به گزارش پارس به نقل از فارس، حمید درخشان در گفت و گوی ویژه خبری شبکه جام جم در خصوص حال و هوای این روزهای فوتبال ایران و تصمیمات سرمربی تیم ملی به بحث و گفت و گو پرداخت.

درخشان درباره شرایط لیگ گفت: انتظارات بر این است که وقتی لیگی برگزار می شود در نهایت به جایی برسد که می خواهیم از لیگ مان بهره برداری کنیم. بهره برداری از لیگ در تیم ملی است و این که ما می خواهیم شاهد داشتن بازیکنان خوب و حضور قدرتمندی در جام جهانی و آسیا باشیم طبیعی است.

وی درباره کوچ بازیکنان به لیگ های کشورهای عربی گفت: اینکه چرا بازیکنان ما سفر می کنند به کشورهای خارجی و پول بیشتری می گیرند را ما باید در خودمان و در باشگاه ها بررسی کنیم. یکی از دلایل عمده اش این است که باشگاه ها به تعهداتشان عمل نمی کنند. نصف بیشتر فصل را پشت سر گذاشته ایم ولی بعضی باشگاه ها فقط ۳۰ درصد قرارداد بازیکنان را پرداخت کرده اند در حالی که فقط ۶ بازی تا پایان فصل فقط مانده است.

درخشان در مورد ادعای اخیر استقلالی ها مبنی بر نقش کی روش در تصمیم گیری نکونام، جباری و منتظری در رفتن به لیگ های عربی گفت: اصلا اینطور نیست. معقول نیست که بگوییم سرمربی تیم ملی نظرش بر این است. مشکل قراردادهای این بازیکنان است که هر وقت دوست داشتند می توانند از تیمشان جدا شوند. نباید قراردادها یک طرفه نوشته شود. اگر هم قرار بر رفتن بازیکنی هست باشگاه باید این کار را انجام بدهند و بازیکنان را بفروشند.

وی افزود: باشگاه ها باید ببینند چه می دهند و چه چیزی بدست می آورند. در قبال رفتن یک بازیکن، شما خیلی چیزها را از دست می دهید. سهمیه آسیایی و ضعیف شدن تیم. این اصلا عاقلانه نیست اگر هم انجام می شود باید در راستا و منافع باشگاه باشد. هیچ باشگاهی با دادن جواد نکونام و پژمان منتظری پول هنگفتی نگرفته چون آنها یک بند در قراردادشان دارند که می گوید هر زمان که بخواهند می توانند بروند. این خیلی به ضرر باشگاه ها و تیم ملی است. سطح تیم های باشگاه های عربی از ایران پایین تر است. اگر به لیگ های اروپایی می رفتند فرق می کرد و نگرانی وجود نداشت.

پیشکسوت پرسپولیس در مورد رفتن خودش به لیگ های قطری گفت: زمان ما متفاوت بود. بعد از پیروزی انقلاب ۴ تا۵ سال فوتبال ایران تعطیل شد و فوتبالی نبود. من زمانی رفتم که فوتبالی در کشور نبود و مجبور به رفتن بودم و انگیزه مالی هم مورد توجه بود. بحث مالی الان در اولویت هست. در اینجا از باشگاه ۳۰ درصد قراردادها را گرفتند و در آنجا فصل تمام نشده تمام پول هایشان را می گیرند. اما بحث تیم ملی هست و باید برای موفقیت در جام جهانی به تیم ملی کمک کرد.

کارشناس فوتبال ایران در خصوص منطقی بودن یا نبودن اینکه سرمربی تیم ملی به خاطر نداشتن سه تا بازیکن اردوی تیم ملی را لغو می کند اظهار داشت: کی روش زمانی که با ایران قراداد بست می دانست چرا قراداد می بندد و هدفش چیست. هدفش این بود که تیم ایران را به جام جهانی ببرد. حالا ترس دارد که نتواند در جام جهانی نتیجه خوب بگیرد و نگران است. از طرفی برنامه ریزی کرده برای بازی های تدارکاتی که خیلی هاش انجام نشده است. وی افزود: بازیکناش رفتند و دستش خالی مانده و بهانه کرده که من بازیکن ندارم و اردو را نمی توانم برگزار کنم. به اعتقاد من کی روش وحشت دارد. وحشت از جام جهانی که اگر نتواند تیم خوبی را ببرد، این اعتباری که برای رفتن به جام جهانی بدست آورده از دست می دهد. یک مربی حرفه ای، اول به دنبال اعتبار خودش هست.

پیشکسوت فوتبال کشورمون درباره اینکه ترکیب اصلی تیم ملی مشخص هست و خیلی ها معتقدند کی روش ۱۱ بازیکن اصلی تیم را انتخاب کرده گفت: من اعتقاد دارم این یک عوامفریبی است. چون کی روش قبل از این بازیکنی را دعوت کرده بود که ۴ ماه مصدوم بود و اصلا بازی نمی کرد. چند بازیکن بودند که حتی روی نیمکت تیمشان هم نبودند ولی به تیم ملی دعوت می شدند. پس کی روش نگاهش به لیگ نیست و یازده نفر را مشخص کرده است. اگر نگاه کی روش به لیگ بود نگران رفتن سه بازیکن به لیگ کشور های عربی نبود و اردو را بدون حضور این بازیکنان برگزار می کرد.

حمید درخشان در خصوص رفتن کی روش گفت: مهم قرارداد کی روش با تیم ملی است. این که هر لحظه تا جام جهانی بخواهد می تواند برود یا نه، مطمئناً این نمی تواند باشد. به نظر من در سفری که کی روش به افریقای جنوبی داشته پیشنهاد های خوبی دریافت کرده و معمولاً کسانی که درکشور ما کارنامه خوبی به دست می آورند پیشنهاد های خوبی به آنها می شود و شاید شایعه رفتن کی روش هم به همین دلیل است. ولی ما نباید نگران رفتن کی روش از تیم ملی باشیم.

وی در خصوص اظهار نظر کی روش در مورد اینکه بازیکنان تیم هایی که حریف ما در جام جهانی هستند در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، المان یا کشورهای صاحب نام بازی می کنند و تفاوت بازیکنان ما که در کشورهای قطر و کویت بازی می کنند گفت: باید این واقعیت را قبول کنیم که فاصله فوتبال ما با اروپا خیلی زیاد هست. ما اگر در کویت، عمان یا امارات بازی کنیم خیلی توسعه نخواهیم داشت، اما اگر در لیگ های اروپایی بازی می کردیم مثل سالی که بازیکنان ما لژیونر بودند و در اروپا بازی می کردیم، دیدید که در ۹۸ چقدر خوب بازی کردیم و نگرانی نداشتیم. این نشان داده سطح فوتبال اروپا چقدر تاثیر دارد و به فوتبال ما کمک می کند. کی روش حق دارد و اگر بازیکنان در تیم های اروپایی بازی می کردند این نگرانی وجود نداشت. کی روش می داند که فاصله ما با اروپا زیاد است. واقعیت این است که بازی های مقدماتیمان عالی نبوده ولی صعود کردیم. اما در جام جهانی بهترین امکانات، بهترین بازیکنان و بهترین مربیان را داریم و اگر نتوانیم با آن استاندارها نزدیک شویم باید نگران باشیم و کی روش این را می داند.

درخشان در خصوص بهترین راه برای تعامل بین باشگاه ها و تیم ملی گفت: باید یک جلسه با کی روش و مربیان باشگا ها برگزار شود تا به یک هدف مشترک برسند. باشگا ه ها هم حق دارند چون بازیکنان چند میلیاردی دارند و می خواهند از آنها استفاده کنند و نتیجه خوب بگیرند اما همه این کارها برای تیم ملی هست و تیم ملی در اولویت اول هست و باید به خاطر حفظ جایگاه فوتبالمان به تیم ملی کمک کنیم.