به گزارش پارس به نقل از تسنیم، انتقال رضا قوچان نژاد به تیم دسته اولی چارلتون انگلیس اگرچه جزو مهم ترین یا گران ترین نقل وانتقال تاریخ فوتبال انگلیس نبود اما با این حال او هنوز هم در زمره « ترین های» فوتبال جزیره قرار می گیرد و این را مدیون نام طولانی اش است که او را به دارنده طولانی ترین نام خانوادگی در فوتبال انگلیس تبدیل کرده است. این موضوع بهانه خوبی برای روزنامه دیلی میل چاپ لندن شده تا به وضعیت مهاجم ایرانی چارلتون پس از انتقالش از تیم استاندارد لیژ بلژیک در بازار نقل وانتقالات ماه ژانویه نگاهی بیندازد. دیلی میل نوشته است: رضا قوچان نژاد… شاید تعجب کنید اما او طولانی ترین نام خانوادگی را در فوتبال انگلیس دارد. او کسی است که تابستان سال آینده در جام جهانی باید روبه روی کسانی مانند لیونل مسی آرژانتینی و ادین ژکوی بوسنیایی که در منچسترسیتی بازی می کند، بایستد پس بهتر است که به تلفظ نام او عادت کنیم. برای همه مجریان، مفسران و گزارشگرانی که با این مورد خاص روبه رو شده اند آرزوی موفقیت می کنیم. قوچان نژاد ۲۶ ساله قرار است فردا (شنبه) اولین تجربه اش از حضور در جام حذفی انگلیس را در بازی با شفیلدونزدی تجربه خواهد کرد. او یکی از ۴ بازیکنی است که در بازار نقل وانتقالات ماه ژانویه از فوتبال بلژیک وارد فوتبال انگلیس شد.

در ادامه این گزارش آمده است: در ازای پرداخت ۱۳ پوند می توانید هر اسم و شماره ای را روی پیراهن تیم چارلتون چاپ کنید اما قوچان نژاد ترجیح داده اسم کوچکش، رضا را پشت پیراهن خود درج کند. او را در کشورش ایران با لقب گوچی می شناسند اما ظاهراً او از اینکه به واسطه این لقب با گوچی طراح پوشاک لوکس مقایسه می شد کمی خجالت می کشد. هواداران چارلتون اما راه حل دیگری پیدا کرده اند. آنها او را دِیو صدا می زنند.

قوچان نژاد خود به دیلی میل گفت: « نام خانوادگی من بسیار طولانی است. در ایران برای من لقب گوچی را انتخاب کرده اند و در اینجا هم برخی افراد از همان راه برای صدا زدن من استفاده می کنند. این اسم چیزی نیست که من برای خودم ساخته باشم. باور کنید. این اسم هیچ ربطی به آن مارک معروف هم ندارد. این کار را فقط برای کوتاه کردن اسمم انجام داده اند. هم تیمی هایم گاهی اوقات با اشاره به اسمم مرا دست می اندازند. اسم خانوادگی ام آنقدر طولانی است که نمی توانم آن را روی پیراهنم چاپ کنم. دیه گو پویت (هافبک چارلتون) به من گفت اسم خانوادگی ام طولانی ترین اسم در تاریخ فوتبال بریتانیا است. مشکلی با این موضوع ندارم اما مردم می توانند مرا رضا صدا کنند. این به سلیقه هواداران چارلتون برمی گردد که مرا رضا صدا کنند یا چیزی دیگر اما مطمئناً صدا زدن نام رضا آسان تر است» .

دیلی میل در بخشی دیگر از گزارش خود درباره قوچان نژاد آورده است: او همه چیز را با چاشنی طنز مخلوط می کند و پاسخ هایش را با لحنی نرم لهجه ای معصومانه از زبان انگلیس، یکی از ۴ زبانی که بر آنها مسلط است، می دهد. قوچان نژاد تنها ۳ سال پیش قید ادامه تحصیل در رشته حقوق را زد، زمانی که از تیم کامبور هلند به تیم سینت ترویدنسه بلژیک پیوست و تحصیلات آکادمیک اش در رشته فوتبال را آغاز کرد. او همچنین از نواختن سازهایی مانند ویولن، پیانو و گیتار لذت می برد. خودش می گوید: « در نواختن این سازها چندان ماهر نیستم اما اینکه بعضی از مردم مرا موتسارت بعدی صدا می زنند را دوست دارم هرچند که حقیقت ندارد» .

نشریه انگلیسی دیلی میل سپس به رگ و ریشه قوچان نژاد و سیری که او برای تبدیل شدن به یکی از مهاجمان اصلی تیم ملی ایران پیمود اشاره کرده است: قوچان نژاد در ایران به دنیا آمد اما تحصیلات فوتبالی اش را در هلند آغاز کرد زمانی که والدین اش همراه با او که تنها ۸ سال سن داشت و برادر ۱۳ ساله اش که اکنون یک فیزیوتراپ است، به شهر لیواردن نقل مکان کردند. قوچان نژاد برای تیم های زیر ۱۵ تا زیر ۲۳ سال هلند هم بازی کرد اما اولین بازی ملی اش را در تیمی انجام داد که سرمربی آن، کارلوس کی روش سرمربی پیشین رئال مادرید و مربی اسبق منچستریونایتد بود.

قوچان نژاد درباره تصمیمش برای انتخاب ایران به عنوان تیم ملی خود به دیلی میل گفت: « تغییر تیم و انتخاب ایران برای من تصمیم بسیار آسانی بود. من در فرهنگ هر ۲ کشور بزرگ شده بودم اما در ته قلبم هنوز غرور ایرانی وجود دارد. من و کی روش با یکدیگر گفت وگو کردیم و او گفت: فکر می کنم تو می توانی به من کمک کنی البته اگر بخواهی که پیراهن ایران را به تن کنی. اگر از پوشیدن این لباس به اندازه کافی حس غرور می کنی به من خبر بده. من در پاسخ کی روش گفتم که نیازی به تماس مجدد نیست. همین الان پاسخ ات را می دهم و پاسخم مثبت است» .

قوچان نژاد در هر یک از ۸ بازی پایانی تیم ملی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی گلزنی کرد تا تیمش از صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۱۴ اطمینان حاصل کند، تورنمنتی که در آن تیم تحت هدایت کی روش باید با آرژانتین، بوسنی وهرزگوین و نیجریه مصاف داشته باشد. برای قوچان نژاد، لیونل مسی، مهاجم آرژانتینی یک الگو های اصلی است هرچند روبه رو شدن با ستاره بارسلونا چیزی نیست که او اکنون به آن فکر کند. برای گوچی در حال حاضر موفقیت چارلتون از همه چیز مهم تر است.

بازی در انگلیس رویای قوچان نژاد بود اما او به تیمی پیوسته است که تنها ۳ امتیاز با منطقه سقوط لیگ دسته اول فاصله دارد، هرچند با ۲ بازی کمتر. چارلتون از کریسمس به بعد در لیگ دیگر نبرده است اما توانسته تیم های آکسفوردیونایتد و هادرزفیلد را از جام حذفی حذف کند. کریس پاول، سرمربی چارلتون به خاطر کسب نتایج ضعیف به شدت تحت فشار قرار گرفته است اما قوچان نژاد معتقد است با گذر زمان پاول و تیمش این دوره سخت را پشت سر خواهند گذاشت.

وی به دیلی میل گفت: « بازی در انگلیس رویای دوران کودکی ام بود و حالا در چارلتون فرصتی خوبی برای انجام این کار به دست آورده ام. رسیدن به این هدف برای من بسیار مهم بود. من اصلاً احساس نمی کنم که تحت فشار قرار گرفته ام. من آمده ام تا به دیگر بازیکنان کمک کنم. من هم یکی از آنها هستم. کمی طول می کشد تا به یکدیگر و شیوه بازی هم عادت کنیم اما امیدوارم که به ما برای انجام این کار فرصت داده شود. جام حذفی هم البته می تواند کمک کند. اگر آن را ببریم اعتماد به نفس مان بسیار تقویت خواهد شد و من برای بازی در این تورنمنت بسیار هیجان دارم. در حال حاضر تنها به بازی برای چارلتون فکر می کنم و به وقتش به جام جهانی هم فکر خواهم کرد. جام جهانی چیزی نیست که هر کسی فرصت حضور در آن را به دست آورد» .