به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر احمد هاشمیان درباره تصمیم کمیته پزشکی فیفا و دستورالعمل جدید آن مبنی بر این که داور می تواند در دقیقه ۳۰ نیمه اول و دقیقه ۷۵ نیمه دوم، بازی را برای نوشیدن آب توسط بازیکنان متوقف کند تا بازیکنان در اثر گرما دچار آسیب نشوند، گفت: این دستورالعمل جدید فیفا برای حفظ سلامت و ارتقا عملکرد بازیکنان در طول رقابت های جام جهانی برزیل است تا در اثر گرما و رطوبت بالا دچار آسیب نشوند.

وی افزود: این دستورالعمل براساس تحقیقات و ارزیابی هایی است که فیفا طی سال های گذشته انجام داده و با بررسی شرایط خاص محیطی که در محل رقابت های فوتبال در برزیل جریان دارد، این وقفه را در نظر گرفته تا از این طریق فعالیت بدنی بازیکنان با نوشیدن آب مختل نشود. البته توقف بازی در دقایق ۳۰ و ۷۵ بین دو نیمه در شرایط خاص محیطی مساله ای بود که در سال ۲۰۱۲ در کنگره پزشکی فیفا مطرح و بلافاصله مطالعات اولیه برای اجرای این دستورالعمل آغاز و سپس برای رقابت های جام جهانی برزیل عملیاتی شد.

هاشمیان از الگوبرداری این دستورالعمل در رقابت های لیگ خبر داد و گفت: با قراردادن دستگاه سنجش درجه هوا، در بازی هایی که درجه حرارت بالاتر از ۳۱ درجه سانتیگراد شود برای دادن فرصت به بازیکنان برای نوشیدن آب، وقفه ای در دقایق ۳۰ و ۷۵ این بازی ها صورت می گیرد.

هاشمیان با تاکید بر این نکته که افکار و نگاه بازیکنان تیم ملی به مساله دوپینگ حرفه ای شده است، خاطر نشان کرد: با توجه به کلاس های آموزشی که کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال درباره مباحث مربوط به مبارزه با دوپینگ و چگونگی راه های کنترل آن داشته به جرات می توانم بگویم به جز یک نمونه تست دوپینگ بازیکنی که در رده امید قرار بود به تیم بزرگسالان انتقال پیدا کند و نمونه تستش مثبت بود، تاکنون هیچ مورد نمونه مثبت دیگری گزارش نشده است. از سوی دیگر در حال حاضر افکار بازیکنان تیم ملی به مساله دوپینگ تا حدی حرفه ای شده که نسبت به استفاده از هر گونه نوشیدنی، مکمل و داروهایی که امکان دارد دوپینگ محسوب شود مانیتورینگ و سپس آموزش های لازم اعمال می شود. لذا از این رو اعتقاد دارم در بازی های جام جهانی برزیل به دلیل رفتار حرفه ای بازیکنان نسبت به مقوله دوپینگ در این زمینه هیچ جای نگرانی وجود ندارد.

رییس کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال همچنین درباره عدم استقبال باشگاه های لیگ برتر فوتسال برای شرکت در کلاس های آموزش مبارزه با دوپینگ خاطر نشان کرد: در این باره ما بازیکن را مقصر نمی دانیم، بلکه باشگاه ها مقصر هستند که تاکنون از کمیته پزشکی درخواست برگزاری چنین کلاس های آموزشی را نکردند تا برای آنها مدرس معرفی کنیم. ما نگران هستیم که در سال آینده به خاطر کوته فکری برخی مدیران باشگاه ها، بازیکنان خوب فوتسال را از دست بدهیم، اگرچه این مساله قبل از شروع فصل توسط کمیته پزشکی به افتخاری رییس کمیته فوتسال اعلام شد و از وی خواستیم تا مدیران باشگاه های فوتسال را نسبت به شرکت در این کلاس های آموزشی تشویق کند، اما متاسفانه هیچ باشگاه فوتسالی برای شرکت در کلاس های آموزش مبارزه با دوپینگ تا به امروز اقدام خاصی انجام نداده است.

وی در پایان گفت: پنج سال است که تلاش کردیم با فرهنگسازی درست، باشگاه ها را بدون هیچ گونه تنبیه انضباطی تشویق کنیم تا در این کلاس های آموزشی شرکت کنند که البته باشگاه ها هر ساله به نوعی از شرکت در چنین کلاس هایی امتناع می کنند، لذا از سال آینده این آیین نامه به صورت قانونی اجرا خواهد شد و هر بازیکن یا کادر فنی که گواهی شرکت در کلاس های آموزشی مبارزه با دوپینگ را نداشته باشد، اجازه عقد قرارداد با هیچ تیم باشگاهی را نخواهد داشت.