به گزارش پارس روزنامه خراسان نوشت ، تاريخ يکبار ديگر براي واترپولو ايران تکرار شد اما اين بار نه به تلخي خاطره دردناکي که در ذهن پائولو مالاراي ايتاليايي از همکاري با فدراسيون شناي ايران باقي‌ماند. «لوتوس مولر از ايران رفت.» البته به خواست خودش. اين خبري بود که يک‌شنبه روي خروجي سايت يکي از خبرگزاري‌ها منتشر شد تا سرمربي آلماني واترپلوي ايران که به لطف فدراسيون اين توفيق را يافته بود که هم‌زمان سرمربي جوانان هم باشد، بعد از هفدهم کردن تيمش در بين20تيم حاضر در رقابت‌هاي جهاني ترکيه، راه وطنش را در‌ پيش بگيرد و برود. او که در مدت حضورش در ايران هيچ عملکرد مثبتي نداشت در شرايطي تاکيد کرد ديگر به ايران برنمي‌گردد که گله‌اي از فدراسيون محسن رضواني نداشت اما در کمال ناباوري مليتش را بهانه رفتنش مي‌کند تا به ايسنا بگويد: «در ايران درباره کيفيت مربي حرف نمي‌زنند. در رابطه با مليت مربي نظر مي‌دهند. معتقدند مربي بايد اهل کرواسي يا اروپاي شرقي باشد. بنابراين من فکر مي‌کنم ديگر به ايران برنگردم. چون اين موضوع براي رئيس فدراسيون سخت است که به اطرافيانش پاسخ‌گو باشد.» البته او حق هم دارد بعد از هفدهم کردن تيمي که پائولو مالاراي ايتاليايي با زحمت تمام توانست به يک نتيجه تاريخي برساند ديگر به ايران نيايد.

هرچند قياس مولر با مالارا، اساسا قياس مع‌الفارقي است اما رفتن ناگهاني مولر آن هم در شرايطي که طبق قراردادش بايد تا پايان بازي‌هاي آسيايي بزرگسالان(هرچند واترپلوي ايران به اين رقابت‌ها اعزام نمي‌شود) در ايران مي‌ماند، خاطره وداع دراماتيک پائولو مالارا را در ذهن‌مان زنده کرد. مربي سرشناس واترپلوي ايران در فدراسيون اميرحسين آيت‌اللهي که در زمان حضورش روي نيمکت تيم ملي، واترپلوئيست‌هاي جوان کشورمان موفق شدند، اولين نتيجه تاريخي واترپلو را با ايستادن در جايگاه دهم جهان - جايگاهي که تا پيش از آن هيچ تيم آسيايي به آن نرسيده بود- تجربه کنند، به ناگاه با برکناري آيت‌اللهي جو فدراسيون را عليه خود ديد. در شرايطي که هيچ ايرادي به عملکرد حرفه‌اي مرد سرشناس ايتاليايي وارد نبود، دست آخر رقم بالاي قرارداد او بهانه‌اي شد براي کنارگذاشته شدنش. البته مالارا باهوش‌تر از آن بود که اجازه دهد حکم برکناري‌اش را به دستش بدهند چرا‌که از رفتار زشت مسئولان فدراسيون جعفري(سرپرست وقت فدراسيون شنا) فهميد که ديگر جايي در فدراسيون شناي ايران ندارد؛ آن هم وقتي که از مسئولان وقت فدراسيون درخواست بليت رفت و برگشت به ايتاليا را کرد و در کمال ناباوري فقط بليت رفت را دريافت کرد(!). همان زمان بود که مرد ايتاليايي علي‌رغم قرارداد 4 ساله‌اش با ايران تصميم به رفتن گرفت و در توضيح علت تصميم‌اش به خبرآنلاين گفت: «نمي‌دانم چه اتفاقي افتاده ولي به من گفته‌اند که قرار است يک پيشنهاد جديد بدهند، اما وقتي من قرارداد 4 ساله دارم ديگر چه پيشنهادي؟» اين‌گونه بود که مالارا علي‌رغم ميل باطني‌اش و درحالي که پيش‌بيني کرده بود واترپلوي ايران در صورت ادامه روند رو به رشدش مي‌تواند در المپيک 2016 حضور داشته باشد، عطاي واترپلوي ايران را به لقايش بخشيد و رفت.

شايد تنها وجه اشتراک مولر و مالارا در يک چيز باشد؛ فراهم نبود شرايط کار در فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلوي ايران. مالارا قبل از رفتنش گفته بود: «اين قانون کار است. شما برنامه‌ريزي و پايه‌ريزي مي‌کنيد اما درست زماني‌که مي‌خواهيد مطابق اين برنامه‌ها پيش برويد، بايد بايستيد!» جالب اين‌که مولر آلماني هم بعد از‌6 ماه کار کردن با فدراسيون شناي ايران به همين نتيجه رسيده‌ تا به ايسنا بگويد: «من نااميد هستم. در اين مدت خيلي از برنامه‌ها عملياتي نشد. فکر مي‌کنم مشکلات زيادي در راه پياده کردن اين برنامه‌ها وجود دارد.» البته او بلافاصله با گفتن اين‌ جمله که هيچ حمايتي از محسن رضواني نمي‌شود، رئيس فدراسيون را از هر اتهامي مبرا مي‌کند اما سوال اين است که در فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلوي ايران چه سياستي در حال‌اجراست که بايد شاهد چنين سقوطي در آن باشيم. تا پيش از آمدن مالارا به ايران، واترپلوي کشورمان به يک رتبه نوزدهمي در سال 2007 و يک هفدهمي در سال 2009 رسيده بود تا در سال‌2010 براي اولين بار با مالارا صاحب رتبه دهمي جهان شد. رتبه‌اي که اين نويد را مي‌داد که واترپلوي کشورمان مي‌تواند اميدوار به حضور در المپيک‌2016 باشد، اما به ناگاه روند رو به‌ رشد اين رشته با يک تغيير‌180‌درجه‌اي سير قهقرايي به خود گرفت. اختلاف‌نظرها، رفتارهاي سليقه‌اي و سنگ‌اندازي جلوي پاي ورزشکاران اين رشته، امروز کار را به جايي رسانده که در رشته شنا مي‌بينيم رهام پيرواني قرباني اختلاف‌نظرها مي‌شود. جواني که پديده شناي ايران است و مي‌تواند در صورت فراهم بودن شرايط پرچم کشورمان را در محافل بين‌المللي بالا ببرد، نه‌تنها حمايت نمي‌شود که اخيرا با معضل جديدي هم روبه‌رو شده‌؛ حذف نامش از ليست اعزاميان به بازي‌هاي آسيايي اينچئون کره! اين‌ها تنها گوشه کوچکي است از آن‌چه امروز در پشت پرده‌هاي فدراسيون شنا، شيرجه و واترپلوي کشورمان در جريان است. باشد تا مسئولان دلسوز فدراسيون پاسخ‌گو باشند.