به گزارش پارس به نقل از ایسنا، پرویز سیار درباره عملکرد علیرضا فغانی در دیدار استقلال و ملوان در جام حذفی کشور، اظهار کرد: به علت کسالت و بیماری نتوانستم بازی را ببینم ولی آن طور که شنیدم یک بازیکن ملوان به دلیل اعتراض به تصمیم داور اخراج شده است که نیاز به تحلیل دارد.

او ادامه داد: باید دید تصمیم داور برای اخراج بازیکن ملوان و دادن کارت زرد به بازیکن استقلال چقدر با هم تناسب داشته اند. باید دید داور برای چه حرکتی به یک بازیکن اخطار داده و برای چه حرکتی بازیکن دیگری را اخراج کرده است.

سیار افزود: در داوری اصطلاحی هست تحت عنوان" حرکت خشن" . اگر بازیکنی روی پای بازیکن حریف تکل خشنی کند که اگر با آن برخورد کند می تواند پایش را بشکند یا با مشت صورت حریف را نشانه برود که احتمال شکستن فک او وجود داشته باشد، حتی اگر ضربه او به حریف کوچک ترین برخوردی نداشته باشد، داور باید او را اخراج کند و گزارش سنگینی هم علیه او بنویسد.

این داور قدیمی همچنین گفت: در بازی استقلال و ملوان، بازیکن استقلال ظاهرا تکل خشنی انجام می دهد ولی داور به او فقط یک کارت زرد می دهد، تا اینجا شاید بشود گفت که تصمیم داور درست بوده اما بازیکن ملوان نسبت به این مسئله معترض می شود و این کارش باعث می شود که داور به او کارت زرد بدهد.

او ادامه داد: داوری که تکل خشن یک بازیکن را فقط با کارت زرد جریمه می کند باید حواسش باشد که سایر اتفاقات و حرکات بازیکنان را بر اساس آن بسنجد و جریمه کند. بازیکنی که معترض بوده کارت زرد گرفته و چون هنوز ناراحت است برای داور دست می زند. دست زدن برای داور نوعی اعتراض همراه با تمسخر است که خودش کارت زرد دارد.

سیار در ادامه گفت: داور برای یک حرکت به بازیکن استقلال کارت زرد داد و برای دو اعتراض ساده متوالی بازیکن ملوان را اخراج کرد. این تصمیم داور درست نبود. داوران ما باید ریزه کاری های داوری را رعایت کنند چون در غیر این صورت ممکن است فاجعه به بار بیاید.

این پیشکسوت داوری در پایان از ضرورت مطالعه دانش روز داوری از سوی داوران گفت و افزود: زمانی که خودم مسئولیت داشتم، هر هفته برای داوران کلاس می گذاشتم و مطالب مختلف را به آن ها آموزش می دادم. آن قدر این کلاس برای داوران جذاب بود که هر هفته تعداد زیادی از آن ها در آن شرکت می کردند. برگزاری این گونه کلاس ها داوران را مجبور می کند که مطالعه کنند. مخصوصا کسی مثل فغانی که داور برجسته ایران است و زبان انگلیسی اش هم خوب است، باید کتاب های روز داوری دنیا را بخواند.