به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، خولیو ولاسکو، سرمربی پیشین تیم ملی والیبال ایران مردی که بسیاری از علاقه‌مندان به والیبال او‌را معمار موفقیت والیبال ایران یا دست‌کم به عنوان مرکز ثقل شکل‌گیری اعتماد به نفس والیبال ایران برای جهانی شدن می‌پندارند، با وجود صعود تیم کشورمان به مرحله فینال لیگ جهانی، تاکید کرد که ایران در این مسیر باید مستمر، با صبر و حوصله پیش برود.

خولیو ولاسکو در حالی که در کسوت سرمربی تیم ملی آرژانتین نتوانست تیم کشورش را به‌مرحله فینال لیگ جهانی رهنمون کند، اما هنوز هم در ایران محبوبیت دارد و فریاد «ولاسکو»، «ولاسکو» بیش از ۱۲ هزار تماشاگر حاضر در سالن آزادی تهران هرگز از یاد او نمی‌رود. با این مربی بزرگ که شاید بابت جدایی از تیم ایران که بنا به خواسته رئیس‌جمهور کشورش انجام شد سخت پشیمان باشد، گفت‌وگویی انجام دادیم که در پی می‌آید.

نظرتان درباره عملکرد تیم ملی ایران در لیگ جهانی چیست؟

ایران در لیگ جهانی نشان داد هنوز در مسیر پیشرفت قرار دارد، همیشه تاکید داشتم که هیچ یک از بازیکنان نباید به وضع کنونی خود قانع باشند و همواره باید ارتقا یابند. هنوز هم به این تیم افتخار می‌کنم. تیم ملی ایران در ابتدای راه چندان با صلابت نبود، اما بازیکنان با قدرت و سرعت بیشتری مسیر پیشرفت را پیمودند. هرچند دیگر در کنار این تیم نیستم، اما می‌توان گفت ایران نسبت به سال‌گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته است. والیبال ایران باید به مسیر کنونی خود ادامه بدهد، من همیشه به کارکردن در والیبال ایران افتخار می‌کنم.

به نظر شما سقف والیبال ایران در لیگ جهانی کجاست؟ آیا ایران می‌تواند در میان شش تیم برتر این رقابت‌ها جای ثابتی برای خود دست و پا کند؟

در شرایط حرفه‌ای به همه چیز باید با دیدی کاملا منطقی و منطبق با اصول حرفه‌ای نگاه کرد. رشد و تعالی والیبال ایران غیر قابل انکار است، اما باید فاصله تیم ملی ایران را با قدرت‌های والیبال دنیا در نظر گرفت. ما مشاهده کردیم که ایران برزیل را شکست داد، اما آیا این واقعا به معنای اوج والیبال ایران و تبدیل شدن به مدعی درجه‌یک است؟ مسلما خیر. واضح است که پیشرفت تیم ایران باعث می‌شود بین شش تیم برتر لیگ جهانی جای پای خود را مستحکم کند.

من همیشه می‌گویم باید صبر کرد. یکی از تفکرات غیر حرفه‌ای در ورزش این است که در مدت زمان کوتاه انتظار بازدهی داشته باشیم. این تفکر غلطی است. برای هر چیزی باید مدت مشخصی صبر کرد. البته با کمک برنامه‌های خوب و اصولی.

آیا ایران روزی می‌تواند قهرمان لیگ جهانی شود؟

به دوردست‌ها نگاه کنید، البته برای رسیدن به این دوردست‌ها برنامه باید داشته باشیم. قهرمانی در لیگ جهانی ممکن است؛ اما بسیار سخت و دشوار. صبر کنید زمان بگذرد. هر چیزی برنامه می‌خواهد. قهرمانی در لیگ جهانی آنچنان هدف دوردست و دشواری است که باید خیلی بیشتر از آن جدی گرفته شود. من نمی‌خواهم درباره احتمال قهرمانی ایران در آینده صحبت کنم. حتی در مقام سرمربی ایران هم چنین اظهار نظری نمی‌کردم.

نظر شما درباره عملکرد اسلوبودان کواچ، سرمربی تیم ملی والیبال ایران چیست؛ آیا او توانسته راه شما را ادامه بدهد؟

اصل ادامه راه شخص خاصی نیست، اصل، ادامه راه درست است. وقتی ما راه را درست برویم اهمیتی ندارد که چه کسی کار می‌کند. اشخاص مهم نیستند، بلکه مهم راه درست است.

اگر شانس دیگری برای کار کردن در والیبال ایران داشته باشید آیا آن را می‌پذیرید؟

من اکنون بیش از اندازه مشغول هستم و هرگز به این مسائل فکر نمی‌کنم. آنچه اهمیت دارد تمرکز روی کارم است.

در مدتی که در ایران بودید کار کدام یک از بازیکنان ایرانی را پسندیدید؟

من در والیبال ایران با مجموعه‌ای از بازیکنان خوب و در سطح عالی روبه‌رو بودم. سخت است انتخابی قاطعانه در این باره داشته باشم.

کار کردن با بازیکنانی که مشتاق یادگیری و به دست آوردن موفقیت‌های جدید هستند، لذتبخش است. در میان همه بازیکنان می‌توانم نام‌های زیادی ببرم.