به گزارش پارس به نقل از تسنیم، فیفا امروز (پنج شنبه) آخرین رده بندی تیم های ملی دنیا در سال ۲۰۱۳ را اعلام کرد. در این رده بندی اتفاقات جالب توجهی رخ داد که صعود ۱۲پله ای تیم ملی ایران تا رده سی وسوم دنیا تنها یکی از آنها بود.

در این رده بندی که مربوط به بازه زمانی ۲۸ نوامبر (۷ آذر) تا ۱۹ دسامبر (۲۸ آذر) سال جاری است و آخرین رده بندی فیفا در سال ۲۰۱۳ محسوب می شود، جایگاه هیچ یک از ۱۰ تیم صدرنشین رنکینگ پیشین تغییری نکرده است به نحوی که تیم های ملی اسپانیا، آلمان و آرژانتین به ترتیب اول تا سوم هستند و پس از آنها کلمبیا، پرتغال و اروگوئه در رده های چهارم تا ششم قرار دارند.

در این رده بندی همچنین ۲ تیم آسیایی بالاترین جایگاه خود از زمان ثبت نام فدراسیون فوتبال آنها در فیفا را تجربه کرده اند. تیم ملی فوتبال فیلیپین یکی از آنها است که با ۶ پله صعود برای اولین بار در تاریخ در پله ۱۲۷ جهان قرار گرفته است و دیگری تیم ملی گوام است که با ۸ پله صعود رتبه ۱۶۱ جهان را از آن خود کرده است.

اسپانیا صدرنشین رنکینگ همچون ما ه های قبل باز هم رده نخست جهان را حفظ کرد تا امسال ششمین سال متوالی باشد که ماتادورها به عنوان تیم شماره یک فوتبال جهان سال را به پایان می رسانند. به این ترتیب تیم ملی اسپانیا برای ششمین سال متوالی عنوان برترین تیم سال فیفا را از آن خود کرد.

در رده بندی جدید فیفا، تیم ملی اوکراین بدون تغییر جایگاه نسبت به ماه گذشته در همان رده هجدهم باقی ماند اما نام این تیم به عنوان بهترین صعود کننده سال ۲۰۱۳ ثبت شد، چرا که این تیم اروپای شرقی به لطف ۹ پیروزی، ۲ تساوی و تنها یک باخت از ماه دسامبر سال ۲۰۱۲ تاکنون توانسته ۳۱۲ امتیاز کسب کند و با ۲۹ پله صعود در این بازه زمانی اکنون در رده هجدهم قرار بگیرد. به این ترتیب تیم ملی اوکراین هم عنوان تیم دارنده بیشترین پیشرفت سال را از آن خود کرد.

سال ۲۰۱۳ برای تیم های ملی ارمنستان (سی وپنجم جهان با ۲۵۹ امتیاز بیشتر از همین مقطع از سال ۲۰۱۲) و آمریکا (چهاردهم جهان با ۲۳۷ امتیاز بیشتر از ماه دسامبر سال ۲۰۱۲) نیز سال موفقی بود.

با نگاهی در محدوده ۵۰ تیم اول رده بندی فیفا در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ متوجه خواهید شد که به تعداد تیم های منطقه کونکاکاف (آمریکای شمالی، مرکزی و حوزه دریای کارائیب) و تیم های آفریقایی نسبت به پایان سال گذشته به ترتیب ۲ و یک تیم افزوده شده است و هریک از این مناطق اکنون به ترتیب ۵ و ۹ تیم میان ۵۰ تیم اول فوتبال دنیا دارند.

این پیشرفت برای تیم های کونکاکاف و آفریقا در حالی صورت گرفته است که از تعداد تیم های اروپایی، نمایندگان آمریکای جنوبی و تیم آسیایی میان ۵۰ تیم اول فیفا کاسته شده است. از اروپا یک تیم کم شده و قاره سبز اکنون ۲۶ نماینده در میان ۵۰ تیم اول دنیا دارد. از تعداد نمایندگان آمریکای جنوبی و آسیا هم یکی کم شده و این ۲ منطقه در حال حاضر به ترتیب ۸ و ۲ تیم میان ۵۰ رده اول رده بندی فیفا دارند. در آسیا تنها تیم هایی که میان ۵۰ رده اول قرار دارند، ایران (سی و سوم جهان) و ژاپن (چهل و هشتم جهان) هستند. منطقه اقیانوسیه هم همچنان هیچ نماینده ای در جمع ۵۰ تیم ملی اول دنیا ندارد.

تیم های صدرنشین رنکینگ فیفا در مناطق آمریکای جنوبی و آسیا نسبت به سال گذشته تغییر کرده اند به طوری که ژاپن، دارنده عنوان بهترین تیم قاره کهن در پایان سال ۲۰۱۲ این عنوان را در سال ۲۰۱۳ به تیم ملی ایران تقدیم کرده است. در آمریکای جنوبی نیز مکزیک (رده بالاترین تیم آمریکای شمالی در پایان سال ۲۰۱۲) این عنوان را به تیم ملی آمریکا تقدیم کرده است. در سایر کنفدراسیون ها همان تیم هایی صدرنشین رده بندی منطقه خود هستند که در پایان سال گذشته نیز صدرنشین بودند، اسپانیا در قاره اروپا، آرژانتین در آمریکای جنوبی، ساحل عاج در قاره آفریقا و نیوزیلند در منطقه اقیانوسیه.

در محاسبه امتیازات و جایگاه تیم های ملی عضو فیفا در ماه دسامبر، نتیجه ۳۰ بازی در نظر گرفته شده است. در مجموع در سال ۲۰۱۳، نتایج ۹۱۸ بازی ملی در نظر گرفته شده است که تقریباً نیمی از آنها (۴۱۵) دوستانه بوده اند و بیش از یک سوم آنها (۳۴۷) در جریان مرحله انتخابی جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل صورت گرفته اند.