به گزارش پارس به نقل از تسنیم، در یک توضیح کلی می توان او را ستاره ای محجوب، مودب، آرام و دوست داشتنی دانست. این ویژگی های رفتاری او اما با نوع فوتبالش همخوانی ندارد. اشکان آرام و بی صدا، در زمین بازی گاه ممکن است ضربه ای بزند که یک ورزشگاه از جایشان بلند شوند. گل های استثنایی او در آخرین هفته های لیگ برتر انگلیس، مردم و طرفدارنش را به این نتیجه رساند که نوع بازی او با رفتار بیرونی اش همخوانی ندارد. امروز دژاگه با بازی های درخشان، یکی از امیدهای اصلی ایران برای درخشش در برزیل به حساب می آید اما او دوست دارد همه باور کنند فقط با یک تیم «منسجم» می توان موفق بود نه با ستاره. بعد از چند روز تلاش برای گفت و گوی اختصاصی با اشکان دژاگه سرانجام تلاش ما نتیجه داد…

*فصل خوبی را در فولام سپری کردی. شاید به اندازه ای که باید نتوانستی بازی کنی اما در پایان فصل به عنوان بهترین بازیکن فولام انتخاب شدی.

اول از همه خیلی افتخار می کنم به این موضوع. من خودم این خبر را نخواندم و پدرم به من گفت که تو بهترین بازیکن فصل تیم شده ای. از این موضوع خیلی خوشحال شدم ولی از آنطرف ناراحت هستم که فولام پس از ۱۳ سال به دسته دو سقوط کرد. اولین بار است که برای من چنین اتفاقی افتاده. تا به حال با هیچ تیمی به لیگ دو سقوط نکرده بودم. این بسیار ناراحتم کرد و در این شرایط، شنیدن خبر عنوان بهترین بازیکن فصل تیم، برایم بسیار خوب بود.

*تو در فصل قبل، بارها به دلیل مصدومیت بیرون ماندی. شاید فصل را کامل بازی می کردی، شرایط بهتر از اینها می شد.

خب این بسیار مهم است… من در ابتدای فصل زیاد بازی نکردم. قبل از اینکه فیلیکس ماگات به تیم بیاید، دوباره فرصت کمی به من می رسید تا اینکه او آمد و من را بیشتر بازی داد. اما در آن دوران هم مصدوم شدم. اگر بهترین بازیکن فصل شدم شاید به این خاطر بود که همه دیدند دارم تمام سعی و تلاشم را می کنم تا بتوانم در کنار دیگر بازیکنان، کمک کنم تیم در لیگ برتر باقی بماند.

*در هفته های آخر طرفداران فولام به تو امید زیادی داشتند. حتی عکس تو را روی پیراهن هایشان می زدند…

بعد از گل هایی که در بازی های آخر زدم، تماشاگران خیلی به من امید داشتند. در بازی های مهمی گل زدم و توقع داشتند که در همه بازی ها گل بزنم. من هم واقعا تلاشم را کردم ولی متاسفانه در پایان فصل سقوط کردیم. همین جا دوباره دوست دارم از طرفداران فولام عذرخواهی کنم. آنها آدم های بسیار خوبی هستند. انشاالله که تیم بتواند سال دیگر به لیگ برتر بازی گردد.

*به محض اینکه فصل تمام شد شایعاتی از حضور تو در تیم های دیگر به میان آمد. بحثهرتابرلین که بود و بعد نام ساندرلند و چند تیم دیگر به میان آمد. این شایعات چقدر صحت داشت و آیا برای آینده فکری کرده ای؟

برای آینده هنوز هیچ فکری نکرده ام. با آقای فاضلی مدیر برنامه هایم در تماس هستم. می دانم که او کارش را درست انجام می دهد. الان تمام فکر را روی جام جهانی و تیم ملی گذاشته ام. من الان در کنار تیم ملی هستم و این خیلی مهم است. هیچ فکر دیگری هم نکرده ام. یک مقدار دیگر زمان باید بگذرد تا ببینم چه می شود. من یکسال دیگر با فولام قرارداد دارم…

*باشگاه فولام اخیرا نام بازیکنان جدا شده را اعلام کرده که نامی از تو در این لیست نبوده است. آنها خیلی علاقمند هستند تو فصل آینده هم در کنارشان باشی.

ببیند هنوز کسی با من در این باره حرف نزده است چون به هر حال قرارداد دارم. در مقابل، قرارداد خیلی از بازیکنان تمام می شود و طبعا الان آنها ماندن یا رفتن شان مهمتر است. باشگاه الان با کسی حرف نمی زند که قرارداد دارد… به هر حال آقای فاضلی قطعا به زودی با باشگاه فولام مذاکراتی خواهند داشت.

*بازیکنی در سطح تو، قطعا علاقه ای به بازی در لیگ دسته دو ندارد، درست است؟

درست است، قطعا همه بازیکنان دوست دارند در بالاترین سطح توپ بزنند من هم دوست دارم در لیگ برتر انگلیس بازی کنم. فکر نکنم بازیکنی با این فکر مخالف باشد. ولی به هر حال من یک سال دیگر با فولام قرارداد دارم و هنوز معلوم نیست چه اتفاقی می افتد ولی دوست دارم دوباره در لیگ برتر بازی کنم.

*دوست داری در انگلیس بازی کنی یا به لیگ دیگری بروی؟

من انگلیس را خیلی دوست دارم. در این مدت که اینجا بازی کردم، واقعا از سبک بازی شان خوشم آمد. من لیگ برتر را خیلی دوست دارم و دوست دارم که همین جا به بازیگری ادامه بدهم اما فعلا چیزی دست من نیست.

*حضور در تیم های قدرتمند لیگ برتر قطعا می تواند بسیار ایده آل باشد…

معلوم است که بازیکنان همیشه دوست دارند در تیم های بزرگ بازی کنند. برای من هم بازی در تیم های اول تا چهارم انگلیس خیلی ایده آل است چون آنها تیم های بزرگی هستند. خود من می دانم که این تیم ها بازیکنان بزرگ و خوبی دارند. حتی تیم فولام هم که من در آن بازی کردم واقعا خوب بود و از کار با آنها لذت بردم. اما آدم از آینده اش خبر ندارد و باید ببینم چه اتفاقی می افتد.

*تو در ایران طرفداران زیادی داری. مردم خیلی به تو امیدوار هستند. چه پیغامی برای آنها داری؟

اول از همه افتخار می کنم که برای تیم ملی ایران بازی می کنم. خیلی خوشحال هستم که اینقدر آدم پشت من و تیم ملی هستند. آنها اینقدر به من و تیم ملی کمک می کنند. اگر در برزیل هم همینطوری به ما کمک کنند، تمام سعی و تلاش مان را در زمین می کنیم تا بازی های خوبی انجام بدهیم. یک بار دیگر می خواهم از این طرفداران تشکر کنم. در همین بازی بلاروس و مونته نگرو، وقتی آنها را دیدم که اینطور تیم ملی را حمایت می کنند، واقعا احساس غرور و خوشحالی کردم. آدم می بیند که آنها با قلب شان در کنار تیم ملی هستند. امیدوارم در برزیل هم کنار ما باشند و همینطور حمایت کنند تا بتوانیم خیلی بازی های خوبی انجام بدهیم.

*خیلی از سایت های دنیا، از تو، نکونام و قوچان نژاد به عنوان ستاره های تیم ملی یاد می کنند. نظر تو در این باره چیست؟

من مخالف هستم چون معتقدم تمام بازیکنان ما ستاره هستند. با دو یا سه بازیکن نمی شود یک بازی را برد. همه باید منسجم و فشرده در کنار هم بازی کنیم تا بتوانیم نتیجه بگیریم. جلوی مونته نگرو ما خوب بازی کردیم و می توانیم بهتر از این هم شویم. این خیلی مهم است که فشرده و منسجم بازی کنیم و کار گروهی داشته باشیم. قطعا در این صورت می توانیم در برزیل خیلی خوب عمل کنیم.

*در حالی که خیلی از کشورها در آرامش مشغول آماده سازی خود هستند، ما همچنان با حاشیه دست و پنجه نرم می کنیم. هنوز بحثدرباره پیراهن تیم ملی وجود دارد. می گویند جنس لباس ها خوب نیست. از طرفی گفتند بازیکنان نباید لباس هایشان را در جام جهانی عوض کنند. این مسایل باعثیک آبروریزی بین المللی شد.

من کمی دیرتر به اردوی تیم ملی رسیدم این هم به خاطر بازی های فولام بود. به آن صورت نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. الان که در اردو همه چیز خوب است و تمام امکانات در اختیار تیم ملی قرار گرفته. ما نباید به خودمان صفر بدهیم. می خواهیم تمام تمرکزمان را روی جام جهانی بگذاریم. اولین بازی ما با نیجریه است که واقعا دیدار دشواری به حساب می آید. به خاطر همین نمی توانم زیاد درباره مسایل دیگر حرف بزنم. ما نیاز به تمرکز داریم.

*آیا از نظر جسمی، وضعیت ایده آلی داری؟ مصدومیت هایی که داشتی، کاملا رفع شده است؟

به آن صورت دیگر در پایم درد ندارم. در پایم خیلی کمتر شده است. اینجا دکترها به من خیلی می رسند و روی پایم کار می کنند. خدا را شکر از نظر جسمی واقعا خوب هستم اما یک مقدار وقت می خواهم تا توان تنفسی ام بیشتر شود چون در بازی های آخر فولام به خاطر مصدومیت نتوانستم برای تیم زیاد بازی کنم. نتوانستم تمرینات زیادی داشته باشم ولی قطعا در همین دو هفته ای که زمان مانده، می توانم خوب کار کنم. الان مربیان واقعا با ما خوب کار می کنند و هر روز آماده تر می شویم. انشاالله تا زمان بازی های جام جهانی همه از جمله خودم کاملا آماده خواهیم شد.

*ایران در جام جهانی جزو تیم های کم ستاره است. تو چقدر با این نظر موافق هستی؟ چنین موضوعی چقدر در نتیجه گیری ایران تاثیرگذار است؟ حتی بوسنی هم در قیاس با ایران ستاره های بیشتری دارد…

خب معلوم است تیمی مثل بوسنی بیشتر از ما بازیکن دارد. ببیند همه تیم هایی که در جام جهانی هستند، بهترین تیم های دنیا به حساب می آیند. هر ۳۲ تیم قدرتمندند. قطعا همه تیم ها بازیکنان خوبی دارند. ایران هم مثل آنها بازیکنان خوبی دارد. ما خیلی خوب کار کرده ایم. یک تیم خوب و حرفه ای هستیم. تیمی هستیم که کم گل می خوردیم. دفاع های ما خیلی خوب کار می کنند به همین دلیل نباید از هیچ تیمی ترس داشته باشیم.

*البته بابت گل نزدن تیم ملی، طرفداران نگران هستند.

الان دو هفته وقت داریم و می توانیم کار کنیم تا تیم بهتر و بهتر شود.

*البته امسال اتلتیکو نشان داد که بدون تیم پرستاره هم می توان کارهای بزرگ کرد. آنها قهرمان لالیگا شدند و به فینال لیگ قهرمانان هم رسیدند.

درست است. یک تیم باید خوب بازی کند و تیم باشد. یونان که قهرمان اروپا شد، چقدر ستاره داست؟ اما تیمی بودند که واقعا خوب بازی می کردند. الان تیمی داریم مثل پرتغال که واقعا پر از بازیکن خوب است ولی تا به حال موفقیت بزرگی نداشته است. بیشتر از ستاره داشتن، باید تیم داشته باشی و منسجم بازی کنی.

*بازی اول ما با نیجریه به نوعی بازی فینال است. اما اگر واقع بین باشیم اصلا قدرت دو تیم قابل قیاس هست؟ خیلی ها معتقدند نیجریه برای آرژانتین مشکل ساز می شود. اگر با مردم رو راست باشی، چقدر شانس برای این بازی داریم؟

در فوتبال همیشه شانس هست. باید به این فکر کنیم که می توانیم بازی ها را ببریم. ما باید از دقیقه اول فکر خودمان باشیم و فوتبال بازی کنیم. همانطور که گفتم اگر مسنجم باشیم، همیشه شانس داریم که بتوانیم برنده از زمین بیرون بیائیم.

*برای تو گل زدن در جام جهانی باید خیلی مهم باشد. فکر می کنی گل بزنی؟ حتما دوست داری این اتفاق جلوی آرژانتین بیفتد.

من همیشه دوست دارم گل بزنم؛ چه بازی دوستانه، چه رسمی و چه در فولام. هرجا باشم دوست دارم گل بزنم اما بیشتر از گلزنی خودم، دوست دارم تیم گل بزند و برنده باشد. برایم فرقی نمی کند چه کسی گل بزند، مهم این است که بتوانیم برنده از زمین بیرون بیائیم و خوب کار کنیم. اگر بتوانیم مردم را خوشحال کنیم خودش کلی است. در جام جهانی همه مردم ایران و دنیا ما را می بینند و بازی خوب خیلی مهم است؛ حالا هرکسی گل زد واقعا مهم نیست.

*بازی با مسی و ستاره های آرژانتین برای ایرانی ها هم سخت است و هم مهیج. درست است؟ اما در عین حال بازی خیلی سختی به حساب می آید.

بله، بازی با آرژانتین برای هر کسی رویایی است. الان ما با این تیم در یک گروه هستیم. با ستاره هایی که این تیم دارد، باید از این مسابقه لذت ببریم. ولی این بازی تفریحی نیست و ما باید تمام سعی و تلاش مان را در زمین انجام بدهیم. در فوتبال ممکن است هر اتفاقی بیفتد و چیزی قابل پیش بینی نیست. یادتان نیست سوئیس در اولین بازی موفق شد اسپانیا را شکست دهد؟ آدم نمی داند واقعا در فوتبال چه اتفاقی می افتد. تمام دنیا می داند که آرژانتین یکی از بهترین های دنیاست ولی هنوز می گویم که ما از پیش بازنده نیستیم و نمی توان چیزی را پیش بینی کرد.

*بحثدرباره مهار مسی خیلی زیاد است. فکر می کنی چطور باید او را مهار کرد؟

آرژانتین که فقط مسی نیست. اگر مسی را بگیری، چه کسی آگررو را بگیرد؟ چه کسی دی ماریا و هیگواین را بگیرد؟ اگر فقط دنبال مهار مسی باشیم، واقعا این بازیکنان چه می شوند؟ ۱۱ بازیکن آرژانتین در تاپ ترین سطح دنیا فوتبال بازی می کنند. ما نباید فقط به فکر مسی باشیم. باید به خودمان فکر کنیم و دنبال بازی منسجم و گروهی باشیم.