به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، اردشیر قلعه نوعی، معروف به امیر قلعه نوعی در سال ۱۳۴۲ به دنیا آمد. اردشیر ۷ ساله بود که خبر دادند، پدرش فوت کرده است وی از ۱۳ سالگی شروع به کار کرد و در کنار کار فوتبال نیز بازی می کرد.

امیر قلعه نوعی در سال ۱۳۶۰ به تیم ملی جوانان دعوت شد که نمایش قابل قبولی هم از خود ارائه کرد و در اسفند همان سال از تیم راه آهن به شاهین رفت.

شاهین در آن زمان ملی پوشان زیادی داشت، او اواسط لیگ سال ۶۶ پس از پیروزی ۲ بر صفر برابر پرسپولیس شاهین را ترک کرد و به اسد قطر رفت.

قلعه نوعی در زمستان ۱۳۷۶ به تهران بازگشت و این بار سراغ باشگاه استقلال تهران رفت پای میز قرار داد نشست و پیراهن آبی را به تن کرد. اولین بازی وی به عنوان بازیکن استقلال در ۱۹ اسفند سال ۱۳۷۶ مقابل پرسپولیس رقم خورد این بازی که در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی برگزار می شد، به پنالتی کشیده شد و اردشیر قلعه نوعی پنالتی اش را از دست داد.

این بازیکن خلاق تا پایان دوره بازیگری اش تنها ۱۹ بازی ملی انجام داد که اتفاقا ۱۸ بازی آن در سن ۳۰ سالگی به بعد رخ داد امیر قلعه نوعی اولین بار توسط ناصر ابراهیمی مربی معروف پرسپولیس در سال ۱۳۶۴ به تیم ملی (ب) دعوت شد.

شایان ذکر است؛ وی در اردیبهشت سال ۱۳۶۵ همراه تیم ملی به چین سفر کرد و اولین بار پیراهن تیم ملی (الف) را به تن کرد اما تا سال ۱۳۷۳ هیچ گاه مجددا به تیم ملی فراخوانده نشد، در کارنامه ملی قلعه نوعی تنها یک گل زده آن هم به تیم ملی کویت دیده می شود.

گفتنی است؛ وی در سال ۱۳۸۶ دچار مصدومیت شدید شد و بار دوم در سال ۱۳۷۴ مصدومیت شدید را تجربه کرد.

وی سابقه مربیگری در تیم های برق تهران، کشاورز، استقلال اهواز، و استقلال تهران را دارد.

پس از قهرمانی استقلال تهران با امیر قلعه نوعی در سال ۱۳۸۵و نتایج ضعیف تیم ملی ایران در مسابقات جام جهانی ۲۰۰۶ و از طرفی خاتمه همکاری ایران با برانکو ایوانکویچ شرایط تازه ای برای قلعه نوعی مهیا شد.

قلعه نوعی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و همزمان پستهای مدیر فنی و رئیس سازمان فوتبال استقلال تهران را نیز بر عهده داشت. تیم ملی ایران با حضور او روی نیمکت در مسابقات جام ملتهای آسیایی ۲۰۰۷ با ضربات پنالتی مغلوب تیم ملی کره جنوبی شد و از این رقابتها دست خالی بازگشت.

در سال ۲۰۰۷ وی کاندیدای کسب بهترین مربی سال آسیا شد، امیر قلعه نوعی متاهل و دارای یک پسر و یک دختر است، پسرش محمدهوتن در تیم استقلال حضور دارد و ۱۶ ساله است، ثمرخاتون نیز دختر وی است که چند سال از پسرش بزرگتر است.