر لهستان پیگیری می شود. 24 تیم شرکت کننده در چهار گروه 6 تیمی با یکدیگر رقابت می کنند. در پایان دور مقدماتی از هر گروه چهار تیم برتر به مرحله دوم صعود خواهند کرد.

تیم ملی والیبال ایران با تیم های ایتالیا، آمریکا، فرانسه، پرتوریکو و بلژیک در گروه چهار قرار دارد. دور مقدماتی رقابت های این گروه در سالن 15000 نفری شهر کراکو لهستان پیگیری می شود.

تیم ملی والیبال ایران در نخستین مسابقه خود در رقابت‌های قهرمانی جهان از ساعت ۱۵:۳۰ روز یکشنبه 9 شهریور به مصاف تیم قدرتمند ایتالیا می‌رود.

این دو تیم پیش از این یازده بار با هم روبرو شده‌اند که سهم ایتالیا هفت پیروزی و سهم ایران چهار پیروزی بوده است. در آخرین مسابقه مرحله گروهی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۰ ایران مقابل ایتالیا با نتیجه 3 بر 2 مغلوب شد. نتیجه تلخی که شاگردان حسین معدنی را از صعود به دور بعد بازداشت.

همیشه در اوج مثل ایتالیا

ایتالیایی ها دومین تیم پرافتخار تاریخ والیبال جهان بعد از ایتالیا هستند. البته بیشتر افتخارات این تیم به دهه 1990 با هدایت خولیو ولاسکو بر می گردد. آن ها مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان در سال‌های ۹۰، ۹۴ و ۹۸ را از آن خود کردند. اگر چه فروغ ایتالیا نسبت به سال های دور کمتر شده است اما این تیم در تمام مسابقاتی که از سال ۲۰۱۳ تا کنون به میدان رفته به مدال رسیده است. در کنار تیم های برزیل، آمریکا و روسیه؛ ایتالیا بدون تردید از قدرت های مطلق والیبال جهان به شمار می رود.

ملی پوشان والیبال ایتالیا در سال های 1990، 1994 و 1998 در سه دوره متوالی مدال طلای مسابقات والیبال قهرمانی جهان را از آن خود کردند و در سال 1978 نیز مدال برنز این رقابت ها را به دست آوردند.

مردان والیبال ایتالیا پنج مدال نقره و برنز مسابقات والیبال بازی های المپیک را نیز در پرونده کاری خود دارند که در سالهای 1996 آتلانتا و 2004 آتن به مدال نقره دست یافتند و در سالهای 1984 لس آنجلس، 2000 سیدنی و 2012 لندن مدال برنز و عنوان سومی مسابقات والیبال بازی های المپیک را به دست آوردند.

بیشترین افتخارات تیم ملی والیبال مردان ایتالیا در رقابت های لیگ جهانی است که هشت مدال طلا در سالهای 1990 تا 1992، 1994، 1995، 1997، 1999 و 2000 از جمله آنان است. این تیم همچنین سه مدال نقره و چهار نشان برنز لیگ جهانی والیبال را در پرونده کاری خود دارد که عنوان سومی لیگ جهانی سال 2014 فلورانس از جمله آنان است.

عنوان قهرمانی در جام جهانی سال 1995، نایب قهرمانی در سالهای 1989 و 2003 و مقام سومی سال 1999 جام جهانی از دیگر افتخارات والیبال مردان ایتالیا در رقابت های مهم جهان است.

همچنین مردان ملی پوش والیبال ایتالیا کسب 12 مدال در مسابقات قهرمانی قاره اروپا (شامل 6 مدال طلا، 4 مدال نقره و دو نشان برنز) را در گنجینه افتخارات خود دارند.

تیم ملی والیبال ایتالیا سابقه حضور در 15 دوره مسابقات والیبال قهرمانی جهان را در پرونده کاری خود دارد.

والیبال ایتالیا

کارنامه تیم ملی والیبال ایتالیا در مسابقات قهرمانی جهان

1949: هشتم

1952: ایتالیا حضور نداشت

1956: چهاردهم

1960: ایتالیا حضور نداشت

1962: چهاردهم

1966: شانزدهم

1970: پانزدهم

1974: نوزدهم

1978: نایب قهرمان

1982: چهاردهم

1986: یازدهم

1990: قهرمان جهان

1994: قهرمان جهان

1998: قهرمان جهان

2002: پنجم

2006: پنجم

2010: چهارم

تیم ملی والیبال ایران مدعی تازه وارد

بعد از کسب مقام چهارمی در لیگ جهانی 2014، بسیاری از قدرت های جهان حساب ویژه ای رو والیبال ایران باز کردند. البته تیم ملی والیبال ایران هنوز که در عرصه جهانی هنوز بسیار نوپاست و همچنان به دنبال کسب نخستین مدال جهانی خود است. تمام افتخارات والیبال ایران به دو قهرمانی در آسیا و نایب قهرمانی در بازی های آسیایی خلاصه می شود. اگرچه تیم ملی والیبال ایران در سال های گذشته پیروزی های خوبی را برابر همه قدرت ها به جز روسیه بدست آورده اما هنوز نتوانسته در عرصه جهانی مدال بگیرد.

شاگردان کواچ در مرحله گروهی و مقدماتی مسابقات جهانی 2014 با ایتالیا، آمریکا، فرانسه، پورتوریکو و بلژیک همگروه هستند. با توجه به این که چهار تیم از هر گروه صعود می‌کنند و بعدا هر چهار تیم بدون توجه به رده‌ای که به دست آورده‌اند به همراه چهار تیم برتر گروه دیگر در یک جدول قرار می‌گیرند روی کاغذ، رتبه‌ای که در گروه به دست می‌آید شاید چندان اهمیتی نداشته باشد، اما این مساله آنجایی اهمیت پیدا می‌کند که نتایج دور مقدماتی در مرحله بعدی اعمال می شود.

به گزارش ایسنا، روی کاغذ ایتالیا، آمریکا، ایران و فرانسه چهار تیمی هستند که می‌توانند بدون دردسر از گروه صعود کنند. چرا که تیم‌های پورتوریکو و بلژیک توان رویارویی با این چهار تیم را ندارند، در این صورت ایران، ایتالیا، آمریکا، فرانسه و چهار تیم نخست گروه اول که به احتمال زیاد لهستان، آرژانتین، صربستان و استرالیا خواهند بود در یک گروه هشت تیمی قرار می‌گیرند.

اگر ایران در مرحله گروهی به تیم‌های ایتالیا و آمریکا باخته باشد، در مرحله بعد این باخت‌ها لحاظ شده و کار برای صعود به مرحله بعد بسیار دشوار می‌شود. چرا که از گروه هشت تیمی فقط سه تیم صعود می‌کنند و این مساله به این معناست که ایران باید هر چهار تیم گروه دیگر را شکست دهد.

تیم ملی والیبال ایران در دوره قبلی مسابقات جهانی با هدایت حسین معدنی بازی های تماشایی را به نمایش گذاشت. تیم ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت ها به عنوان یکی از نمایندگان قاره آسیا شرکت داشت و در سه دیدار دور مقدماتی (یک پیروزی و دو شکست) نتایج زیر را به دست آورد تا با کسب رتبه 19 مشترک به کار خود در این رقابت ها پایان دهد. هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان سال 2010 با حضور 24 تیم در کشور ایتالیا پیگیری و با قهرمانی برزیل به پایان رسید.

دیدار تیم‌های والیبال ایران و ایتالیا

در دیدار نهایی این رقابت ها تیم ملی والیبال برزیل موفق به شکست کوبا شد و سومین قهرمانی خود در این رقابت ها را جشن گرفت.

تیم ملی والیبال صربستان نیز در این دوره از رقابت ها با شکست ایتالیا (میزبان) در دیدار رده بندی مدال برنز را به دست آورد تا تعداد مدال های خود در این رقابت ها را به دو مدال نقره و برنز برساند.

سعید معروف، مهدی مهدوی، سید محمد موسوی، عادل غلامی، آرمین تشکری، سامان فائزی، شهرام محمودی، امیر غفور، فرهاد ظریف، عبدالرضا علیزاده، فرهاد قائمی، پوریا فیاضی، مجتبی میرزا جانپور، میلاد عبادی پور 14 بازیکن ایران در این دوره از مسابقات جهانی هستند. اسلوبودان کواچ(سرمربی)، چورا، رحمان محمدی راد(مربی) و امیرخوشخبر(سرپرست) و سیاک افروزی(پزشک) به همراه نوید مشجری(آنالیزور) کادر فنی تیم ملی را در این دوره تشکیل می دهند.

*نتایج تیم ایران در آخری دوره مسابقات قهرمانی جهان

ایران صفر – مصر 3

ایران 3- ژاپن یک

ایران 2- ایتالیا 3

کواچ: برای همه حریفان برنامه داریم

سرمربی تیم ملی والیبال ایران در آستانه مسابقات جهانی گفت: ما برای هر یک از حریفان مان برنامه داریم. ولی پله پله پیش می رویم. الان به ایتالیا فکر می کنیم، بعد امریکا، بعد فرانسه و بلژیک و پورتوریکو. در یک نگاه کلی می توانم بگویم ما باید به دور دوم صعود کنیم که اگر این اتفاق نیفتد نتیجه بدی گرفته ایم. اما فقط نباید به صعود به مرحله دوم بسنده کنیم. این یعنی اینکه ما در مرحله اول باید نه تنها برای پیروزی در هر بازی بلکه برای پیروزی در هر پوئن با دقت عمل کنیم و بجنگیم.

به گزارش ایسنا، کواچ گفت: من نمی پذیرم اگر کسی بگوید ایتالیا و امریکا را رها کنیم و با برد مقابل فرانسه و بلژیک و پورتوریکو به مرحله بعد برویم. چون اولا درست است که ایتالیا و امریکا تیم های قدرتمندی هستند ولی فرانسه و بلژیک هم فینالیست های دسته دوم لیگ جهانی اند و تیم کمی نیستند. ما نمی دانیم فردا چه اتفاقی می افتد که بگوئیم حالا ایتالیا و امریکا را رها کنیم و به بقیه تیم ها برسیم. ثانیا نتیجه بازی های مرحله اول در مرحله دوم هم محاسبه می شود و ما اگر با باخت به مرحله بعد برویم کار سختی داریم. به ویژه اینکه در مرحله بعد با تیم هایی مثل لهستان، صربستان و آرژانتین باید بازی کنیم. بنابر این ما باید برای پیروزی در تمام بازی ها بجنگیم. من مطمئنم ایران اگر مثل ایران بازی کند، یعنی همانطور که در لیگ جهانی بود، مقابل هر تیمی بدون مشکل خواهد بود.

*رتبه بندی نهایی 24 تیم شرکت کننده در هفدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی مردان جهان

1- برزیل

2- کوبا

3- صربستان

4- ایتالیا

5- روسیه

6- آمریکا

7- بلغارستان

8- آلمان

9- آرژانتین

10- جمهوری چک

11- فرانسه

12- اسپانیا

13- کامرون، مصر، ژاپن، مکزیک، لهستان و پرتوریکو

19- استرالیا، کانادا، چین، ایران، تونس و ونزوئلا

*جدول کامل رتبه های اول تا چهارم 17 دوره گذشته رقابت های والیبال قهرمانی مردان جهان

1- چک و اسلواکی (1949): شوروی، چک و اسلواکی، بلغارستان و رومانی

2- شوروی (1952): شوروی، چک و اسلواکی، بلغارستان و رومانی

3- فرانسه (1956): چک و اسلواکی، رومانی، شوروی و لهستان

4- برزیل (1960): شوروی، چک و اسلواکی، رومانی و لهستان

5- شوروی (1962): شوروی، چک و اسلواکی، رومانی و بلغارستان

6- چک و اسلواکی (1966): چک و اسلواکی، رومانی، شوروی و آلمان شرقی

7- بلغارستان(1970): آلمان شرقی، بلغارستان، ژاپن و چک و اسلواکی

8- مکزیک(1974): لهستان، شوروی، ژاپن و آلمان شرقی

9- ایتالیا (1978): شوروی، ایتالیا، کوبا و کره جنوبی

10- آرژانتین (1982): شوروی، برزیل، آرژانتین و ژاپن

11- فرانسه (1986): آمریکا، شوروی، بلغارستان و برزیل

12- برزیل (1990): ایتالیا، کوبا، شوروی و برزیل

13- یونان (1994): ایتالیا، هلند، آمریکا و کوبا

14- ژاپن (1998): ایتالیا، یوگسلاوی، کوبا و برزیل

15- آرژانتین (2002): برزیل، روسیه، فرانسه و یوگسلاوی

16- ژاپن (2006): برزیل، لهستان، بلغارستان و صربستان

17- ایتالیا (2010): برزیل، کوبا، صربستان و ایتالیا

آخرین تمرین تیم ملی والیبال قبل از مسابقات جهانی لهستان

*برنامه کامل رقابت های دور مقدماتی گروه چهارم به وقت تهران

شنبه هشتم شهریورماه:

افتتاحیه رقابت ها

یکشنبه نهم شهریورماه:

ساعت 15:30، ایران – ایتالیا

ساعت 19، بلژیک – آمریکا

ساعت 22:45، پرتوریکو – فرانسه

دوشنبه دهم شهریورماه:

استراحت تیم ها

سه شنبه یازدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، آمریکا – ایران

ساعت 19، بلژیک – پرتوریکو

ساعت 22:45، فرانسه – ایتالیا

چهارشنبه دوازدهم شهریورماه:

استراحت تیم ها

پنج شنبه سیزدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، پرتوریکو - آمریکا

ساعت 19، ایران – فرانسه

ساعت 22:45، ایتالیا – بلژیک

جمعه چهاردهم شهریورماه:

استراحت تیم ها

شنبه پانزدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، آمریکا – فرانسه

ساعت 19، بلژیک – ایران

ساعت 22:45، پرتوریکو – ایتالیا

یکشنبه شانزدهم شهریورماه:

ساعت 15:30، فرانسه – بلژیک

ساعت 19، ایران – پرتوریکو

ساعت 22:45، ایتالیا – آمریکا