به گزارش پارس به نقل از مهر، دیدار تیم های تراکتورسازی تبریز و ذوب آهن اصفهان از چارچوب بازی های هفته هجدهم لیگ برتر باشگاه های کشور شاهد غیبت دو چهره تاثیرگذار از دو تیم خواهد بود.

در این بازی میلاد فخرالدینی از تیم تراکتورسازی و مهدی رجب زاده از تیم ذوب آهن به دلیل سه اخطاره بودن غایب خواهند بود. رجب زاده با زدن شش گل، در ردیف بهترین گلزنان لیگ قرار گرفته و بیشترین تعداد گل را برای تیم ذوب آهن در فصل جاری به ثمر رسانده است. غیبت این مهاجم با تجربه و چارچوب شناس می تواند مشکلی بزرگ برای تیم بحران زده ذوب آهن محسوب شده و ضعف های این تیم را بخصوص در خط حمله بیشتر کند.

از طرفی اما تیم تراکتورسازی نیز برای دیدار با ذوب آهن با یک مشکل مهم مواجه است و آن، نبود یک مدافع راست متخصص در ترکیب این تیم است. مصدومیت طولانی مدت محمد ایرانپوریان که تکلیف او را تا آخر فصل مشخص کرده، دست مجید جلالی را برای بازی دادن نفر جایگزین فخرالدینی در دیدار با ذوب آهن بسته است.

با این حال شاید استاد جلالی با تغییر پست یکی، دو بازیکن، از یک مدافع میانی و یا حتی یک هافبک راست در این سمت از خط دفاعی تیمش استفاده کند اما هر چه باشد، نفر جایگزین قطعا نخواهد توانست ویژگی های یک مدافع کناری متخصص را داشته باشد. بخصوص اینکه تیم تراکتورسازی در چند بازی اخیر خود توانسته بود از این جناح فشار زیادی روی دروازه حریفان وارد آورده و حتی با پاس فخرالدینی در دیدار با پرسپولیس به گل هم برسد.

با این اوصاف، پیش بینی تاکتیک حملات تیم تراکتورسازی در غیاب یک مهره تاثیرگذار در سمت راست می تواند برای کارشناسان تا حدودی قابل پیش بینی باشد که یکی از این تاکتیک ها می تواند حمله کردن از جناح چپ، جایی که حبیب گردانی می تواند نفوذ و سانتر کند، باشد و دیگری فشار به خط دفاعی نه چندان مستحکم ذوب آهن از ناحیه عمق دفاع با پاس های تودر و دربندی هافبک هایی همچون علی کریمی (در صورت مصدوم نبودن و بازی کردن) و میثم بائو و حتی مهاجم دوم که کمی عقب تر از مهاجم نوک بازی می کند، می تواند باشد.

البته سیستم ۳-۳-۴ نیز می تواند در چنین شرایطی به کمک تیم تراکتورسازی بیاید. بدین طریق که یک مهاجم راست همچون جواد کاظمیان که قدرت و سرعت دوندگی خوبی در این جناح دارد، می تواند خلاء فخرالدینی را که در موقع حمله نقش یک مهاجم راست را بازی می کرد، به خوبی پر کرده و حداقل در زمین حریف این ناحیه را بی اثر و خالی نگذارد.

در این تاکتیک مدافع یا هافبک جایگزین فخرالدینی هم می تواند به واسطه خصوصیات تدافعی و غیرسرعتی، تمرکز خود را فقط در دفاع معطوف کرده و خیلی کم نفوذ کند. این سیستم در چنین شرایطی می تواند ایراداتی هم داشته باشد که از آن جمله می توان به خستگی و تحلیل بدنی زودرس مهاجم راست اشاره کرد. ایراد دیگر، عدم مشارکت دفاع راست در حملات است که در کارهای ترکیبی و یک و دو در زمین حریف، هرگز به کمک مهاجم و هافبک کناری (بازو) راست نخواهد آمد.

این مشکل را البته باید در بدشانسی تراکتورسازان جستجو کرد چراکه انها در هفته های ابتدایی فصل که میلاد فخرالدینی مصدوم بود و ایرانپوریان بازی می کرد، تقریبا با این مشکل دست و پنجه نرم می کردند.

به هر حال مجید جلالی یک مربی با دانش و با تجربه است که قطعا در طول دوران مربیگری خود با مشکلاتی از این بزرگتر مواجه شده و قطعا برای سمت راست تراکتورسازان در دیدار با ذوب آهن نیز فکری اساسی خواهد کرد. کما اینکه در تمرینات قبل از بازی با ذوب آهن نیز این مربی طرح هایی برای پر کردن جای خالی مدافع سمت راست خود ریخته و اجرایی کرده است.

تیم صدرنشین تراکتورسازی از ساعت ۱۵ روز جمعه ۲۲ آذر در ورزشگاه یادگار امام (ره) تبریز میزبان تیم رده چهاردهمی ذوب آهن اصفهان خواهد بود.