به گزارش پارس به نقل از فارس، اشکان دژاگه از جمله بازیکنانی است که کارلوس کی روش علاقه زیادی به مهارت های فنی اش دارد و این بازیکن فولام از زمانی که پیراهن تیم ملی را بر تن کرده بازی های خوبی از خود به نمایش گذاشته و بسیاری از علاقمندان امیدوارند که اشکان در جام جهانی ۲۰۱۴ هم بدرخشد و تیم ملی کشورمان برابر تیم های ملی آرژانتین، نیجریه و بوسنی و هرزگوین عملکرد مطلوبی داشته باشد.

دژاگه در بازی دوستانه تیم ملی که چهارشنبه مقابل گینه برگزار شد نیز بازی خوبی از خود نشان داد و با ارسال یک پاس گل به قوچان نژاد نشان داد که می تواند در مواقع حساس کمک حال تیم ملی باشد.

پس از بازی ایران با گینه و هنگامی که دژاگه قصد داشت ایران را به مقصد انگلیس ترک کند، گفت وگویی را با این بازیکن انجام دادیم که در زیر اظهارات وی را می خوانیم:

قبول داریم که شکست در دیدارهای تدارکاتی اهمیت زیادی ندارد و کادر فنی تیم ملی بیشتر به دنبال اهداف تاکتیکی است، اما بازی با گینه چطور بود؟

بازی خوب و در واقع تست خوبی برای تیم ملی بود. در نیمه اول بازی خوبی را ارائه نکردیم و دو اشتباه بزرگ را مرتکب شدیم اما در نیمه دوم نشان دادیم که می توانیم مقابل این تیم آفریقایی بازی پایاپایی را انجام داده و مقابل آنها موقعیت ایجاد کنیم.

در واقع نیمه دوم تیم ملی ایران بهتر بازی کرد و برتر از حریف آفریقایی خود بود. هنوز تا جام جهانی فرصت باقی مانده و امیدوارم بتوانیم تا آن زمان به آمادگی نسبی خوبی رسیده و بتوانیم در جام جهانی نتایج خوبی را کسب کنیم که این نتایج خوب می تواند پیروزی ایران یا حداقل کسب امتیاز برای تیم ملی باشد.

  از گینه به عنوان ماکتی از نیجریه نام برده شده بود و در واقع این تیم انتخاب شد تا بتوانیم بازی با نیجریه را تمرین کنیم. آیا واقعاً گینه در حد و اندازه نیجریه بود؟

حتماً همین طور است که می گویید و از لحاظ فیزیکی تفاوت خاصی بین این دو تیم دیده نمی شود. گینه تیمی خوب با بازیکنانی با تجربه بین المللی بود و باز هم تأکید می کنم که با توجه به شباهت تیم های گینه با نیجریه، دیدار مقابل این تیم تست خوبی برای تیم ملی بود.

با همه این تفاسیر فکر می کنم برای رسیدن به آمادگی نسبی همچنان کمی کار داشته باشیم.

  دو اردوی تیم ملی از جمله اردوی پرتغال به خاطر مشکلاتی لغو شود، آیا برگزاری اردوهای لغو شده می توانست امروز در روند آماده سازی تیم ملی تأثیرگذار باشد؟

نمی توان این گونه این موضوع را ارزیابی کرد؛ با این حال اگر این اردوها برگزار می شد بهتر بود. فکر می کنم نفرات تیم ملی خیلی وقت است که در کنار هم بازی می کنند و ما به خاطر لغو این دو اردو به گینه نباختیم بلکه دو اشتباهی که به تیم شوک وارد کرد بیشتر از همه چیز در شکست مقابل گینه نقش داشت.

  البته مقابل گینه گل های بدی را دریافت کردیم. به نظر خودت دروازه بان در دریافت این گل ها مقصر بود یا خط دفاعی؟

نمی توان مقصر خاصی را برای این گل ها معرفی کرد بلکه تمام تیم در دو گلی که خوردیم سهم داشتند. نمی خواهم از کسی اسم ببرم و باز هم تأکید می کنم که تمام تیم اشتباه کرد و ما دو گل دریافت کردیم اما نشان دادیم که آن گل ها اتفاقی بود و در نیمه دوم بازی را در دست گرفتیم.

  در فاز هجومی چطور بودید؟ به خصوص با حضور رضا قوچان نژاد که توانست به گل زنی هایش تیم ملی را تداوم دهد.

رضا بازیکن مهمی برای تیم ملی به شمار می رود و مقابل گینه هم نشان داد که بازیکن تأثیرگذاری برای تیم ملی هست. ما در نیمه دوم نشان دادیم که می توانیم حریف را تحت فشار قرار داده و حتی توانایی شکست دادن تیم های آفریقایی را هم داریم. فکر می کنم اگر آن دو گلی که پشت سر هم وارد دروازه ایران شد و به تیم ملی شوک وارد کرد را دریافت نمی کردیم حتی توانایی پیروزی مقابل گینه را داشتیم چون معتقدم واقعاً مقابل این تیم خوب بازی کردیم. البته این دیدار درس بزرگی برای جام جهانی بود چرا که مانند این اتفاقات می تواند در جام جهانی هم برای تیم ملی ایران اتفاق بیفتد. باز هم تأکید می کنم که دیدار مقابل گینه درس و تست خوبی برای تیم ملی بود.

ما باید از فرصت باقیمانده تا جام جهانی و به خصوص اردوها و بازی های تدارکاتی باقیمانده به نحو احسن استفاده کنیم تا بتوانیم به خوبی خودمان را برای حضور در برزیل آماده کنیم.

  گویا لژیونرها نمی توانند در اردوی آفریقای جنوبی تیم ملی را همراهی کنند.

اینطور که متوجه شده ام اردوی آفریقای جنوبی در روزهای فیفا نبوده و ما خودمان در لیگ برتر انگلیس همزمان با این اردو باید به مصاف حریفان برویم.

  آیا از اردوی اتریش به تیم ملی اضافه خواهید شد؟

بله. ما از اتریش به جمع ملی پوشان فوتبال ایران برای اردوی آماده سازی جام جهانی ملحق خواهیم شد.

  خیلی شفاف برایمان بگو که آیا تیم ملی می تواند در جام جهانی انتظارات ۷۵ میلیون ایرانی را برآورده کند؟

چرا که نه، ما تیم خوبی داریم و بازیکنان باتجربه بین المللی خوبی هم داریم و فکر می کنم اگر در مدت زمان باقیمانده از فرصتی که وجود دارد استفاده لازم را ببریم می توانیم در جام جهانی هم بازی های خوبی را انجام دهیم و من برای تیم ملی در رقابت های جام جهانی شانس خوبی را قائل هستم.

شانس برای صعود به مرحله حذفی چطور؟

صد در صد این شانس را خواهیم داشت که حتی به جمع ۱۶ تیم هم برسیم.

  می شود در خصوص هم گروه های ایران نیز یک ارزیابی کوتاهی داشته باشید؟

همه دنیا آرژانتینی ها را می شناسند و حتی نیجریه و بوسنی نیز تیم های خوب و قدرتمندی محسوب می شوند. به خصوص تیم ملی بوسنی که پدیده مقدماتی جام جهانی بود و بازیکنان خوبی را در لیگ های معتبر اروپایی دارد که به شخصه بسیاری از آنها را می شناسم.

به هیچ وجه قبول ندارم که گروه مان آسان است و اتفاقاً گروه بسیار سختی هم داریم اما چون تیم خوبی داریم فقط می توانم بگویم که ما هم برای حضور قدرتمند در جام جهانی کم شانس نبوده و می توانیم در برزیل حرف برای گفتن داشته باشیم.

  کی روش معتقد است برای حضور قدرتنمدانه در برزیل و مسابقات جام جهانی اول باید روی نیجریه تمرکز کنیم بعد برویم سراغ آرژانتین یا بوسنی. در این مورد چه نظری داری؟

بازی اول نه تنها در جام جهانی بلکه در هر تورنمنتی و برای هر تیمی می تواند مهم باشد و تیم ملی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و من هم فکر می کنم بازی اول مقابل نیجریه می تواند دیدار بسیار مهمی باشد.

اگر بتوانیم با یک برد جام جهانی را آغاز کنیم هم برای تیم ملی خوب است و هم می تواند موجبات خوشحالی مردم ایران را فراهم آورد بنابراین ما هم سعی مان را می کنیم تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

  بیشتر فوتبال دوستان در ایران برای درخشش تیم ملی در جام جهانی به بازیکن بزرگی مثل تو دل بسته اند. به شخصه آیا می توانی این انتظارات را برآورده کنی؟

من از طرف همه تیم می گویم که ما همه سعی مان را می کنیم تا بتوانیم در جام جهانی موفق باشیم. در واقع باید از حضور در این جام لذت ببریم البته در مسیری که منتهی به جام جهانی شد نیز سختی های زیادی را تحمل کردیم و به هیچ وجه کارمان آسان نبود و از همان ابتدا هم گروه سختی را داشتیم اما باز هم تأکید می کنم که ما سعی مان را می کنیم. امیدوارم در نهایت شانس هم با ما یار باشد.

  بهترین لحظه زندگی هر مهاجم گل زنی او در جام جهانی است و این می تواند بهترین اتفاق فوتبالی هر فوتبالیست باشد. آیا به گلزنی در جام جهانی فکر می کنی؟

صد در صد، چه کسی دوست ندارد در جام جهانی گل بزند؟ !

  با این حساب چقدر تلاش می کنی تا به این هدف برسی؟

تمام سعی ام را می کنم تا در جام جهانی مقابل حریفان گل بزنم. قوچان نژاد و سایر مهاجمان نیز همین هدف را در جام جهانی دارند چون این کار ما بوده و غیر از این هدفی نداریم. البته ابتدا موفقیت و سپس صعود تیم ملی در این جام مهم است و اگر این اتفاق هم بدون گل زنی من بیفتد باز هم من خوشحال خواهم شد.

  اگر باز هم به گذشته برگردیم آیا دوباره پیراهن تیم فوتبال ایران را خواهی پوشید؟

بله صد در صد. من به پوشیدن پیراهن تیم ملی افتخار می کنم.

  کمی هم راجع به شرایط فولام در لیگ برتر انگلیس صحبت کنید. در آخرین بازی مقابل چلسی بازی را واگذار کردید.

مقابل چلسی باختیم اما معتقدم که در چنین دیدارهایی مقابل چلسی یا منچستر یونایتد ما اصلاً نباید به برد فکر کنیم چون به واقع بازی با چنین تیم هایی سخت است.

  در جدول هم وضعیت خوبی ندارید.

درست است، بازی مقابل کاردیف که روز شنبه برگزار می شود دیداری مهم برای فولام محسوب می شود و فکر می کنم باید این بازی را ببریم تا با کسب هر سه امتیاز آن همچنان شانس ماندن در لیگ برتر را داشته باشیم.

  چه تیمی قهرمان لیگ برتر انگلیس می شود؟

فکر می کنم چلسی این عنوان را به دست بیاورد. چلسی با بازگشت مورینیو دوباره اقتدار سال های گذشته اش را به دست آورده است. امسال تیم مورینیو بهترین تیم انگلیس است.

  خود تو طرفدار چه تیمی در انگلیس هستی؟

طرفدار تیم خاصی نیستم و در حال حاضر به پیراهن تیمی که آن را به تن می کنم تعصب دارم.

  در اروپا به کدام تیم علاقه داری و فکر می کنی چه تیمی امسال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شود؟

فکر می کنم در حال حاضر بایرمونیخ بهترین تیم دنیا باشد. اینطور که بایرنی ها فوتبال بازی می کنند فکر می کنم تا چند سال دیگر همچنان بهترین تیم دنیا باقی بمانند.

  فکر می کنی این عنوانی که از آن نام می بری به خاطر تفکرات گوآردیولا باشد که آن را از بارسلونا به بایرمونیخ انتقال داد؟

البته آنها قبل از گوآردیولا هم تمام جام هایی که می توانستند ببرند را بردند اما با مدل فوتبالی سرمربی اسپانیایی بایرمونیخ آنها حتی بهتر از گذشته شده اند، به خاطر همین موضوع می گویم که بهترین تیم فوتبال دنیا، بایرمونیخ است.

  خودت فکر می کنی در فوتبال جهان تا کدام تیم پیش بروی و سقف آرزوهایت کدام تیم است؟

فعلاً قصد دارم در لیگ برتر انگلیس باقی بمانم البته این هدف را دارم که بتوانم در آینده به تیمی بزرگ تر منتقل شوم اما در حال حاضر هم افتخار می کنم که پیراهن فولام را بر تن می کنم و به خاطر همین تمام سعی خود را می کنم تا این تیم در لیگ برتر انگلیس باقی بماند.

  در این چند وقت اخیر شایعات زیادی پیرامون کارلوس کی روش وجود دارد از جمله اینکه برخی رسانه های اروپایی او را سرمربی بعدی منچستر یونایتد قلمداد می کنند. می خواهم از تو بپرسم اگر این اتفاق بیفتد آیا این امکان وجود دارد که به خاطر شناخت کی روش از تو، بتوانیم شاهد حضور اشکان دژاگه در تیم بزرگی مانند منچستر یونایتد باشیم.

البته از این موضوعی که گفتید بی خبر هستم و خود من آن را جایی نخواندم با این حال معتقدم همچنان به مویس فرصت می دهند چرا که پس از این همه سال مربی جدیدی به منچستر آمده. معتقدم این زمان را به سرمربی جدید خواهند داد تا بتواند منچستر را درست کند. البته اگر کی روش سرمربی منچستر شود که معتقدم این توانایی را دارد، حتماً موفق خواهد بود اما با این حال این مطالبی است که رسانه ها منتشر می کنند و خیلی نباید به آنها استناد کرد.

  برخی شایعات وجود دارد که بازیکنان بزرگی مثل دژاگه به خاطر حضور مربی بزرگی مانند کی روش به تیم ملی ایران آمده و حاضر شده ملی پوش ایران شود. از تو حالا یک سوال می پرسیم، اگر پس از جام جهانی به جای کی روش، یک مربی ایرانی هدایت تیم ملی را بر عهده بگیرد باز هم در تیم ملی ایران فعالیت می کنی؟

در این خصوص صحبتی انجام نمی دهم و آن را به گذر زمان واگذار می کنم. اگر آدم هایی هستند که فکر می کنند ما واقعاً به خاطر کی روش پیراهن تیم ملی را می پوشیم باید به آنها اعلام کنم تا پس از جام جهانی صبر کنند تا ببیند واقعاً چه اتفاقی خواهد افتاد. البته هر مربی سیستم خاص خودش را دارد اما باز هم تأکید می کنم که تا پس از جام جهانی صبر کنید تا ببنید چه اتفاقی خواهد افتاد. من در حال حاضر زمان حال را می بینم و معتقدم که خیلی نباید به آینده تمرکز کرده و در مورد آن صحبت کرد.

عید نوروز نزدیک است و می خواستم در خصوص فضای عید و اینکه در گذشته که در ایران بودی در این روزها چه حال و هوایی را تجربه می کردید صحبت کنم؟

هر ساله از فرا رسیدن عید نوروز خوشحال می شوم و این فرصتی است که بتوانیم در صورتی که وقت باشد آن را با خانواده بگذرانیم و آن را جشن بگیریم. با این حال به خاطر شرایط فوتبالی که وجود دارد کار برایمان سخت است.

  به دخترت هم عیدی خواهی داد؟

صد در صد این کار را خواهم کرد.

  آیا خودت بچه بودی عیدی می گرفتی؟

بله من هم عیدی گرفتن را تجربه کرده ام.

  با این حال به نظر می رسد تجربه متفاوتی از عید نوروز در ایران و خارج از ایران داشته باشی.

فضا متفاوت است اما برای ایرانی ها همیشه عید همان حال و هوا را دارد و معتقدم که عید نوروز برای همه ما معنا و مفهوم خاص خودش را دارد.

  البته ایرانی های خارج از کشور دو عید را تجربه می کنند؛ هم کریسمس و هم عید بزرگ.

درست است، کریسمس عید مسیحی ها و عید نوروز برای ما ایرانی هاست. البته ما کریسمس را جشن نمی گیریم و بیشتر به آن احترام می گذاریم اما اگر فرصت داشته باشیم عید نوروز را جشن می گیریم.

  به عنوان سؤال آخر در سال ۹۳ چه چیزی از خدا می خواهی؟

برای تمام مردم ایران سلامتی و پر از اتفاقات خوب را آرزو می کنم و برای تیم ملی هم بهترین نتیجه ها را در جام جهانی.