به گزارش پارس به نقل از مهر، کارلوس کی روش در خصوص وضعیت تیم ملی فوتبال ایران و اردو های آماده سازی این تیم برای حضور در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، با انتقاد از روند حضور بازیکنان ایرانی در لیگ های عربی ضمن بیان مطلب فوق گفت: ما مجبور شدیم به خاطر شرایط موجود، اردوی آماده سازی تیم ملی در آفریقای جنوبی را لغو کنیم. به همین خاطر، این تصمیمی اجباری است که در تمام برنامه های آماده سازی جام جهانی تجدید نظر کنیم. وی در مورد دلیل این اجبار اظهار کرد: این موضوع یک دلیل اصلی دارد که آن این است که هیچ معنایی ندارد بدون بازیکنان اصلی، اردوی آماده سازی را برگزار کنیم. همانطور که می دانید یکی دیگر از بازیکنان اصلی تیم ملی که آندرانیک تیموریان باشد، امروز به قطر رفت و الان بیش از ۴ بازیکن در لیگ عربی و خارج از ایران بازی می کنند. به نظر می آید یکسری دیگر از بازیکنان نیز همین مسیر را می روند.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران یادآور شد: بدون هیچ حمایت مالی و نداشتن بازیکنان عقلانی نیست این اردوها را برگزار کنیم، هرچند مسلما این تصمیم در روحیه بازیکنان دیگر تاثیر می گذارد ولی نمی توانیم چیز دیگری در این خصوص بگوئیم. با این شرایط مطمئنا برنامه های لیگ می تواند ادامه داشته باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: دومین مطلبی که می خواهم بگویم این است که از وقت ورودم به ایران، از جانب شخصی خودم، بازیکنان و کادرفنی افتخار دارم که بگویم، با وجود اینکه حمایت خاصی نشدیم ولی جایگاه و وجهه پیراهن تیم ملی را بالا و بالاتر قرار دادیم. من دوباره تکرار می کنم، حمایت نشدیم ولی وجهه تیم ملی را بالاتر بردیم. به نظرم این یک دستاورد خوبی است و باید به عنوان وظیفه در تیم ملی باشد. هرکسی که کار من را در تیم ملی دنبال می کند، همیشه باید قداست و وجهه تیم ملی را بالاتر قرار دهد.

کی روش اضافه کرد: ما موفق شدیم به عنوان تیم نخست گروه خودمان به جام جهانی صعود کنیم و همچنین صعود به جام ملت ها را قطعی کردیم. همینطور در رنکینگ فیفا و آسیا بالاتر رفتیم و در رتبه اول آسیا ایستادیم. می خواهم بگویم بعد از صعود به جام جهانی، یک حس درونی به من گفت می توانیم طبق غرور و شادی جامعه کارمان را ادامه بدهیم و فکر کردم می توانیم انتظارات مردم ایران را برآورده کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: معمولا شرایط به گونه ای است که باید مقابل حریفان خود قرار بگیرید اما اکنون مقابل خودمان قرار گرفته ایم که این به هیچ وجه قابل قبول نیست. از زمانیکه صعود کرده ایم، بیشتر اردوهای مان لغو شده و شانس خودمان را به مخاطره انداختیم.

سرمربی تیم ملی ایران ادامه داد: من تاکید می کنم که یک گل، یک مساوی و یک برد در رقابتهای جام جهانی بسیار ارزشمندتر از هر رقابتی از جمله لیگ قهرمانان آسیا است. ایران در جام جهانی ۱۹۹۸ مقابل آمریکا به برتری رسید که پیروزی ارزشمندی بود.

وی صحبت هایش را اینگونه ادامه داد: من امروز بسیار دچار تشویش هستم و شک ندارم با این راهی که می رویم، تنها شانس خود را به مخاطره می اندازیم. از عادل فردوسی پور و دستاندرکاران رسانه درخواست می کنیم بازی های آرژانتین، بوسنی و نیجریه را پخش کنند تا مردم بدانند ما با چه تیم هایی بازی داریم.

کی روش با اشاره به اینکه برخی از کشورها دوست نداشتند تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کند، یادآور شد: آنها تلاش کردند ایران را از گردونه مسابقات خارج کنند، به خاطر بیاوریم دشواری هایی که در راه صعود پشت سرگذاشتیم. بازی با لبنان در بیروت، بازی با کره جنوبی در تهران و آخرین بازی با این تیم در اولسان.

وی تاکید کرد: همه تلاش کردند تا جلوی ایران را بگیرند و نگذارند این تیم به جام جهانی صعود کند و ما در حال حاضر داریم کاری می کنیم که خودمان فرصت بازی های خوب در جام جهانی را از دست بدهیم. حضور ایران در جام جهانی باعث شادی میلیون ها ایرانی شد و من اعتقاد دارم کشوری با ابعاد و مقیاس ایران، می تواند از تیم ملی برای حضور در جام جهانی حمایت کند.

سرمربی تیم ملی ایران ادامه داد: جزو وظایف فدراسیون نیست که در امور بازیکن و باشگاه دخالت کند. یکی از بازیکنان دیروز گفته بود موافق انتقال بازیکنانی که هیچ درگیری با جام جهانی مانند کویت و قطر ندارند، نیست. این تصمیم حق آنهاست انتخابی کنند که باعث شادی آنها شود. نهایتا من از تصمیم آنها حمایت می کنم زیرا برای خوشحالی کار خود این تصمیم را می گیرند و می توانند در تیم ملی بهتر باشند.

وی همچنین در خصوص اینکه آیا موافق حضور بازیکنان در لیگ های خارجی و عربی هست یا خیر؟ ، تاکید کرد: واقعیت این است در پشت پرده تمام تلاشم را انجام می دهم که جلوی این مسائل را بگیرم. بحران ها مختلفی را در ایران پشت سر گذاشتم. یک روز من از سوی یک نفر محکوم شدم که اطلاعات تیم ملی را به قطر می فروشم که توهین بزرگی بود.

کی روش ادامه داد: واقعیت این است تمام تلاشم را انجام دادم تا حداقل به بازیکنانم القا کنم که امید داشته باشند. من فکر می کردم در طول شهریور، مهر، آبان و آذر، این امید را زنده نگه می داریم اما متاسفانه نتوانستیم جلوی مشکلات را بگیریم. این حق مردم است که به خاطر موفقیت تیم ملی شاد باشند.

وی خاطرنشان کرد: در طول ۲ سال و ۸ ماه فعالیتم در ایران سعی کردیم بهترین و بالاترین عملکردم را انجام داده و تیم خود را آماده نگه دارم. حتی زمان های زیادی بوده است که بدون گرفتن حقوقم، تمام تلاشم را برای موفقیت تیم ملی انجام دادم و دستیارنم هم این کار را انجام دادند اما یکسری مسائل است که دیگر من قادر به انجام آن نیستم و آن جمع کردن تیم بدون بازیکنان است. من وقتی بازیکنی در اختیارم نیست، نمی توانم تیم را آماده نگه دارم.

سرمربی تیم ملی ایران همچنین افزود: من با دوستان خودم مانند فرگوسن، کاپولو و مورینیو تماس بگیرم تا آنها به من راهکار بدهند یا مثل شعبده باز آورده و مانند کاپرفیلد شعبده بازی کنم. بعضی از دوستان سعی کردند من را به مسیر دیگری ببرند ولی حالا باید تنها به آنها بخندم. یکسری دیگر هم به بقیه نگاهی را دارند که خودشان در باطن، همانگونه هستند. امیدوارم خداوند آنها را ببخشد زیرا من مانند خدا برای بخشش آنها صبر ندارم.

وی در مورد برنامه های جایگزینش برای تیم ملی یادآور شد: ما باید راه های آماده سازی را مورد بررسی مجدد قرار دهیم. الان راه ما بسیار ساده و شفاف است. ما یک تاریخ رسمی یعنی ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت ماه) را برای آماده سازی در اختیار داریم و برنامه های آماده سازی را از آن تاریخ شروع می کنیم. قبل از این تاریخ ما یک سیستم داوطلبانه داریم و با افرادی که به اردو بیایند، کار می کنیم. کادرفنی در آن زمان آماده خواهد بود تا وضعیت بازیکنان را بررسی کرده و اردوی آماده سازی را آغاز کند.

کی روش یادآور شد: هدف اصلی من منافع ۸۰ میلیون ایرانی است. من هیچگاه مسائل شخصی و منفعت خویش را بر کار در تیم ملی ترجیح ندادم. حالا هم احساس کاملا خوبی به وجدانم دارم زیرا تمام تلاشم را انجام دادم تا بهترین عملکرد را داشته باشم.

وی که از شرایط آماده سازی اردوهای تیم ملی بسیار ناراضی و ناراحت به نظر می رسید، تاکید کرد: من هر روز با رویای موفقیت تیم ملی به کارم ادامه می دهم، حالا با این شرایط که اردوها یکی پس از دیگری لغو می شود و هیچ حمایتی هم صورت نمی گیرد، شانس خودمان را پائین آورده و امیدمان را به خطر می اندازیم، بویژه بعد از وضعیتی که ایجاد شده و خودمان علیه خودمان اقدام می کنیم، وضعیتی که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

سرمربی تیم ملی فوتبال ایران صحبت هایش را با بیان یک جمله جالب ادامه داد: ضرب المثلی داریم که می گوید یک روزنه و شکاف کوچک می تواند یک کشتی را غرق کند و خنده ‎ دارترین موضوع این است که ما خودمان این شکاف را بوجود آورده ایم. در این رودخانه که ما در حال حرکت در آن هستیم، خطرهای بسیاری تهدیدمان می کند از جمله حضور کورکدیل ها و حیوانات وحشی. امروز مجبور هستیم خودمان آب قایق را خالی کنیم و این نشان می دهد چه روزهای سختی در پیش خواهیم داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تصور نمی کنید این شرایط به اعتبار شما لطمه زده و به خاطر آن از سرمربیگری تیم ملی کناره گیری کنید؟ ، تاکید کرد: باید به پیشینه افراد نگاه کنید. آنگونه که من مربیگری یاد گرفتم، نمی توان آن را بدین شکل رها کرد. پدر من خودش فوتبالیست بوده و اگر اواسط یک بازی آن را رها می کردم، من را می کشت. این اواخر هم در ایران دیدید که یک مربی به خاطر در اختیار نداشتن دو بازیکن از سمت خود استعفا داد.

کی روش با بیان اینکه ممکن است ببرد، ببازد و اخراج شوداما رها کردن کار و انصراف از فعالیت، در اخلاق من نیست و اینگونه یاد گرفته ام که کار را باید انجام داد، اضافه کرد: ما تنها تیم ملی را به جام جهانی بردیم اما کار بدی انجام ندادیم، درحالیکه در این روزها و حتی پس از صعود به جام جهانی به نظر رسیده من دشمن ایران هستم. بیائید با واقعیت ها پیش برویم. متاسفانه برخی گفته اند من اطلاعات تیم ملی را به قطری ها فروخته ام. در زمانی دیگر برخی از هزینه ها را از اعتبار و منابع مالی خود و دوستانم تامین کردم اما من را محکوم کرده که به هالیدی یا تعطیلات رفته ام که این واقعا منطقی نیست.

وی در ادامه به موضوع جالبی اشاره کرد: متاسفانه در این مدت" دکتر چنگیز خان" اعلام کرده من علیه باشگاه ها موضع گرفته و بین بازیکنان و باشگاه ها مشکل ایجاد کردم. ناگهان همه من را محکوم کرده، من را ضد لیگ نامیده و ترانفسفر بازیکنان را گردن من انداختند. مگر من مقصر پول نداشتن باشگاه ها هستم.

سرمربی تیم ملی ایران در این خصوص افزود: اگر به این نتیجه برسند که مشکل فوتبال و تیم ملی ایران من هستم، با رئیس فدراسیون فوتبال جلسه می گذارم تا رودررو این مساله را به من بگویند نه اینکه به تیم ملی ضرر بزنند.

وی یادآور شد: وقتی از من سوال می شود اعتبار کاری ات در مقابل عملکرد تیم ملی مهم نیست باید بگویم مهم افتخار فوتبال ملی ایران است. من برای برآورده شدن توقعات ۸۰ میلیون ایرانی ایستاده می جنگم اما اگر فوتبال ایران به این نتیجه برسد که من اشتباه می گویم و مشکل و ایراد فوتبال من هستم، این موضوع را قبول می کنم. هیچ مشکلی هم وجود ندارد و قراردادم را پس از موافقت رئیس فدراسیون فوتبال فسخ خواهم کرد.

کی روش در پایان گفت: تا زمانیکه فکر کنم بهترین راهکار را برای فوتبال ایران در نظر گرفته، به کارم و جنگیدنم ادامه می دهم زیرا وظیفه من این است که برای موفقیت تیم ملی ایران تمام تلاشم را به کار ببندم. مهم ۸۰ میلیون ایرانی هستند نه رنگ ها و افراد مختلف.