به گزارش پارس؛ به نقل از ایسنا، در مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران برنامه‌های ورزشی صداوسیما جمعی از مدیران واهالی این رسانه، تنی چند از پیشکسوتان، کارشناسان و داوران جامعه ورزشی حضور داشتند.

براساس این گزارش، علی دارابی (معاون سیما)، حسن تقدس‌نژاد (معاون مالی و اداری صداوسیما)، مهدی فرجی (مدیر شبکه یک سیما)، مجید زین‌العابدین (مدیر شبکه سه سیما و مسئول شورای ورزش سیما)، فرشاد صادقی (مدیر شبکه ورزش)، علی طلوعی (مدیر شبکه جام‌جم)، سعید مقیسه (مدیر شبکه تهران)، علی بخشی‌زاده (مدیر شبکه دو سیما)، عادل فردوسی‌پور، رضا جاودانی (مجری برنامه)، بهرام شفیع، بهزاد کاویانی، پیمان یوسفی، جواد خیابانی، محمدرضا احمدی، حسین ذکایی، مزدک میرزایی و جمعی دیگر از برنامه‌سازن و مجریان برنامه‌های ورزشی حضور داشتند.

کیومرث هاشمی (رییس کمیته ملی المپیک)، علی کفاشیان (رییس فدراسیون فوتبال)، علیرضا رضایی (سخنگوی فدراسیون کشتی)، محمد افشاردوست (دبیر فدراسیون والیبال)، هوشنگ نصیرزاده (کارشناس داوری)، علیرضا منصوریان، افشین پیروانی، مهدی میناوند، علیرضا دبیر و جمع دیگری از پیشکسوتان ورزشی نیز به نمایندگی از جامعه‌ی ورزش در این مراسم حضور داشتند.

***

اجرای این مراسم را رضا جاودانی - مجری برنامه‌های ورزشی - برعهده داشت.

وی در سخنان ابتدایی گفت: امسال سال پرترافیکی برای ورزش بود. صداوسیما نیز با تلاشی که داشت به بهترین نحو ممکن توانست این مسابقات را پوشش دهد و این مسابقات با عشق و با همه وجود تقدیم بینندگان ورزش دوست شد.

جاودانی در ادامه از معاون سیما به دلیل آخرین دستاورد صداوسیما درخصوص پخش مسابقات،‌ راه‌اندازی شبکه HD ، تشکر و قدردانی کرد.

وی همچنین از پیشکسوتان حوزه‌ی اجرا به دلیل اجرای این برنامه عذرخواهی کرد.

*** خاطرات مدیر شبکه سه از پخش مسابقات والیبال، کشتی و جام‌جهانی

در بخش دیگری از این مراسم مجید زین‌العابدین به عنوان مسئول شورای ورزش صداوسیما خاطره‌هایی از پوشش بازی‌های والیبال، جام‌جهانی فوتبال وهمچنین کشتی را روایت کرد.

وی همچنین از دست و پنجه نرم کردن با حوادث و ریسک‌هایی که درخصوص پخش این مسابقات شکل گرفت، سخن گفت.

مجید زین‌العابدین گفت: قبل از مسابقه والیبال ایران و برزیل که چهار مسابقه را نیز پشت سر گذاشته بودیم، نگاه‌ها معطوف به این بود که توانمندی رسانه ملی در آوردگاه جهانی کجاست و به چه شکل است. به همین جهت این امر خیلی حساسیت داشت و آبروی کشورمان در گروی پخش این مسابقات بود. در این مسابقه حدود ۲۰ دقیقه قبل از آغاز آن کابل‌های واحد سیار ما به دلیل تردد یکی از وسایل نقلیه نهادهای مرتبط با ورزشگاه، پاره شد؛ به گونه‌ای که اگر تلاش‌های همکارانمان نبود پخش بازی والیبال ایران و برزیل از ما سلب می‌شد.

وی همچنین از تقدیر ویژه‌ی ناظران اف‌آی‌بی درخصوص پوشش این بازی‌ها صحبت کرد و گفت: پس از این بازی‌ها، سه ناظری که در اف‌آی‌بی از فدراسیون جهانی آمده بودند درخصوص پوشش بازی‌ها، نمره‌ی عالی را به صداوسیما دادند. همچنین در اجلاس جهانی که در ایتالیا برگزار شد از صداوسیما تقدیر کردند.

مسئول شورای ورزش صداوسیما در این مراسم همچنین از شرایط سختی که برای پوشش بازی‌های جام‌جهانی با گزارشگری مزدک میرزایی پیش آمد، سخن گفت.

وی خاطرنشان کرد: تلویزیون برای بازی‌های ایران و آرژانتین تدارک گسترده‌ای دیده بود. در این بازی مزدک میرزایی با تلاش خود گزارش را شروع کرد اما به دلیل مشکلات فنی که درخصوص تأخیر صدا داشتیم این گزارش را به فردوسی‌پور واگذار کردیم اما نکته‌ای که وجود دارد شورای ورزش سیما علاوه بر فردوسی‌پور گزارشگر سومی را هم که آقای محمدرضا احمدی بود به همراه یک استودیوی دیگر آماده کرد بود؛ اینها همه موضوعاتی است که از صدا و سیما ندیده و نشنیده شده است.

وی همچنین درخصوص بازی‌های کشتی و پوشش این رویداد مهم گفت: در کشتی نیز دو اتفاق بزرگ روی داد. در بازی لس‌آنجلس که از گروه اعزامی ما آقای اعتصامی در آنجا مستقر بود، فیلمبردار آمریکایی با فرمان آقای اعتصامی تصاویررا پشتیبانی می‌کرد و با وی هماهنگ بود.

وی همچنین از ریسک بزرگ رسانه‌ای در تلویزیون درخصوص گزارش کشتی در مجارستان گفت و در توضیحاتی اظهار کرد: این اتفاق یکی از ریسک‌های خطرپذیر برای تلویزیون ما بود. در مجارستان که هادی عامل قصد گزارش داشت، صدا سینک نبود. با هماهنگی‌ای که دوستان در سیستم تلویزیون مجارستان انجام دادند و مسئولیتی که خود بنده آن را پذیرفتم، این رویداد مهم ورزشی را بدون تأخیر چند ثانیه‌ای پخش کردیم؛ به گونه‌ای که برای اولین بار بود بدون تأخیر چند ثانیه‌ای این رویداد مهم ورزشی از تلویزیون پخش می‌شد.

*** هزینه ۱۴ میلیون دلاری خرید مسابقات فوتبال

در بخش دیگری از این مراسم رضا جاودانی با دعوت از حسن تقدس‌نژاد – معاون اداری و مالی سازمان صداوسیما - برای حضور در تریبون، اظهار کرد:‌ آقای تقدس‌نژاد در حال حاضر از دَم تیغ رسانه گذشته است. وی زمانی که سرپرست فدراسیون کشتی بود، خیلی او را اذیت کردم برای همین با ترس و لرز به پشت تریبون آمدم.

تقدس‌نژاد در سخنرانی‌اش از خرید حق پخش تلویزیونی بازی‌های فوتبال جام‌جهانی ۲۰۱۴ سخن گفت و در توضیحاتی با اشاره به اینکه خرید حق پخش مسابقات فوتبال واقعا کار بسیار سخت و پر اذیتی است، گفت: از سه - چهار ماه قبل تلاش خود را می‌کردیم تا رایت این بازی‌ها را خریداری کنیم. هزینه خریداری این بازی‌ها از ۳۰ میلیون دلار تا ۴۰ میلیون دلار شروع شده و تا روز آخر که این بازی‌ها را با هزینه ۱۴ میلیون دلار خریداری کردیم.

وی با بیان اینکه «تلویزیون این همه کالا تبلیغ می‌کند اما خودش را تبلیغ نمی‌کند» تأکید کرد: چه سختی‌هایی را تحمل کردیم تا به پوشش رویداد مهم جام‌جهانی فوتبال سروسامان بدهیم.

وی همچنین به پخش اچ‌دی بازی‌ها اشاره کرد و گفت: درخصوص پوشش مسابقات والیبال که در ایران اتفاق افتاد، اعلام کرده بودند اگر این بازی‌ها با سیستم اچ‌دی پوشش داده نشود، مسابقات والیبال را در ایران برگزار نمی‌کنیم. بنابراین در مدت یک ماه تلاش کردیم با چهار میلیون یورو این سیستم را خریداری کنیم. در حالی که برخی کشورها این مسابقات را یک‌جا خریداری نکردند.

تقدس‌نژاد همچنین با اشاره به زمانی که در حوزه ورزش مسئولیتی داشته است، احساس می‌کرده این حوزه سخت است، گفت: به رسانه آمدم اما دیدم که کار در رسانه غیرقابل توصیف است.