به گزارش پارس به نقل از جام، حمید استیلی درباره سوابق خود در دربی به عنوان بازیکن و سرمربی عنوان کرد: « من ۱۳،۱۴ بار در دربی بازی کردم که نباختم. در سه بار مربیگری هم، یک بار مساوی کردم و دو بار باختم. چه در دوران بازی و چه در زمان مربیگری تفکر من برد بود. با اینکه نفرات زیادی در اختیار نداشتم ولی سعی کردم تیمم را هجومی به میدان بفرستم. »

وی ادامه داد: « باخت در دربی خیلی سنگین است و تبعات دارد. شاید خیلی ها بگویند بیایید خوب بازی کنید و ببازید ولی مهم این است پس از باخت هم این حرف را می زنند یا شروع به انتقاد می کنند. »

پیشکسوت پرسپولیس تاکید کرد: « ما نمی توانیم دربی هایمان را با دربی های جای دیگر مقایسه کنیم. بارسا ۶ گل به رئال می زند اما مورینیو تکان نمی خورد. چون آنها فرهنگ باخت در دربی را دارند. پرویز مظلومی ۴ تا دربی را برد ولی وقتی شکست خورد آن برخورد با او شد. »

وی ادامه داد: « در این شرایط مربیان برای نباختن در دربی می آیند و طبیعتا چیزی از لحاظ فنی در مسابقه درنمی آید. البته پرسپولیس امسال مهره های کلیدی داشت و باید برای برد می رفت که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. »

استیلی درباره استراتژی سرخپوشان و آبی پوشان برای این بازی گفت: « پرسپولیس می خواست از عمق حمله کند و استقلال عمق را بسته بود. استقلال هم می خواست مثل همیشه از ضربات ایستگاهی استفاده کند اما با توجه به حضور مدافعان بلند قامت در خط دفاع پرسپولیس در این راه موفق نبود. »

وی تاکید کرد: « اگر این بازی در ۱۰ دقیقه اول گل داشت در ادامه هر دو تیم فوتبال بهتری نشان می دادند. چون بازی صفر - صفر می شود تماشاگر احساس نارضایتی می کند. اگر این مسابقه را آنالیز کنیم چیزی عایدمان نمی شود. »

استیلی درباره نقش آندرانیک تیموریان در دربی گفت: « تیموریان جنگید. یکی از عواملی که استقلال در دربی مساوی گرفت همین تیموریان بود. او بازیکن با شخصیتی است. از وقتی نکونام رفته، اعتماد به نفسش هم بیشتر شده است. »

وی درباره اینکه تعداد پاس های سالم پرسپولیس در دربی بیشتر بود اظهار داشت: « این یک بحث است اما در فوتبال امروز پاس نفوذ مهم است. در این بازی پاس نفوذ کم بود و دلیلش تجمع دفاعی دو تیم بود. هر دو تیم وقتی توپ را از دست می دادند سریع در زمین خودشان تجمع می کردند. »

بازیکن پیشین تیم ملی درباره پیام صادقیان گفت: « صادقیان اگر وارد حاشیه نشود می تواند به اروپا برود. در این بازی بزرگ مثل دربی او باید از نظر روحی آماده می بود. پس از آن حرکتی که صادقیان در آغاز دربی انجام داد نتوانست توانایی هایش را در ادامه نشان بدهد. »

سرمربی اسبق پرسپولیس درباره اینکه برخی هواداران این تیم به حضور او در دربی ها اشاره کردند اظهار داشت: « در آن زمان سعی می کردیم ببریم. یعنی با هدف برد به میدان می رفتیم. حتی در جام ولایت هم دربی ۴ گل داشت تا مردم لذت ببرند ولی دیدید باختش چقدر مشکل ایجاد می کند. استقلال و پرسپولیس بالای ۱۰ ملی پوش دارند و قطعا این مسابقه باید کیفیت بالایی داشته باشد. »

وی درباره اینکه پرسپولیس در دربی تعویض نکرد و استقلال هم یک تعویض انجام داد تصریح کرد: « این نظر کادر فنی دو تیم بود. پرسپولیس تعویض نداشت و در استقلال هم مجید غلام نژاد به زمین آمد تا این تیم یک امتیاز را بگیرد. دایی و قلعه نویی از دقیقه ۶۰ به بعد دنبال یک امتیاز بودند. در کل بازی ضربه محمد نوری تنها صحنه ای بود که مردم در استادیوم بلند شدند. »

استیلی درباره پیش بینی اش از تیم قهرمان لیگ برتر گفت: « امسال فاصله امتیازات نزدیک به هم هست. به نظر من شانس پرسپولیس، استقلال و سپاهان زیاد است ولی تراکتورسازی هم شانس دارد و می تواند قهرمان شود. »

استیلی درباره اینکه جلسه ای با مسئولان تراکتورسازی داشته عنوان کرد: « من یکی از گزینه های سرمربیگری تراکتورسازی هستم ولی هنوز صحبت نهایی و مفصلی با مسئولان این باشگاه نداشتم. تراکتورسازی تیم بزرگی است و هواداران بزرگی دارد از این تیم شناخت نسبی دارم و با بازیکنانی مثل علی کریمی، نصرتی و کاظمیان کار کرده ام شرایط خوبی برای تیم حاکم است و در سه جبهه در حال جنگ هستند. »

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به شرایط تراکتورسازی قبول سرمربیگری در این تیم ریسک نیست گفت: « مربیگری همواره ریسک است و فرقی نمی کند در چه تیمی باشی. من از یک سری از تیم های لیگ برتری هم پیشنهاداتی داشتم اما چون شرایطی که می خواستم حاکم نشد آنها را نپذیرفتم در دو سال گذشته هم پیشنهاداتی داشتم ولی قبول نکردم. »

حمید استیلی تأکید کرد: « آنچه که در تبریز اهمیت دارد این است که با مردم هواداران رابطه خوبی داشته باشیم خود من آذری زبان هستم و خیلی راحت می توانم با مردم رابطه بگیرم مردم در تبریز فوتبال زیبا می خواهند و می توان با فوتبال زیبا با مردم رابطه گرفت. »

وی در پاسخ به این سؤال که اکثر هواداران این تیم در بازی های اخیر نام الیویرا را به زبان می آورند و آیا او از این موضوع هراس ندارد گفت: « این مربی پرتغالی برای تراکتورسازی زحمت کشیده است و یکی از دلایلی که او در تبریز موفق بود ارتباطش با مردم بود البته زمان او تراکتورسازی بازی های خوبی هم انجام می داد در هر صورت همه چیز دست خداست و امیدوارم هر کسی که سرمربی تراکتورسازی می شود بتواند با این تیم به موفقیت برسد. »