به گزارش پارس به نقل از ایران ورزشی، علی دایی، مربی سیاستمداری است. می داند کجا چه حرفی بزند. کجا با کسی مخالفت کند و چه جایی از او حمایت! دایی، در مسیری قرار گرفته که کارلوس کی روش آن را ترسیم کرده. مسیر اختلاف با قریب به اتفاق مربیان لیگ برتری.

دایی اما موافق مسیر کی روش و مخالف مسیر مربیان لیگ برتری است. مخالف مردانی چون حسین فرکی، زلاتکو کرانچار و البته امیر قلعه نویی. نظر دایی در مورد حرف های کی روش برخلاف بیشتر مربیان ایرانی، از سر دوستی با سرمربی تیم ملی است.

به حرف های او توجه کنید: « ما به خاطر نام بزرگ ایران باید همه جوره به تیم ملی کمک کنیم، غیر از این هرگز راه دیگری نیست. ما باید به خاطر منافع ایران اسلامی و موفقیتش در جام جهانی به تیم ملی کمک کنیم اما باید بگویم که متاسفانه تا الان فقط حرف زده ایم. مطمئنا اگر بخواهیم با همین وضعیتی که تا الان پیش آمده جلو برویم کار خیلی سخت است، چون اصلا حرکتی نکرده ایم! مطمئن باشید کی روش حق دارد، تازه الان خوب است، زمان من که اوضاع اسفبار بود. کی روش از فوتبال حرفه ای آمده و در فوتبال حرفه ای نیز برنامه ریزی و نتیجه گیری حرف اول را می زند. کی روش دوست دارد در جام جهانی نتیجه بگیرد اما هنوز ۴ بازی تدارکاتی هم انجام نداده ایم و واقعا نمی دانم چه باید بگویم»

با نگاه به مخالفان کی روش و منتقدان سرمربی تیم ملی، می بینیم مربیانی از برنامه های کی روش انتقاد می کنند که جملگی، تیم هایشان در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند. فرکی با فولاد، امیر قلعه نویی با استقلال و کرانچار با سپاهان. علی دایی اما به حمایت از کی روش پرداخته و او را حرفه ای خوانده. چرا؟ دلیلش چه می تواند باشد؟

تنها دلیلش شاید حضور نداشتن پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا باشد. اگر پرسپولیس، سال گذشته آن افتضاح را به بار نمی آورد و سهمیه می گرفت حالا دایی هم در صف مخالفان کارلوس کی روش و برنامه های او قرار می گرفت. چون پرسپولیس در آسیا نیست، دایی هم دلیلی نمی بیند از کی روش انتقاد کند!

دایی، لحظه ای خودش را جای امیر قلعه نویی بگذارد. او جای فرکی و کرانچار هم می تواند باشد. آیا اگر سرمربی تیم ملی به او می گفت لیگ قهرمانان را فراموش کند، تنها به دلیل اجرای برنامه های تیم ملی، این خواسته را می پذیرفت؟ آیا قد علم نمی کرد روبروی کی روش و زمین و زمان را به هم نمی بافت؟

دایی نمی داند چه بگوید و این قدر صحبت می کند. اگر بداند چه بگوید چه سرنوشتی در انتظار رسانه ها خواهد بود. او به عنوان یک مربی حرفه ای، مردی که طعم حضور در فوتبال حرفه ای را چشیده و در بزرگترین باشگاه های اروپا بازی کرده، باید کمی منطقی به موضوع نگاه کند.

از دایی که در بوندس لیگا بازی کرده انتظار می رود بداند که لیگ آلمان چند هفته بعد از لیگ ایران به پایان می رسد. آیا یواخیم لو تاکنون از پپ گواردیولا خواسته که از خیر لیگ قهرمانان اروپا بگذرد و بازیکنان اصلی اش را در اختیار تیم ملی آلمان قرار دهد؟ از یورگن کلوپ چطور؟

پاسخ قطعا منفی است. هرگز قصد نداریم لیگ ایران را با بوندس لیگا و تیم ملی ایران را با تیم ملی آلمان قیاس کنیم. چون قیاسی مع الفارق است اما برنامه ها را که می توان مقایسه کرد.

رفتارها را که می شود کنار هم گذاشت و در مورد آنها اظهارنظر کرد. علی دایی خود را عاشق تیم ملی ایران می داند و موفقیت هایش. اما به نظر او کمی فراموشکار شده. چون نه تنها سال ها قبل بلکه هفته ها قبل را هم از یاد برده. شاید هم به سودش نیست که گذشته ها را به یاد بیاورد، حتی همین گذشته های نزدیک را. دایی حواسش نیست که صحبت هایش را با یک جستجو می توان یافت. به اینجای حرف های دیروز دایی که می رسیم تعجب مان بیشتر می شود.

او در حمایت از کی روش و تیم ملی حرف های جالبی می زند که زمین تا آسمان با حرف های چند هفته گذشته اش متفاوت است: « به شخصه همیشه وقتی اسم ایران می آید برای کمک آماده ام اما زمان را خیلی راحت از دست می دهیم. اگر بخواهیم به جام جهانی برویم نمی دانم چه اتفاقی می افتد؟ امیدوارم هر کسی هر کاری از دستش برمی آید برای سربلندی و رفع مشکلات تیم ملی انجام دهد. شما برنامه ریزی تیم های دیگر را نگاه کنید، همه ۱۰،۱۲ بازی انجام داده اند، ما چه؟ به نظرم کی روش حرف هایی زد که درد دلش بود. آرزو می کنم که تیم ملی کشورم در جام جهانی موفق و سربلند باشد. این آرزوی من است و اگر کمکی از دستم بربیاید دریغ نمی کنم. تیم ملی کار سختی دارد، پس همه باید به این تیم کمک کنیم. »

یا دایی فراموشکار شده یا فکر می کند مصاحبه های قبلی اش کاملا از بین رفته و اثری از آنها باقی نمانده. تیم زیر ۲۲ سال را یادتان هست؟ سرنوشت این تیم با محسن مسلمان و پیام صادقیان گره خورده بود. نتیجه چه شد؟ آیا این دو بازیکن در اختیار تیم زیر ۲۲ سال قرار گرفتند؟

دایی آن زمان و خطاب به این دو بازیکن گفته بود: « اگر اردو را ترک نکنید و به پرسپولیس برنگردید از تیم اخراج تان می کنم! »

این صحبت، همان علاقه دایی به موفقیت تیم ملی است؟ آیا او که می گوید برای کمک به تیم ملی آماده است، یک ماه پیش به یکی از زیرمجموعه های تیم کی روش کمک کرد؟ آن هم در حالی که می توانست این کمک را انجام دهد.

دایی سیاستمدارانه به حمایت از کی روش پرداخته. می داند اگر قلعه نویی، فرکی و کرانچار به جنگ کی روش بروند تمرکز خود را از دست می دهند و او است که گوی سبقت را از رقبا می رباید و در آرامش کامل، پرسپولیس را به هدفش می رساند.

دایی سیاستمدارانه برخورد می کند اما ای کاش رفتارها، صحبت ها و واکنش های گذشته اش را فراموش نمی کرد. به راستی او فراموشکار شده؟